Kraamzorg

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Baby09, 12 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby09

    Baby09 Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Gisteren de kraamzorg over de vloer gehad. Ze begon over mijn uren en ik gaf aan dat wij 3 a 4 uurtjes per dag wilde voor 5 dagen. Nu zei zij dat dat niet kon en ik verplicht 8 dagen moet nemen, is dat echt zo???
     
  2. Wiskagirl

    Wiskagirl Bekend lid

    6 okt 2011
    718
    0
    16
    Roosendaal
    ik heb er nog geen ervaring mee maar wat ik wel weet is dat ik ook idd die 8 dagen moest nemen. ik wou het namelijk ook niet. ik ben niet zo van de mensen over de vloer.
    zou je dan niet 8 dagen 3 uurtjes haar kunnen laten komen?
    ik weet niet of het je eerste is maar het is altijd handig al is ze dr maar even.
     
  3. Baby09

    Baby09 Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Ja ze komt ook maar 3 uurtjes per dag. Verder is mijn man er gewoon, al zitten we daar nu wel over te twijfelen. Ik had in mijn hoofd 5 dagen kraamzorg en nog een week samen met manlief en daarna alleen en nu is de tijd voor ons 3tjes verkort doordat ze 8 dagen moet komen. Zit ook niet echt te wachten op iemand in mijn huis..
     
  4. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ze hebben een minimum van 24 uur, en dat is dan 8x3 uur..

    Misschien kun je de kraam na 5 dagen wel wegsturen, maar ik denk dat ze dat nog wel 24 uur in rekening mogen brengen, dat zou je even na moeten vragen. Ze kunnen natuurlijk niet je verplichtingen de kraam binnen te laten ;)

    Misschien vind je de uurtjes toch nog handig? Je weet nooit hoe je door de bevalling komt..
     
  5. Baby09

    Baby09 Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    De uren kunnen inderdaad heel handig zijn, als de bevalling anders dan anders loopt. maar op indicatie kan het altijd opgehoogt worden. Dus ik ga er nu ook vanuit dat alles goed gaat, qua uren die we afgesproken hebben. Ik beval wel in het ziekenhuis, gaat er dan niet al een dag vanaf? haha
     
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja de dag van de bevalling wordt er weer afgetrokken en wanneer je ook nog een nachtje moet blijven...2.
    Die 8 dagen is gewoon de normale duur voor kraamzorg, ervanuitgaande dat je een thuisbevalling krijgt.
     
  7. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ja, ik was ook 1 dag kwijt..
    's avonds nog wel een klein uurtje kraam gehad om ons voor te bereiden op de nacht. De dagen daarna heb ik lekker genoten van de kraam. Terwijl zij het huishouden deed, kon ik lekker met mijn 2 jongens pruttelen ;)
     
  8. SteffieLove

    15 jan 2012
    98
    0
    0
    noord holland
    Ik dacht ook ik hoef niet zo nodig iemand over de vloer en wat moet diegene allemaal doen elke dag zoveel is er niet te doen maarr toen ze er eenmaal was vond ik het heerlijk! Je heb heerlijk de tijd om uit te rusten en te besteden aan je kind en man en niet dat manlief het hele huishouden nog moet doen.. Ik vond het zelfs jammer na die 8 dagen dat ze weer weg moest en miste het de eerste dagen ook wel aangezien ik gelijk alleen was met de kleine omdat papa aan het werk was.
     
  9. Bonkie

    Bonkie Fanatiek lid

    30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Ik geloof dat ze minimaal 24 uur in rekening mogen brengen.

    Dus als jij afspreekt ze komt maar 18 uur i.p.v 24 uur dan moet dat kunnen, maar dan betaal je gewoon wel de andere uren door.
     
  10. Laetitia

    Laetitia Niet meer actief

    ligt ook bij welke kraamzorg je bent... er zijn centra die makkelijk zijn in het afgeven van minder uren (maar wel verplicht die 24 uur afschrijven) maar er zijn er ook die echt die 24 uur willen komen...
    en als het goed gaat kun je ze ook een dagje eerder naar huis laten gaan ofzo he...
    Hier blijft manlief wel gewoon werken als de kraamzorg er is. Dan kan hij zijn vrije dagen oppakken als de kraamzorg weg is.
     
  11. Ster27

    Ster27 Fanatiek lid

    14 jan 2010
    2.903
    254
    83
    En vergeet niet dat ze ook de controles van je baby en jou moet doen, ze komt niet alleen maar voor het huishouden of het verzorgen van je baby (bij wijze van spreken dan), er zit ook nog een medisch aspect aan vast.
     
  12. Amy1983

    Amy1983 Niet meer actief

    Er is een wettelijk minimum aantal uren (dus niet omdat de kraamzorgorganisatie dat zo graag wil, maar omdat je volgens de wet een minimaal aantal uren kraamzorg moet afnemen).
     
  13. ladytwister

    ladytwister Bekend lid

    29 jan 2008
    643
    0
    0
    Fulltime Moeder
    Westfriesland
    wij hebben met de kraamzorg afgesproken dat ze alleen de controles komt doen en zo nodig helpen met BV aangezien dit onze 2de is en mijn man en mijn moeder hier zijn... en dat was geen probleem we moeten alleen wel de 24 uur die er minimaal voor staat gewoon betalen .... maar daar hebben wij geen enkel probleem mee dat hebben we bij onze eerste ook zo gedaan en dat beviel ons prima
     
  14. laupio

    laupio Bekend lid

    9 mei 2007
    604
    0
    16
    Hier een kraamverzorgende:) die 8 dagen zijn niet voor niks, vroeger was het zelfs 10 dagen, de eerste week is de kans op allerlei infecties het grootst en zijn de controles van moeder en kind erg belangrijk, je zal niet de eerste zijn die op dag 8 nog een blaas-of baarmoederontsteking krijgt en geloof me, dan ben je blijmet een extra hulp! En als alles goed gaat, is het gewoon genieten!
    Heerlijk toch, iemand die je huis bij houdt, je broodje smeert en jou alle ruimte geeft om met je kleine te tutten, er zijn er meer die van tevoren liever geen hulp hebben, maar meestal komen ze daar wel op terug.
    Ik zou zeggen, geniet er gewoon lekker van! En na een bevalling ben je vaak je schaamte iig wel voorbij!
     
  15. Emmeken36

    Emmeken36 Bekend lid

    Ik had een hele fijne KV, had al aangegeven niet meer dan die 3 uurtjes per dag nodig te hebben (liefst nog minder) mijn KV kwam, zag dat het goed was en bood zelf aan om iedere dag ff een uurtje te komen voor de checkups en ons verder lekker met rust te laten. Zij heeft zelfs echt alleen die uren geschreven, ik heb maar 9 uur kraamzorg gehad in totaal (soms 'moeten ze verplicht die minimum 3 uur schrijven ook al komen ze minder, maar die extra eigen bijdrage had ik ook graag over gehad voor de rust die het mij gaf dat ze er niet was) ik vond het fijn dat ze rond het middaguur ff kwam maar nog fijner dat ze na een uur weer ging. Mijn man was thuis en ik was door een onverwachte ziekenhuisbevalling 2 dagen 'geleefd' daar en wilde alleen maar rustig m'n eigen ding kunnen doen en met z'n drietjes aan mekaar wennen zonder pottenkijkers. Kind deed het perfect, ik had weinig geleden van de bevalling en kon alles, zij het in een wat rustiger tempo.
    Kraamzorg wilde wel toestemming van m'n VK btw.

    De enige momenten dat wij gedacht hebben dat wat extra hulp wel fijn zou zijn geweest was.........midden in de nacht en tsja dan zijn ze er sowieso niet ;)

    Ik verwacht nu een tweeling en wil toch weer zo min mogelijk kraamzorg als mijn fysieke toestand op dat moment toelaat. Fijn dat er elke dag even iemand komt voor wegen en andere checkups zodat je weet dat het goed loopt maar verder..... Ik heb meer last van een vreemde, hoe lief ook, die de hele dag in mijn huis is dan dat ik er gemak van ervaar. Vind het vreselijk om door iemand anders dan mijn man 'vertroeteld' te worden, vreselijk dat iemand mijn was doet, in mijn spullen zit, aan mijn kinderen.....It's mine!mine!mine! Afblijven!! zeker in zo'n hormonale mamaleeuwtoestand. Maar ja, zo ben ik ;)
     
  16. krumfrum

    krumfrum Actief lid

    11 sep 2011
    455
    0
    0
    hier ook 8 dagen kraamzorg. lag bij de 1e de eerste 4 dgn in het zkh met hem dus bleven er nog 4 dgn over. het aantal uren werd daarbij wel verdeeld over die resterende 4 dgn. dus 8 uur per dag (had meer uren gekregen ivm lichamelijk beperkingen).
    vraag het gewoon even goed na, anders ben je straks blij met een dode mus als je misschien in het zkh moet blijven en je je daarna verheugd op maar 3 uurtje kraamzorg zodat je de rest als gezinnetje bent.
     
  17. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Dat is toch juist fijn als ze 8 dagen komen?
    Volgens mij is dat ook de gebruikelijke wijze.
     
  18. oboemasbaby

    oboemasbaby Actief lid

    11 feb 2010
    416
    0
    0
    NULL
    provincie Utrecht
    Ik zag het van te voren ook niet zo zitten. En vriend lief al helemaal niet.
    Hij was maar 2 dagen vrij. Dus ik vond het heerlijk dat ze er was. We hebben haar de sleutel gegeven. Dus smorgens als ze binnen kwam, kwam ze even gedag zeggen. Dan smeerde ze een beschuitje. Haalde ze de kleine uit bed en bij mij neer.
    Ik was gehecht dus de eerste dagen niet heel mobiel.

    Ik vond het heerlijk. Helemaal als je man / vriend aan het werk is. En vond het jammer dat ze weer weg ging.

    Nu moet je het ook een beetje treffen wie je krijgt. Maar ik zeg. Gewoon lekker over je heen laten komen. En lekker laten vertroetelen.
     
  19. esje1981

    esje1981 Fanatiek lid

    28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    ik vind het echt wle handig hoor dat de kraam gewoon 8 dagen komt.kan zij mooi het huis houden even over nemen en eventueel de andere kids verzorgen.en heb ik lekker de tijd voor onze nieuwe spruit.en mijn man neemt vrij al de hulp weg gaat.en mijn moeder komt ook nog wle gezellig helpen.
    heerlijk het is onze laatste dus ik neem het er van.en ja je weet nooit hoe je bevalling verloopt en daarna misschien ben je dan juist wel blij dat de hulp er gewoon is
     
  20. sefanja

    sefanja Fanatiek lid

    7 mrt 2012
    1.239
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    Nieuw Vennep
    Als jij in het ziekenhuis beval, dat wordt mee geteld in kraamzorg... Althans bij mij wel...
     

Deel Deze Pagina