Ik vroeg me opeens af of meiden dit herkennen... Ik maakte het voor het eerst mee met de Oma's. Ik was tegelijk zwanger met mijn schoonzus (weekje ertussen) en mijn schoonmoeder was continu aan het vergelijken. Het leek steeds meer een wedstrijd te worden wie het eerste trapje zou voelen, het eerst de 20WE zou krijgen of een pretecho... Vervolgens de laatste weken wie er het eerste zou bevallen. Uiteraard was ze ervan overtuig dat in alles haar dochter het eerst zou zijn. Dit voelde voor mij niet echt leuk. De tweede was mijn moeder: de dochter van de buurvrouw was ook zwanger en opscheppen dat die twee tegenover elkaar deden! Oh het kleinkind van mij loopt al! Oh die van mij is al zindelijk! Oh die van mij kan allang haar eigen naam schrijven! zucht.... Hoe komt het zo vaak tot een soort concurrentie iets? Gaat dit strax op school ook zo? Tref ik nu net de verkeerde (schoon)moeders of herkennen meer meiden dit bij andere moeders? ik snap natuurlijk dat iedereen trots is op zijn/haar kind, maar het lijkt wel alsof iemand iets zegt in die richting dat anderen dan meteen even moeten laten weten dat hun kindje totaal niet onder doet voor die van hen! Liefs, Janneke
Haha nee hoor ik heb dit dus ook. Mijn s-zusje is 1,5 week eerder uitgerekend en mijn schoonouders vergelijken onze zwangerschappen altijd met elkaar. Om constant vergeleken te worden met de andere schoondochter is niet leuk en je krijgt het ze niet duidelijk dat iedere zwangerschap anders is. Mijn s-zus heeft een pretecho laten maken, wij niet....Hun hebben verteld wat het wordt, wij niet....Hun hebben het kamertje aan s-ouders laten zien, wij niet....Zij heeft tot 36 weken doorgewerkt, ik niet ik moest met 25 weken stoppen ivm veel harde buiken (we werken allebei in de horeca). Ik wordt er soms wel moe van maar trek me er weinig van aan, hoewel mijn man en ik wel het gevoel hebben dat ze meer naar hun trekken dan naar ons omdat ze bij hun alles mogen weten enz.... Nou sorry, maar wij doen het op onze manier en niet zoals mijn s-ouders dit willen.... Hoe het straks gaat als de ukkie's er zijn, geen idee maar mijn hun wonen dichterbij zwager en s-zus dan bij ons dus ik ben benieuwd.
Vergelijken is heel normaal, toch? Ik doe dat ook met bijv. het buurjongetje die even oud is als mijn dochter. Het is (in ons geval) absoluut geen wedstrijdje, het blijft echt bij vergelijken. En dat zal inderdaad wel doorgaan tot ze meerderjarig zijn ofzo... .
Ik werk op een basisschool ( is wel wat anders dan schoonmoeders), en daar is het precies hetzelfde hoor. ouders vergelijken hun kinderen altijd met andere kinderen. Trek je er niet teveel van aan en doe gewoon waar jij je het lekkerst bij voelt. Zo zitten mensen nou een keer in elkaar.
ik vind dat ook heel irritant. ik let daar zelf heel bewust op dat ik niet zo doe tegenover bijvoorbeeld vriendinnen met kinderen. omdat ik zelf weet hoe super irri het is. gelukkig zijn mijn vriendinnen zelf ook niet zo opschepperig. maar idd, mijn schoonmoeder is ook zo. tuurlijk ben ik trots als ik haar vol lof over mijn zoontje hoor praten, maar vaak vind ik het ook genant hoe ze loopt op te scheppen over hem, tegenover de buurvrouw ofzo. wat boeit haar het nou wat hij allemaal al kan zeggen enzo.. en vertelt zij iets over haar kleinzoon, gelijk mijn schoonmoeder oh maar dat kan ..... allang! vreselijk! ik hoor ook vaak dat moeders op het schoolplein zo lopen op te scheppen over hun kinderen. bah! ik ben daar gauw klaar mee. tuurlijk vergelijken doe je allemaal, ik ook, maar ik durf ook de negatieve kanten van mijn zoontje te benoemen. dat ik tegen een vriendin zeg bijvoorbeeld: zo, jouw zoontje is er vlot bij met dit of dat! waarop zij dan weer zegt: ja maar jouw zoontje is weer sneller met dit of dat. is toch veel leuker..
hahaha ja Mamas ook! Ik bemerk ook wel (in dit hormonale stadium) dat ik wat feller op reageer. Gek genoeg voelt het vaak als kritiek ofzo... Oh kan je dochter dat nog niet?? inclusief verbaasde blik... Dan krijg ik (vooral nu) meteen jeuk
Och wacht maar af tot ze op school zitten... Hier word er dagelijk heen en weer geslingerd met de opmerkingen van "dit kan mijn kind al lang!" en het leuke is dat je dan heel vaak ziet dat het gewoon nog niet het geval is. "mijn kind luisterd altijd netjes" kind komt vervolgens naar buiten en begint me toch een patij te zeuren en piepen terwijl de moeder hem probeert te kalmeren en hem afwijst op zijn vraag maar hem wel mee krijgt door het toe te geven, gnahahaha bad karma
Herken het ook heel erg. 'Oh, 8 maanden en nog niet omrollen?! Dat deed die van ons met een half jaar al!' Nou en? Mijn kindje lag de eerste 2 maanden in het ziekenhuis en heeft er niets aan over gehouden, dat is knap! Haha, voel me echt een heks op het moment
Ik merk dat 'men' sowieso nogal snel klaar staat als het om vergelijken gaat. Nu ik zwanger ben vergelijken mijn moeder en smoeder alles met hun zwangerschappen. Maar dan hebben we het wel over 27 en 29 jaar geleden. Slik jij foliumzuur? Dat hoefde ik toen nog niet hoor! Mag je geen vacuüm verpakte zalm? Pff ik ben blij dat alles toen veel makkelijker was. Wij gebruikte vroegen katoenen luiers. En wat hadden we veel was joh! Ja wat dat betreft is het nu vele male makkelijker met die wegwerpluiers/vaatwassers/drogers enz Goh meid, ben je misselijk geweest (tot nu toe welgeteld 2 dagen...) ik had dat helemaaaaaal niet hoor. Maar ja, tijden zijn anders! Nu praten ze je ook wel ziek hoor, met wat je allemaal niet mag eten. dat deden ze in mijn tijd helemaal niet Soms hè..... Soms kan ik er nu al zo moe van worden! En ik heb nog een lange weg te gaan (ben morgen pas 6 weken....)
Oh ja die hoor ik nu ook heel vaak!!! Vroeger hadden ze het veeeeeel zwaarder dan wij nu hoor! Wij mogen eigenlijk totaal niet klagen in dit tijdperk der gemakken En vooral mijn moeder steeds: ja ik deed vroeger met twee kleintjes (die uiteraard dichter bij elkaar in leeftijd zaten) aaaaalles op de fiets! Nou ik lekker niet. Ik heb namelijk een auto en een rijbewijs. Zij toen niet en ik weet zeker dat ALS ze die had gehad, ze ook de auto had gepakt!