Narcose, help, angsthaasje

Discussion in 'De lounge' started by Lumiere, Jul 14, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik onderga in september een flinke operatie (borstverkleing) en zit mezelf nu al gek te maken :$ terwijl ik zolang al deze ingreep wil wegens dagelijkse nekpijn.
    Ik ben heel bang voor de narcose en daarna. Dat ik niet meer wakker word, dat er iets mis gaat waardoor ik een kasplantje word, dat ik mijn zoontje nooit meer zie, dat ik heel heftig ga braken etc etc. Ik werk in de zorg, je kunt ook teveel weten denk ik...

12jr geleden zijn mijn amandelen geknipt onder narcose. In totale paniek ging ik de ok in, na het wakker worden braakte ik heel veel bloed en was ik 2 dagen van de kaart, wartaal uitgeslagen. De arts dacht dat ik morfine had gehad (heel klein beetje maar) en dat ik daarop reageerde. Maar komende operatie is veel ingrijpender...

Mijn bevalling was ook redelijk paniek, ik had een ruggeprik ZONDER morfine of ander opiaat, maar nog van begin tot einde gebraakt. En vlg mijn vriend sloeg ik weer wartaal uit. Ik weet vrijwel zeker dat dat wel meeviel overigens.

Wie heeft er operaties onder narcose gehad en is het heel erg meegevallen? Niet wekenlang ziek zwak misselijk en stoned? Gaat lekker met me nog 2mnd piekeren :p

2. Twingia

Twingia Fanatiek lid

Dec 7, 2013
    1,151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Ik ben 3x onder volledige narcose geweest.
    En nergens last van gehad.
    Maar als je zo moest braken etc. had je dan niet een te hoge dosis gehad?

Na mijn operatie had ik ook een ruggenprik, met een mengeling van o.a. morfine, en die stond te hoog, daar had ik toen dus wel last van.
    En als je angstig de narcose in gaat, dan kom je er ook heel raar uit.

3. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Vlg de kno-arts was het maar "een snufje" toen. Met de bevalling gelukkig geen narcose of morfine nodig gehad. Vlg de anesthesist kreeg ik toen een soort kindermiddel in de epiduraal. Maar voor deze ok zal het wel moeten .

4. Anzza

Anzza Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    2,345
    0
    36
    drenthe
    Ik denk dat het verstandig is om je zorgen te uiten naar de anesthesist. Dan kan hij/zij hopelijk je zorgen iets wegnemen!
    Alvast heel veel succes en sterkte in ieder geval, knap van je, toch een grote stap :)

5. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou ook een gesprek vragen (nog één?) met een anesthesist. Zelf een keer of 3 / 4 geopereerd. Alleen de laatste keer misselijk, maar dat is ook de enige keer geweest, dat ik gelijk na ok vanwege pijn een morfine-achtige pijnstiller nog kreeg...
    Ik krijg een borstbesparend operatie - lijkt ergens misschien een beetje op jou ok ;) (alleen dan aan 1 borst) over 6 weken, zelf zie ik vooral op tegen het idee van een drain in mijn borst :p . Narcose angst kan ik gelukkig van me afzetten- dat had ik in het verleden wel hoor, maar gelukkig nu (nog) niet.

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Hoi,

ik moest ook onder narcose na mijn HG zwangerschap. Was ook zo bang voor het braken. Aangegeven dat dit erg traumatisch voor me geweest was en ik absoluut iets wilde tegen misselijkheid.
    Nou ik heb geen centje misselijkheid gevoeld. En de narcose viel me zo mee. Zoveel operaties per dag op de wereld, de kans dat het precies bij jou misgaat is superklein!

Sterkte.

7. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Tijdens mijn keizersnede (ruggespraak) heb ik ook gebraakt, maar dat had ook te maken met druk in de buik die wegviel icm lage bloeddruk.. Afijn..(ik kan nooit uit mezelf braken) Maar ik kreeg ook een middel tegen het braken toegediend.

Dus het kan heel goed, dat het nu een stuk beter gaat.

1e was met je keel.. En de allereerste keer kan je heel heftig reageren.
    2e keizersnede.. Braken komt dan vaker voor. ( ik was al vooraf gewaarschuwd)

En bedenk 3x is scheelsrecht.

8. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

Feb 16, 2015
    4,272
    3,239
    113
    Female
    Hoi ik heb ook een operatie onder narcose gehad (aan mijn buik) en heb nergens last van gehad. Behalve dat ik wat misselijk was na de operatie maar toen kreeg ik dus iets tegen de misselijkheid en dat werkte perfect. Misschien kun jij dat ook krijgen? En bespreek het vooral met je anesthesist, jullie komen er samen vast uit. Succes alvast!

9. Ansji

Ansji Niet meer actief

Een paar weken geleden zijn alle 4 mijn verstandskiezen onder narcose getrokken. Ik was ook erg nerveus voor de narcose maar is mij 100% meegevallen! Het lampje ging uit en voor mijn gevoel werd ik een paar minuten later weer wakker zonder de 4 kiezen :p

Ik was niet misselijk, alleen heel moe en verdrietig, maar dat kan met een andere situatie op dat moment te maken hebben gehad. Overigens was ik niet de enige die op de uitslaapkamer lag te huilen...;)

Je zal ook wel weten (aangezien je in de zorg werkt) dat je iets in het infuus kan krijgen tegen de misselijkheid. Mijn man kreeg dat en dat werkte erg goed! Die kwam best fit weer naar huis na de operatie dankzij dat middel.

Heel veel succes met de ingreep! Probeer je te focussen op de leuke dingen om je heen :)

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Ik ben 5 x geopereerd onder narcose. 1x curettage, 1x borstvergroting ,2x hernia operatie en afgelopen maart is mijn rug vast gezet waarbij ik van 12 tot 6 op de ok lag.
    Vind het totaal niet eng, ben licht gespannen maar slaap er niet minder door. Als je in paniek onder narcose gaat wordt je ook in paniek wakker. Alleen na de laatste narcose kreeg ik een morfine injectie. Kort na deze injectie moest ik overgeven. Nadien kreeg ik standaard na de morfine injectie een injectie tegen misselijkheid en toen ook niet meer hoeven overgeven. Veel worden er wel verdrietig wakker, mijn dochter moest kei hard huilen en was vol verdriet toen ze wakker werd. Verpleegster zij dat dat normaal was omdat dat de spanning is die er uit komt

Mijn buurvrouw op de voorbereiding ruimte kreeg wat kalmerend omdat ze bang was voor ze na de ok ging. Hielp blijkbaar ook goed want lag gewoon te snurken terwijl infuus etc werd aangelegd ;):)

Je krijgt vaak op de verpleegafdeling je operatie kleding aan en een zetpil paracetamol. Op dit moment kun je alvast wat kalmerende vragen. Dan ga je na de voorbereidingskamer en wordt infuus etc aangebracht en wordt je denk ik vanzelf rustig.
    Verder gewoon echt niet eten/drinken van te voren. En ook niet te snel na wakker worden

Succes

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Ik word ook ziek van de narcose gelukkig niet zo heftig als jij.

Voor de misselijkheid kan je iets krijgen. MAAR of het helpt is een tweede. Bij mijn amandelen had ik ook veel oud en versbloed gebraakt en misselijk etc. Dus aangegeven en 4 jaar geleden kreeg ik medicijnen echter was ik toch misselijk en eenmaal thuis toch weer braken. En dan heb je uiteraard een lege maag...

Die angsten verder herken ik ook. Ik vroeg ook of ze aub niet zo een tube in mijn keel wilde doen, ze zeiden is ook niet nodig je bent kort onder narcose. Eenmaal wakker had ik ook zware keelpijn, dus toch in mn strot geduwd en dan denk je waarom wel, ging het mis etc..

Maar!!! Verder is het me mee gevallen. Alvast succes

12. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Ik heb geen angst voor narcose, maar was standaard altijd kotsmisselijk. De laatste keer heb ik dat aangegeven, ik heb een middel tegen misselijkheid gehad tijdens de operatie en o wat werd ik 'fris en fruitig' wakker. Nou ja, dat natuurlijk niet, maar godzijdank niet misselijk, wat een zaligheid! Daar zou ik dus zeker om vragen.

13. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    ik heb in mijn volwassen leven 2 ingrepen onder narcose gehad en dat verliep eigenlijk best soepel :) Niet veel last gehad.
    Alleen bij de onverwachte curretage aangezien ik gewoon gegeten had die dag, misselijk eruit gekomen en overgegeven.

14. void

void Fanatiek lid

May 19, 2012
    2,356
    19
    38
    0161
    Ik heb het gevoel dat als je eenmaal zo'n vlaag van paniek krijgt voor je de OK ingaat je dat best wel kan houden.. Ik had het toen ik aan het stikken was toen ik 8 was en op een of andere manier werd ik er echt eventjes hysterisch van... Toen ik 4 jaar terug 6 kiezen eruit heb laten snijden, gebeurde me precies het zelfde op het moment dat ze het spul in je hand doen voor je de ok weer binnen gaat.. Kapje op en weg ben je.. Bijkomen is altijd wel een beetje ruig maar het viel allemaal best mee.. De kans dat je niet meer wakker wordt is volgens mij alleen als je het nog nooit gehad hebt en je krijgt een allergische reactie.. Ik werd echt drie dubbel gecheckt op allergieen, medicatie en of ik evt zwanger zou zijn nog voor ik erin ging.. Echt waar, geef gewoon aan dat je een beetje schrik hebt want volgens mij is het voor het personeel gewoon best een normale zaak :)

15. EnBee

EnBee Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,147
    9
    38
    Ik had van de anesthesist een pilletje voorgeschreven gekregen die ik van de verpleegster een uurtje voor de narcose toegedient kreeg. Leek wel xtc, ik vond alles leuk, mooi en geweldig. Zelfs de operatielamp wilde ik wel meenemen voor thuis. En de gyneacoloog vond ik zoooo lief. Dit ook omdat ik niet met angst onder narcose wilde gaan.
    Ook had ik voor de dagen vooraf slaappillen gekregen, omdat ik ander 's avonds niet zou kunnen slapen en alleen maar ging denken aan "wat als..". Het was trouwens een belgische arts die inviel voor de anesthesist met wie ik eigenlijk de afspraak had. Dus of het "normaal" is om zulke medicijnen te krijgen weet ik niet. Hij had op het recept van de slaappillen geschreven "1 doos", want "altijd handig als je een jatlag hebt op vakantie", aldus de belgische arts. Bij de apotheek vroegen ze of ik dat recept zelf had geschreven, want ze hadden nog nooit "1 doos" op een recept zien staan.

16. Jordan

Jordan Fanatiek lid

Apr 17, 2012
    3,395
    1
    36
    Full Time baan, workaholic figuur
    Den Haag
    Ik heb 3x narcose gehad, de eerste keer ook zo misselijk, spugen, echt gal. Heel naar. Daarna aangekregen en toen kreeg ik iets tegen de misselijkheid via mijn infuus. Nooit meer laat van gehad. De laatste x was ik super zenuwachtig en toen kreeg ik iets kalmerends, ook via infuus en inderdaad heb ik allemaal black outs. Weet niet meer hoe ik in de ok terecht was gekomen, heb vlagen herinneringen van gesprekken over vakanties en onzin en de hele narcose shot is al helemaal een blur. Moet zeggen dat dit erg fijn is want die stress is helemaal weg.

Veel sterkte, ik hoop dat je rust kunt vinden en dat het je meevalt.

17. Rylie

Rylie VIP lid

Jun 14, 2010
    5,757
    490
    83
    Female
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik ben 4x onder volledige narcose geweest. 5de komt er aan. Galblaad verwijdering.

Ik heb 1 keer gehad dat ik al wakker was maar niks kon bewegen. Toen ben ik in paniek geraakt en heb ik ook overgegeven.
    Andere keren was er niks aan de hand en heb ik alleen heeel veeeeel geslapen.

18. Jordan

Jordan Fanatiek lid

Apr 17, 2012
    3,395
    1
    36
    Full Time baan, workaholic figuur
    Den Haag
    Wat eng dat je niets kon bewegen. Hoe lang duurde het voordat alles wel weer zin had in actie?

19. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    oh ja ; ik krijg ook een tabletje dormicum mee naar huis, wat ik in mag nemen voor ik kom.. dat was ik al weer vergeten. Ik kijk nog wel of dat nodig is.

20. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Vlg mij heb ik geen afspraak met een anesthesist. In "mijn" ziekenhuis moet je op een computer een vragenlijst invullen en dan aan de secretaresse afgeven. Alleen als daar ets bijzonders uit komt krijg je -denk ik- een aanvullende afspraak met een anesthesist. Maar dat zal bij mij niet zijn. Ik ben 33jr en kerngezond. Ik gebruik alleen antidepressiva en momenteel diclofenac ivm ontstoken pols. Geen hartfilmpje oid nodig denk ik.
    Mijn vriend had het ook zo toen hij een scopie onder narcose moest. Vragenlijst op de computer en alleen bij bijzonderheden kreeg je bericht. Niets gehoord verder, dus ingreep vond gewoon plaats.
    Ik ga wel vragen om iets tegen de misselijkheid, volgens mij is dat hardstikke slecht voor de hechtingen, de plotselinge beweging die je bij braken maakt.

Share This Page