Toevallig een belastingadviseur hier op het forum? Ik raakte vandaag in gesprek over vermogen. Nu weet ik dat je samen met je partner 114.000 euro mag hebben aan vermogen. En dat er over het deel daarboven 36% geheven wordt. Tot zo ver prima. Totdat het besef indaalde dat als je samen 200.000 euro aan spaargeld hebt, je dus een dik vet probleem hebt. (Nee je hebt geen echt probleem, je hebt een enorm luxe positie dat snap ik). Dan zit je 86.000 euro boven die 114.000. Als je daar 36% over heft dan is dat een gigantisch bedrag. Klopt dit wel? Of wordt er geen 36 procent geheven over het “teveel” aan spaartegoed?
Het forfaitair rendement dat je betaalt is uiteindelijk rond de 1%, wat je dus daadwerkelijk betaalt. Mbv die 36% wordt berekent over welk bedrag je belasting betaalt.
Gelukkig klopt dat niet! Er wordt inderdaad gekeken naar het rendement, en als je de afgelopen jaren 'teveel' vermogen had, dan heb je een paar maanden geleden een brief gekregen waarin staat dat je van de zomer een nieuwe brief krijgt van de belastingdienst omdat je dan opnieuw aangifte kan doen om je daadwerkelijke rendement door te geven. Aangezien het rendement wat de belastingdienst de afgelopen jaren berekende niet overeen kwam met het werkelijke rendement van het vermogen van de meeste mensen.
https://www.manners.nl/zoveel-vbelasting-vermogen-per-spaarbedrag-2024/ Hier staat alles heel goed uitgelegd
Nee joh, dat klopt niet. De belastingdienst gaat ervan uit dat je met je vermogen ook geld verdient, en over die winst betaal je 36% belasting. Voorheen was het uitgangspunt 4% winst maar dat hebben ze aanpast. Er zijn nu (helaas voor ons) hogere tarieven voor beleggingen en lager voor sparen. Omdat de spaarrente de afgelopen jaren veel en veel lager was dan 4%.
Hoe wordt mijn box 3-inkomen over 2023 berekend? Aldus de belastingdienst Er staan ook rekenvoorbeelden bij, dat maakt het waarschijnlijk wel duidelijk.
Thanks voor alle input! Het is me nu helemaal duidelijk, ik schrok me wild. Maar begrijp nu dat de 36% over je rendement wordt geheven. Overigens is dat op beleggen en crypto’s dus kennelijk 6 procent zie ik uit de voorbeelden, nog fors.
36% van spaarvermogen, breng ze nou niet op ideeën om de begroting aan te vullen. Gelukkig niet, gewoon op de belastingdienst pagina even de rekentool gebruiken. Maar betalen doet altijd zeer, ontvangen is zo veel leuker.
Overigens peildatum is 31/12 of 1/1 wat op je bankrekening staat. Je snapt natuurlijk wel dat ongetwijfeld een groep mensen zijn, die tijdelijk wat meer geld opnemen en in de kluis leggen om het saldo te laten zakken.