Bewindvoerder doet raar en nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 27 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    MOZAEK BEWINDVOERINGEN

dit mama van juul.

hebben ons flink in de sh*t gebracht.
    10000 meer schuld dan toen we met ze begonnen.
    wij hebben nooit achterstand in elektra warmte water huur gehad.
    bij hun gekomen en ze hebben nooit betaald in 3 jaar dat we bij hun zaten.
    een hoop ellende verder.
    4 rechtszaken eindelijk verlost in 2012.
    Nu zelf al 8 zaken afbetaalt iets wat volgens hun niet mogelijk was.

2. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Allereerst: je kunt NIET zomaar 'stoppen' met je WSNP bewindvoerder. Die wordt toegewezen door de RC.

Ten tweede: WSNP bewindvoerders kunnen niet zomaar sjoemelen met je geld, die gaan immers niet over je besteding binnen je vtlb, bovendien dient alles verantwoord te worden aan de RC.

Bedenk je goed dat er duidelijke verschillen zijn tussen een beschermingsbewindvoerder en wsnp bewindvoerder.

Nu even over je vraag, is er al een nieuw vtlb per januari 2015 gemaakt? Zit alleen je vriend in de wsnp of jij ook? Wonen jullie samen? Zijn jullie toeslagpartners? Veel vragen maar alles is van belang voor het berekenen van een juist vtlb.

Besef je goed, alles dien je te onderbouwen met stukken. Zijn jullie van mening dat jullie geen recht hebben op toeslagen? Overleg de beschikking waar dit uit blijkt.

En niet onbelangrijk, wetende dat diverse rechtbanken op een andere manier werken: bij welke rechtbank zit je vriend?

3. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Een WSNP bewindvoerder (zoals in dit geval) regelt je toeslagen niet, sterker nog, daar heeft hij geen bevoegdheid voor. Als schuldenaar ben je zelf verantwoordelijk voor het maximaliseren van je inkomen. Ik denk dat naasten van jou onder beschermingsbewind hebben gestaan. De beschemingsbewindvoerder wordt ook wel kortweg bewindvoerder genoemd, alleen hebben een beschermingsbewindvoerder en WSNP bewindvoerder zeer verschillende taken en bevoegdheden.

Een WSNP bewindvoerder kan er bovendien niet zomaar vandoor gaan, in de schuldsaneringsregeling doorloop je in beginsel 3 jaar waarbij de bewindvoerder elke 6 maanden 'rapporteert' aan de rechter-commissaris. Daarbij dient ook inzichtelijk gemaakt te worden wat er op de boedel staat, hoe het financieel dossier is opgebouwd enz enz. Daarnaast kan je bij bijvoorbeeld rb Amsterdam niet eens geld afboeken van de boedelrekenkng zonder goedkeuring van de RC..

'Overige bewindvoerders'.. Tsja, ik merk dat niet allen even begaan zijn met hun cliënten..

4. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw

Een vtlb kan te alle tijden gemaakt dan wel aangepast worden, je persoonlijke en financiële situatie kan immers ook elk moment van het jaar veranderen. Ik pas dagelijks vtlb's aan, rustig ook nog van 2013 als de situatie daar om vraagt. Wel veranderd daarmee je afdrachtcapaciteit, dan kan van invloed zijn op hoeveel je in het verleden had mogen houden. Het kan dus zijn dat er dan sprake is van een boedelachterstand als je te veel hebt gehouden, en boedelvoorstand als je te veel hebt afgedragen.

Om zo up to date mogelijk te zijn wil je natuurlijk zsm een nieuw vtlb zodra de nieuwe calculator uit is (juli en jan) maar in de praktijk is dit niet altijd haalbaar..

In jouw situatie wordt een terugvordering van de toeslagen waarschijnlijk vanuit de boedel voldaan omdat daar ruimte voor is. Je vtlb wordt dan aangepast (vtlb gaat omhoog omdat je toeslagen per maand naar beneden gaan), vermoedelijk heb je maandelijks afdrachtcapaciteit gehad (hoger inkomen dan vtlb) je vtlb stijgt waardoor je afdrachtcapaciteit daalt, daardoor ontstaat er een boedelvoorstand (je hebt immers meer afgedragen dan had gemoeten) en daarmee wordt de terugvordering betaald. Uiteindelijk is het dus betaald van 'jouw geld' ;) dit gaat alleen niet in elke situatie op, als iemand niets aflost elke maand dan is er ook geen geld op de boedel om de bd te kunnen betalen, dan moet je de terugvordering wel zelf betalen.

5. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Sorry ik spam dit topic haha! Vind m'n werk erg leuk denk ik :p

6. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    ja tuurlijk klopt jouw verhaal maar in de praktijk is het zo dat wanneer eenmaal een VTLB gemaakt is het niet zomaar meer gewijzigd wordt, de onze is inderdaad tussendoor ook gewijzigd toen we een nieuwe woning kregen en alles anders was, maar het is ook een keer niet gewijzigd omdat volgens de BV de lijst te laat was van de belastingdienst ging inderdaad om toeslagen, en dat is later dus recht getrokken, Het is niet zo dat BV (oke jij welllicht wel, maar geloof me ik ken ondertussen veel verhalen en weet er aardig wat van) dat het niet zomaar even gewijzigd wordt omdat een client dat wil. verder ben ik het eens met je verhaal hoor.

Maar wat wil jij als BV maandelijks de toeslagen, wat ik wel merk is dat er ondanks dat veel vastligt er toch veel verschil is tussen BV en hoe ze het interpeteren qua regels. WIj hebben opzich een prima BV maar niet vlekkeloos, maar dat zijn wij ook niet. ach niemand natuurlijk. Wel is het zo dat je met boos worden enz enz je weinig bereikt en dat wanneer je er met je BV niet uitkomt je je went tot de RC, die staat immers boven de BV en kan dan meekijken hoe of wat, bij ons niet nodig geweest maar bij anderen wel die ik ken.

Al met al zit TS er nog niet zo lang in, en is de info die gegeven wordt half half, en lijkt het me goed om het verhaal helder te krijgen voor er goed advies gegeven kan worden.

7. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Kan het kloppen dat je eens per half jaar, net voor het uitbrengen van het halfjaarlijkse verslag, stukken moet aanleveren betreffende de afgelopen periode (dus afgelopen 6 maanden)? En wat bedoel je precies met 'maandelijks de toeslagen'? Je krijgt toch een beschikking van je toeslagen betreffende een heel kalenderjaar?

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Maar ik begrijp het even niet TS. Je geeft aan dat jouw vriend in de WSNP zit en zelf zijn bewindvoerder heeft uitgekozen. Ik neem aan dat je het dan echt over beschermingsbewind hebt? Een WSNP bewindvoerder wordt aangewezen door de rechtbank, voor zover mij bekend is.

En als het een beschermingsbewind is, dan staat een VTLB daar los van. Dit heeft alleen betrekking op het WSNP traject. Een beschermingsbewind kun je zelf uitzoeken.

Verder kan een WSNP bewindvoerder niet zeggen dat hij te weinig krijgt, op het moment dat er helemaal geen draagkracht vanuit de saniet is, dan kan hij extra "subsidie" aanvragen.

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Mijn man zit inderdaad in de WSNP, met een zelf uitgekozen bewindvoerder. Deze bewindvoerder heeft aanvraag wsnp ingediend bij de rechtbank.
    Dit omdat het niet via de gemeente is gegaan....betreft een eigen bedrijf. Dus de bewindvoerder is van een particulier bureau.
    Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd en hier had de gemeente al helemaal geen verstand van :)

De week voor kerst is dit allemaal ingegaan en de bewindvoerder heeft een heleboel niet verteld aan ons. Zo hebben wij bijvoorbeeld een lease-auto vanuit het werk van mijn man. Wij hebben hem verteld dat dit contract in feb 2015 zou aflopen en wat verstandig was om te doen. Want mijn man kreeg de aanbieding om het contract met een jaar te verlengen, voor lagere kosten voor de werkgever.
    Hier heeft u niks over gezegd, dat kon allemaal wel.

Nu blijkt dus dat die kosten niet meer van het bruto salaris worden ingehouden, maar van het VTLB. Hadden we dit geweten, dan hadden we een zuinigere auto uitgekozen.

Pas halverwege januari kregen wij te horen wat het VTLB was, vanwege de nieuwe calculator. Hier stond dus in meegenomen:
    - zorgtoeslag
    - kindergebonden budget
    Maar qua salaris hebben wij hier helemaal geen recht op.

Hier zijn we achtergekomen, omdat eea in ons inkomen veranderde en we zijn gaan kijken op de site van de belastingsdienst. Hier uit bleek dat we er helemaal geen recht op hebben. Dit hebben we doorgegeven, omdat het VTLB dus niet klopt.

Hier op kregen we dus het antwoord: Ik blijf het VTLB niet aanpassen, daar krijg ik niet genoeg voor betaald :$:(
    De leaseauto kon ie natuurlijk wel aanpassen :x

Ook heeft mijn man geen salaris gehad over december, omdat toen niet bekend was hoe en wat.

Al met al verloopt het dus behoorlijk rommelig en hebben we wel in de gaten dat we alles goed in de gaten moeten houden.

Overigens hebben we geen beschermingsebewind hoor, we moeten alles zelf gewoon betalen van mijn salaris en zijn salaris.

10. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ondanks dat het niet via de gemeente is gegaan zal er altijd een RC zijn, dat staat in de papieren.
    Veel dingen kunnen bij de opstart wat rommelig verlopen, is opzich niet heel raar, wel zou ik toch de papieren van de belastingdienst inleveren en nogmaals een verzoek tot aanpassing VTLB indienen. qua leaseauto snap ik je niet helemaal. Je krijgt normaal een vast bedrag per maand voor een auto, dat is vooral op basis van het aantal KM dat gereden wordt, wat voor auto je zelf kiest en wat dat kost komt voor eigen rekening als dat meer is, wij hadden bv rond de 180 euro voor de auto in ons VTLB toen dat nog van toepassing was. dat kon niet geheel uit maar de rest kwam dus van ons VTLB, heb je je al eens goed ingelezen in de WSNP, er zijn mooie sites voor waar je alles kan vinden wat je rechten en plichten zijn, en ook wat die van een bewindvoerder zijn. al met al blijf je zelf verandwoordelijk voor alles, een bewindvoerder heeft over het algemeen een controlerende rol, succes.

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Ik vind dit een hele rare constructie! Voor zover ik weet, kun je je WSNP bewindvoerder niet zelf uit zoeken en wordt het geregeld door de rechtbank.

Staat deze bewindvoerder wel ergens geregistreerd? Heeft jouw man wel een beschikking van de rechtbank dat er WSNP is uitgesproken, sorry maar heb dit nog nooit gehoord. Daarnaast vind ik het ook vreemd dat de bewindvoerder over zijn "salaris" praat met jullie n.a.v. het VTLB. Hij wordt er voor betaald om alles in de gaten te houden en te controleren of jullie de regels binnen de WSNP naleven. Een WSNP of beschermingsbewind heeft inderdaad niet veel uur per cliënt op basis van salaris.

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Toch is het zo ;)
    Staat ook in de papieren van de rechtbank

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

14. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Vind het ook apart. STa zelf onder beschermingsbewind (zelf gekozen) maar als ik de WSNP in zou gaan zou ik er een bewindvoerder bij krijgen.

Anyway, ik zou hulp zoeken bij juridisch loket at nu wijsheid is.

15. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Nogmaals er zal altijd een RC zijn, En hoe zit het met de auto precies, wat voor vergoeding zie je terug in de VTLB berekening.

En verder is het wel mogelijk een eigen BV aan te houden, het is wel uitzonderlijk maar het kan,

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik stuur ff een PB, want vind het een beetje raar om hun site hier zo neer te zetten.

17. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Maar TS geeft aan dat ze geen beschermingsbewind hebben. Even zwart wit gezegd: ze zijn naar een WSNP bewind gestapt en gezegd: wil je WSNP voor ons aanvragen?
    Dat vind ik erg raar. Als je naar een beschermingsbewind stapt, dan wordt dat geregeld via de rechtbank. Maar ze geeft aan dat ze niet onder beschermingsbewind staan.
    In mijn ogen een hele rare constructie.

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Misschien verduidelijkt het wat als je weet dat het gaat om een VOF die failliet dreigde te gaan. Dus we zijn niet zelf naar de rechter gestapt, maar zijn naar dat bureau gegaan om ons daar mee te helpen.
    Om faillissement tegen te gaan is er dus schuldsanering aangevraagd.

19. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Dat verduidelijkt de boel inderdaad. Bij een dreigende faillissement krijg of zoek je een curator/bewindvoerder/mentor. Die kan het (dreigende) faillissement omzetten naar de WSNP.

Ik vond het al zo'n vreemde situatie. Maar neem inderdaad contact op met de RC.
    Als je geen recht op toeslagen hebt dan moet de WSNP bewindvoerder dit ook niet berekenen in het VTLB. Er moet wel rekening worden gehouden met een correctie, anders zouden sanieten met minder inkomen er beter vanaf komen dan sanieten met een hoger inkomen. Het VTLB is in de basis gelijk.

Tijdens half jaarlijkse verslagen moet je ook informatie aanleveren, indien van toepassing. De WSNP bewindvoerder kan geen toeslagen berekenen als jullie geen voorlopige toeslagen beschikking hebben gekregen van de belastingdienst.

Ik zou er bovenop blijven zitten en zorg dat je alle contacten via email laat lopen, dan heb je altijd bewijs van de acties die jullie hebben ondernomen.

20. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Ik vraag me af of de rc de eerste berekening van het vtlb wel goedgekeurd heeft, die zijn ook niet achterlijk. Een hoog inkomen en toch toeslagen opnemen in de berekening moet wel opvallen.

Ook een puntje om naar te kijken: werkt je man meer dan 18u per week? Dan moet er een arbeidstoeslag opgenomen worden in het vtlb.

En een tip: niet alle bwv wijzen je hierop, GEEN vrijwillig eigen risico nemen bij je zorgverzekering, gaat ten koste van de hoogte van je vtlb. Sterker nog, hogere verzekering (beter pakket) geeft meer ruimte, dus het is lang niet altijd nodig de goedkoopste verzekering te nemen, zeker niet als je veel zorgkosten maakt per jaar.

En dan was er nog iets dat ik wilde zeggen maar weet het niet meer..

Deel Deze Pagina