Bewindvoering van vriendin gaat niet goed. Wat doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 28 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.900
    113
    't Gezellige Brabant
    #21 Lief of Stoer, 28 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2015
    Wordt het geld niet "gespaard" om aan het eind evenredig aan alle schuldeisers te verdelen? Ik ben zelf budgetcoach en heb een cliënt waarbij al sinds vorig jaar elke maand een bedrag wordt gereserveerd voor aflossing, maar wat nog niet daadwerkelijk afgelost word omdat nog niet alle schuldeisers een opgaaf van de totale schuld hebben gedaan en er dus ook nog geen concreet aflossingsplan ligt. Een overzicht hebben wij tot op heden dus ook nog niet kunnen ontvangen. Neemt niet weg natuurlijk dat als je ergens om vraagt en helemaal niets krijgt, dit niet erg netjes is.

Edit: voor deze cliënt hebben we natuurlijk wel een overzicht van wat waar naar toe gaat en wat er wordt gereserveerd. Misschien is dit ook niet helemaal te vergelijken met een bewindvoerder. Het betreft nl. een minnelijk traject via schuldhulpverlening. Er is geen rechter aan te pas gekomen.

2. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Geen tips of adviezen maar wat een rot sitautie zeg!
    Lief dat jij je vriendin hier mee wil helpen.

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.255
    11.858
    113
    Als ze wil wisselen van bewindvoerder staat ze sterker als ze een nieuwe heeft gevonden die het wil overnemen.

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou zo snel mogelijk veranderen van bewindvoerder.

Enige nadeel: Je weet nooit wie je dan krijgt en of de volgende wel betrouwbaar is.
    Je zou al bijna van anderen in dezelfde situatie moeten horen dat iemand betrouwbaar is.

5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.255
    11.858
    113
    Je zou dit ook bijv. bij een gemeente afdeling budgetbeheer of bij een AMW-instelling kunnen navragen. Verder is er ook een branchevereniging. Geeft geen garantie, maar zegt wel iets natuurlijk.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Laat haar alle communicaties bewaren. Het liefst zwart op wit, dus alles mailen en per post doen!

Laat haar een mail sturen met het verzoek om binnen 14 dagen een kopie van alle bijschriften en afschriften te sturen. Zij heeft recht op inzage en volgens mij is de bewindvoerder verplicht die te geven (verbeter me als ik er naast zit).

Ik weet verder niet hoe het gaat, maar gaat het allemaal via één bankrekening? En is je vriendin nog de rekeninghouder? Zo ja: Kan ze niet naar de bank gaan en om de overzichten vragen? Dat ze niet bij haar geld kan, snap ik, maar ze moet toch wel inzage hebben?

7. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoe het zit met wel/geen recht hebben op inzage weet ik niet. .. maar ik weet wel dat wij verrekt goede redenen hadden om mn zwager nooit inzage te geven.

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Ik neem aan de de vriendin van ts beschermingsbewind heeft. Die moet maandelijks alles betalen en ook schuldeisers worden dan per maand betaald (indien er ruimte is) en vanuit daar wordt er een minnelijk of wettelijk traject op gestart.

Gelukkig worden de regels steeds strenger en kan niet iedereen meer bewindvoerder worden.

9. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Recht op inzage is er altijd want de bewindvoerder beheert immers de volledige financiele handel en wandel van een ander. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom een bewindvoerder de onderbewindgestelde niet laat zien wat er met zijn geld gebeurt. De bewindvoerder neemt wel alle financiele beslissingen voor de ander, die ander kan wel verzoeken indienen om het anders aan te pakken maar dat kan de bewindvoerder gewoon naast zich neerleggen. Terecht want iemand staat nou juist onder bewind omdat hij zelf geen goede financiele beslissingen kan nemen.

TS: zeg je vriendin dat ze alles zwart op wit doet (dus geen telefoontjes meer). Dan kan je de rechter laten zien dat er niet gereageerd wordt op verzoeken om inzage. Dan heb je kans dat het verzoek om een wisseling van bewindvoerder slaagt omdat de bewindvoerder niet communiceert.

10. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Een goede reden vind ik als iemand niet om kan gaan met de informatie. In het geval van zwager zou hij manieren zoeken om geld uit te gaan geven. Want bv. 1000 op een spaarrekening zou voor hem reden zijn geweest alles op te maken. En geloof me.. dat kan nog steeds als je onder bewind staat.. spullen op afbetaling, telefoonabonnement afsluiten en werkelijk waar voor duizend euro per maand bellen/ Google play aankopen e.d. .. of gewoon stoppen met werken... en als bewindvoerder kun je dat niet allemaal tegenhouden. . Dan moet iemand onder curatele, anders mag iemand dus gewoon contracten afsluiten. .

Er zijn dus zeker wel gevallen waarbij volledige informatie aan de onderbewust staande niet verstandig is...

Deel Deze Pagina