Hoi Ben benieuwd wie er Bewust voor hebben gekozen GEEN 20 weken echo te laten doen en waarom niet? Ik wil het wel graag, maar mijn man twijffelt enorm.. Liefs Danielle
ik heb ook getwijfeld, de nekplooimeting hebben we niet gedaan. Maar toch werd al snel duidelijk dat we dit wel willen. Mijn nicht heeft ooit een kindje gekregen met open ruggetje en nog iets, die kwam daar pas achter toen het geboren was. Dat kindje heeft ook maar heel even geleefd. ik wil dat dan graag van te voren weten en als het HEEL zwaar gehandicapt is, lijkt me moeilijk, maar zal ik er voor kiezen om abortus te doen omdat ik vind dat het kindje dan niet levensvatbaar is. hier zijn de meningen nogal over verdeeld, maar dat is ook heel gezond! en al heeft het kindje een lichte handicap, dan is het handig om dit van te voren te weten. succes met jullie keuze!
ik sluit me helemaal aan bij mootjen. als het een lichte handicap heeft dan kan je je daar op voorberijden. mocht het echt zwaar gehandicapt zijn en niet levens vatbaar of heeft een levensduur van een paar dagen dan zou ik oo abrotus laten plegen hoe erg het ook maar wil me kindje een goed leven geven zonder pijn!
Hoi Nou wij hebben er bewust voor gekozen geen nekplooi meting te doen (mede ook door dat we christelijk zijn) Mijn man vind: Het kindje is hoe dan ook welkom, met of zonder afwijking. En daar ben ik het wel volkomen mee eens ! Zeker weten, en abortus oid is voor ons geen optie. Ik zou het graag wel willen weten, als er dan iets is dan kun je je er idd op voor bereiden en evt in ziekenhuis bevallen met meteen hulp! Nu zegt manlief.. Als je thuis bevalt en er schijnt iets mis te zijn, kun je toch ook zo snel mogelijk naar t ziekenhuis.. Dus ja beetje probleem dus.. Mijn schoonzusje is net bevallen van de 8e! En tja die zijn wel heel (abnormaal) gelovig en zij heeft gewoon nooit een echo gehad.. Alleen de bloeddruk meten e.d. (als ik t goed heb wat ik van verhalen hoor) Dus denk dat hij daarom ook zoiets heeft van.. zo kant ook... Liefs Danielle
ik moet toch even zeggen dat als mijn vriend geen 20 weken echo wilde ik toch echt alleen zou gaan mede doordat ik wel wil weten of dit kindje gezond zou zijn. ik heb wel nekplooimeeting laten doen zie onderschrift de kans maar zoals ik bedoel als het kindje gehandicapt is is het welkom maar als het niet levensvatbaar zou zijn ja dan zou ik die keus er moeilijk vinden maar dan zou ik er niet mee veder gaan.
hoi,, ik begrijp je man indd wel een beetje. maar de tijd van huis naar het ziekenhuis als er wat mis is kan van levensbellang zijn. er zijn 90 verhalen van dat het goed gaat en die hoor je ook vaak maar er zijn dus ook verhalen over dat het fout is gegaan maar die worden vaak in de doofpot gestopt. ik heb genoeg verhalen gehoort over dat iemand er voor koos geen 20 weken echo te doen en achteraf dus bleek er wat mis te zijn en het kindje overleefde het niet. ik zou als ik jou was voor jezelf een keuze maken over wat jij graag wil en waar jij je goed bij voelt en je man zou dat dan moeten accepteren. het word volledig vergoed door je zorgverzekering en er kunnen natuurlijk ook dingen gevonden worden die verder in de zwangerschap verdwijnen maar ik zou toch graag willen weten als er iets ernstigs is.
Ben ik het ook mee eens. Ik wilde de 20 weken echo eigenlijk alleen maar, om te weten of alles wel goed met hem was. Liefs
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen twijfelen of ze wel de 20-weken echo willen? Bij de 20-weken echo wordt er gewoon heel goed gekeken naar je baby en ook of er evt afwijkingen te zien zijn.....en in sommige gevallen kunnen ze die afwijkingen tijdens de zwangerschap of net na de bevalling goed behandelen!
Hoi, wij hebben bewust vorig jaar gekozen om geen 20-weken echo te doen,waarom niet,omdat ze dingen kunnen zien die er achteraf niet blijken te zijn,dus 20 weken onbezorgd zwanger,wij hadden zoiets van,mocht ons kindje iets mankeren dan is het altijd welkom hoe dan ook. Maar helaas is het bij ons wel fout gegaan,we zijn er met d epretecho achter gekomen dat ons kindje een open schedel had,dus niet levensvatbaar Als e 20 weken echo hadden gedaan hadden wehet eerder geweten,maar nog niks aan kunnen doen. Ik vind het een persoonlijke keus,deze zwangerschap moesten wel wel alle onderzoeken laten doen dus nu weten we wel dat alles goed is,gelukkig! Succes met je keuze! Als jullie er samen maar uit komen... Liefs...
Hoi, wij zijn ook christelijk (evangelische gemeente) en hebben de 20-wekenecho deze week wel gedaan. Ook voor ons zou nooit im frage zijn of we dan het kindje weg zouden willen laten halen: absoluut niet, ook niet als artsen zeggen dat het niet levensvastbaar is, (want die zitten er nogal eens naast). Dat die echo bij 20 weken is, is natuurlijk om mensen de kans te geven hun kindje nog te aborteren en daar sta ik absoluut niet achter. De enige situatie waarin wij een abortus zouden overwegen is als mijn eigen leven in gevaar zou komen door de zwangerschap uit te dragen, maar dan heb je het dus over de keuze tussen twee levens. Maar goed, wij hebben de echo dus wel gedaan, gewoon om voorbereid te zijn op eventuele complicaties. Als je vooraf weet dat je kindje iets heeft waar direct medische zorg bij nodig is, of dat er complicaties bij de bevalling op kunnen treden, die je goed kunt voorkomen door vanaf het begin in het ziekenhuis te zijn, dan vind ik het wel zo verstandig om daarop voorbereid te zijn. Soms kunnen minuten tellen en als je die minuten wachtend op de ambulance doorbrengt, kan dat gewoon fataal zijn. Dat zou ik niet willen. Ik moet zeggen dat ik andere christelijke stellen die het niet doen eigenlijk ook niet zo goed snap. Mijn broer en schoonzus hebben dezelfde keuze gemaakt en dan denk ik: Ja, maar je kunt toch gewoon kijken hoe het is met je kindje, en vooraf al besloten hebben dat het hoe dan ook welkom is? Ik ga echt niet door slecht nieuws ineens denken: O, shit, dan laat ik het nu maar weghalen, (alsof dat zo'n keuze is die stellen die dat wel doen 'zomaar even' maken, overigens). Wat is er mis met voorbereid zijn en eventueel alvast medische behandeling te kunnen starten?
Ik snap niet helemaal waarom je daarover twijfelt..... Ze doen het niet voor niks...... Het kan ook een gevaar voor jouzelf zijn als er iets ernstigs aan de hand is! Je kan anders misschien ook aangeven dat je niet wilt weten wanneer het kindje een down syndroom heeft..,...maar er kan ook iets mis zijn met de navelstreng of het kindje is niet levensvatbaar....dat is denk ik wel heel handig om te weten en belangrijk om te weten! Praat hier anders is over met je verloskundige! Ik hoop dat jullie tot de juiste beslissing kunnen komen! Groetjes Debby
ik kreeg vandaag ook het foldertje mee en dacht eerst : Ik doe dat niet. Mede omdat ik zelf ook met mensne met een meervoudige en verstandleijke handicap werk en ook omdat ik ookals zou misschien blijken dat he tkindje een handicap heeft, ik het toch niet zou laten aborteren. Maar nu lees ik (en daar had ik nog niet over nagedacht) dat sommige dingen ook al meteen na de geboorte of in de zwangerschap behandeld kunnen worden en ga ik toch twijfelen... Dat wil ik mijn kindje ook niet ontnemen. Nu krijgt ik zowieso een geplande keizernee, dus we zijn wel al meteen in het ziekenhuis
Ik heb zelf ook getwijfeld wel of niet. Toen ik zwanger was van mijn zoon was er nog geen eens een 20 weken echo! En dat is nog maar 6 jaar geleden. Ik had gewoon zoiets waarom toen niet en nu wel. Toenertijd hoefde je ook geen zwangerschapsvitamines te slikken en nu is dit direct de eerste vraag die je verloskundige stelt! Vind het geweldig dat die onderzoeken er zijn daar niet van! Maar tegenwoordig maken zwangere vrouwen zich overal druk om zou dit wel goed zijn of dat met de baby. Je mag dit niet eten en dat niet. Ik denk dat we ons meer zorgen maken mede door die 20 weken echo,omdat je gaat lezen waar ze naar gaan kijken met die 20weken echo en je dus te weten kan komen wat er allemaal mis kan zijn met de baby. Met mijn zoon heb ik me geen enkel moment druk gemaakt! En nu heb ik tot die 20 weken echo me zorgen gemaakt, wat als de baby een open ruggetje heeft,wat als ie een hazenlipje heeft, of de organen niet helemaal in orde zijn? Wij hebben dus uiteindelijk wel voor een 20weken echo gekozen, meer omdat we nieuwschierig waren naar de kleine. Ik heb een half uur voor de echo in enorme stress gelegen en was ontzettend bang dat er wat mis was. Als we er ooit voor kiezen nog een kleine te nemen,wil ik geen 20 weken echo meer!
Dank je wel voor je bericht. mamavandelano. idd je gaat je heel erg druk maken om dingen die je anders niet eens zou weten, en idd die taboe over je wat je wel mag en niet mag. Hoor van m`n moeder ook verhalen.. mag dat nu wel mocht toen niet.. enz enz.. Mamavanstef, idd lastige beslissing ik herken mezelf in wat je schrijft, als ik het foldertje lees ga ik ook twijfelen + dat ik wel nieuwschierig ben! Ik ga er met man lief gewoon nog ff lekker over verder discusseren morgen ofzo.. laat het nu ff rusten. Misschien laat ik hem dit forum wel ff lezen! Liefs Danielle
Moeilijke keuzes he, en de keuze voor wel of niet doen is voor iedereen persoonlijk, met persoonlijke redenen. Ik heb het grootste vertrouwen in moeder natuur en de werking van mijn lichaam. Mocht er iets niet goed zijn met een zwangerschap, dan ga ik ervanuit dat mijn lichaam zelf tot die ontdekking komt en ervoor zorgt dat het vruchtje wordt afgestoten en dat het dus in een miskraam eindigt. Jammergenoeg is me dat 1 maal overkomen en ondanks het verdriet heb ik als een juist functioneren van mijn lijf gezien. Op het moment dat je een positieve test in handen hebt, ben je zwanger. Misschien in de onzekere periode, maar het gaat in de meeste gevallen wel goed (9 van de 10 gaat goed) Dan is er de mogelijkheid voor de vroege screeningen en tests, het uitvoeren van de test zal geen verandering aan je vrucht toebrengen, dus elke uitslag is er een waar je dan nog keuzes na kunt maken. (die misschien niet zonder risico's zijn) Ik heb bewust de screeningen van rond de 12-13 weken niet gedaan, omdat alleen een punctie of vlokkentest een chromosoomafwijking aan het licht zou kunnen brengen (met zekerheid). Bovendien zou ik niet weten wat ik met een ongunstige uitslag zou doen. De 20 wekenecho heb ik wel laten doen, niet omdat ik onzeker was over de gezondheid van ons kindje, maar vooral uit nieuwsgierigheid. Het is inmiddels ons 3e kindje en de eerste waarbij de 20 weekse echo wordt vergoed voor iedereen. De gynaecoloog legde uit dat van alle 100 babies er 3-5 een gebrek heeft, varierend van kleine gebreken (bijvoorbeeld hazelip) tot ernstige gebreken waaraan een kindje kan sterven. Misschien ben ik dan naïef als ik er vanuit ga dat we bij de 95%-97% gelukkige ouders horen met wel een gezond kindje, maar het feit dat je de 20 weken hebt gehaald zegt ook al best veel. Ik vond het dan vooral ook mooi om te zien hoe alles tot in detail al te zien was, en dat er bovendien ook te zien was dat het er goed uitzag. Maar ook bij 20 weken geldt weer, wel of geen echo zal geen wijzigingen bij je kindje aanbrengen, het zal alleen je eigen gevoel kunnen beinvloeden. Hmm, lang verhaal geworden en het komt er nog steeds op neer dat je zelf die keuze moet maken... :-k Succes, Groet van Kiki
Ik begrijp jullie wel een beetje...maar net als je schoonzus die alleen bloeddruk heeft laten meten...is een echo er ook voor jou gezondheid. Als de placenta beneden ligt kan je niet natuurlijk bevallen (ik bedoel dus als de placenta voor de baarmoedermond ligt) En als dat niet bekend is is dat levensgevaar voor jou en je kind. En dat zijn wel meteen 2 kostbare mensen Misschien toch ff spieken met een echo? Maar dat is idd iets wat jullie samen moeten verzinnen..suc6
wij hebben wel 20 weken echo gedaan (we zijn trouwens ook christelijk), gewoon om te kijken hoe t gaat en omdat je dan kan inschatten waar je aan toe bent. (Ik zou er zelf niet voor kiezen om het weg te halen als ze een ernstig gebrek zien, omdat ik te vaak gehoord heb dat ze ook wel es ongelijk hebben, maargoed, dat is een persoonlijk iets en voor iedereen anders, en misschien dat het ook weer anders wordt als je daadwerkelijk geconfronteerd wordt met een ernstig gebrak van je kindje), maar waar je ook voor kiest, met de 20 weken echo krijg je wel een behoorlijk beeld van waar je rekening mee moet houden, en kan je bijvoorbeeld ook nog regelen dat een kindje met een gebrek bij de geboorte meteen de goede opvang heeft enzo, terwijl je er anders pas achter komt na de bevalling bijvoorbeeld. En voor mezelf kon ik de geruststelling dat alles er wel goed uit zag wel goed gebruiken
Denken jullie, en ik heb het alleen over de mensen die deze opmerking hebben gemaakt, nu echt dat een arts een diagnose stelt en dat men dan zomaar even hun kindje weg laat halen? En dat dan opeens blijkt dat er niks met het kindje aan de hand was? OMG hoe kun je dat nu echt geloven? Sorry hoor, maar dit soort uitspraken kwetsen mij echt ontzettend. Geen enkele arts adviseert een moeder haar zwangerschap af te breken, zonder 100% zeker te zijn dat het kindje echt heel erg ziek is. Echo's, vruchtwaterpuncties, vlokkentesten geven 100% garantie dat als er iets mis is, dat het dan ook goed mis is. No way dat ze trisomie's of andere afwijkingen verkeerd zien uit die testen. Bij echo's komt het nog wel eens voor dat ze het niet zeker weten. Maar dan doen ze altijd vlokkentesten of vruchtwaterpuncties en dan heb je zekerheid als het mis is. Of het helemaal goed is, kun je nooit weten. Maar als het helemaal mis is, dan is er geen ontkomen meer aan. En aub, lees eerst even wat meer over dit soort onderwerpen voor je je er zo stellig over uit laat. je hebt geen idee. Echt géén idee...