Precies zoals ik het bedoel! Goed verwoord dank je wel. Tuurlijk val ik jou niet aan vlinder, en heb jij je kindje niet even weg laten halen.. Ik boedoel idd de mensen die kindjes met een hazenlip oid niet willen of andere afwijkingen met een zeer goede overlevingskans en het weg laten halen.. Als je kindje al zo goed als geen leven meer heeft, dan word het idd een ander verhaal.. je had ook gewoon kunnen vragen hoe ik het bedoel, ipv er zo hevig overheen te reageren. Ik kan niet zeggen (omdat ik het gelukkig nog nooit mee gemaakt heb en hoop ook nooit mee hoef te maken) hoe ik een situatie zou reageren als mijn kindje zo goed als dood is om de zwangerschap af te laten breken, maar tegenwoordig denken mensen er te simpel over.. dat was mijn insteek. Elleny dank je wel Groetjes Danielle
'Terwijl sommige een 20 weken echo doen en dan zien oh t is niet helemal gezond laten we het maar weghalen.. Het hartje klopt! tis een levend mensje! Bijna levensvatbaar! Rolling Eyes' Ik reageerde op dit stukje van Dani. Hierbij heb je het over alle mensen die hun zwangerschap af hebben laten breken omdat er een slechte diagnose uit kwam. Wanneer je niet alle mensen bedoelt, moet je dat ook duidelijk aangeven. Want of het nu een kindje is met een hazelip of een open schedel, bij beide kinderen klopt het hartje en is het een levend mensje. Ik lees dus geen nuance in je berichtje, snap je? Natuurlijk heb je het niet expres zo gezegd, maar ik vind dat je eerst na moet denken voor je zoiets schrijft. En je spreekt jezelf tegen door nu te zeggen dat je niet zou weten hoe je zou reageren als je in een dergelijke situatie zou zitten. Want een paar berichtjes terug maakte je het heel duidelijk. Ik bedoel het niet aanvallend naar jou toe, maar weet wat je zegt. Oordeel niet wanneer je het fijne er niet van weet. Ik vind het erg wanneer mensen zeggen: ik zou nooit mijn zwangerschap afbreken, maar het is ook erg wanneer mensen zeggen: ja dan zou ik het ook afbreken. Want in beide gevallen bagetaliseer je de keuze waar mensen echt voor hebben gestaan. Je kunt er best een mening over hebben, maar nuanceer die dan.
Om het even aan te vullen en misschien wat beter uit te kunnen leggen: hier op de site en op vele andere sites, wordt er echt makkelijk gepraat over allerlei onderzoeken en het dna al niet laten 'weghalen' van je kind. Er wordt gepraat alsof het een abortus is en je dit zo even doet wanneer er iets heel erg mis is. Zo werkt het niet. Elke vrouw die ik heb gesproken, die hetzelfde heeft ondergaan, of ze nu 10 weken of 40 weken zwanger was lijdt heel erg onder de situatie. Er is geen goed of kwaad, want de dood is er hoe dan ook in veel situaties. Zo hoor ik veel mensen over het syndroom van Down. Die zouden ze niet weg laten halen. Maar wat ze niet beseffen is, is dat 50% van de kindjes met deze afwijking, niet levensvatbaar is door hartafwijkingen e.d! Hte klinkt zo makkelijk, maar het overkomt hen niet en juist die mensen overkomt het niet. Fijn voor hen, maar zo ga je mi heel oppervlakkig door het leven.
Hahaha ellen, erg kinderachtig om over mij te beginnen in dit topic dat je van mijn reacties niet hoeft op te kijken!? Ik val toch niemand aan of wel? En zeker jou niet dus ik snap niet waarom je er weer op kickt om zo op mij te reageren, jeetje zeg als je ergens last van hebt zeg het dan gewoon! Ik zeg alleen dat het MIJN MENING is dat mensen die de 20 weken echo niet laten doen omdat ze dan niet kunnen zien of hun kindje een afwijking heeft of niet hun kop in het zand steken. Dat kindje heeft de afwijking toch hoor, of jij nu die 20 weken echo laat doen... lees maar eens goed over (bijvoorbeeld) het kindje van Vlinder... dat kindje zat in haar buik, veilig en trappelend maar zodra dat kindje geboren zou worden zou het een ondragelijke dood sterven, is dat dan wat je wil!? Heeft er niks mee te maken dat mensen ''zomaar'' kindjes weg laten halen, dat kan en mag niet eens in NL op die termijn... Dat mensen een kind met het syndroom van Down weg laten halen, vind ik overigens ook nog ALTIJD de keus van de ouders zelf.. Ik heb ook nooit gezegd dat ik GEEN RESPECT heb voor mensen die geen 20 weken echo laten , ik heb alleen gezegd dat een 20 weken echo ten goede van het kind komt en dat het dus MIJN MENING is dat je dit altijd moet laten doen, TEN GOEDE van het kleine wondertje in je buik!
iedereen mag zijn eigen mening hebben! Zou niet best zijn als dit niet zo was.. Laten we het hier nog een beetje gezellig houden en elkaar respecteren? Sorry als ik het er wat onduidelijk heb neergezet, maar ik heb zo enorm getwijffeld dat ik nu alleen maar opgelucht ben dat ons kindje gelukkig gezond is. en ik besef hoe gezegend wij hier mee zijn, omdat het niet altijd zo gaat..
Precies.. iedereen heeft een eigen mening & dit mag ook.. het is ook absoluut niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen door te zeggen dat ik vind dat mensen hun kop in het zand steken door geen 20 weken echo te doen.. dat is gewoon mijn gevoel erbij, ten nadele van niemand! Heb ook nooit gezegd geen respect te hebben voor mensen die geen 20 weken echo doen.. ieder voor zich!
Ik ben niet gelovig maar ik vind echt niet dat een kindje met bijvoorbeeld een open schedel ter wereld moet komen om vervolgens de tijd DIE ze hebben met afgrijselijke pijnen door moeten komen, dat vind ik onmenselijk, als je erachter komt dat het zo is, vind ik dat je het je kindje en jezelf niet aan mag doen om het nog 20 weken te dragen. maar das mijn mening.
Dani en vlinder...jullie staan gewoon lijnrecht tegenover elkaar. Als ik het goed begrepen heb gelooft vlinder niet en dani wel, dan is het moeilijk om in te leven in elkaars situatie. Vlinder het is heel erg wat je hebt meegemaakt en als ik je reacties ook in andere topics lees, dan ben je nog lang niet klaar met de verwerking. Maar als christen zijnde, snap ik wat dani bedoeld, als je dicht bij God leeft, stel je je vertrouwen op Hem. Lees je in de bijbel dat God niks boven je vermogen doet en dan vertrouw je erop dat God over jou en je kindje waakt, hoe het ook gaat lopen. Mocht je kindje vroegtijdig overlijden, dan mag je in de rust leven dat je kindje in de hemel leeft, zonder pijn, maar met grote blijdschap. Doet voor ons op aarde pijn, maar ook daar helpt God je, maar dat kan je alleen ervaren als je gelooft in God. Dus als niet christen is het ook heel moeilijk om daar een voorstelling van te maken. En dus ook heel moeilijk te verstaan wat Dani nou met haar tekst bedoeld. Ik denk ook niet dat wat zij schrijft persoonlijk naar jou toe gericht is, aangezien jouw meisje daadwerkelijk geen kans had om te leven, op aarde dan. En ik heb het zelf nooit meegemaakt, dus kan me alleen maar indenken hoe pijnlijk het moet zijn, daar word ik al zo verdrietig van, moet je nagaan als je het echt hebt meegemaakt, dat moet ff een miljoen keer erger zijn. Dus als je het nooit hebt meegemaakt, kan je je alleen maar voorstellen hoe het moet zijn, maar nooit echt inleven. Dus voor allebei is wat. Dani gelooft en vertrouwd op God (denk ik ) en zou waarschijnlijk zo reageren en de zwangerschap voldragen, wat anderen mensen waarschijnlijk niet zullen begrijpen. Vlinder heeft het wel meegemaakt, moeilijkste keuze van haar leven gemaakt, maar ook bij haar zullen er mensen zijn die het niet begrijpen. Allebei een heel ander leven, andere keuzes. Maar als je niet het leven bewandeld van een ander, weet je niet hoe het is. Als je geen christen bent, snap je haar uitleg niet, want dat gaat best diep. Als je nooit een kindje verloren hebt, of voor die ene verschrikkelijke keuze hebt hoeven staan, dan is het moeilijk om in te leven. En daarbij heeft iedereen haar eigen principes/overtuigingen, christen of niet christen. Maar dan niet meteen ervan uitgaan dat de tekst negatief bedoeld is. Ik zelf ben trouwens wel voor de 20 weken echo
trouwens niks aanvallends bedoeld in mijn tekst als ik het in real life had verteld, dan was het rustig en kalm, zonder vingerwijzingen of stemverheffingen.....just in case 8)
Ja maar Pientje iets snap ik dan niet.. gelovig oke, maar als je toch kan zien op een echo als er wat mis is met je kindje en je haar heel veel leed kan besparen door het kindje nu weg te laten halen ipv een helse pijnervaring te geven omdat je het kindje toch 40 weken wil voldragen? Hoe kan je er dan voor kiezen om het kindje gewoon tot het eind te vol dragen om vervolgens echt op een helse manier dood te laten gaan? Als je kindje later (bijvoorbeeld he) in het ziekenhuis aan de beademing ligt etc. en de keus moet gemaakt worden wat nu? dan laat je haar toch ook niet onnodig lijden..?
Het gaat er niet om dat Dani christen is en ik niet. Ik vind het fijn voor Dani dat zij zo achter haar geloof staat en als zij daar gelukkig mee is: prachtig! Maar wat ik hier steeds opnieuw aan het uitleggen ben is de manier waarop ze haar mening verkondigt. Ik begrijp dat het niet naar mij persoonlijk gericht was, ik begrijp dat ze haar boodschap niet zo zwart/wit bedoelt heeft, maar de nuance ontbrak wel en daar wilde ik haar op wijzen. Maar blijkbaar komt dit écht niet over... En natuurlijk ben ik nog lang niet klaar met de verwerking van het verlies van mijn kind. Het is ten eerste nog geen jaar geleden en elke moeder van een overleden kind kan jou vertellen dat er niet zoiets bestaat als het verwerken van de dood van je kind. Dat is een verdriet die je verstand te boven gaat en je geeft zelf al aan dat je dit nooit zal snappen en laten we het maar zo houden ook! Jij hoeft niet te weten hoe het voelt, net zomin als andere mensen het zouden moeten ervaren. Maar probeer te begrijpen wat ik nu bedoel met mijn berichten. Breng de nuance aan wanneer het om dergelijke gevoelige onderwerpen gaat én oordeel niet. En dat Dani en jij geloven dat je alles in de handen van God moet leggen, waar trek je de grens dan? Als je kind ooit een ongeluk krijgt en medische hulp nodig heeft. Weiger je dit dan ook? Of is dat iets heel anders? Waarom wel een inenting halen tegen de rode hond en de bof, maar een ongeboren kind niet helpen? Zou jij, wetende dat je kind nooit kan leven omdat het na een ongeluk hersendood is geworden, de stekker erin laten? Wetende dat het een lijdensweg is voor je kind? Of is dat ook weer anders? Waar trek je die lijn?
sorry hoor maar god zal wel over je waken tuurlijk dat begrijp ik ook maar heeft god er dan niet voor gezorgd dat er echo apparatuur is heeft god niet die mensen gemaakt om andere beter te maken, heeft god dan geen medicijnen uit gevonden ik snap dat echt niet we hebben het hier niet alleen over leven of dood dus slechtste en beste maar ook alles ertussen in wat als er tijdens een 20 weken echo een afwijking word geconstateerd die na de bevalling direct verholpen kan worden maar als je het niet weet het kindje overlijd zeg je dan ook nog oo was gods wil nee ik geloof dat ook god niet alles alleen kan en daarom ZIJN mensen in dienst heeft voor de samenleving zoals artsen en hun apparatuur dus om aan te komen met god sorry zul je toch een beetje meer mee moeten komen dit is gewoon weg je kindje laten lijden voor je eigen ego en waarom kun je daarna trots zijn van goh ik heb het kindje wel gehouden het heeft alleen maar pijn gehad maar goed ik houd van hem/haar soms is houden van ook los laten zelfs van datgene waar je zo oneindig veel van houd (dit is natuurlijk mocht er iets zijn zoals bij vlinder84 en vele vlindermama's met haar) groetjes nathalie
Hoi ( Niet aanvallend bedoeld )Het is heel moeilijk om uit teleggen als je gelooft en op God vertouwd hoe dat in zijn werk gaat. Je geloof het gewoon en dat is heel moeilijk. Het is ook haast niet uit te leggen, je moet het gewoon ervaren.. Ik ben er zo mee opgegroeit en weet niet anders. idd heeft God er voor gezorgd dat er nu apparatuur is voor een 20 weken echo. Maar er zijn (in t geloof) ook andere krachten zoals de duivel. En deze zorgt weer voor de slechte dingen.. Uhm ja weet niet zo goed hoe ik dit uit moet leggen, In de bijbel staat ook dat je niet zult oordelen over leven en dood. en het is gewoon heel moeilijk dat als je kindje een afwijking heeft om te beslissen om het weg te halen of niet. En in de bijbel staat dus dat dit niet mag, en ho eerg het ook is.. Je moet op God vertrouwen. Daarom vind ik dit ook een heel moeilijk onderwerp en vlinder sorry als ik je heb aangevallen met mijn onduidlijke bericht dit was echt niet zo bedoeld en ik snap ook wel hoe jou situatie is en hoe jij je bericht bedoeld. Ik had het er idd zo klakkeloos neergezet. het is en blijft zooo verschrikkelijk moeilijk.. (wou dit gewoon ff kwijt) Groetjes Danielle
Wat ik begrepen heb, correct me if i'm wrong, dat baby's in de buik geen pijn hebben? Ik zou ook absoluut niet weten wat ik zou doen in een situatie waar ik voor zo'n keuze sta. Ik denk zelf dat ik de zwangerschap zal voldragen, omdat ik voor mezelf niet het gevoel heb, dat ik het "recht" heb om te beslissen. Maar dat maakt mij geen slechte moeder, die haar kind bewust pijn doet. Denk dat het ziekenhuis er ook wel voor zal zorgen dat het kindje geen pijn heeft. Je weet van te voren ook niet of het kindje pijn heeft. Volgens mij sterven ze juist meestal heel vredig als ik vlindersites lees. Ik vind dus niet dat ik mijn kindje op een helse manier dood laat gaan. Want dat zou je dan ook kunnen zeggen van een kindje "wegzuigen" En iemand die de zwangerschap laat afbreken is ook geen slechte moeder! Mamaatjevan5, Ik ben ook niet tegen de 20 weken hoor, zoals ik al zei, heb het zelf ook gedaan, mocht er medische hulp nodig zijn. Maar die zin over ego en trots vind ik wel een beetje vreemd. Geen 1 moeder is er trots op dat haar kindje overlijdt, al is het vroegtijdig bij het afbreken van de zwangerschap of na 40 weken. Denk niet dat het woordje trots in diegene opkomt, alleen voor het kindje zelf. En als ik beslis om een zwangerschap te voldragen, denk ik heus niet alleen maar ik ik ik ik! En mijn kind kan me niks schelen. Scheelt denk ik ook dat we het bij ons in de kerk van dichtbij hebben meegemaakt. Een vrouw droeg ook een niet levensvatbaar kindje en had besloten niet af te breken en in Gods handen gelegd, dat was heus niet gemakkelijk hoor, een kindje zolang bij je dragen terwijl je weet dat het kindje zal overlijden, daar is dus niks ego aan! Maar dat kindje is dus in de buik al overleden. Maar ik hoop over 16 weken weer een 20 weken echo te laten maken [-o<
Ik ken 3 mensen die de 20 weken echo gedaan hebben en waar het kindje een ernstige afwijking zouden hebben en ze zijn alle 3 gezond geboren! Een vriendin heeft ook de 20weken echo laten doen alles was goed en toch is het meisje met een ernstig hazenlipje geboren! Maar daar zijn die vrienden ontzettend blij om omdat ze anders die andere 20 weken giga in de stress zouden zitten! Als wij een kindje mogen verwachten doen we de 20 weken echo maar ik zal de zwangerschap NOOIT afbreken! Ook omdat ik christelijk ben en wij niet beslissen over leven en dood. Maar daar denkt elk mens hier op het forum anders over en dat mag ook.
1.20 Om niet gerelateerde onderwerpen te bespreken heeft het beheer van Zwangerschapspagina een aantal off topic rubrieken gecreëerd waarin overige berichten geplaatst kunnen worden. Berichten over o.a. politiek en religie zijn niet toegestaan en zullen worden gesloten en/of verwijderd. Omdat deze discussie helaas alleen blijkt te leiden tot het twisten over religie, gaat deze dicht. Groeten, Josien