Bewust kiezen voor fles/ kunstvoeding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door minimee, 1 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jojo2021

    Jojo2021 Actief lid

    12 jul 2021
    402
    295
    63
    Vrouw
    Heb beide keren bewust voor flesvoeding gekozen. En vind het erg fijn. Nu bij de 2e helemaal. Die heeft wat opstart problemen en nu ook een sonde omdat ze anders te weinig binnen krijgt. Ze begint wel heel enthousiast aan de fles en het gaat al steeds beter. Hoeven steeds minder via de sonde te geven.
    Als ik borstvoeding had gegeven was het waarschijnlijk ook een stuk lastiger geweest omdat we nu precies weten hoeveel ze binnen krijgt.

    Vond /vind het ook fijn dat ik niet zelf alle voedingen hoef te geven. Maar dat andere ook een keer kunnen flessen.

    Maar niks mis met borstvoeding. Alle kindjes worden groot. Via de borst of via de fles. Belangrijk is ook waar jij jezelf prettig bij voelt.
     
  2. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Het is jammer dat de moedermaffia vind dat je faalt als moeder als je geen bv geeft. Want dat is natuurlijk helemaal niet zo. Maar het speelt wel enorm in op je gevoel.
    Ik kon na een borstverkleining en nu ook met bepaalde medicatie geen borstvoeding geven. En als ik het wel gekund had dan had ik het absoluut ook niet gedaan. Ben heel blij met de flesvoeding geweest bij m’n dochter, en ga dat nu dus gewoon weer doen.
    In mijn omgeving ook 3 vriendinnen die meteen voor fles gekozen hebben en die bevalt het ook prima, zijn blij met hun keuze.
    Ze worden op de fles net zo goed groot als aan de borst :) en je hoeft na een tijdje vaak veel minder vaak te voeden dan bij bv, waar ze vaak komen voor kleine hoeveelheden. Ik zeg gewoon doen als je er over twijfelt. Zonder happy mama geen happy baby :)
     
    Spectre en Malbec vinden dit leuk.
  3. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.850
    16.878
    113
    Vrouw
    Helemaal geen loeder hoor!
    Gewoon doen waar jij je goed bij voelt :) als het je al zo tegenstaat dan gaat het waarschijnlijk ook niet lukken. En niks mis met kunstvoeding!
    Ik heb bij beide kinderen vanaf dag 1 voor kunstvoeding gekozen. Het idee van bv stond mij niet aan dus ben er ook niet aan begonnen. Heb me nergens schuldig over gevoeld en voel me daardoor ook zeker geen loedermoeder.
     
  4. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.000
    7.034
    113
    Mag ik even inbreken met een andere vraag? Als jullie meteen kunstvoeding geven, betekent dat dan dat baby ook die allereerste melk uit borst niet binnen krijgt? En na hoeveel uur na geboorte moet baby dan eerste flesje?
     
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.249
    113
    Volgens mij wordt dat tijdens het eerste uur gegeven wanneer er ook huid op huid is. Baby’s gaan namelijk instinctief opzoek naar een tepel dus dan krijgen ze een flesje ipv de tepel. Ze drinken trouwens maar een paar ml hoor, want in principe hebben ze geen honger :)
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  6. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.529
    7.033
    113
    Bij mijn oudste heb ik geen seconde getwijfeld en het iedereen die er naar vroeg meteen verteld dat hij nooit bv zou krijgen.
    De vk was van tevoren de enige die er op bleef hameren dat het toch wel heel goed was om te proberen. Haar heb ik gezegd dat ik het zou beslissen als hij geboren was. Maar ik wist al lang dat het kv zou worden.
    Na zijn geboorte was er 1 tante die ik zelden zag die zei: nouja zeg, geef je geen borstvoeding? Wat raar, daar is het toch voor gemaakt'. Ik heb lief gelachen en stopte met nog meer liefde de fles met kv in mijn baby's mond:D

    Overigens heeft de 2e wel een paar weken bv gekregen, ik wilde het toch eens proberen, de derde zelfs 8 maanden omdat ik ook mee wilde maken hoe het was om het door te zetten. De vierde 2 maanden en toen was ik.er zo klaar mee. Er komt geen vijfde, maar ik nam me wel voor dat stel dat die wel gekomen was ik weer de fles zou geven. Wat een gedoe die bv :oops: (behalve dus na de eerste 3 a 4 maanden bij de derde, toen ging het vanzelf)
     
  7. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.015
    7.333
    113
    Vrouw
    #27 Cobon, 5 mei 2022
    Laatst bewerkt: 5 mei 2022
    Ze krijgen een uurtje ofzo na de geboorte het eerste flesje kv, is maar heel weinig. Je kan ook je eerste melk (colostrum) borst geven, dat bepaal je zelf :) die melk heb je een paar dagen. Heb je daar een beetje twijfel over maak ik op uit je post?
     
    NiVa0230 en Achterkantvandemaan vinden dit leuk.
  8. Pstjepiet

    Pstjepiet Bekend lid

    16 okt 2015
    667
    367
    63
    Ik zou misschien de eerste voeding wel bv willen geven, maar daarna niet meer. M'n eerste twee dochters wel bv gegeven maar bij de tweede kreeg ik een PND. Om niet weer terug te vallen in een PND heb ik dus allereerst regels opgesteld voordat we überhaupt nog weer aan een baby zouden beginnen. Één daarvan is dat ik dus niet weer aan borstvoeding begin, maar flesvoeding ga geven. Ik denk dat dit mij persoonlijk rust gaat geven doordat ik mij niet genoodzaakt voel om constant te moeten voeden en paraat te staan. Ik had namelijk erge slaapgebrek en dat heeft mij mede genekt de vorige keren. Meer dan 3 uur slaap per nacht kreeg ik niet.. en bij het komende kindje gaan we dus ook de wissel houden zodat we beiden genoeg slaap kunnen pakken. Rust hebben, en rust voelen zit nogal een verschil tussen.

    En dat is prima. Flesvoeding maakt je echt geen slechte moeder!
     
    Lara123 vindt dit leuk.
  9. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Ik heb echt spijt gehad dat ik bij de 2e met borstvoeding ben begonnen. Ben na 5 dagen gestopt en toen waren we ook echt al compleet uitgeput.

    Als we een 3e zouden krijgen zou ik de fles geven, wel kolven voor de eerste melk en daarna lekker flesvoeding.
     
  10. ClaireUnderwood

    ClaireUnderwood Actief lid

    19 okt 2021
    412
    468
    63
    Vrouw
    Let er wel op TO, dat zodra je aanlegt het seintje 'hé BV' wordt gegeven en één en ander in werking wordt gezet. En je dus in t slechtste geval weer moet afbouwen. Hier ook overtuigd FV. Ik wil zelf mijn lijf terug, en niets fijner (zeker bij een 2e, 3e etcetera kind) om voedingen te delen met vader/opa/oma/ vriendin. Ik kon daarom al snel doorslapen en zo goed herstellen. Geen gedoe met pijn, aanhappen, te korte tongriempjes, kolven en weet ik t wat.

    Mij niet gezien.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  11. Jojo2021

    Jojo2021 Actief lid

    12 jul 2021
    402
    295
    63
    Vrouw
    1e dochter kreeg pas na 2 uurtjes haar 1e flesje. Dat kwam omdat het bij mij wat langer duurde voordat ik weer gehecht etc was. (had toen een fluxus, dus meer werk ;)) Maar dat was oké, dochter lag lekker bij me de hele tijd.

    Dochter 2 kreeg het 1e flesje ongeveer na 3 kwartier a 1 uur. Echt nog weinig hoor. Iets van 10 ml waar we mee begonnen waren. (per dag verhoog je het met 10 ml. Dat is een richtlijn hé. Want als je kindje voedingsproblemen heeft is het weer anders. Dochter zit nu namelijk nog steeds op 80 cc per keer)
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Tussenweg: alleen colostrom en verder gewoon kv.

    Toch de antistoffen maar wel je vrijheid. Dat afschakelen is een koekie.
     
  13. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    @M061987

    Hier eerst het gouden uur, daarna heeft mijn vriend de eerste fles gegeven. Tijdens het eerste uur lag ze heel relaxt huid op huid bij mij.
     
  14. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    502
    649
    93
    Vrouw
    Hier een loeder moeder zoals jullie dat noemen ;) ik kan me namelijk niet voorstellen geen bv te geven in de wetenschap welke voordelen het heeft voor de baby op korte en lange termijn (en voor je portomonee ;))

    Ik respecteer ieder zijn keus maar begrijpen?

    voor mij dus geen baby zonder minimaal 1 jaar bv maar het liefst 2 jaar. Na een jaar wordt het wel minder intensief. En bv is geqoon meer dan voeding.

    De voordelen van bv zijn legio zo ook de nadelen van kv.

    mijn zoon weigert ook de fles maar na 4 maanden kon ik toch al 4 uur weg zonder te voeden.

    Iedereen ervaart het anders maar het is wel heel ver van de natuur verwijdert om ervoor te kiezen het niet te proberen. Elk kindje is ook anders. Mijn zoon neemt geen speen en de eerste 3 maanden lag hij van 19 tot 23 uur bij me aan fe borst om daarna lekker te slapen maar mijn dochter nam wel een speentje en dronk prima uit een flesje.

    Lees je goed in over de voor en nadelen van allebei en keis bewust, dan kan het eigenlijk niet misgaan. Want hoewel ik erg pro natuurlijk bevallen en bv ben geloof ik het meest in bewuste en geinformeerde keuzes van een autonome moeder :)
     
  15. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.000
    7.034
    113
    Je laatste zin strookt totaal niet met wat je verder allemaal uitkraamt. Vreselijk om hier dit verhaal te komen typen.

    Ga dit lekker ergens anders verkondigen!
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  16. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.000
    7.034
    113
    Ik wilde graag een week of 2 borstvoeding proberen. Maar nu moeten mijn medicijnen waarschijnlijk opgehoogd worden dinsdag, en dan mag ik überhaupt geen borstvoeding meer geven. Dus dat was even schakelen. Toen dacht ik nog, en die eerste melk dan? Die zou ik wel graag mee willen geven. Maar dat zit er ook echt niet in natuurlijk. Dus moest het even laten landen dat het meteen kunstvoeding zou worden!

    Sorry, ik las je berichtje niet volledig met vraag erin vorige week haha!
     
  17. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.740
    113
    Vrouw
    Ik dacht dat ik per ongeluk gescrold had en bij een andere reactie zat ja :roflmao:
     
    Arretjescake en Achterkantvandemaan vinden dit leuk.
  18. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    502
    649
    93
    Vrouw
    wat mojn mening is en wat ik zou doen is niet de mening of wens van iedereen, dat begrijp ik heus wel. Dus ik vind wat in heb geschreven maar daarnaast vind ik het het aller aller belngrijkst dat iedereen mama of niet elke keuze bewust en autonoom maakt. Dat heb ik over bv gedaan en heb mijn keuze gemaakt. Als iedereen bewust en autonoom goed geinformeerd een keuze maakt kan ik daar alleen maar achter staan ook als ikzelf een andere keuze zou maken. Misschien heb je mijn verhaal iets te emotioneel gelezen ;)

    Ongewenst moeten stoppen met bv is verdrietig maar jezelf moeten verdedigen om je keuze is dat net zo goed. Een kennis van mij welke werkt in de kraamzorg merkt wel dat er steeds meer en vaker flesvoeding wordt gegeven uit gemak. Dat begrijp ik niet als je de voor en nadelen van bv en kv duidelijk hebt. Daar ga ik dus in zijn geheel uit van mijn eigen ervaring, omstandigheden en opgedane kennis ;) En ja, ikzelf heb er veel voor over om in elke omstandigheid minimaal 6 maanden bv te geven.
     
  19. tortelduif

    tortelduif Actief lid

    11 dec 2021
    303
    254
    63
    Vrouw
    Dus wat je eigenlijk zegt is dat iedereen een eigen keuze moet maken maar daarin alleen de argumenten mag betrekken die jij valide vindt. Want 'gemak' vind je geen goede reden. Er zijn overigens flink wat kanttekeningen te plaatsen bij veel van de vaak aangehaalde voordelen van borstvoeding. Zeg niet dat het slecht is hè, maar de verschillen zijn lang niet zo groot als weleens wordt beweerd.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  20. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.000
    7.034
    113
    Je zit ontzettend in het verkeerde topic te schrijven, wil je dit lekker met mensen bespreken die wél op je zitten te wachten?
    Doei!
     

Deel Deze Pagina