Mijn kleine meid lijkt niet de snelste in ontwikkeling zijn. Zij is nu 6 maanden en kan bijvoorbeeld alleen van buik naar rug rollen maar niet andersom. Zitten doet ze ook niet echt, laat staan kruipen of tijgeren. Zij begon net interesse in speeltjes te tonen die voor haar liggen; daarvoor wilde ze alleen degene die boven haar hoofd hangde. In principe tot nu toe deed ze alles op tijd maar altijd later dan eerder. En als ik verhalen lees of hoor dat andere kindjes met 3 maanden al beide kanten rollen en met 5 maanden tijgeren, word ik best onzeker als moeder. Ben ik niet voldoende bezig met haar? Gaat ze de achterstand ooit inhalen of wordt ze ook niet de slimste? Klinkt misschien dom en meestal zeg ik tegen mezelf dat het zeker goed komt maar het gevoel van onzekerheid komt steeds terug. Vandaag heb ik bij voorbeeld een poll op een van de mama-fora gelezen over wanneer de kindjes begonnen met omrollen en meestal is het 3-4-5 maanden en hier dus niet Lisa heeft last van reflux en moet na de voeding zeker 20-25 min rechtop worden gehouden en dus in die tijd kan ik niet veel doen behalve bv voor een spiegel staan (gezellig!) of op schoot een boekje kijken enz - misschien daarom doet ze aan alles langer dan andere kindjes? Of heeft ieder kind gewoon z'n eigen tempo? En wat nog belangrijker, of dat ook betekent dat ze mentaal ook minder talentvool wordt? (weer, klinkt dom maar we zijn beide hoogopgeleid en als ouder wil jij natuurlijk dat jouw kindje ook hoog in het leven komt). Sorry, alles een beetje bij elkaar maar ik hoop dat jullie me toch begrijpen...
mijn zoontje is bijna 6 maand en die kan ook alleen van buik naar rug rollen, en zelfs dat doet hij niet, hij vind het heerlijk nu op de buik en blijft net zolang op de buik liggen tot hij er moe van word, en heeft dan geen puf meer om zich om te draaien, hij is een maand te vroeg geboren, maar vind het zelf ook wel erg laat, ik zie hem ook nog niet gauw kruipen/tijgeren vind het zelf eigenlijk ook wel tijd worden dat hij iets gaat doen :s
Volgens mij maak je je druk om niets Het is jouw gevoel, maar als ik het zo lees gaat het allemaal prima. Elk kindje ontwikkelt zich in zijn eigen tempo! Als je je echt zorgen maakt kun je haar even na laten kijken en je zorgen uiten bij het cb. Maar volgens mij hoeft dat echt niet hoor! Misschien is ze niet de snelste in de grove motoriek, maar kan ze wel snel praten straks. Misschien wordt ze we heel goed in puzzelen. (ik noem maar even wat) EStraks, als ze 2 jaar is, merk je er volgens mij helemaal niets meer van
Heb hier een site met gemiddelde, volgens mij valt het best wel mee. Bijv. rolt van buik op rug 50% met 5 maanden en 90% met 8 maanden. En zo staat er nog veel meer in. Lees het maar eens door misschien ben je zo wat meer gerust gesteld. psychomotordevelopment
marinte is 6 maanden en die rolt vlot van rug naar buik. maar andersom echt alleen als ze zin heeft. zitten kan ze helemaal nog niet. dondert nog lekker om. ook durft ze niet als ze op haar buik ligt haar hoofdje neer te leggen. maar verder beweegt ze zich toch wel waar ze naar toe wil. door te rollen en met dr kont te schuiven op dr rug. ze eet en drinkt en slaapt prima. en ze heeft ook nog es geen tandjes! komt allemaal best goed denk ik maar
Die website is echt een goede tip. Volgens mij heeft elk kind wel een voorkeur voor het gebied waarop hij/zij zich wil ontwikkelen. En volgens mij verschillen jongens en meisjes daar ook nog in. Mijn dochtertje was qua motoriek het eerste jaar niet de snelste maar ook niet echt traag. Nu is haar motoriek gemiddeld, ik zie ook kinderen die al verder zijn dan zij. Maar zij kletst je daarentegen weer de oren van het hoofd, al is ze nog geen 2, daarin loopt ze weer erg vooruit. Zij oefende ook nooit zelf met leren omrollen of zitten of zo. Bij haar was het altijd zo dat ze van de een op de andere dag 'besloot' dat ze het kon, en dan deed ze het ook meteen alsof ze nooit wat anders had gedaan. Ik heb altijd veel met haar geoefend op haar motoriek, maar had niet het idee dat het wat hielp, ze koos steeds haar eigen moment.
Als ik to zo lees ontwikkelt ze zich prima op schema!! Vaak hoor je juist de 'succes'verhalen; niet te druk om maken!
Ik zie geen rare dingen in haar ontwikkeling hoor Verder heb ik begrepen dat zo lang een kind zich binnen de marges ontwikkelt (er bestaan daar schema's voor, waarop een kind uiterlijk iets moet kunnen, volgens mij is die website wel een goede), het geen gedrag voorspelt in de toekomst. Slome baby's kunnen intelligente kinderen worden of goede lichamelijke vaardigheden ontwikkelen. En andersom ook, snelle kinderen, kunnen later gemiddeld zijn etc. Als je echter echt een hele snelle hebt of echt een uiterst traag kind, kan dat wel resulteren in bijv. hoogbegaafde kinderen of kinderen die altijd een lichte achterstand zullen hebben. Al kan het nog steeds dat deze kinderen het volledig bijtrekken! Maar het ECHT fijne weet ik er niet van hoor. Ik zou me er in ieder geval absoluut geen zorgen om maken
Ik zou me er niet te druk om maken dat je dochter een achterstand zou hebben. De zoon van de vriendin van mijn vader (mijn stiefbroer zeg maar) was verschrikkelijk laat met alles, maar heeft een universitaire studie gedaan en nu een hele goede baan... Dus in zijn geval heeft het niets uitgemaakt, en hij zal echt niet de enige zijn. En inderdaad, als je die lijstjes ziet, valt het vaak hartstikke mee.
Anasthesie : je moet ook niet verwachten van een kindje van 6 maanden dat die al gaat tijderen/kruipen/zitten met 6 maanden rolde mijn dochter ook alleen nog maar van rug naar buik. zitten deed ze met 7,5 maanden ,kruipen deed ze pas met 10 maanden en liep pas helemaal los met 19 maanden. je moet niet te veel gaan verwachten. je kindje gaat toch prima op schema dacht ik zo en elk kind doet het op zijn eigen tempo. en de ene kind is sneller dan de ander. zou me geen zorgen maken om je kindje.
Ik geloof niet dat het iets met intelligentie te maken heeft hoor!!! Intelligentie krijgen ze van de moeder en ik ben ook niet 'dom' maar ons kleine mannetje is ook niet de vlotste. Ik ken iemand die een dochtertje heeft en die rolde al om met 6 weken en kroop al met 3 maanden, maar een normaal gesprek voeren met de moeder is toch echt bijna niet mogelijk! Daarnaast brabbelt Jayro bijvoorbeeld ontzettend veel, kon al heel snel geluidjes en verschillende klanken (na)doen. Hij heeft een groot/zwaar lijf dus dan is het toch ook weer lastiger om bepaalde lichamelijke dingen uit te voeren. Ik denk meer dat het te maken heeft met spierontwikkeling en de rest van het lichaam dan de algemene ontwikkeling of intelligentie.
Het zegt allemaal helemaal niks. Mijn oudste dochter was altijd wat trager met het grove motoriek, rolde pas met bijna 7 maanden, tijgerde met 9 maanden en kroop pas met 11 maanden. Daarentegen ging ze wel ineens lopen vlak na haar eerste verjaardag! Kortom, ze doen het allemaal op hun eigen tempo en manier, komt helemaal goed!
lekker onzeker he wordt je van al die ""succes"" verhalen in al die bladen en omgeving. ieder kind heeft zijn eigen tempo. ik heb 1 die nu ondanks spreidbroekje alle kanten op rolt. maar door het broekje zal ze wat achterstand op lopenn met tijgeren. nouja dan doet ze dat maar later. ik ben al lang bij dat ze gezond is en vrolijk is. dat is het aller belangrijkst. en als ze met 8 mnd pas kan omrollen is er nisk aan de hand. maar vaak als ze van rug naar de buik kunnen, kunnen ze in een paar week ook zo van hun buik op hun rug, die van mij deed dat de 1ste keer huilend, ze lag te huilen op het kleed(kreeg niet direct reactie van mij) ze was zo boos ze duwde zich zo weer op haar rug. zij is hier flot mee, maar een ander kindje is weer met praten sneller of met fijne motoriek.
Jawel, maar erfelijk is bewezen voor het grootste gedeelte van de moeder En aangezien ik superintelligent ben moet mijn ukkie toch wel enige intelligentie van mij meekrijgen
Mijn man doet wetenschappelijk onderzoek naar intelligentie en die heeft daar nog nooit van gehoord Maar goed, maakt verder ook niet uit Al schat ik mijn man toch wel een tikkeltje intelligenter dan ik, ukkie heeft meer kansen met zijn genen dus
noa rolde ook pas met 6 maanden en dan ook alleen van rug naar buik andersom heeft ze nooit echt gedaan...wel eens een paar keer per ongeluk...zitten deed ze met 8 maanden met 10 maanden kroop noa...en met 12 maanden ging ze zich optrekken tot staan...ik dacht ook dat noa wat langzamer is maar sommige kinderen zijn gewoon snel... en rollen met 3 maanden is wel erg vroeg hoor dat is zeker geen gemiddelde....
Ik zou me er ook niet druk om maken. Ieder kindje is anders en toen het lekker op zijn eigen tempo. Toevallig rolde die van ons vandaag voor de 2e keer van buik naar rug