Ai ai ai...dat is idd niet de bedoeling nee... Ik heb gelukkig een super lieve vrouw met zelf 3 kindertjes waarvan de oudste net naar school gaat en ik kan me juist geen betere gastouder wensen...is voor mij iets persoonlijker dan het KDV, maar dat is ieder voor zich natuurlijk
Ben 3x in 1 keer zwanger geworden... eerste keer was door de pil heen.... niet voor gekozen... (wel super blij mee hoor!).... maar vind de term 'nemen" ook altijd zoiets... Je gaat ervoor..... en of het lukt of niet is maar afwachten.... dus misschien is de term: voor een kindje gaan.... het beste...? Ben trouwens wel benieuwd hoeveel aanstaande moeders die nu zeggen te blijven werken of juist thuis te blijven...... over een X aantal maanden toch de boel omgooien.... ik heb namelijk bij de eerste ook nog langer dan een half jaar gewerkt en mij viel het erg zwaar..... niet alleen lichamelijk.... maar voor: het moeten missen... en dingen moeten missen, had ik het erg zwaar mee..... dit in combinatie met een hoop gedoe op mn werk, was voor mij de stap om te stoppen ermee......
ja ik zie zoveel vrouwen die naderhand toch gestopt zijn omdat ze opeens zagen wat echt belangrijk was en dat niet wilde missen. Je kan heel je leven nog werken maar niet heel je leven hun babytijd overdoen.
Imd, zou je willen proberen je mening als mening te houden...een ander kan er anders over denken. Het is geen kwestie van gelijk hebben...maar 1 van ervaringen uitwisselen. Jij denkt er zo over maar het is niet gezegd dat het zo is. Probeer een beetje ruimte te geven aan mensen met een andere mening.
Ben ik inderdaad ook benieuwd naar Ramona, of na een tijdje ouders toch kiezen om het anders te doen dan ze van plan waren. Denk dat dat best vaak voorkomt, omdat je een heleboel dingen pas echt weet en ervaart als het zo ver is. Maar dat geeft ook niet, je kunt altijd je situatie opnieuw bekijken en doen wat op dat moment het beste is en haalbaar is. Een vriendin van mij heeft heel in het begin gewerkt omdat ze krap zaten, behoorlijk krap. Na een tijdje werd ze er zo ongelukkig van en was ze de hele dag als ze aan het werk was alleen maar bezig met haar kindje, ondanks dat haar eigen moeder er op paste. Toen hebben ze toch besloten om dan maar heel zuinig te leven en zij is dus nu nog steeds full-time moeder.Dit was voor haar veel beter. Inmiddels al zwanger van de vierde. Het gaat hardstikke goed En een andere vriendin werkt 3 dagen en heeft haar kinderen dan op het KDV. Zij is gewoon iemand die het beter doet als ze ook werkt en voor haar gevoel wat meer in de maatschappij staat. Daarnaast is ze een zeer toegewijde moeder en haar kindjes komen niks tekort op gebied van aandacht Ik moet zeggen dat ik voor beide moeders erg veel bewondering heb en dat van beide gezinnen de kinderen het prima doen. Gewoon evenwichtige, levendige kinderen. Je hebt goede ouders en slechte ouders, maar ik denk niet dat dat te maken heeft met of de kinderen naar een KVD gaan of niet. Imd, jij hebt het ergens over 5 dagen in de week KDV, dat is natuurlijk wel erg veel, dat is waar. Ik hoop toch niet dat er (allenstaande) moeders zijn die noodgedwongen zo veel moeten werken om rond te komen. Zou voor die mensen niet een financiele steun te krijgen zijn? Ik heb geen idee hoor, ben niet erg thuis in dat soort dingen [/quote]
@imd: tja, jouw kindje weet niet beter dan dat jij thuis bent. Hoe weet jij nou dat hij het niet ontzettend naar zijn zin heeft lekker spelend met andere kindjes? Hier geen wisselende leidsters. Hij heeft 2 leidsters en die zijn er elke keer dat hij er is. Ik vind ook dat een kind recht heeft op rust en regelmaat en die krijgt Jesper ook, ook op de dagen dat hij op het kdv is. Op het kdv houden ze precies zijn schema aan. Wil hij slapen, gaat hij slapen, wil hij eten krijgt hij eten. Er zijn geen vaste tijden, alleen voor de kindjes vanaf 3 jaar. Enne ik heb hem nog nooit wakker hoeven te maken hoor, Jesper is altijd om al ruim voor 7 uur wakker. Mijn moeder is altijd blijven werken en ik hem me daar nooit minder om gevoeld. Ik kon altijd bij haar terecht en dat heeft meer met gevoel te maken dan met tijd. Je kunt elke dag thuis zijn en er toch niet voor je kind zijn. Als laatste wil ik nog even zeggen dat ik er ook altijd uitga in de nacht als Jesper jammert. Dit doe ik echter heus niet uit schuldgevoel, maar gewoon omdat ik het niet fijn voor hem als hij in de nacht alleen is. Ik vind het jammer dat je de levenstijl van anderen afkraakt. Dat jij het zo doet is fijn, maar niet voor iedereen ideaal. Je kunt ook gewoon zeggen hoe jij het doet en iedereen verder zijn in zijn waarde laten? Tenslotte moet iedereen zijn/haar leven leiden zoals hij/zei denkt dat het goed is. Er is niet 1 manier waarop het goed is, dit is voor iedereen verschillend, want we zijn tenslotte niet allemaal gelijk.
@ Imd.......werken is niet altijd een straf hoor, er zijn moeders in Nederland die echt een hele leuke job hebben en daar dus echt heel veel voldoening en lol in hebben... wildvreemde leidsters...? mijn dochter heeft al anderhalf jaar dezelfde leidsters. Bovendien leert ze door het KDV niet eenkenning te zijn, en ze leert nog honderdduizend andere dingen die ik haar niet kan leren.....geweldig voor haar sociale ontwikkeling! De leidsters bij ons op het KDV zijn heel goed op de hoogte wat voor mijn dochter de eerste keer is hoor, gewoonweg omdat ze haar heel goed kennen en ik ook heel veel met ze praat over mijn kind. Bovendien zijn ze ook stapelgek op mijn kind. Ik denk dat jij geen idee hebt hoe het in goed KDV aan toe gaat. @ Tezzzzz......druk als moeder? Ik ben op het werk druk, en thuis ben ik aan het genieten..... Ik heb het geluk een hulp in huis te hebben, dus als ik thuis ben ben ik er voor mijn kind en dat betekend samen leuke dingen doen. Dus ik vind het persoonlijk niet het beroep waar we het meest druk mee zijn, maar moeder zijn is wel het beroep waar we het meest van genieten! Ik ben nu hele dagen thuis omdat ik verlof heb, en ik kan niet echt zeggen dat ik niet genoeg tijd heb....
Je neemt de beslissing om te stoppen met de pil/condoom etc maar een kind krijg je. Mijn dochter gaat al ruim twee jaar naar de creche, nou ze heeft het toch een partij naar haar zin....en ze heeft al 2 jaar dezelfde leidsters, in de vakantie-periode is er wel vaak een invaller maar ook deze juffrouws kent mijn dochter al een poosje. Ze is enorm vooruit gegaan en ik denk dat ze boos wordt als ik haar thuis zou houden.
Ja die van mij slaapt door van 19 uur savonds tot 10-11 uur sochtends dus voor mijn kind zou dat vreselijk zijn om hem wakker te maken, maar eerlijk is eerlijk waarschijnlijk is jou kindje het gewend om zo vroeg wakker te worden omdat ie ook niet KAN doorslapen (omdat ie weg gebracht word dan) en niet anders gewend is. Hij speelt trouwens genoeg met andere kindjes we hebben speelmiddagen hier, ik krijg en ga veel op bezoek bij andere mama's daar hoef ik hem niet voor weg te brengen zodat mama kan "spelen" Als je kind boos word omdat je ze thuis houd zou ik dat toch niet echt als compliment opvatten dan zou ik ergens gefaald hebben voor mijn gevoel.
Nee, dat komt niet doordat ik hem anders wakker moet maken. Ik denk eerder dat het een uitzondering is dat kinderen pas om 10 uur wakker worden dan dat kinderen om 7 uur wakker worden hoor! En dat heeft er echt niks mee te maken of een kind naar het kdv gaat of niet! Vind dat je nu wel erg ver gaat hoor. Mijn kind wordt niet om 10 uur wakker, maar om 7 uur omdat hij naar het kdv gaat? kom op zeg...
normaal leg je je kindje toch nog even terug als ie zo vroeg wakker word (tenminste alle moeders van ons forum wel gewoon hoor) ik vind dan de dag veel te lang duren voor een kindje als ie om 7 uur al op is. Maar jij kan hem niet terugleggen want hij moet weg, okay ze leggen hem waarschijnlijk wel terug op het KDV in bed want hoe moet je anders heel de dag door komen?
@imd: is hetzelfde als dat ik tegen jou zeggen dat je je kindje vast overdag wakker houdt, zodat hij dan lekker uitslaapt en jij niet vroeg je nest uit hoeft te komen.... Domme onzin toch?
Is het wel gezond dat een kind van 19.00 tot 10.00 uur slaapt? Ik blijf ook voorlopig thuis..omdat ik dat wil en het financieel kan....Maar er is helemaal niks mis met moeders die werken en hun kindjes naar een KDV of een betrouwbare oppas brengen....de kindjes worden daar echt niet slechter van. Een andere omgeving dan thuis...is ook wel gezond. Worden ze ook niet zo eenkennig.
Hij slaapt overdag ook gewoon( tussen de middag) hij doet heel veel overdag (hij is ook heel wat sneller dan de meeste kids met kruipen, lopen e.d.) dus hij gebruikt ook wat meer energie dan gemiddeld vaak maak ik hem om 9 uur wakker omdat anders hij een maaltijd mist en dat vind ik zielig maar hij KAN gewoon zolang doorslapen (heel veel kindjes van zijn leeftijd)
Als ik vrij ben leg ik hem ook niet terug. Fijn dat alle moeders van je andere forum dat ook doen, maar Jesper pikt dat niet en er zijn hier genoeg andere kindjes die dat ook niet pikken. En nee, op het kdv gaat hij ook niet weer direct naar bed. Rond een uur of 10 doet hij weer een slaapje en dan tegen 2 uur nog een keertje en dat is toevallig een heel normaal ritme voor een kindje van nog geen jaar oud. Het lijkt me idd niet normaal dat kindjes tegen 10 uur pas wakker worden op deze leeftijd.
@beeldje: fijn dat je het met me eens bent. @imd: ik snap niet dat je het meteen zo persoonlijk moet maken als je het ergens niet mee eens bent. Meteen denk jij te kunnen doorgronden waarom mijn kindje bepaalde dingen doet zonder dat je hem kent. Ik vind het wel erg knap dat je al die dingen van zo'n afstand kunt 'zien'. Goed, dit is helemaal offtopic, dus ik houd maar op met deze discussie. Sorry dat het zo is afgeweken, maar vond het iets te persoonlijk worden om niet te reageren. Mijn excuses hiervoor.
Het zit wel hoog bij jou he? Moet zeggen dat ik jouw manier van reageren niet echt kan waarderen, er is nu al meermaals aangegeven dat het hier om het uitwisselen van ervaringen gaat en niet over het opdringen van een mening. Woorden als 'dumpen' en nu ook weer het falen thuis als je kind het prettig heeft op het KDV? Waar haal je dat toch vandaan? Is het voor jou zo moeilijk te begrijpen dat kinderen het misschien op een KDV helemaal niet zo slecht hebben als jij misschien wel denkt? Dat er niet overal wisselende krachten zijn en dat kindjes wel gewoon hun eigen ritme hebben daar en dat kinderen op KDV wel degelijk gestimuleerd worden en bepaalde vaardigheden leren? Jammer dat je zo neerbuigend doet richting werkende moeders in het algemeen die allen hun eigen goede redenen hebben om op een bepaalde manier voor hun kinderen te zorgen. Ze houden heus niet minder van hun kinderen ofzo, schilder ze dan ook niet af alsof ze hun kind te kort doen, verwaarlozen, dumpen etc.
ik haal mijn reactie weg het heeft geen zin om te discuseren hier omdat ik andere normen en waarden heb en die niet overeenkomen met werkende moeders.
Wat ik me dan weer afvraag, hoe vaak ziet de vader het kindje als de moeder de hele dag thuis is? Lijkt me dat die dan veel moet werken en alles mist. Mijn man en ik hebben besloten allebei even veel thuis te zijn en ons kindje gaat straks 1 dag naar het KDV, 1 dag naar opa en oma en 1 dag naar mijn zus (wij krijgen haar kinderen ook 1 dag) Ik ben blij dat we allebei kunnen blijven werken, ik heb jarenlang gestudeerd en ben blij dat ik nu zo'n super leuke baan heb. Door ons salaris zijn we van een 4-kamer appartement verhuisd naar een ruime woning met tuin, waaraan een binnentuin ligt die bij de wijk hoort. Natuurlijk zijn dat allemaal extra's en niet noodzakelijk. Mijn moeder werkte vroeger ook niet, maar mijn vader verdiende meer dan genoeg voor hun allebei. Ik kan me wel herinneren dat ik heel fijn in onze ruime tuin met zandbak en schommel kon spelen, zo achter naar het speeltuintje kon gaan en dat we lekker op vakantie gingen. Mijn moeder was uit school ook altijd thuis, maar dat kan ik me dus ook pas herinneren vanaf dat ik halverwege de basisschool zat en eigenlijk weet ik daar ook niet zoveel meer van. Iedereen doet wat i doet toch voor zn eigen gemoedsrust. Je doet iets wat bij je past en volgens jou goed voor je kindje is. Dat het beter voor je kindje is als je thuis blijft is nog maar te bezien. Heb ergens een onderzoek gelezen dat kindjes van werkende ouders (wat niet betekent dat die meteen allebei 5 dagen hoeven te werken) het beter doen. De kindjes op school veel zelfstandiger dingen kunnen oplossen. Mijn zus werkt als kleuterjuf en kan ook atlijd de kindjes die op het kdv hebben gezeten er zo tussenuit pikken. Ik vind het knap als vrouwen (of mannen) thuisblijfmoeder kunenn zijn. Zelf vind ik het zonde van mn studie en zou me er niet prettig bij voelen. Ik zou denk ik liever als ze wat ouder zijn meer thuis zijn dan de periode dat ze zo klein zijn, maar das mijn mening.