bewust niet werkende moeder

Discussion in 'Zwangerschap' started by mach86, Aug 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. meintje

meintje Fanatiek lid

Jul 9, 2008
    2,610
    928
    113
    Ik heb je reactie al gelezen, je hoeft hem heus niet weg te halen.

Kortom zeg je dat het niet correct is dat werkende moeders allerlei voordelen hebben en beloningen vanuit hun werksituatie en dat zij het moeilijker hebben gemaakt (of eigenlijk de vroegere feministen) voor de moeders die eigenlijk thuis willen blijven. Het thuis voor je kind zorgen fulltime zou beloond moeten worden en niet het uit huis werken. Uitgaven en manier van leven worden gebaseerd op twee salarissen en dan wordt het moeilijk bewust thuisblijfmama te worden.

Laat het gaan en zet het van je af, jouw punt is echt wel duidelijk. Het heeft geen zin om daarop te blijven hameren om je gelijk te halen, het gaat hier niet om gelijk hebben en krijgen want het gaat over persoonlijke ervaringen.

@ Pila, Mijn man gaat 4 dagen werken en 1 dag thuis (naast het weekend dan). De dag dat hij thuis is werkt hij een gedeelte en de rest van de tijd zorgt hij dan voor de kleine. 1 dag gaat het kleintje naar opa en oma en 1 dag naar een KDV of oppasmoeder hie rin het dorp. Zo kan ik 3 dagen werken en denk dat dat bevredigend is voor allemaal. Mocht blijken in de toekomst dat het zo niet gaat werken dan kunnen we dat altijd dan nog bekijken en aanpassen.
    Jullie gaan het zo te lezen ook prima regelen! Als jullie je er allemaal goed bij voelen is dat het belangrijkste! Zoveel mensen zoveel manieren.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi meiden,

ik duik er weer eens in en ben echt verbaasd over de felle toon hier...
    @IMD: ik vind je nogal kort door de bocht gaan. Alsof moeders die hun kind naar het KDV brengen, terwijl ze niet perse MOETEN werken, hun kind dan per definitie dumpen... Er zullen heus vrouwen zijn die op een dergelijke manier ermee omgaan, maar volgens mij zijn dat nog altijd de uitzonderingen.

Weet je, het ene kindje vindt een KDV geweldig, een ander kind weer niet. Dat verschilt allemaal nogal per kind en ik moet zeggen: als ik zou merken dat mijn kindje van buitenshuize opvang niet gelukkig zou worden, zou ik wel kijken naar de optie om minder te werken. Ik zou niet helemaal kunnen stoppen, maar natuurlijk zijn er altijd nog een aantal zaken waarop we zouden kunnen bezuingen...
    Maar als er moeders (hoezo trouwens heb je het dan alleen over de moeders: daar zit toch in de meeste gevallen ook een vader bij?) een andere keuze maken, tja, dat vind ik niet direct maar in de categorie: "slecht voor je kind zorgen" vallen...

Je schrijft tegen iemand dat haar kindje wel om 7 uur wakker MOET worden, vanwege haar werkritme, maar ik ken meer kindjes die voor 7 uur wakker zijn, dan kindjes die zo lang doorslapen als de jouwe. Daarmee bedoel ik niet dat jij dan iets fout doet, ik zou me erg gezegend voelen met zo'n lekkere slaper, :), maar je kindje is volgens mij wel een uitzondering, terwijl jij er een regel van maakt.

Zullen we elkaar gewoon in elkaars waarde laten en zeggen: OK, ik doe dit, omdat ik dit de fijnste keuze vind. Jij doet dat, omdat je dat de fijnste keuze vindt...

@wie-was-het-ook-alweer, die het had over financiele regelingen voor alleenstaande moeders: inmiddels is het zo dat als je alleen bent en kinderen onder de 4 hebt, je niet perse meer hoeft te solliciteren en dus recht hebt op een bijstandsuitkering. Ik kan me voorstellen dat er veel vrouwen zijn die dan zeggen: Mooi, zo kan ik thuisblijven bij mijn kindje. Maar ik kan me ook levendig voorstellen dat je zegt: Ik wil wat extra geld verdienen, want bijstand is toch echt wel heel weinig.... Het gaat er uiteindelijk toch om wat het beste bij jou past?

3. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

Apr 26, 2006
    2,177
    1
    0
    Wat geef jij ontzettende belachelijke reacties! Jij hebt geen idee waar je over praat! Je hebt ook werkelijk geen idee hoe het er op een KDV eraan toe gaat! En mijn dochter is 20 maanden, en die zijn echt wel om 7 of 8 uur wakker hoor! Mijn kind vindt het heerlijk op het KDV en die zou ook boos worden als ze er niet mee heen mag. Ik vind hte triest dat jij dat als falen ziet. Je kunt je kind niet altijd bij je houden en het is een gezonde reactie als een kind het ook heerlijk heeft buiten mama om. Dat is geen falen als ouder, maar dat is een teken dat je kind zich ook kan vermaken zonder mij. Prima toch, goed voor zijn ontwikkeling!

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nou, zijn we het allemaal toch nog ergens over eens ;)

5. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

Apr 26, 2006
    2,177
    1
    0
    hahahahhaha...... ;)

6. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik was geloof ik al ergens opgehouden met discuseren met jullie (nu jullie nog :rolleyes: )

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

hahahah ;)

8. Female24

Female24 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    2,595
    0
    0
    tja ik vind het ook stukken gezonder voor me dochtertje dadelijk als ze ook andere mensen ziet als alleen mij de hele dag.. ze heeft geen broertjes of zusjes waarmee ze kan leren spelen, delen e.d. en ik hoop dat ze op deze manier (naar het KDV dus) deze dingen wel allemaal kan leren en ook prima eens zonder mamma kan zonder dat het dan meteen janken is! respect voor de thuismamma's hoor maar ik zou het niet kunnen de hele dag thuis en sowieso is het financieel ook niet haalbaar voor mij om niet te gaan werken want zoals ik al eerder vermeld heb op dit forum vind ik het wel belangrijk om mijn kind die leuke dingen extra te kunnen geven! en heb ik weinig zin om in een pretpark met een reistas vol eten en drinken te rennen en wil ik het liever daar kunnen kopen zonder dat ik meteen moet denken van oeh nu moet ik het de rest van de maand rustig aan doen en kan ik dat leuke jasje wat ik voor mijn dochter gezien heb niet kopen.. dus nee laat mij maar lekker werken en mijn dochter plezier hebben met kids van haar leeftijd op het KDV ;)
    En Imd ik vind jou opmerking echt totaal niet zinnig en behoorlijk ouderwets! verder geen discussie waard...

9. roosenkim

roosenkim Lid

Apr 29, 2008
    23
    0
    0
    groningen
    hallo ik wou ook even reageren
    ik bn zelf 23 jaar ik bn bij allebij de zwangerschappen gestopt met werken vond het wel zwaar om elke dag maar thuis te zitten met mn zwangerschap
    ik hb een vaste baan en die wil ik niet opgeven vind het heerlijk om naar mn werk te gaan tuurlijk is het lekker als je eens niet weg moet maar vind het ook erg rust gevend even weg
    ik bn zwanger van de 3de en vind het heerlijk om zwanger te zijn
    savonds lekker weg twee uurtjes maar blijf er mee door gaan tot 4 weken voor mn verlof dus :D
    het is niet erg om thuis te blijven zelfs helemaal niet
    maar denk ook voor uit want alles is duur en nu bn je nog jong net als ik
    en ik bn blij met mn baan als ik thuis was blijven zitten dan had ik die nu niet en hadden we ook niks leuks meer kunnen doen wat ik verdien is extra en leuk voor de kids om leuke dingen van te doen :D

10. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

Aug 7, 2006
    2,015
    0
    0
    Je gaat veel te ver in je uitlatingen....
    Ik maak mijn kind niet wakker.....mijn kind slaapt optijd savonds en is ochtends vroeg wakker en bovendien gaat mijn dochter drie een keer middag, dus hoeft ze sochtends niet eens wakker te worden voor de creche.
    En ik ben wel trots ja, ze is sociaal, vriendelijk en lekker spontaan, heeft lekker veel vriendjes en vriendinnetjes en heeft ze gewoon plezier.
    Als ze thuiskomt is altijd weer een feest want ik geniet van de tijd met haar en ik geniet ook als zij lekker plezier heeft, waar dan ook.

11. Female24

Female24 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    2,595
    0
    0
    en dit is wat ik dus ook wil voor mijn dochtertje!

12. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    We waren een pagina geleden al gestopt hiermee, geloof ik :rolleyes:

Onze zoon vind trouwens ook iedereen lief en kruipt bij iedereen op de arm, is altijd vrolijk, deelt alles met iedereen dus eenkennigheid heeft daar geloof ik niet veel mee te maken of je je kind naar het KDV brengt ja of nee.

13. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

Aug 7, 2006
    2,015
    0
    0
    Misschien dat jij gestopt was maar ik zeg je antwoord nu pas.
    En mijn dochter wil niet bij iedereen op schoot of kroelen of weet ik wat.....daar gaat dit helemaal niet om.....
    Je moet eens oppassen met wat je zegt! jij kan niet voor iemand denken of weten hoe elke situatie is.....ik veroordeel jouw ook niet.....hou jij kind thuis, prima....moet jij weten, jij bent de moeder maar denk eerst maar 3 keer na voor je wat zegt, jij weet niets over mij of mijn gezinssituatie en als ik het zo lees wat jij allemaal neerkladt ben ik daar dankbaar voor.

14. mach86

mach86 Actief lid

Mar 20, 2008
    148
    0
    0
    kunstenares
    prov. Utrecht
    Mensen!
    Hou nou alsjeblieft op! Hou op met elkaar aanvallen en commetaar geven op elkaar!
    Volgens mij kan er beter een slot op. Jammer, ik wilde gewoon weten wat keuzes zijn van andere vrouwen, en of vrouwen hetzelfde kiezen als ik. Maar blijkbaar kunnen mensen het niet bij hun eigen verhaal houden.

15. Female24

Female24 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    2,595
    0
    0
    het is de discussie niet waard! daar ben ik 10 pagina's geleden al achter gekomen en mee gestopt! het is Imd haar keuze en gedachtegang en ook ik ben het daar niet mee eens dat ze zoiets schrijft ongeacht wat ze denkt maar om het is het gewoon niet waard om daar een discussie over te voeren want zo heeft toch ieder zijn eigen gedachte over dit zeer gevoelige onderwerp haha

16. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Maar andersom gebeurd het net zo goed

Vrouwen die thuisblijven die

hebben onsociale kids
    kunnen alleen maar luiers verschonen
    hebben niets om over te praten savonds
    verwennen hun kids
    zijn lui (want wat doe je dan de hele dag)
    teren op de zak van hun man

allemaal vooroordelen die dan wel zomaar gezegd kunnen worden?

@Amanthis je zegt net dat je trots bent dat ze zo sociaal is, altijd vrolijk, spontaan ik zeg toch niets over je dochter ik zeg alleen dat dat niet perse door een KDV komt als je dan netjes wilt discuseren die was toch echt heel normaal hoor.
    Ik leg alleen uit dat kids die thuis opgevoed worden door mama niet eenkennig zijn.

17. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

Aug 7, 2006
    2,015
    0
    0
    Ik veroordeel jouw niet, ik zeg niet dat je kind minder zou zijn dan de mijne, ik ben nu eenmaal trots op haar....is mijn voorrecht toch, ik ben haar moeder, ik denk dat jij ook trots ben op jouw zoon.
    Ik zeg alleen dat creche helemaal niet negatief hoeft te zijn want kinderen leren er ook en mijn dochter heeft al 2 jaar dezelfde juffrouw.
    Ik ben bovendien ook thuismama, ik ben alleen ziek vandaar dat ze dus drie keer een middag op de creche is.

Ik zal nooit in mijn hoofd halen thuisblijfmoeders lui of wat dan ook te noemen, ik heb zelf altijd een werkende moeder gehad, zij werkte 50/60 uur in de week, wij zagen haar nooit....dat zou ik nooit willen voor mijn kind.

Tegenwoordig is het ook erg moeilijk om als vrouw te kunnen beslissen dat je bij je kind wil zijn want het is echt allemaal heel duur geworden.....alles draait om geld.....thuisblijven wordt gezien als ouderwets maar ik vind eigenlijk dat de keuze bij de ouders moet liggen en niet in de kwestie van geld.

18. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja maar dat thuisblijven word juist steeds moeilijker (gemaakt) door vrouwen die wel blijven werken en nee ik heb het niet over een paar middaagjes of 2 dagen ofzo ik heb het vooral over (bijna) fulltimers. Zo gaat de regering meten met een ander inkomen dan vroeger.
    En daarop word alles aangepast en word dus de keuze steeds vaker ontnomen aan moeders die niet hun kinderen naar een KDV of dergelijke willen sturen.

Tuurlijk ben je trots op je kind dat is iedereen volgens mij (zou wat zijn als dat niet zo was)
    Het was ook helemaal geen aanval heel veel mensen denken dat je kind juist sociaal word door KDV maar kan dus ook heel goed zonder.

19. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

Aug 7, 2006
    2,015
    0
    0
    Je hebt ook nog de alleenstaande moeders die niet thuis kunnen blijven en vaak fulltime moeten werken om te kunnen leven.
    De schuld ligt niet bij moeders, vaders etc etc maar puur bij de economie, tegenwoordig moet je werken om te kunnen leven!
    Ik krijg een uitkering wegens dat ik helemaal afgekeurd ben maar als ze mij zomaar de WIA uit zouden gooien moet ik verplicht ook gaan werken omdat we het anders helemaal niet kunnen bekostigen.

20. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja ik heb het ook over mensen die werken voor hun plezier (extra's e.d.) niet mensen die het broodnodig hebben daar zijn de voorzieningen voor gemaakt en ook nodig!

Degene die de economie bepalen zijn de mensen zelf daar word het op gebaseerd namelijk.

Ik ben zelf ook chronisch ziek maar weiger een uitkering aan te vragen ik wil dat perse niet als ik het ECHT nodig zou hebben is het wat anders maar voorlopig kunnen we onze levensstijl bekostigen op deze manier ik heb ook van te voren gespaard om zwanger te kunnen worden zodat als ik mijn werk thuis niet meer kan uitvoeren ik toch thuis kan blijven 2-3 jaar in elk geval... ik was daar al mee bezig toen ik 21-22 was. Mijn man werkt nu wel wat harder om het te compenseren maar dat doet ie gelukkig graag voor ons, hij zou het ook niet erg kunnen waarderen als ik onze kind(eren) zou wegbrengen omdat ie zelf altijd zo is opgevoed en altijd wat heeft gemist.

Share This Page