Ik denk, met het oog op borstvoeding en het feit dat mannen nou eenmaal geen melkfabriek hebben, dat het bijna vanzelfsprekend is dat de vrouw (eerst) thuisblijft.
Je kunt 1 of 2 dagen toch wel overbruggen? De man hoeft niet fulltime thuis te blijven, je kunt de zorg combineren. @ mamamadelon: het is helemaal niet zo dat je salaris in z'n geheel opgaat aan kinderopvang. Bij lange na niet zelfs. Dat is achterhaald.
Punt 1: waar zijn inderdaad die mannen? die kunnen toch ook een dag(deel) minder gaan werken? Punt 2: thuisblijfmoeders: vinden jullie het niet jammer van jullie eigen ambities en studies? 5 dagen KDV vind ik ook veel te veel, ik vind dat een kind alttijd het grootste gedeelte van de week thuis moet zijn, en 3 dagen opvang echt de max is. Dus ik vind parttime werken (en mijn man ouderschapsverlof) en ons kind een paar dagdelen per week naar het KDV de ideale combinatie. Ik het grootste gedeelte van de week thuis, maar ook lekker mijn eigen ding door mijn werk, mijn man krijgt veel meer mee van ons kind doordat hij ook minder werkt, en ons kind kan zich ook meer ontwikkelen doordat ze naar het KDV gaat. Voor ons de beste oplossing. Thuisblijfmoeders: jullie hebben het er steeds over dat jullie niks willen missen, maar jullie mannen missen wel veel meer dan mijn man! En dat is ook een keuze die je maakt.
hier kan dat niet mijn vriend kan niet minder gaan werken hij draait ongeveer 60 per week en daar kan echt niets af als het zou kunnen ja dan wel maar het kan niet ik zou ook graag willen dat hij de kleine meer zou kunnen zien dit kan gewoon niet!mischien meer met mij die een vent hebben met een specialitisch beroep die dus echt niet minder kan werken.
Toen wij besloten voor een kindje te gaan hebben we het ook over werken etc gehad. mijn mannetje en ik zouden het eerst ook combineren. Toen kreeg hij een nieuwe baan aangeboden en helaas is het in deze functie niet mogelijk om minder te werken, we hebben SAMEN besloten dat hij deze baan zou nemen en ik dan minder zou gaan werken. @ mamamadelon> je werkt echt niet voor het KVD meer hoor dat is echt onzin. De teruggave die je tegenwoordig krijgt is echt heel veel wat betreft het geven van BV > dat zou voor mij echt geen reden zijn om niet te gaan werken, je hebt tegenwoordig hele goede kolfapparaten zodat mannetje, opa/oma of KVD leidster ect. de melk heel makkelijk kunnen geven. @moesje> daar scoor je inderdaad wel een punt. Mijn mannetje moet ook blijven werken (zie bovenstaand) en zal daardoor ook meer "missen" als ik. waar wij trouwens ook over na hebben gedacht; bij mijn mannetje op zijn werk is het mogelijk om nachtdiensten te draaien maar aangezien we dan echt langs elkaar heen gaan leven zagen we dit allebei niet zo zitten.
wil je hiermee nu zeggen dat kinderden die naar een KDV gaan aan hun lot worden overgelaten door hun ouders : ligt er toch helemaal aan hoe de ouders ermee om gaan. Kinderen waarvan de ouders thuis zijn kunnen ook het criminele pad opgaan alleen al door ze de godganze dag op straat te "dumpen"
Ik ken dat onderzoek idd ook. Wat ik me kan herinneren is dat er stond, dat kinderen van 2 (fulltime) werkende ouders de warmte van een gezin grotendeels missen, hoe leuk ze het op een kdv ook proberen te maken. Ook denk ik dat puber kinderen van fulltime werkende ouder veel minder controle hebben van hun ouders (je kan niet overal tegelijk zijn), teveel vrijheid kunnen krijgen en/of te vroeg zelfstandig kunnen worden.
Ha, OK, er zijn dus zat stellen die dat wel onderling overlegd hebben en bij wie het niet zomaar vanzelfsprekend is dat de vrouw maar thuisblijft, (Wist ik ook wel, , was alleen even benieuwd bij hoeveel van jullie dat wel een item is geweest en bij hoeveel niet). Maarrehm, die meiden die aangeven dat manlief niet minder KAN werken: vind je het niet een beetje vreemd in onze huidige maatschappij dat bazen nog op die manier een beroep doen op jullie mannen? My goodness: ik zou echt niet willen dat manlief een baan zou accepteren van 40 uur waarbij overwerk als normaal beschouwd zou worden: het is wel de bedoeling dat ie ook nog eens thuis is, zowel om tijd samen te hebben, als om er voor de kids te zijn... Want ehm, als je 60 uur per week werkt, (en ik ga dan maar even uit van 5 dagen), dan ben je dus minimaal 12 uur per dag van huis... Dan zie je je kind doordeweeks toch niet?
Sterker nog.... hier is het tegenwoordig in veel CAO's opgenomen dat overwerk verplicht kan worden.... Stond hier ook echt van te kijken, geloofde mijn vriend (en anderen) eerst niet, maar staat er echt in....! Mijn vriend moet ook regelmatig overwerken, maar vaak begint hij dan 1,5 uur eerder..... dus dat maakt voor het zien van mijn zoontje niet uit.... Tijdens de vakantieperiode begon hij eerder en was hij wel ook later klaar....
nee ik vind het normaal het is echt zijn werk.mijn vriend werkt mijn vriend is chauffeur special products.hij werk 2 diensten ochtend en avond de ochend begind hij half 6 en altijd om max 6 uur thuis.de avonddienst begind om 4 uur en om max 4 uur is hij weer tuih dan staat hij om 10:30 op als hij avond heeft dus dan heeft hij tijd met de kleine.het is altijd 5 dagen dus ja 12 uur maarwel de truck bij huis dus hoor ui 3 min loop reistijd .maarwat denk je van de internationeel chauffeurs die werken 80 uur in 5 dagen en zijn er ook alleen de weekends.het is de keuze voor het beroep. ps. het is trouwens wel zo dat mijn vriend een loon heeft waar een normaal gezin twee verdieners ieder minimaal 40 uur voor moet werken dus er staat wel weel tegen over
volgens mij mag iedere ouder met een vast dienstverband ouderschapsverlof opnemen, en is de werkgever verplicht om dit te accepteren. Thuisblijfmoeders hebben best een oordeel over werkende moeders vind ik, KDV zou slecht zijn....etc... Ik ben ook een werkende mama en daardoor hebben wij de keus kunnen maken dat mijn man ook meer van ons kind meekrijgt. En dus ouderschapsverlof opneemt. Misschien breng ik dan wel minder tijd met haar door als een thuisblijfmoeder, maar mijn man maakt ook meer met haar mee DOORDAT ik werk! En dat gun ik hem ook! Daardoor heb ik ook echt het gevoel dat wij het samen doen.
het is niet dat ik het hem niet gun maar het kan gewoon niet ouderschaps verlof in hier in de cao niet op genomen en het heeft ook geen zin omdat het echt niet kan
"Kan mijn werkgever ouderschapsverlof weigeren? Uw werkgever kan u nooit weigeren het ouderschapsverlof op te nemen volgens de standaardregeling. In een periode van zes maanden mag u dus altijd maximaal de helft van het aantal uren dat u in een week werkt opnemen. Als u het ouderschapsverlof op een andere manier wilt opnemen, kan uw werkgever zich hier wel tegen verzetten. Hij mag u dit alleen weigeren als uw verlof het bedrijf in ernstige problemen zou brengen." Blusvrouw, dit heb ik zojuist opgezocht.....dus volgens deze informatie mag een werkgever dus in principe niet weigeren.....?
de werkgever weigerd het ook niet maar het staan niet in de cao van mijn vriend (gehele apparte cao de chauffeur wereld) en kan het wel dan schiet het toch niet op mijn vriend moet het werk dan toch in halen er zijn maar 20 chauffeurs in nederland die dit kunnen rijden
Ik vind dat echt belachelijk, dat bazen van hun personeel dat durven te vragen hoor... zoveel werken in een week. Kijk, tuurlijk zijn er beroepen waarbij dat niet te voorkomen is, maar dan zou je toch op z'n minst meer vakantiedagen ervoor terug verwachten, of een regeling waarbij je GEMIDDELD 40 uur werkt. Dan heeft de regering het steeds over emancipatie van de vrouw, maar volgens mij is het meeste werk erin te doen om mannen en hun functies bij te stellen, Wat voel ik me dan toch gezegend met mijn mannetje die het niet meer dan normaal vindt om max 4 dagen te gaan werken, Hoe dat met ouderschapsverlof zit, weet ik niet... Ik zou me wel voor kunnen stellen dat als het niet in je CAO zit, je er ook geen aanspraak op kunt maken, maar ook ik dacht dat dit inmiddels een landelijke, algemene regeling was en dat het enkel per baas verschilt of je wel of niet (gedeeltelijk) betaald krijgt.
ach meid...toen ik nog een hulp had in de huishouding en nog maar 1 kind had ik óók tijd over! Maar helaas is een goeie hulp hier in de omgeving heel moeilijk te vinden. Dus reken maar dat je dan wel druk bent hoor! Extra druk op de tijden dat je kids (in mijn geval) al naar school zijn om van ze te kunnen genieten als ze weer thuis zijn! Trouwens...met 'druk' bedoel ik ook dat je 24 uur per dag paraat staat he! We hebben hier ook wel eens nachten dat beide kids wakker worden op verschillende tijden...nou, daar ben je dan mooi druk mee hoor!
ik vind het ook wel moeilijk hoor dat mijn vriend toch veel weg is maar ja ik ben zelf een kind van een iternationaal chauffeur en mijn vader zag ik alleen in de weekenden het is voor mij normaal ik heb niet het gevoel dat ik mijn vader heb gemist.ik had liever gezien dat mijn vriend 40 uur had gewerkt op normale tijden maar ja dan had hij ook geen loon gehad van ruim 3 duizend euro en en hadden we nu niet zo kunnen leven.maar ik snap jou ook wel het is wel moeilijk maar het went hoor echt volgende week worden er 2 mannen opgeleid voor dit werk dus die zijn over een half jaar dan ook goed om alleen te rijden dan zou me vriend wat meer rust krijgen dat is wel fijn.maar ik moet ook eerlijk zeggen als mijn vriend een week vakantie wil dan kan het 9 van de 10 keer wel na en tijdens de bevalling krijg hij wel 3 weken vrij wat hem niets kost aan dagen en gewoon 12 uur per doorbetaald dus het heeft ook voor delen hoor de special procucts
Mijn man werkt ook meer dan 40 uur per week trouwens, maar hij krijgt niet betaald voor overuren (wetenschapper, nerd, vindt zijn werk ontzettend leuk ). Hij gaat wel straks een dag thuiswerken dus dat is ideaal: hij heeft ook een dag met ons kind maar hoeft geen werkuren in te leveren! Hij zal wel veel minder kunnen doen op zo'n dag (vanzelfsprekend) dus dat zal hij wel weer compenseren in de avonduren en in het weekend. Maar goed, dat kan wel lekker thuis dus ik vind het niet zo'n ramp. Dat doet ie nu ook al Zonder veel te werken kan hij geen carriere maken en dat is in zijn wereldje niet zo wenselijk (voor jezelf). Ik kan me wel voorstellen dat het niet voor een man niet altijd ideaal is om ouderschapsverlof op te nemen. In sommige functies schiet je dan echt tekort en het is ook wel weer zo fijn om promotie in het vooruitzicht te kunnen stellen met het oog op meer financiele ruimte. Ik zou meer financiele ruimte in ieder geval heel fijn vinden @ blusvrouw: mijn vader is ook internationaal chauffeur geweest maar hij verdiende echt niet zoveel hoor Mijn ouders hebben het altijd vrij krap gehad en hij heeft altijd geklaagd over zijn loon. En dat terwijl hij ook zulke weken maakte.
special products is iets anders om te rijden hoor dat is het meest giftige brandbare zuur wat er bestaat er zijn 20 chauffeurs in nederland die dit kunnen en mogen rijden als je na gaat dat de chauffeur met een chemiepak en ademlucht om moeten lossen is het niet meer als normaal dat ze zoveel krijgen,ik weet niet in welke schaal ge vader heeft gezeten maar mijn vader verdiend als internatioaal chauffeur 2400 euro in de maand en chauffeurs klagen altijd