Hoi dames, Onze zoon van 9,5 maanden heeft altijd al een rotritme gehad. Het zat hem en ons niet mee en hebben nooit geweten wat we nu 'fout' deden. Vaak wakker 's nachts maar niks willen (luier/water/melk), overdag vaak en snel moe maar hele korte slaapjes en daarna weer chagrijnig wakker. Etc etc. Natuurlijk zorgen we met alle liefde voor hem en proberen daarom nu een ander schema bij hem (misschien dat het helpt?). 06.00 Melk 180 ml 07.15 Slapen 45 min 08.00-10.00 Melk 100 ml + thee + fruit met liga 10.00 Slapen 1,5 uur 11.30-14.00 Boterham met beleg + melk 110 ml 14.00 Slapen 1 uur 15.00 Nijntje koekje / water / melk 170 ml 17.00 Slapen 45 min 17.45-20.00 Avondeten / water / in bad / papfles 260 ml Zijn slaapjes kan ik trouwens echt niet rekken of uitstellen, want hij is gewoon echt moe als ik hem naar bed breng. En zoals jullie zien houdt hij van melk Op een of andere manier wordt hij daar rustig van en kan ook meestal niet slapen voordat hij tenminste een paar slokken warme melk heeft gehad. Iemand tips of is het maar weer afwachten wat dit schema met hem doet?
Ik denk even met je mee.. Ons zoontje is nu 1 jaar met was met 9 mnd ook aan t stoeien. Hij ging over naar 2 slaapjes. ik rekte zijn 1e slaapje naar 9:30.. en maakte hem na 1,5 u wakker.. vervolgens mijn 2e slaapje om 14u tot 16u.. en dan doortrekken. Het resultaat was dat 6u uiteindelijk 7u werd Dit was meega fijn omdat hij dan niet meer chaggie opstond. Het rekken was meeega moeilijk. Pff wandelen en veel indrukken gaf ik hem. En (klinkt zielig) slapen liet ik hem niet.. uiteindelijk thuis was hij zooooo moe. Gaf hem voor t slapen nog iets te eten (fruit of iets ( en tukken maar) Nog een tip.. zl lag ingebakerd en vanaf 6 mnd natuurlijk niet meer. Maar legde hem op zn buik te slapen. Wat sliep ie dan lekker. Succes!!
Domiej, dankjewel voor het meedenken! Dat rekken lukt me dus echt niet, dan huilt hij alleen maar en hij gaat daardoor niet langer slapen, maar wordt even snel weer wakker maar is dan nog steeds kapot omdat ik hem niet op tijd in bed heb gelegd.. Op zijn buik slaapt hij al sinds hij een paar weken is.. Ik weet het, niet heel veilig, maar anders sliep hij niet en sindsdien slaapt hij veel lekkerder. Maar heeft het zin om hem om 17.00u nog te laten slapen zodat hij 's avonds later naar bed gaat?
Hier best happy met zijn schema: 6.00/7.00 wakker + fles 180 met pap 9.00 fruithap 9.30/10.00 slapen 1,5/2 uur 12.00 2 boterhammen + fles 150 15.00 slapen 1,5/2 uur 17.30/18.00 avondeten en soms toetje 19.00 fles 180 19.30 slapen Maar als je niet kunt rekken met slaapjes is er weinig wat je kunt doen. Om 17.00 een kort slaapje kun je proberen.
Is er ook een manier waardoor ik hem langer per keer kan laten slapen? Dus i.p.v. elke keer 45 min en dan vaak, naar bijvoorbeeld 2x 1,5 of 2 uur ofzo?
Die 45 minuten staan voor 1 slaapcyclus. Als babys langer slapen dan zijn dat dus meerdere slaapcyclussen. Jouw baby word dus wakker na 1 cyclus en kan zichzelf nog niet in slaap houden lijkt.. Wat misschien kan helpen is hem niet uit bed halen, en naast hem zitten rustig op ruggetje strelen.. Misschien dat hij dan nog een cyclus in slaap valt.. Je zal zien dat hij het zichzelf zal aanleren. Bij ons hielp dit in ieder geval
Misschien een tip vwb het 's nachts wakker worden, maar wellicht stoppen met het geven van een papfles voor het slapen gaan. Die overigens wel mega(!) groot is. Pap geeft energie en is daarom uitermate geschikt als ontbijt, maar minder om mee te gaan slapen. Ik kan mij voorstellen dat het enorm gaat werken in dat buikje en hij daarom niet rustig de nacht in gaat. Verder maakt het bij onze zoon niets uit of we hem om 17.00 nog op bed leggen. Buiten het feit dat hij dit niet wil, ligt meneer steevast uiterlijk 19.00 in bed omdat hij moe is. Later dan half 8 heeft hij nooit gehaald Maar proberen kan natuurlijk nooit kwaad
Hier was het rond die tijd ook stoeien met slapen, alleen dan van 2 naar 1 slaapje. 'S ochtends sliep ze 2 uurtjes en de rest van de dag weigerde ze te slapen hoe moe ze ook was. We hebben het slaapje lopen rekken. Nu gaat ze rond 12 uur naar bed. Valt ook in 1 keer in slaap tot een uur of 15.00 rond 19.00 gaat ze naar bed tot een uur of 7.00 misschien heb je wat aan ons schema? 7.00 opstaan, aankleden, pap (180/6) Spelen 10.00 fruit + water Naar buiten. Wandelen, boodschappen, fietsen, visite oid 11.30 brood + water Slapen 15.00 "snack" (fruit, rijstwafel, cracker oid) + water Naar buiten of spelen 16.30 potje olvarit of vers eten + water Spelen 18.00 Nog wat met ons mee eten als papa al thuis is 19.00 pyama + slaapzak aan, fles 180/6, tandenpoetsen, verhaaltje en slapen maar... Hopelijk heb je er iets aan en vinden jullie gauw een prettig ritme. misschien kun je proberen om 's ochtends brood of pap te geven? Zodat hij wat meer energie heeft?
Tja, ieder kindje is anders en je wilt als ouder graag dat je kindje in een ritme past, maar zo werkt het helaas niet... Ik spreek uit ervaring . Korte slaapjes geeft niet, je doet het goed dat je je kindje naar bed brengt als het moe is, zo hoort het ook. Niet leuk als ze dan nog niet uitgeslapen zijn daarna. Maar vaak gaan kindjes uit zichzelf langer slapen als ze ouder worden. Maar ja, geduld hebben is lastig he . Je zult merken dat straks na het eerste jaar het met één slaapje veel makkelijker wordt. Niet dat je daar nu wat aan hebt, maar naar bed brengen als je kindje moe is, is het beste wat je kan doen. Misschien lukt het met de tips die er staan om de slaapjes wat te rekken. Mijn schema is heel anders en ik geef bv, dus niet echt te vergelijken. Mijn middelste sliep overigens op deze leeftijd maar drie x drie kwartier op een dag. Pfff..... was vreselijk vermoeiend! Is ook goed gekomen...