bewuste ouders/ groene moeders

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door kleinmonster, 7 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinmonster

kleinmonster Fanatiek lid

19 jul 2012
    1.112
    0
    36
    gelderland
    Zijn hier ook andere moeder die net iets anders denken over opvoeden? samen slapen, lang borstvoeding, rapley, bio katoen kleding, wasbare luiers, niet vaccineren enz.

Welke producten kan je echt niet zonder? en waar loop je in het dagelijkse leven vaak tegen aan?

2. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Ik weet niet of ik anders denk over opvoeding. Maar ik slaap wel samen met mijn zoontje. En geef lang borstvoeding. 15 maand nu. En wij doen aan rapley. Geen wasbare luiers. En vaccineren doen wij we
    l.

Ik loop er altijd tegen aan dat mensen het raar vinden dat ik nog voed.en ook dat we samen slapen. Maar daar trek ik me niks van aan. Ik doe wat ik zelf denk dat het beste is.

Tsja en waar ik echt niet zonder kan, geen idee eigenlijk

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Ik denk dat je topic verplaatst moet worden naar mama en gezin.

Wij zijn redelijk groen, maar ik vind het hokje wat je schetst wel erg benauwend. Rapley, dragen en langvoeden absoluut, maar vaccineren doen we dus echt wel!

Waar ik vooral tegenaan loop is hokjes denken :)

4. Boekje

Boekje Lid

15 mrt 2016
    93
    4
    8
    NULL
    NULL
    Ik ben ook best groen. Niet zo bewust mee begonnen maar steeds groener geworden hoewel we niet wasbaar luieren en wel vaccineren. Maar idd wel lang voeden (27 maanden gedaan), voor een groot deel rapley gedaan maar lang niet alles en dragen vanaf 6 mnd maar ook veel in de wagen gehad. Bij de tweede wil ik wel vanaf t begin gaan dragen en ik heb een cosleeper gekocht. Niet omdat ik per se samen wil slapen maar zodat ik niet op hoef te staan voor een voeding. Met de oudste slapen we trouwens niet echt samen maar als ie wil is ie welkom.

5. Islah

Islah Niet meer actief

Groen zegt m.i iets hoe milieubewust iemand is en staat los van opvoedstijl. Ik kan van mezelf wel zeggen dat ik redelijk milieubewust leef overigens, maar ben absoluut niet tegen vaccineren of buggy's.
    En je kind in een eigen bed laten slapen kan ook gewoon een bewuste keuze zijn natuurlijk.

6. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Is nee ook een antwoord?

Niks van r rijtje.
    Kids slapen niet bij ons, eten chips, poffertjes komen uit de magnetron, luiers gooi ik zelfs de drogen maar gedragen weg,borstvoeding bij groot kind vind ik iew,bio kleding vind ik te duur ;)

Vind trouwens helemaal prima dat andere t wel doen! Vooral blijven doen :):)

Heb trouwens 2 hele gezonde, slimme en gelukkige kinderen.
    ik vind warmte, liefde en stabiliteit veel belangrijker dan een bio legging :)

But keep doing what your doing, respect

7. Islah

Islah Niet meer actief

Ik denk dat "groene" moeders liefde ook het belangrijkste vinden.
    Dat sluit andere dingen echter niet uit.

8. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Jup, niet alles hoor en ik maak het mezelf niet al te moeilijk.

BV 15 maanden
    kleertje bio katoen maar ook heel erg veel wol/zijde kleertjes. Heerlijk.
    Zoontje sliep wel in een wiegje tot 8 maanden bij mij op de kamer. Met zijde bekleding en een eco katoenen matrasje en een schapenvacht onder een wollen dekentje of dekbed.
    Tot 19 maanden buiten altijd een mutsje opgedaan.
    Speelgoed thuis nagenoeg allemaal hout en van duurzame merken.

Vaccineren wel de DTP nu 2x maar twijfel een beetje over andere prikken.
    Eten Biologisch (dynamisch) en vega voor zl. Ik eet soms wel vlees.

Maar ik ga niet moeilijker doen dan nodig. Op de opvang kreeg hij heel lang zn eigen brood mee. Nu alleen nog zn eigen beleg. Fruit krijgt hij deels mee deels van daar. Het is ook niet echt tegen te houden.
    Pampers gemixt met katoen.

En als we eens bij vrienden eten ga ik ook echt niet moeilijk doen over iets lekkers of dat het eten niet bio is.

Wat ik jammer vind is dat mensen zo veroordelend zijn dat je niet het vaccinatieprogramma van het riem volgt. Het zijn over het algemeen niet de domste mensen maar eerder de hoogopgeleide die goed voor zichzelf zorgen die er voor kiezen hun eigen draai er aan te geven.
    Of de kleertje waarom zou je dat doen. En dan ook nog alles met de hand wassen. Tja die wolletjes ben ik gewoon zuinig op en ach zoveel werk is het niet.

@MW21. Liefde en stabiliteit is absoluut het belangrijkste voor een kind. Ik vrind je zin wat vreemd geformuleerd en deze suggereert dat een moeder die wat meer op de eco tour is minder tijd besteed aan warmte, liefde en stabiliteit.
    Maar een rustige omgeving kan van grote invloed zijn. Ook kleding. Het is niet voor niks dat wol of wol/zijde enorm kan helpen bij kindjes die snel overprikkeld zijn om die prikkels wat buiten te houden.
    Ook reguleert het de warmte beter bij die hele kleintjes zodat hun energie in andere dingen gestopt kan worden.

Daarnaast vind ik het persoonlijk een heel groot voordeel dat die kleding (in elk geval de merken die ik koop) in europa worden gemaakt en absoluut vrij zijn van dwang/kinderarbeid. Ik vind het een heel raar idee dat kleertjes van mijn zoontje gemaakt zouden zijn door kindjes die een paar jaar ouder zijn dan hij zelf. Ik pas er voor om daar aan mee te doen.

En nee ik heb geen dikke portemonnee en leef ook van een minimum inkomen omdat ik niet FT werk en alleenstaande mamma ben.

9. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik vind bewust een beetje een rare term. Alsof de meeste ouders niet nadenken over wat zij doen...

Verder ken ik veel stijlen en pak ik eruit wat mij aanspreekt.

-Bv liefst tot 1 jaar, maar max tot 2 jaar.
    -Vaccineren zeker wel. Daarin besef ik mij dat er indirect ook andere kindjes beschermd worden.
    -Momenteel slapen wij meestal met zijn allen, wel in eigen bed.
    -Rapley vind ik niet zo nodig. Ik houd rekening met de kiesjes. Ik wil niet dat ze gaan aanleren om met hun voortanden te kauwen.
    -Wasbare luiers lijken mij smerig. Ik heb liever dat ze voor hun 2e jaar iig overdag geen luiers meer nodig hebben.

Ik ben zuinig op wat wij hebben. Tweedehands vind ik dubbel fijn. Minder afval en goedkoper. Zuinig met energie en water. Als er wat kapot is proberen wij het eerst te repareren.

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik vind het niet vaccineren van je kind nou niet bepaald groen..

Ik zal mijn kind wel dragen. En rapley ben ik ook voor.
    Wasbare luiers ben ik ook van plan puur omdat het geld scheelt.
    Ik wil alleen geen kind in mijn bed, veel te gevaarlijk.

Ik vind het nogal wat om mensen die dit niet willen doen onbewuste ouders te noemen.

En dt stukje vaccineren.. jeetje.. het feit dat jij je kunt wel.bloot wil stellen, nouja prima, maar jouw kinderen kunnen ook andermans kinderen ernstig ziek maken.. heel bijzonder..

11. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Sorry maar bewuste ouder vind ik wel een beetje een rare verwoording. Alsof anderen die geen rapley doen, geen bv geven en hun kind niet bij zich laten slapen dat niet bewust doen.
    Ik doe al die dingen niet die jij opnoemt.

Samen slapen vind ik gevaarlijk zodra ze kunnen rollen en bovendien slapen mijn kinderen niet als ze bij ons liggen dus dat heeft geen nut.
    Rapley hoeft ook niet interressanter gemaakt te worden, het is gewoon aanbieden van stukjes eten, niks meer niks minder.
    Ik heb geen bv gegeven.
    Wij vaccineren wel. Ik heb laatst een artikel gelezen over een baby die in het ziekenhuis lag vanwege kinkhoest. Als mensen gewoon vaccineren was dat waarschijnlijk niet nodig geweest. Het lijkt wel een trend om vooral niet te vaccineren.
    En wasbare luiers vind ik teveel werk en ik heb echt geen zin om poep uit te wassen.

Maar dat ik dus het tegenovergestelde doe/ben zegt niet dat wij niet bewust zijn over de opvoeding van onze kinderen.

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij zijn erg bewust, en groen (maar wasbare luiers en niet vaccineren vallen daar bij ons niet onder. Weer wel speelgoed van natuurlijke materialen, biologisch eten, naturlijk billendoekjes en Weleda badschuim etcetera.)

Maar we zijn daarin niet anders dan onze buren; de halve stad is bewust en groen. De lokale borstvoedingswinkel doet dan ook grote zaken (is net verkast naar een toplocatie bij het leidseplein, dat hadden ze een paar jaar terug ook niet gedacht)

13. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik denk dat dit een pittig onderwerp gaat worden....

Ik vind het woordje bewust ook misplaatst in de titel. Net alsof ouders die dit niet doen allemaal onbewust leven. Toch niet. Ik kies bewust voor goedkopere kleding om mijn geld daarna aan andere dingen te kunnen besteden. Ik kies bewust niet (meer) voor borstvoeding omdat ik gewoon een wrak ben dan en echt geen fijne moeder. Ik kies bewust niet voor rapley omdat ik het fijner vind dat mijn kind veel eet en omdat ik bang ben dat ze zich verslikt. Toen ze zes maanden was propte ze alles in haar mond en slikte het geheel door (heb 2x heimlich voor baby's moeten toepassen en 1x iets uit haar keel met mijn vinger moeten halen...tot zover mijn rapley ervaring dus). Ik kies bewust voor niet samen slapen omdat ik niet slaap dan en gewoon kapot ben. Dus ik maak ook bewuste keuzes :p .
    Maar chapeau voor mensen die het anders kunnen doen hoor ;)

14. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Hier een mix van "bewust" en "gewoon" haha.
    Ik pik er uit wat voor mij haalbaar, handig en fijn is.
    Ik probeer zo vaak het kan biologisch te eten, met name groenten, fruit en vlees. Maar onze slager is niet biologisch maar wel vlees dat vrij is van antibiotica en scharrelvlees.
    Onze kinderen hebben tot 1 jaar (en mijn zoon nog steeds) bij ons op de kamer geslapen, deels in bed, en tot die tijd bv gekregen (en voed zoon nog steeds), ik gebruik pampers omdat dat makkelijk is en ik geen zin had om voor honderden euro's wasbaar aan te schaffen en bovendien lijkt t me heel vies..
    Vaccineren vind ik heeeeel belangrijk. Niet speciaal voor mijn kind maar door dat we vaccineren zijn heel veel ziektes verbannen bij ons. Bovendien gaan ze naar het KDV en daar waarderen ze dat ook..
    Sterker nog in Australie is laatst een jong baby'tje overleden aan kinkhoest door dat het in aanraking was geweest met een niet gevaccineerd kindje, je zal het maar op je geweten hebben:$ Daar willen ze nu zelf zwangere vrouwen gaan vaccineren om op die manier de pasgeborenen ook te beschermen tegen kinkhoest. Dus vaccineren, absoluut, je kan wel kijken naar het tijdstip waarop, later starten, daar vind ik wel wat voor te zeggen.
    Verder vind ik het leuk om andere biologische "dingen" te kopen, servies van bamboe en mais, biologisch afbreekbare zakjes, afwasmiddel, etc daarbij draag ik ook mijn steentje bij :cool:

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wow, ik vind dit toch ook erg grof gesteld. Ja, ik ben een bewuste ouder. Net daarom vaccineer ik wél. Bv gedaan zolang het prettig bleef voor mij en mijn kind. Samen slapen niet, omdat het voor niemand in ons gezin werkt. So what?

16. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik vind al die punten die jij noemt niet bij elkaar horen als bewust. En wat bedoel je met groen?? Ik geef rapley maar ook geprakt, geef wel borstvoeding tot minimaal 1 jaar, slapen niet samen, en vaccineer zeker wel!

17. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Hier een "bewuste" en "onbewuste" moeder. Ik doe mijn dingen en ik haal eruit wat haalbaar is.
    Dragen gaat goed en is heerlijk en makkelijk. Slapen is was in het begin lekker bij ons in bed maar vanaf 3 maanden in het eigen bed, Maar als er iets is of van die periodes mef verlatingsangst gaat de nachtrust voor, dus slapen ze ook weleens bij ons.
    Vaccinaties...tja, laat ik zeggen dat wij bewust wel vaccineren.
    Borstvoeding was voor mij niet haalbaar helaas, lijkt me mooi en goed om heel lang te geven!
    Rapley, is hier niet zo'n succes, dus wij prakken het eten. Vanaf 10-12 maanden wel steeds meer losse stukken. Een groot zeil onder de kinderstoel en kliederen maar!
    Wasbare luiers is hier ook niet haalbaar, te veel werk en gedoe, we werken veel kindjes naar kdv, ik heb geen tijd/zin om iedere avond die dingen te wassen. Veel van de "bewuste" moeder keuzes die jij aangeeft zijn in mijn ogen vooral goed haalbaar als je thuis bij de kindjes bent, zodat ze je volle aandacht en energie kunt geven en heel bewust deze dingen allemaal kunt naleven. Maar als je veel werkt vervallen sommige dingen omdat het praktisch te veel gedoe kan worden. (Maar zo zie ik het er zijn vast meiden die veel werken en wel jaren borstvoeding kunnen geven, wel wasbare luiers gebruiken etc....)

Wat vooral belangrijk is is dat je doet wat voor jou goed voelt als moeder. En je vooral niet teveel bezig moet zijn met bepaalde "hokjes" waarin je je keuzes wilt plaatsen.

18. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik ga er van uit dat ts met 'bewust' in de titel bewust anders dan wat heel veel mensen als gebruikelijk zien bedoelt.

Ik kies bewust niet voor borstvoeding. Daarnaast wel bewust voor biologische flesvoeding (Hipp). We willen biologische luiers gaan gebruiken (Naty).
    We willen de baby straks wel laten enten, maar waarschijnlijk pas later dan 'normaal'. De oudste hebben we op de normale tijden laten enten, zij was redelijk klein toen ze geboren werd (2600 gram) dronk slecht en was redelijk veel verkouden. Nog geen week na de eerste enting had ze hersenvliesontsteking. Nu willen we dus naar het kind kijken en afhankelijk daarvan het tijdstip bepalen wanneer we beginnen met de entingen. Dat is dus wel echt 'anders' dam gebruikelijk.
    Na een paar dagen willen we de baby op haar eigen kamer laten slapen, ook anders dus. We blijven allebei in eerste instantie 40 uur werken, baby gaat 2,5 dag per week naar het kdv. Dit is haalbaar doordat ik mijn werktijden zelf kan bepalen en dus erg flexibel ben. Ook dit is weer 'anders' dan gebruikelijk.

19. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Mee eens, wij zijn aardig milieu bewust

En hoewel ik al mijn kinderen gedragen heb hebben wij ze ook met regelmaat in de wandelwagen gehad, wij zijn voorstanders van slapen in het eigen bed maar maken er geen probleem van als ze wakker worden om bij ons verder te slapen

Wij vaccineren onze kinderen wel, onze jongste via een aangepast schema

Ik heb altijd de rapley gedaan en ben daar wel voorstander van maar bij de vierde gaat dat simpel weg niet, en dan is het wel weer jammer als je mensen hebt die zich overal mee bemoeien en opmerken gooien als goh nog steeds pap ? Te lui zeker om hem te leren eten, of je vind het zeker wel makkelijk zo he,

Als ze mij dan gewoon zeggen goh ik zie dat hij nog pap krijgt is daar een reden voor ? Dan had ik gewoon netjes kunnen zeggen dat hij geboren is met Chd en deze kindjes soms pas na 18 maanden of zelfs pas na 3 jaar fatsoenlijk kunnen leren eten.

Anyway wij maken onze keuzes heel bewust.

20. Veera

Veera Niet meer actief

Bij je topictitel had ik ff een teiltje nodig ;)
    Maar ik vind t wel grappig dat bij elkaar slapen er altijd tussen staat, dat vind ik namelijk wel fijn. Wij hebben 8 maanden met dochter geslapen en ze mag ook soms bij ons in bed. Ook heb ik haar in een draagdoek gedragen de eerste paar maanden. Voeden ook op verzoek niet op schema. Wij zijn daarnaast heel "groen" denk ik want we hebben geen auto.
    Niet vaccineren en peuters aan de borst vind ik toch van een andere categorie, daar wil ik mij niet mee associeren.

Deel Deze Pagina