bewuste ouders/ groene moeders

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door kleinmonster, 7 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Niet vaccineren en dan toch "bewust"?
    Ik krijg vaak de kriebels bij sommige "bewust groene" mensen...

2. Islah

Islah Niet meer actief

Met alle respect hoor, maar dat kan je nu toch helemaal niet weten.
    Ik was het ook van plan bij mijn oudste maar die wilde er juist niks van hebben. De jongste daarentegen vond het heerlijk, dus het verschilt echt per kind.

3. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ook als ik dit soort dingen lees. Zoals ik al zei, groen zijn staat voor mij echt helemaal los van dat soort dingen.

4. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.865
    5.104
    113
    Ik ook.. Net of ik niet bewust bezig ben omdat ik dingen anders doe dan ts.

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Grappig dat jij niet vaccineren en peuter aan de borst dan weer in hetzelfde vakje gooit. Ik heb met veel plezier en liefde mijn jongste tot net 3 gevoed, maar met net zoveel liefde volg ik het vaccinatieprogramma. Ik ben een groot voorstander van vaccinaties.

Bij de tweede hebben we langere tijd wasbaar geluierd, maar uiteindelijk toch weer mee gestopt. Bij deze zal ik het soms wel doen, maar grotendeels wegwerp, toch echt veel makkelijker. Rapley werkte bij de oudste super, de jongste was minder overtuigd. Daar volg ik mijn kind in. Samen slapen vind ik dan weer vreselijk. Ik slaap dan echt niet. Bij de volgende heb ik wel het plan om een reiswiegje bij ons te zetten als soort tussenoplossing. Dan kan het een beetje, maar ik wil ze liever niet in mijn bed.

6. soeee

soeee Niet meer actief

Ik heb onze dochter tot 20 maanden bv gegeven. Deels rapley en deels gewoon geprakt omdat ze de structuur nog vies vond. Maar ook echt nog wel potjes gegeven. Samen slapen met vlagen gedaan, wanneer zij er echt behoefte aan had omdat ze bijvoorbeeld bang was in haar bed. Maar ben blij als ze nu lekker in haar eigen bed slaapt. Dragen vond ze niet zo fijn, dus dat heb ik niet zo vaak gedaan. Oh en vaccineren gewoon volgens het schema ;)

Bij de term 'groene moeders' ging m'n maag wel ff draaien haha :p Vind dat een beetje een kots term.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Ik vind luieren trouwens een vreemd woord als het om luiers dragen gaat, of ben ik de enige?
    Bij 'luieren' denk ik aan niets doen.

8. Islah

Islah Niet meer actief

Nou precies dus. Mijn man heeft tot zijn 5e bv gehad (jongste van groot gezin en mijn schoonmoeder wist dat hij de laatste was) maar geen haar op mijn schoonmoeders hoofd die er aan dacht om hem níet te laten vaccineren hoor!
    Als de bv was gelukt bij mij had ik ook tot twee jaar willen voeden, maar helaas. Ik ken ook bijna niemand in mijn omgeving die voor de twee jaar met bv stopt, maar bijna allemaal zijn ze gewoon voor vaccineren.

9. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Eigenlijk heb ik een verschrikkelijke hekel aan groene en bewuste ouders. Het klinkt allemaal zo arrogant. Ja, ik denk ook na over wat ik doe, ben heel milieubewust, geef lang borstvoeding, heb een draagdoek en een ergonomische drager, houten speelgoed en een volkstuin. Maar daarom ben ik NIET beter dan alle andere moeders die net zo goed het beste voor hun kindjes willen.

( zo dat lucht op :D, praktische vragen over deze onderwerpen wil ik trouwens wel beantwoorden hoor)

10. Lovelymom85

Lovelymom85 Actief lid

1 mei 2016
    330
    9
    18
    NULL
    NULL
    Haha fijn dat het oplucht :D en ik ben het ook helemaal met je eens.

Ik moet vaak lachen om het woordje "anders", je hoort namelijk niet anders dan ouders die het anders doen... leuke zin ook weer :') Maw dat "anders" is vrij normaal, hier in mijn omgeving in ieder geval, met uitzondering van vaccineren en langvoeden.

Rapley hebben beide kinderen hier overigens vertikt te doen. En de jongste wou niet gedragen worden.. dat kan dus ook nog.

11. Veera

Veera Niet meer actief

Sorry, ik wilde er niet mee zeggen dat moeders die lang borstvoeding geven ook niet zullen vaccineren of andersom. Niet vaccineren vind ik ook kwalijk te nemen, lang borstvoeding uiteraard niet.
    Bedoelde dat t voor mij persoonlijk onder dezelfde categorie valt, vind t allebei netjes gezegd helemaal niets :)

12. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou wat ik bewust heb gedaan is;
    - bewust bv gegeven en nog steeds
    - bewust niet gedragen
    - bewust niet samen geslapen
    - bewust laten vaccineren
    - bewust voor pampers gekozen
    - bewust geen replay gegeven, maar hem met lepel en vork leren eten.
    - bewust probeer ik zoveel mogelijk biologisch te koken
    - bewust draagt mijn kind alleen 100% katoen

Kan zo nog even doorgaan wat onze BEWUSTE keuzes waren. :p

13. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Poeh, ben ik even een slechte & onbewuste moeder :D

Samen slapen: no way! Kindjes slapen heerlijk in hun eigen bedje en in hun eigen kamertje. Allebei vanaf 2 maanden. En nog steeds word ik 's nachts wel eens in paniek wakker omdat ik denk er bovenop te liggen!
    Lang borstvoeding: ook niet. Bij dl hield ik het fulltime kolven (reflux) niet vol en zl wilde na mijn eerste werkdag alleen nog maar flesjes :)
    Rapley: een broodkorst, makkelijk vast te houden groenten (boontjes, worteltjes, stronkje broccoli), maar verder potjes en een prakkie. Ik kook zonder zakjes en pakjes.
    Bio katoen kleding: nope. Gewoon H&M, Prenatal, Zara, etc.
    Wasbare luiers: Ik heb ze ooit in huis gehad, maar nooit gebruikt :O Ik zag op tegen het extra werk, het uitspoelen van poep (bleh), etc. Vraag me overigens af of al die extra wasbeurten zo milieubewust zijn.
    Niet vaccineren: Daar ben ik veel te bang voor :) Op ons dorp is een niet-gevaccineerd meisje overleden aan mazelen. Brrr!
    Dragen: Dat dan weer wel! En nog ergonomisch ook! Zeker in de babytijd heb ik veel met de Manduca en Marsupi gelopen.

14. Kitsune

Kitsune Actief lid

30 mrt 2016
    449
    0
    16
    De baby is er nog niet, maar ik ben wel van plan om (mocht het lukken en het voor ons/de baby werken):
    - veel te dragen
    - eerste maanden co-sleeper te gebruiken
    - geen potjes te gebruiken > rapley
    - zo lang als werkt voor moeder en kind borstvoeding te geven
    - wasbare luiers te gebruiken
    - en hier nog niet genoemd: vegetarisch opvoeden

Vaccineren doen we wel. Vind het onverantwoordelijk om niet te doen.

Bewust en groen vind ik ook wat ongelukkig gekozen overigens, maar ik weet ook niet zo goed hoe je het wel moet noemen.

15. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Het ligt niet aan de titel naam van het topic. Bewust ouderschap is een stroming. Ik ken een aantal die er aan doen. En daarmee wissel ik wel eens wat meningen uit.

Zover ik begrijp zit er veel in de manier waarop er anders omgegaan wordt met ongewenst gedrag. Van wat ik hoor zal het voortkomen uit het humanisme. En gaat het vooral om de waarom van het gedrag. Echter is mijn mening dat het 1 niet zonder het ander kan. Consequenties of straffen/belonen en achterhalen waar het gedrag vandaan komt staat bij mij niet los van elkaar.

Ik vind het belangrijk dat een kind zichzelf leert kennen door ruimte te geven voor emoties. Maar als het kind de relatie tussen oorzaak en gevolg/respons begrijpt leert hij zich ook beter te gedragen naar de reactie die hij wil, bijv positieve aandacht. Als de consequentie maar in verhouding staat tot de oorzaak en het kunnen van het kind. Bijv boos zijn is prima, zolang het nog niet met woorden duidelijk te maken is mag je best rollen over de grond. Maar boosheid uiten door middel van slaan is uit den boze.

16. Islah

Islah Niet meer actief

Dan moet je het maar gewoon "gewoon" blijven doen, zodat je over een tijdje de enige bent die het "anders" doet, haha. :D

17. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    hm het enige wat ik wel heel lang heb gedaan is bij ons op de kamer laten slapen bij allebei
    de bv ben ik mee gestopt na 3 a 4 maanden van beide en de rest wat hier word genoemd nee is niet echt mijn ding

18. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Haha, dat woordje bewust doet wel veel met moeders he:)

Ok, mijn lijstje dan. Ik heb bewust:
    2,5 jaar gevoed
    samen geslapen tot drie jaar
    Fruit a la rapley, groente soms geprakt
    gedragen en geduwd in de buggy
    gevaccineerd
    wegwerpluiers gebruikt

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    !up

:D

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Klopt, en heeft bar weinig te maken met wasbare luiers of biologisch eten.
    De stroming is van oorsprong inderdaad gericht op het opvoeden, en dan op het gedragsaspect.

Deel Deze Pagina