bewuste ouders/ groene moeders

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door kleinmonster, 7 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Het heeft geen direct verband maar je ziet wel vaak dat die ouders ook in het groene hoekje zitten. In de zin van biologische producten, geen zeep, bakfiets, draagdoek, houten speelgoed, wasbare luiers e.d.

Dus in die zin is de titel natuurlijk wel te begrijpen. Beetje nuance is wel op zn plek maar wederom voelen veel moeders zich weer aangevallen zonder reden.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Wow haha wat een reacties....ik vind groene moeders wel een beetje een woord waar ik jeuk van krijg, maar ik vatte het bewust geloof ik niet zo op als de rest?
    Er wordt wel heftig gereageerd.

Er zitten weer wat juweeltjes van opmerkingen tussen:
    - ik vind bv aan een groot kind ieuw
    - ik doe geen rapley want ik wil niet dat ze met voortanden leren eten:(
    - een kind in je bed is gevaarlijk...

Ik vind de openingspost misschien niet zo handig oogezrt of verwoord, maar sommige reacties die erop komen zijn net zo erg.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Dat klopt, vaak hangen keuzes samen. Een vriendin van me zegt altijd dat ik een wannabe geitenwollensok ben😂. Ik gebruik draagdoek en co sleeper, geef rapley en ben bewust met suiker, voornamelijk houten speelgoed enz....
    Maar ben geen echte want ik heb geen bv gegeven:p

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Nee, ik scoor ook niet de volledige punten. :D

Maar in de meeste dingen herken ik me wel al begon ik bij de eerste anders. Het ontwikkelt zich steeds meer en ik zou bij de derde dan nog meer punten gaan scoren.

Maar ik doe gewoon wat geod voelt en niet wat in dat hokje past.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat is hier ook. Bij de jongste nog wat meer gedaan daarin zeg maar. Alleen de bv punten zou ik bij nummer 3 en verder ook missen;)

6. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113

De opmerking over een kind in bed vind ik gevaarlijk kwam van mij. Maar ik snap niet wat daar raar aan is?
    Bij mijn zoon van 2,5 zal niks gebeuren die ligt sochtends ook altijd bij ons in bed. Maar mijn dochter van 1 die valt zo van het bed af. Dus ik vind het geen fijn idee als ze bij ons slaapt en snachts van bed valt omdat ze wakker is zonder dat ik het merk.

7. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik denk dat de meeste moeders "bewuste" moeders zijn.
    Ik neem aan dat iedereen een bepaalde reden heeft waarom hij/zij opvoedt zoals hij/zij dat doet.
    Wij kiezen bewust voor:
    Zo lang mogelijk bv (werd wel bij elk kind wat korter), zoveel mogelijk biologisch eten (we hebben een volkstuin) maar met 2 pubers in huis wordt er niet altijd gegeten / gedronken wat ik gezond vind.
    Vaccineren doen we maar gedeeltelijk en uitgesteld.
    Katoenen luiers heb ik lang gebruikt maar bij elk kind wat korter.

Samen slapen, dragen en bio kleding daar heb ik niks mee.

8. Islah

Islah Niet meer actief

Lekker fris is dat dan :D

9. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Wij kijken heel bewust naar de behoeftes van onze kindjes en onszelf. Wij doen;

-Beide jongens hebben borstvoeding gekregen, 3 en 4 maanden daarna bij beide moeten stoppen door omstandigheden. Nu krijgt de jongste biologische babymelk. Vindt het overigens nu wel heel vervelend als ik vriendinnen hoor over dat hun zoveel langer bv geven en dat kv zo duur is bla bla bla, terwijl ze de reden weten waarom ik moest stoppen, had het liever ook anders gezien aangezien het zo goed ging bij de jongste.
    -Onze oudste kreeg Rapley, onze jongste krijgt een mix van Rapley en gepureerd/prak, die heeft nog wat moeite met structuur in zijn eten.
    -Wij doen aan cosleepen en ja ook nog met de oudste.
    -Kleding koop ik de duurzame merken, tweedehands en soms ook gewoon bij de Zara ed. De favoriete deken van onze jongste is zelfgemaakt, zo probeer ik af te wisselen en het toch ook betaalbaar te houden.
    -Onze oudste ging naar een opvang die een deels antroposifische insteek had maar toch modern, erg fijn. Onze jongste wordt door familie opgevangen en ik ben minder gaan werken.
    -Beide jongens heb ik gedragen en de jongste draag ik nog steeds dagelijks, zijn beide verknocht.
    -Vaccineren doen wij bewust wel.
    -Mbt luiers en doekjes gebruiken wij de wegwerpvariant. Ik ben simpelweg te weinig thuis om zo regelmatig te wassen naast de reguliere was. Overigens pak ik thuis wel gewoon een washand voor een plasluier of snoet poetsen.
    -Wij gaan regelmatig naar natuurspeeltuinen. Zijn regelmatig in het bos, duinen of op het strand. Oudste heeft een pot op zijn kamer waar hij natuursouvernirs in verzameld.
    -Wij eten zonder pakjes en zakjes en als het financieel mogelijk is biologisch, de jongens dus ook.
    -Wasmiddel en een aantal verzorgingsproducten zijn zelfgemaakt en dus zonder troep.
    -Wij gaan heel bewust om met prikkels voor de jongens.

Ik stuit vooral op onbegrip van mijn moeder en sommige moeders op het schoolplein maar, ik doe gewoon wat goed voor ons en de kindjes voelt en trek me niks aan van anderen.
    Ik kan niet zonder mijn draagdoek(en).

10. Islah

Islah Niet meer actief

Maar dat is dan toch gewoon hun mening en ze hebben het dan over zichzelf, neem ik aan?
    Dat je je niks aan zegt te trekken van wat anderen vinden, zou je dan toch ook kunnen toepassen als het om bv gaat. Scheelt veel irritaties.

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Snap dat je dat zegt maar het is niet onfris. Ik gebruik voor de kinderen alleen water en ze zijn altijd schoon. Ook de haren en mijn dochter heeft heel lang haar. Het verwondert mij maar ze kunnen zonder zeep.

12. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Oh.als ik dat zo lees ben ik een bewust slechte moeder whahaha

Samen slapen: gaan we niet aan beginnen, hij heeft niet voor niks een eigen bed en kamer.
    BV: na 1 dag meteen gestopt, wat een hel !
    Vaccineren doen we zeker wel !! Erg belangrijk
    Ik haal de kleding die ik mooi vind maar Let echt niet op waarvan het gemaakt is.
    Biologisch eten vind ik echt gezeur.
    ik was wel van plan om alles straks zelf te maken maar als wij weg zouden gaan is een potje ook heel makkelijk.

Voor de rest krijg ik inderdaad jeuk bij de zin bewuste en groene moeders .
    Iedereen doet zijn best maar op zijn eigen manier

13. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Klopt dat het hun mening is maar ze beginnen er steeds over als we samen zijn en dat steekt weleens. Zeker omdat het geen vrijwillige keuze was om te stoppen, misschien dat dat het anders maakt.

14. Islah

Islah Niet meer actief

Haha nou ik bedoelde meer: vieze wasbare poepluiers en geen zeep... Was met een knipoog bedoeld hoor, want weet bijna wel zeker dat je gewoon (al dan niet ecologisch/zelfgemaakt) wasmiddel gebruikt.
    Wij gebruiken ook weinig zeep, en als we het gebruiken dan olijfzeep.

15. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Oh zo hahaha. Ja dat is wel een vies idee.

Ik gebruik voor mezelf ook olijfzeep inderdaad. Dat druk ik niet bij de kinderen in bad te doen, prikt wel in je ogen.

16. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Het is spijtig als je eerder moet stoppen. Maar daar kunnen jouw vriendinnen ook niks aan doen. Het maakt jou ook geen slechte moeder ofzo, het kon gewoon niet anders. Bv is mooi om te kunnen geven. Zeker het eerste jaar. Maar in het geval dat het niet gaat is er iig goede kv. De Chinezen komen het zelfs flink in slaan om te verschepen.

Ik ben wel pre bv. Maar meer als in het heeft de voorkeur. Bij de oudste voor het eerste jaar gestopt. Ik was al snel zwanger en daardoor wilde meneer het met 10 maanden niet meer. Nouja prima. Het was eerste keus, maar genoeg goede alternatieven.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Nou het is niet per definitie gevaarlijk. Als je je inleest over co sleepen bv dan kom je erachter dat dat echt niet gevaarlijk is.

18. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik weet ook wel dat ik geen slechte moeder ben omdat ik moest stoppen met de borstvoeding. (Ik had een zware burn-out na een bevalling waarbij ik 3,5 liter bloed ben verloren, een baarmoederontsteking had en een trombose been kreeg een week na de bevalling maar vervolgens wel gewoon 10 weken later weer stond te werken meer dan fulltime) Maar het is meer de manier hoe hun het erover hebben. Ook een beetje sneaky komt het over bepaalde opmerkingen. Net alsof hun dus wel beter zijn dan mij. En ook echt altijd als ik erbij ben over beginnen en dan vooral die steken laten vallen over kunstvoeding (in de trant van slechter etc). Het is meer een gevoelskwestie die ik naast me neer moet leggen maar dat heeft even tijd nodig. Verder trek ik wel mijn eigen plan hoor :cool:

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Samen slapen, jongste is 4 jaar en slaapt hier nog
    Borstvoeden, de jongste 2 minimaal 2 jaar (oudste was ik te ziek voor na de bevalling)
    Draagdoeken en buggy's.
    Geen wasbare luiers, wassen is niet bepaald mijn hobby.
    Absoluut wel vaccineren.
    Ook Rapley gedaan.

Ben net als Tuc een halve wolle geitensok haha.

20. kleinmonster

kleinmonster Fanatiek lid

19 jul 2012
    1.112
    0
    36
    gelderland
    hele wisselde reacties zoals ik al wel een beetje had verwacht. Het is niet mijn bedoeling om jullie het idee te geven dat als je deze dingen niet doet dat je dan een slechte ouder bent of een onbewuste moeder bent.

Er is inderdaad een verband met bewuste ouderschap echter hoeft dit niet altijd. Ik doe die de dingen die ik beschreef maar vind dat als mijn kinderen iets doen wat niet kan daar een gevolg aan zit.

iedereen is anders en dat mag iedereen maakt inderdaad bewuste keuzes over opvoeden, het gaat er om dat jij/ jullie je er goed bij voelen en achter jullie keuzes staan.

Over het samen slapen en niet vaccineren wil ik nog wel even zeggen lees er eens over.
    De ziektes verdwenen al voor een groot gedeelte voor dat de vaccinatie's er waren dat kwam vooral door hygiëne, daarnaast zijn er van veel ziektes meerdere varianten maar wordt er maar voor enkele gevaccineerd.

Deel Deze Pagina