bewuste ouders/ groene moeders

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door kleinmonster, 7 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Konijnhangoor

16 dec 2014
    84
    7
    8
    NULL
    NULL
    Ja en het zou maar net die ene zijn waar je kindje aan overlijdt. Ik kies dus zeer bewust wel voor vaccineren en ik heb er een sterke mening over.

Voor wat betreft dragen, ook gedaan, maar soms ook heerlijk in de kinderwagen. BV heb ik helaas maar 8 weken volgehouden met kolven, dat brak me echt op. Onze jongedame kon slecht slikken en had weinig kracht, dus daarna over op FV.

Luiers zijn hier van de kv. Ik denk er wel eens over om bij de volgende wegwerp te gaan gebruiken, maar dat zien we tegen die tijd wel.

Vwb eten is het altijd lastig geweest hier. Door de slikproblemen (lage spierspanning), veel verslikken en dus ook bijna stikken, eigenlijk altijd gepureerd. Soms potje, vaak vers. Nu is ze 1 en lukt het eindelijk om stukjes te eten! :)

Ik heb een vraag aan de mama's die kiezen voor vegetarisch. Wat zijn daar de voordelen van volgens jullie? Het maakt me nieuwsgierig. Wij zijn zelf nu terug op 2x per week biologisch vlees en 1x vis. Voor onze dochter pak ik toch vaak een stukje kip of witvis, maar volgens jullie is dit niet nodig?

2. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Mits je een gevarieerd menu aanbiedt die aan de juiste balans voldoet is vis en/of vlees niet nodig. Dus zorgen voor voldoende afwisseling tussen groenten, fruit, peulvruchten, bonen, koolhydraten etc. Als ze iets ouder zijn noten. Evt een vitamine B12 supplement. Zijn verschillende goede boeken op de markt over kinderen vegetarisch en/of vegan op te voeden. Onze jongste heeft slechts enkele stukjes (lees een kwart van een hap) vlees/vis gehad. Is nog helemaal niet nodig en hij heeft op het moment nog steeds af en toe moeite met stukjes. In de toekomst krijgt hij dit wel tenzij hij dit liever niet heeft (onze oudste eet weinig vlees naar zijn eigen keuze).

3. Islah

Islah Niet meer actief

Als kinderziekten voortkomen uit slechte hygiëne vraag ik me toch wel af waarom er bv 3 jaar terug een mazelenuitbraak was in een gebied waar weinig mensen hun kinderen laten inenten.

Vegetarisch eten wij niet, eerder flexitarisch (zo'n 2x p.w niet-vega, inclusief vis).

4. Kitsune

Kitsune Actief lid

30 mrt 2016
    449
    0
    16
    Dat hygiëne en vaccinatie argument is natuurlijk niet heel erg overtuigend. Ook in gebieden met mindere hygiëne werden de ziektes uitgeroeid. Hoe komt dat? Tja. En inderdaad, hoe verklaar je de nieuwe uitbraken van ziektes in niet-vaccinatiegebieden? Zijn ze daar een stuk viezer dan in de rest van Nederland? Ik betwijfel het. ;)

Wat betreft vegetarisch: we eten zelf ook (al meerdere generaties) vegetarisch. Met een goed uitgebalanceerd dieet krijg je alles wat je nodig hebt en hoef je in principe niks bij te slikken.

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Behalve b12.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk niet dat je kindje per se iets te kort komt als het vegatarisch eet. Als je dat goed uitzoekt tenminste.
    Ik vind het zelf alleen niet iets wat je voor je kinderen mag bepalen. Dat is ieders eigen keuze vind ik.

7. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Als je jezelf dit etiketje moet geven om het moederschap in te vullen neem ik je al niet serieus. Waarom volgens een aantal regeltjes ergens bij willen horen?

En ja ik geef BV, heb een Co sleeper, koop voornamelijk duurzame producten als kleding, bekers, speelgoed. Met eten ben ik echt een lastpak, ik kook alles zelf en van kwaliteit. Zo eten mijn 1,5 jarigen gerust mosselen, kreeft en schapenkaas en no way dat ze a la rapley een frikandel ofzo iets krijgen. Verder draag ik een goed stel hakken, lippenstift en nagellak zodat ik ook maar nooit geassocieerd hoef te worden met die onzekere mutsjes in groene curduroy broeken in het borstvoedingscafe.

8. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Andersom natuurlijk hetzelfde. Jij bepaalt dat je kinderen vlees eten, volgens mij geen bio? Ik vind eigenlijk de vegetarische keuze eerlijker naar een kind.

Hier eten de kinderen heel weinig vlees, hooguit 1x per week. Wil ze juist dat vlees niet opdringen.

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik dring mijn dochter geen vlees op. Ik bied het aan. Zij kiest zelf hoeveel ze ervan eet. Net zoals ik verschillende soorten groente en fruit aanbied en zij kiest hoeveel ze ervan eet.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik dring helemaal niks op. Het staat op tafel wie wil wil. Mijn dochter eet bijna geen vlees. 1 a 2 keer per week is veel.

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik bedoel ook niet echt opdringen maar ik vind niet je je kind sowieso vlees laat eten en dan zelf de keuze kan maken om vegetarisch te eten. Ik vind het logischer dat je geen vlees geeft, maar bij keuze wel iets neemt.

Ik denk dat als kinderen zien waar dat stukje (gewoon) vlees vandaan komt, geen kind meer wilt. Dus eigenlijk vind ik het eerlijker om pas vlees te geven als ze kunnen kiezen.

Maar dat heb ik zelf ook niet gedaan hoor, maar denk dat we daar wel naartoe gaan hier.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik laat ze niet sowieso vlees eten. Ik schep het niet voor hen op,maar ze mogen er zelf om vragen. Dat gaat trouwens met alles zo

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Bewust ouder? Ja. We wilden graag kinderen, dus geen ongelukjes.
    Groene moeder? Ja, bij de eerste wel uiteraard, bij de tweede al iets minder groen ;) qua biologisch etc, nee niet echt....

Iets anders denken over opvoeden...uhm anders dan? Dan wie, dan wat, wat is anders? Ik denk er net iets anders over dan mijn ouders, net iets anders dan de buren en net iets anders dan wie dan ook. Is leuk, want dan kun je nog eens discussiëren en van elkaar iets leren.

Samen slapen, als baby niet want dat vond ik te eng. Ik ging ook niet meer in bed voeden want dan ging ik daarna dromen dat ik op mijn kind lag en dan werd ik gillend wakker en zoeken. Aar mijn kind en dat soort stressvolle taferelen. Echter onze oudste slaapt vanaf 2,5 jaar regelmatig bij ons. Ik slaap er niks minder door, zij alleen beter en het scheelt drie tochtjes de trap op en af in de nacht. Zo langzamerhand zou het op zich niet verkeerd zijn als ze iets vaker gewoon doorslaapt snachts en tot de ochtend in haar eigen bed bivakkeert..

Lang borstvoeding, nee. 3-4 maand bij beide want ik wilde ze het wel meegeven als start, maar zag mezelf niet als kolvende werkmoeder, dus toen overgestapt op fles.

Rapley, deels. Beide aten veel potjes maar ook veel uit de pot. Prakken niet veel gedaan, maar van de appel maak ik voor de jongste nog wel steeds dunne schijfjes waar hij zelf afhapt.
    Vond het bij de oudste nog wel eens eng met eten omdat die wel eens wat probeerde door te slikken wat eigenlijk net niet kon. De jongste kauwde vanaf het begin veel beter dus dat was nooit zo spannend.

Hele gedeelte bio-katoen, wasbare luiers etc. een Nee.
    Heb geloof ik wel per ongeluk van de CenA wat bio katoen spul maar das toeval omdat ik het wel leuk vond, niet bewust. Wat wassen etc. Betreft ben ik voor het praktische, dus gewoon wasmiddel, wegwerpluiers etc.

Vaccinaties een duidelijke Ja. Ga ik niet over uitwijden.

Nogmaals ter afsluiting; iedereen doet het net een beetje anders. Het maakt je niet apart, niet raar en ook niet beter dan een ander.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Ik heb carnivoren.... Als het aan mijn kinderen ligt eten ze enkel vlees ;)
    Ik schep dus wel aardappelen en vooral groente voor ze op in de hoop,dat ze dat ook eten, maar helaas vaker niet dan wel. Oudste gaat wel steeds beter gelukkig. En de verstopte groenten in de macaroni, nasi etc eten ze wel :)

15. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Hoe gaat dat dan met eten bij jullie?

16. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Zie dit topic nu pas. Als het gezellig blijft kom ik graag mijn inbreng doen ;).

Herken mezelf namelijk helemaal in je openingspost. We hebben de eerste 3 maanden samen geslapen, daarna kon hij bij mij in bed niet meer in slaap komen dus slaapt hij, helaas, in zijn eigen bedje. Heel soms lukt het hem nog om naast me te slapen en daar geniet ik enorm van ;).
    Lang borstvoeding is hier zeker de bedoeling. Nu bijna 5 maanden onderweg en er nog láng niet klaar mee.
    Rapley gaan we met 6 maanden ongeveer mee beginnen. Hij krijgt nu wel al gepureerde hapjes.
    Ik gebruik ook wasbare luiers. Hij heeft nog nooit een wegwerpluier aangehad en ik begin inmiddels bang te worden dat ik verslaafd ben geraakt aan wasbare luiers want ik bezit er al 31 en wil er nog véél meer ;)
    Ik vaccineer niet. Kunnen we eindeloos over discussiëren, maar ik blijf bij die keuze.

Waar kan ik niet zonder:
    In feite kan ik overal zonder, behalve dan de wasbare luiers ;). Ik gebruik geen verzorgingsproducten met uitzondering van Weleda Welterustenbad, omdat dat ontspannend werkt en mijn zoontje een enorme hekel heeft aan bad. Met dat spul van Weleda erin komt hij wat tot rust. Anders is in bad gaan één groot gevecht waarvan de hele buurt kan meegenieten. Verder geen zeep, geen shampoo, geen olie, lotion, noem maar op. Gewoon niks. Vind ik onnodig.

Waar loop ik tegenaan: vrij weinig eigenlijk tot nu toe. Iedereen inclusief het CB respecteert de keuzes die ik maak. Ik ben er ook gewoon heel open over. Ik ga alleen geen discussies aan. Vaak willen mensen wel oprecht weten waarom ik een bepaalde keuze maak die wat anders is dan zij doen. En dan ben ik zeker bereid dat te vertellen. Maar wie aankomt met verwijten dat ik iets verkeerd zou doen of betweterig komt doen mag ophoepelen. Dat doe ik bij hun ook niet dus wil ook niet dat ze dat bij mij doen. Gelukkig komt dat dus amper voor. Iedereen respecteert het gewoon.

Waar ik wel het meest tegenaan loop is dat er amper winkels zijn waar je een beetje bewuste, natuurlijke, gezonde producten kunt kopen. Alles moet de hele tijd maar via internet inclusief bijbehorende hoge verzendkosten. Dat vind ik irritant. Een beetje bewust en gezond proberen te leven is zo wel duur.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind het altijd wel mooi als ouders zeggen dat ze begonnen zijn met gepureerd, maar daarna wel rapley gaan doen. Dan geef je gewoon stukjes vanaf een bepaald moment, zoals iedereen.

18. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ja alleen vaak vanaf een vroeger moment dan iedereen ;). De meeste mensen die ik ken geven niet al stukken eten als volledige maaltijd (dus zonder verder te voeren) met 6 maanden maar pas veel later. Ik kies ervoor om hem stukken te geven zodra hij de Rapley-leeftijd heeft bereikt van 6 maanden. Misschien iets eerder, misschien iets later, maar niet bijvoorbeeld pas na 10 maanden ofzo.
    Plan was om niet gepureerd te gaan geven maar gewoon meteen te beginnen met Rapley. Maar hij is niet meer te houden qua eten dus nu even gepureerd om de tijd te overbruggen dat Rapley nog gevaarlijk is. Vanaf 6 maanden is het veilig dus schakel ik over.

19. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Ik ben met 6 maanden begonnen bij de kinderen, wat er in ging dat ging er in en zo niet dan niet, ik voerde niet bij zeg maar behalve melk.

Vanaf 8 a 9 maand aten ze dan ook mee met de pot

Bij de vierde wel gepureerd omdat hij met zijn aandoening nog niet zelfstandig kan eten en geen stukjes kan verdragen. Vaak pas rond de 1,5 jaar, dus met hem wel gepureerd.

Maar ik noem het tegen die tijd echt niet meer rapley haha dan eet hij gewoon mee, ik vind rapley echt beginnen met stukjes voedsel en niet pureren en langzaam aan naar stukjes gaan ofzo.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Dat de kinderen zelf opscheppen wat ze willen hebben...of bedoel je wat anders?

Deel Deze Pagina