Hier ook een bewuste thuisblijfmama... Het eerste jaar zal er voor ons niet heel veel veranderen, aangezien ik nog erg veel geld meekrijg van mijn (nu nog net) werkgever... Maar het tweede jaar zullen we wel op de centen moeten letten. Gelukkig zijn mijn man en ik het er over eens dat KDV voor ons absoluut geen optie is (Lees: alle nare verhalen van tegenwoordig)... Dan doe ik het liever zelf. Ook de kosten van het KDV worden steeds hoger en ik zou dan alleen kostendekkend aan het werk gaan. Gelukkig kan ik links en rechts nog wat bijverdienen met vertaalwerk. Die verdiensten komen op een aparte spaarrekening voor eventuele noodgevallen. Verder hebben we alles doorgerekend en moet het echt van 1 loon te doen zijn.
Dat ligt natuurlijk erg veel aan je vaste lasten en aan het inkomen van je partner. Hier gaat het gelukkig prima. Ook mijn contract is niet verlengd tijdens de zwangerschap, ik heb nog even geprobeerd om weer aan de slag te komen, maar dat is op het moment ook erg lastig. Nu heb ik dochter van de kdv gehaald en blijft het voorlopig zo, ik vind het heerlijk zo. kdv lijkt idd alleen maar goed te doen als je 'gewoon' volle dagen werkt, als je weer wil of moet gaan werken zou ik ook eens ander opties bekijken.
Ik ben ook een bewuste thuisblijf mama. Voordat ik in verwachting raakte van de oudste was ik al twee jaar aan het solliciteren voor in baan in mijn eigen vakgebied, wat helaas niet lukte. Daarnaast hadden mijn man en ik al afgesproken dat als er kinderen zouden komen een van ons de eerste jaren thuis zou blijven. Nu hebben we dus niet hoeven kiezen en ben ik gestopt met solliciteren. Ik vind het prettig om bij de kids te zijn en zelf voor ze te zorgen als is het met twee kleintjes en een man in de transport sector (onregelmatige eind tijden van zijn werk) soms ook zwaar. Wel wil ik weer aan het werk als ze beide op de basisschool zitten, en dan tijdens schooltijden het liefst. Maar daat hebben we nog even de tijd voor. Financiƫel is het krap en goed opletten. Hopelijk blijft het haalbaar en anders moeten we wat anders gaan doen maar zolang het gaat blijven we het zo doen. Kies voor wat jij prettig vind en heb je het als persoon nodig om te werken, al ben je je hele salaris kwijt aan KDV dan moet je het doen. Het gaat erom dat je een fijne ouder bent en de ene is dat als thuisblijf mama en de andere als ze werkt. Wat betreft negatieve opmerkingen op thuis blijven, ja die zijn er en ik wordt er soms echt doodziek van. Je geeft al veel op als je thuis blijft (bij ons veel extratjes zoals vakantie), dan heb je geen behoeft om profiteur te worden genoemt etc. Maar helaas gebeurd dat en moet je bijna wel blijven werken. Succes met je keuze en het is en blijft een mooie tijd met kleine kids wat je ook doet. Krissa
Beter zou ik het niet kunnen zeggen, helemaal mee eens! Je wil niet weten wat er naar mijn hoofd is geslingerd! Hallo! Mijn man en ik hebben heel bewust die keuze gemaakt en ik profiteer van niemand. Ik heb zelfs geen uitkering van de staat en ik bouw in mijn thuisblijftijd geen enkel pensioen op... Intussen doe ik mijn deel in huis en werkt mijn man buitenshuis. En nog maar te zwijgen over vrouwen die op je neer kijken omdat je "maar thuisblijfmoedertje" wordt ondanks je hoge opleiding... moet ik toch lekker zelf weten! Daar kan ik een beetje boos om worden. Ik zou ook kunnen zeggen: waarom neem je kinderen als je ze toch in een KDV stopt??? Doe ik ook niet... leven en laten leven.
Als je al in de kinderopvang werkt, vind je het dan niet iets om een gastkindje erbij op te vangen? Een kindje levert niet zo heel veel op qua verdiensten, maar jouw salaris min wat je aan kdvkosten kwijt bent is misschien niet eens veel hoger, en nu kun je voor je eigen kind zorgen en heb je meteen een leuk speelkameraadje erbij.