Bewuste thuisblijfmoeders kletsgroep

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door PotjeGoud, 31 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PotjeGoud

    PotjeGoud Bekend lid

    27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    suus1983 vindt dit leuk.
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Succes
     
    PotjeGoud vindt dit leuk.
  3. PotjeGoud

    PotjeGoud Bekend lid

    27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    Nou kan ik jullie meteen om advies vragen...
    Onze middelste is dus van nov 2014. Hij is dus 5. Hij heeft n half jaar groep 1 gedaan en vanaf de zomer dus gestart in groep 2. Bij de gesprekken kregen we iedere keer te horen dat hij goed met alles mee kon, dat hij wel op schema liep voor groep 3. Vanaf de carnavalsvakantie zou het programma van groep 2 moeilijker worden, oa het hakken en plakken. (voorwaarde voor groep 3) Tja en toen kwam natuurlijk corona, dus hij zou al kort kleuteren, maar nu dus wel heel erg kort.
    Nu adviseren ze om langer groep 2 te doen, vanwege het hakken, waar ik me wel in kan vinden. Maar gevoelsmatig vind ik het zo lastig! Hij is op rekengebied verder dan zijn grote zus (die komend jaar ook naar groep 3 gaat). En daarbij speelt hij vooral met jongens die nu al in groep 3 zitten. Hij heeft 1 grote beste vriend vanaf de peuterspeelzaal.. En je raadt het al.. die gaat wel naar groep 3. Pfffff ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe. Eigenlijk ook wel, maar toch weer niet :(

    Dagje Efteling gister was heel erg leuk.
    Was allemaal goed geregeld. Al heb je natuurlijk altijd mensen die zich niet aan de regels houden. Maar de Efteling had overal aan gedacht. Wel een gek gezicht hoor, allemaal vakken in de wachtrij, schermen tussen de rijen en zelfs de draaimolen was verdeeld in vakken :roflmao: maar al met al was het zeker wel relaxed. Veel minder drukte, ideaal.
     
  4. Lazuli

    Lazuli Actief lid

    19 apr 2020
    242
    281
    63
    Vrouw
    Ik ben een voorstander van langer kleuteren. Voornamelijk vanwege het sociale en spelen is wat mij betreft ook leren en dus ook belangrijk.
    Dus mijn advies is misschien gekleurd.
    Hoe is hij sociaal? Hij speelt wel met kinderen uit groep 3, maar is dat omdat ze de zelfde hobby’s hebben of bij elkaar in de buurt wonen? Is hij sociaal ook ouder?
    Hij moet straks in het strengere en strakkere ‘regime’ mee kunnen draaien in groep 3. Kan hij dat aan?
    Het is balen dat zijn vriendje naar groep 3 gaat, maar die kan later in het jaar ook verhuizen of blijven zitten straks en dan verschillen ze ook een klas.
    Als jij denkt dat hij in groep 3 op zn plek zit dan kan je de gok wagen. Maar die keuze zou ik alleen maken als je merkt dat hijklaar is met kleuteren. Als de juf het hakken als enige voorwaarde heeft om te blijven zitten en verder is hij er klaar voor, zou ik hem wel over laten gaan. Dan heb je de hele zomervakantie nog om je daar op te focussen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Ik zou langer kleuteren adviseren, het is erg belangrijk om sterk in groep 3 te beginnen, want het tempo ligt erg hoog daar. Langer kleuteren is voor onze oudste van oktober de beste beslissing ooit geweest.
    Maar ik weet dat @suus1983 andere ervaringen heeft;)
     
  6. PotjeGoud

    PotjeGoud Bekend lid

    27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    @Lazuli tja.. sociaal is hij er wel aan toe denk ik. Maar qua leerstof was er bij mij al wel een lichte twijfel, vandaar dat ik het advies van de juf wel belangrijk vind, zij heeft daar meer kijk op.
    Het voelt aan de ene kant als een gok om hem dan naar 3 te laten gaan, straks moet hij constant op zijn tenen lopen. Maar ja het kan ook goed uitpakken en dan zou hij wel beter op zijn plek zitten qua vriendjes etc.
    Daarom is het zo moeilijk.

    @tuc Ja.. bij onze oudste ook. Zij heeft langer gekleuterd vanwege het sociaal emotionele en dat is voor haar ook echt de juiste keus geweest. Vorig jaar had ze qua leerstof wel mee gekund, maar nu loopt ze voor. Leest ze al woordjes. Een veel betere basis om aan groep 3 te beginnen vind ik.
    Maarja bij zoontje twijfel ik zo erg.. dat heb ik bij dochter dus niet gehad. Dat was gewoon duidelijk dat dat het beste was.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    #87 suus1983, 3 jun 2020
    Laatst bewerkt: 3 jun 2020
    Haha klopt, nou ja, ik weet natuurlijk alleen wat de nadelen zijn geweest voor ons van het langer kleuteren, niet wat de nadelen zouden zijn geweest (als die er waren) van doorgaan.
    Mijn oudste heeft groep 2 overgedaan en heeft zich sindsdien verveelt, echt vreselijk en hij is nu in groep 8 nog steeds onzeker haha, dus daar hielp niet voor.
    Dat sociaal emotionele was hier dus ook de reden, maar heeft bij onze zoon niet geholpen.
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Het zouden indd de prikkels kunnen zijn. Mijn zoon heeft tos. Het kan ook zijn dat hij moeilijk begrepen wordt en dat de frustratie daarvan hem over het randje trekt. Eerst dacht ik volledig aan de prikkels, maar hij is bijvoorbeeld ook met schoolreisje naar de Efteling geweest. Ik had verwacht dat dit voor hem heel groot was omdat het onbekend was, vol prikkels en langer duurde dan een gewone schooldag. Maar het gekke was dat hij daar juist rustig van terug kwam. Komende week start de begeleiding op school. Ik hoop dat het genoeg gaat helpen. Maar als niks genoeg helpt dan zullen we er ook aan moeten gaan geloven.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Tos kan er zeker mee te maken hebben.
    Wij hebben eerst ook alle andere dingen geprobeerd (wisten vanwege de oudste al wel wat de medicatie inhield en de voor en nadelen). Hij heeft SI therapie gehad en krijgt al 2 jaar speltherapie.
    Ons leven was al helemaal ingesteld op voorspelbaarheid en de 3ren. Maar duidelijk werd dat hij toch een extra zetje nodig had.
     
  10. Lazuli

    Lazuli Actief lid

    19 apr 2020
    242
    281
    63
    Vrouw
    @tuc
    Misschien heb ik er overheen gelezen, maar zit hij al op een sbo of so? Is dat anders iets waar je je in kan vinden?
     
    tuc vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Ja dat zou ik absoluut iets vinden. Ik denk dat hij daar veel beter op zn plek zou zijn, maar hij komt er niet voor in aanmerking:(
     
  12. PotjeGoud

    PotjeGoud Bekend lid

    27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    @tuc en @Zonnestralen wat merken jullie dan op school en thuis aan jullie kinderen?
    Hier heeft de oudste veel last van angsten, daar hebben we hulp voor gezocht en nu adviseren ze ook verder onderzoek omdat ze toch wel wat bijzonderheden laat zien in de ontwikkeling mbt prikkelverwerking. Ze heeft sowieso ook faalangst..
    De boel kwam natuurlijk stil te liggen vanwege corona en ik moet zeggen dat het nu veel beter met haar gaat sinds ze hele dagen thuis was. En ook nu school weer gedeeltelijk is begonnen met halve klassen. Maar de psycholoog (en wijzelf ook) denken dus dat dat komt doordat ze nu niet zo veel prikkels krijgt.. dus dat is even afwachten hoe dat volgende week weer zal gaan.

    Pff wat een zorgen kun je er toch van hebben he..

    @tuc Vervelend zeg dat je zoontje er zo'n last van heeft maar dan niet voor so in aanmerking komt. Waar ligt dat dan aan?
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    @PotjeGoud er zijn verschillende eisen/redenen die er moeten zijn voor een kind naar het sbo kan. Met de invoering van het passend onderwijs zijn die "strenger" geworden.
    Op zich gaan ze er bij ons op school echt fantastisch mee om hoor, beide kinderen worden ontzettend goed begeleid en van daar uit alle lof.
     
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Het is een hele zoektocht hè. Alleen al om uit te vinden wat er nou precies aan de hand is. Dingen die overlappen of hand in hand gaan. Telkens een stapje nemen en evalueren, wat een eeuwigheid kan duren met de wachtlijsten. We hebben nu de diagnose 'vermoeden van tos', maar geen diagnose daarnaast. Alleen al daarom zou er nog een hoop moeten gebeuren voordat medicatie aan de orde is. Hopelijk kan de begeleiding die komende week gaat starten aangeven of hij volledig binnen het tos plaatje valt, of dat ze het noodzakelijk vind om verder te gaan onderzoeken.

    Welke verbeteringen heeft de speltherapie gebracht? Wat is sl therapie?
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    si therapie is sensorische integratie. Daarbij heeft ze eerst een onderzoek gedaan om te kijken waar de prikkels bij hem het meest en minst binnen komen.
    Van daaruit heeft ze oefeningen gedaan met hem en ook aan ons uitgelegd om thuis te doen.
    Ook kleine tips: bv wanneer we in een drukke situatie zijn (binnenspeeltuin oid) dat wanneer het hem te veel wordt we hem drinken door een rietje moeten geven. Het zuigen aan dat rietje zorgt even voor een rustmoment.
     
    hummeltje5, PotjeGoud en Zonnestralen vinden dit leuk.
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Op school is mijn zoon heel bang om te falen. Hij wil ook niet eens meer laten zien wat hij kan. En hij wordt een stuk slechter te verstaan. Ik merk een groot verschil tussen de verstaanbaarheid thuis en als er iemand bij is die niet in zijn familiekring zit. In het begin is hij een paar keer ontploft op school. Dat heeft hij snel afgeleerd, hij bewaard het nu voor thuis. Dat kan ik een beetje omschrijven als bezeten. Hij gaat dan tekeer, daar kan zijn broertje ook een handje van hebben, maar het verschil is dat er totaal geen contact meer te krijgen is. Een nachtterror overdag. En ook regelmatig nog snachts.

    Teveel prikkels kunnen angst opleveren. Maar angst zelf kan ook veel prikkels geven van binnenuit. Wat voor angsten heeft ze?

    Wat naast tos bij mijn zoon bijkomstig is is dat hij een heel scheef profiel heeft. Uit de test kwam verbaal onder gemiddeld en performaal (hoog)begaafd. Hij kan daardoor ergens diep over na denken, maar heeft moeite om over te brengen waarover hij dan zo diep nadenkt. Waardoor het lastig is om eropin te haken en angsten weg te nemen. Wat dan wel weer vreemd is, is dat hij in de tussentijd thuis bijna alle klanken en klankgebaren heeft geleerd (hij is van nov 2014). En het lijkt erop dat hij al best wat kan lezen. De logopediste kan hem bijvoorbeeld vijf keer vragen een zin te herhalen, maar dan komt er niks uit. Ik schrijf de zin op en hij herhaald hem in één keer goed. Ik denk dat hij voornamelijk moeite heeft met prikkels die hij hoort.
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Je verplaatst de aandacht dan naar een ander zintuig?
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Ja, en het drinken uit een rietje kost meer energie waardoor hij ontspant.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  19. PotjeGoud

    PotjeGoud Bekend lid

    27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    Oh ja ik kan me wel een voorstelling maken van die ontplof buien, dat lijkt me wel heel moeilijk voor jullie allemaal..

    Ja angst om te falen heeft onze dochter dus ook heel erg. En ze is ook heel "verlegen" naar andere mensen. Ze denkt ook heel diep na over dingen. Over hoe dingen zijn ontstaan bijvoorbeeld, over de dood, dat soort onderwerpen, emoties van anderen. Ze is altijd bezig met de boel gelijk houden. Als zoontje bijv door mijn man in bed gelegd wil worden, kiest zij mij omdat ze het anders zielig vindt voor mij :roflmao:Simpel voorbeeld, maar zo is dat met alles..
    Ze is voor nu gediagnosticeerd met een gegeneraliseerde angststoornis. Ze is eigenlijk altijd al angstig aangelegd. Eerst voor hele simpele dingen of harde geluiden, nagels knippen, haren wassen etc. Nu is het vooral nog angst voor hoofd onder water gaan en angst om ziek te worden en dood te gaan. En bij dat laatste raakte ze soms echt in paniek en toen hebben we aan de bel getrokken.
    In slaap vallen is ook altijd een issue geweest en zelfs nu ze in juli 7 wordt, moeten we er iedere avond bij blijven tot ze slaapt.
    Ze klaagt ook altijd over drukte in de klas. Dat ze zich dan niet goed kan concentreren. Ze zondert zich bij drukte af, deed ze op de psz al.
    Oh ja.. En ze observeert alles en iedereen. Ze weet precies wie welke sokken heeft in de klas en als ik een potje verplaats in huis, ziet zij het :roflmao:
    Maar over het algemeen is ze een heel gevoelig meisje. Alle kenmerken van hoogsensitief heeft ze.. dus soms weet ik niet of dat het nou "gewoon" is, of dat er meer speelt.
    Ik ben echt benieuwd hoe het vanaf volgende week zal gaan.
     
  20. PotjeGoud

    PotjeGoud Bekend lid

    27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    Jullie nog plannen voor morgen?
    Man is de hele dag van huis.. cursus tot 21u ver van huis.. dus we hebben het rijk alleen :roflmao:
    Mijn moeder komt smiddags langs. Ik heb de kinderen beloofd om koekjes te bakken en film te kijken dus wij houden een relaxte dag na 2 dagen op pad te zijn geweest :D
    Vrijdag hebben ze nog een halve dag school en dan is het alweer weekend.
     

Deel Deze Pagina