ik doe meestal bij de ah boodschappen maak gelijk een lijstje voor de hele week en doe een keer makkelijk soep en een broodje erbij. ik kan van 50 euro per week rondkomen (nutrilon meegerekend) luiers in de aanbieding kopen, doekjes in de aanbieding kopen. idd wat al werd gezegd wasverzachter in de aanbieding kopen. bij de zeeman kan je ook kleertjes kopen voor je kleintje (maar aan die bespaartip houd ik me niet ga teveel naar de lief!winkel gaat ook veranderen per 1 januari gelijk een goed voornemen) als ik teveel eten over heb bewaar ik het in de vriezer voor de volgende dag..
ik vindt dit wel een leuk topic! zelf denk ik ook vaak dat het wel anders kan, we hoeven niet te bezuinigen ofzo maar vindt het zo zonde om eten weg te moeten gooien aan het einde van de week omdat ik eens weer te veel heb gekocht... wij besteden ruim 200 per week aan eten en drinken en pampers en voeding.. soms is dat wat meer omdat je dan de grote dingen erbij moet halen zoals waspoeder en shampoo's en zwitzal voor de kids... zelf halen wij eens in de 2 weken een hele vracht aan drinken op bij de aldie, van die doosjes met multivit en appelsap en chocomelk, yogie en sinas en cola... en dan ben je rond de 30 euro kwijt.. dat valt me alles mee dan!! ook wc papier is daar in verhouding veel goedkoper. de kaas en eieren ook en de groenten zijn daar veel lekkerder lijkt het wel... verder kan je eens shoppen op olliewood.nl is veel merkkleding maar dan de helft van de helft na een tijdje.. haal er regelmatig leuke jurkjes weg en mailloits voor mijn dochters... maar je kan natuurlijk ook tweedehand kopen al vindt ik dat persoonlijk wat minder leuk. als ik moest bezuinigen zou ik het op de boodschappen doen want een b merk is net zo goed als een a merk! het ligt gewoon aan het soort wat je koopt en de bekendheid.... en dan heb je nog de electriciteit!! wij kregen een bijbetaling van 900 euro!!! dat moet dus echt anders en ben dus een beetje aan het opletten wat we fout doen.. merk wel dat als mijn man ergens is geweest in het huis dat hij altijd de lichten laat branden dus ben nu maar eens begonnen om overal de lichten uit te doen waar we niet zijn.. de wasmachine en de droger kan ik echt niet zonder met 2 kleine meiden in huis dus dat is geen optie.. wel gebruik ik zelf 2 handdoeken per dag en mijn man heeft dat eens uitgerekent en dat zou betekenen ongeveer 25 wasjes met mijn handdoeken per jaar! ik doe er altijd 1 in mijn haren voordat ik naar beneden ga en gooi hem dan uit luiheid maar bij de was.. terwijl hij niet vies is ofzo... 1 handdoek kan je je best 2 x mee afdrogen... en de vaatwasser laat ik niet meer elke dag draaien ik was het gauw ffe met de hand af na het eten is ook veel sneller allemaal... maar of het water scheelt??? heb geen flauw idee.. maar hoop dat we volgend jaar niet hoeven bij te betalen het is zo zonde van je geld....
mijn tip is, maak een lijstje voordat je naar de supermarkt gaat en koop alleen wat er op het lijstje staat laat je niet verleiden door koopjes of feestelijke artikelen. En ga niet met een lege maag naar de winkel. tip drie : ga naar de markt en dan een beetje laat of bijna aan het einde van de markt zo kan je koopjes op tikken en kan je eten voor 2 a 3 euro per dag tip 4 : ik leg ook per week geld weg voor kleding tip 5 : het zijn vaak de kleine dingen die het hem doen,, veel kleine dingen maken een groot bedrag. doe je abonnementen op bladen en bekijk je maand lasten wat makkelijk weg kan ,, scheelt per maand weinig maar per jaar veel tip 6 : doe de verwarming uit in de nacht ( wij zijn nog met zijn tweeën nog geen kindje dus dat kan dan ) en hou je thermostaat op een graadje of 15 a 16, gebruik zo min mogelijk droger die vreten energie, zo he dat waren heel wat tips hoop dat je er wat aan hebt
oo nog eentje hou een kliekjes dag,, wij vaak vrijdag omdat we op zaterdag de grote boodschappen doen,, pak alles wat je nog hebt en maak er wat van. scheelt weer een dag boodschappen
Voor als je echt wil sparen... Wij moesten in een jaar tijd flink wat sparen en toen hebben we elke week geld in een envelop gedaan. boodschappen 50,- kleren 25,- overig 25,- Hier moesten we dus alles voor doen. Wat we over hielden aan het einde van de maand, konden we iets leuks voor doen. Goed kijken naar de aanbiedingen, aan het eind van de dag naar de markt, voor 2 dagen koken, 1 x in de week boodschappen doen. Het was echt een uitdaging! Ben blij dat het nu niet meer hoeft, maar was wel een uitdaging. Was alleen lastig als we veel verjaardagen hadden. Dan moet je een beetje creatief zijn!
verjaardagstip.... mijn man kreeg voor zijn verjaardag van vrienden een leuke kaart met daar in een kadobon voor avondje bij hun eten. ik vond het een superleuk idee en we hebben een gezellige avond gehad en heeeeerlijk gegeten
Weet ook wel wat goede tips: Als je kookt, kan je dingen als nasi / boerenkool / andere eenpansgerechten makkelijk voor 3 of 4 keer tegelijk maken. Lekker invriezen en een dag ervoor in de koelkast ondooien. Scheelt energie bij het koken, bij het ontdooien en scheelt tijd. Als een gerecht kookt, gewoon het gas op het allerlaagst zetten. Op hoger vermogen doorkoken heeft totaal geen zin. Maak zelf spaghettisaus voor meer keren. Uien, knoflook en tomaten bakken en invriezen. Op het moment van opwarmen lekker mozarella / verse kruiden / whatever erdoor... kost een fractie van die (vieze) Bertolli zooi. Gooi shampoo / douchegel over in een zeeppompje... Als je het in je hand doseert gebruik veel meer dan je nodig hebt. En RVS zeeppompjes zijn veel stoerder. Kleding... Koop wat je nodig hebt en minder wat je wil. (Heb mezelf voorgenomen tot juli 2009 geen kleding te kopen...) Oh ja, Krokus... Zelf wasmiddel maken doe je heel makkelijk. Je raspt een stuk Marseillezeep (verkrijgbaar in allerlei geuren, van kaneel tot opium en lavendel en roosjes) en gooi het in kokend water. Af laten koelen en je hebt wasmiddel dat prima voldoet voor was die gewoon 'opgefrist' moet worden.... En ipv voor de schoonmaak elke keer een plens allesreiniger gebruiken, kan je ook een dopje in een lege spuitfles doen en verder vullen met water... Overdag gordijnen open, 's avonds dicht scheelt ook op de stookkosten, in elk geval als de zon schijnt. Je eigen kruiden kweken kan je overal doen, is veel goedkoper en lekkerder dan kopen. En koop niet zo maar alles bij de Lidl, maar kijk ook naar dingen die je onnodig koopt (naar wat je aan het einde van de week weggooit). Of probeer ze alsnog te gebruiken (je zielige appeltjes in een taart ipv de vuilnisbak) Zelf brood bakken (bij de Lidl hebben ze echt lekkere mix, je bakt ermee een brood voor 70 cent) Drogen op een rekje, gaat je kleding ook minder snel stuk.. Ik vind besparen leuk Mijn man niet, die zeurt altijd over de spaarlampen, kachel lager en stugge handdoeken maar is wel blij dat ie straks zijn auto 'mag' laten overspuiten
ja ik kan ook helemaal los gaan hoor met kleding maar ik moet eerlijk zeggen dat wij dat gewoon niet kunnen. Of ik zou meer moeten gaan werken maar dat heb ik er niet voor over. Ik vind het ideaal zo. Ik vind het niet erg dat kleding tweedehands is. Mijn man in het begin wel maar daar is ie ook van terug gekomen. En zo kan ik toch veel leuke merkkleertjes kopen voor weining.
ja je hebt gelijk. Wij hebben 300 euro maar heb zelf heel erg het idee dat dat heel veel is, omdat ik alles koop wat ik maar wil en vaak nog over hou. Maar omdat ik hier veel hogere bedragen zie was ik een beetje verbaasd...
o ja mijn ultieme bespaar/uitkom tip. Tel al je lasten per jaar bij elkaar op. Dus ook eenmalige verzekering/belasting etc bedragen. Deel het door 12 en stort dat elke maand apart op een rekening en laat dit automatisch afschrijven. Zo heb je nooit meer dat je iets niet kunt betalen en nooit meer aanmaningskosten.
Wouw! Dit is een goede tip! Waar koop je deze zeep zo goedkoop mogelijk? Ik heb gelijk het recept opgezocht Informatie Savon de Marseille. Savon de Marseille wasmiddel Recept voor 5 liter 80 gram Savon de marseille raspen. Verwarm 5 liter water in een grote pan tot het goed heet is, doe daar de zeepschilfertjes bij en blijf roeren tot het opgelost is, daarna ook nog 100 gram soda er door roeren. Giet het over in een emmer (waar een deksel op kan) of een paar (diepvries)dozen. Laat het afkoelen, dan kan de deksel erop. Dan heb je vijf liter zelfgemaakte superzachte zeep, die zelfs door een zeer gevoelige huid goed te verdragen is. Per wasbeurt gebruik je een vol plastic doseerbolletje. Dit wasmiddel is ongeparfumeerd. Als je de was wel wilt laten geuren, gebruik dan wasverzachter. Gebruik dit wasmiddel voor donkere en fijne was. Voor vuile handdoeken e.d. is het beter je normale wasmiddel te gebruiken
Een bedrag wat je in je hoofd hebt op je rekening laten en de rest op een spaarreking zetten (desnoods online waar je evt ook zelf bij kan als het nodig is). Doen wij vaak ook, en stel me dan in op dit is wat ik heb en als het op is is het op. Tenzij natuurlijk dringende dingen
Pff wat een bedragen komen hier langs. Wïj hebben normaal 50 euro per week voor de boodschappen en daar kunnen we alles gemakkelijk van doen zonder het idee te hebben heel zuinig te moeten doen. Moeten we nu wel even doen en met pijn en moeite kom ik dan op 30/35 euro per week uit maar dan moet ik echt keuzes maken en niks extra's in huis halen. Wij hebben voor alles een 'potje' en vaste bedragen en over 't algemeen is dat heel goed te doen. Ik doe hier ook boodschappen per week en volgens mij scheelt dat al heel veel.
Hier doen we voor 70 eu in de week boodschappen. Bijna alles bij de aldi, fruit en groente op de markt. Gewoon goed opletten, en als je het consequent blijft doen van die 70 eu, dan merk je vanzelf welke dingen je wel moet halen en welke niet. Wij drinken gewoon frisdrank, van die 70 eu ook een sixpack bier. Luiers altijd in de aanbieding kopen. Wij gebruiken ah eigen merk. Ik probeer altijd van tevoren een lijstje te maken wat ik nog heb en wat ik wil eten de volgende week. Kun je nooit te weinig of te veel halen. O, wij halen ook nog shag voor mijn man van dag geld (meestal) Laatst had ik met iemand een discussie over de aldi. Hij vond dat je dat bij AH ook kon krijgen, alleen ligt alles onderaan. Dat is ook wel zo, maar ik vind het 10 x fijner om niet op mijn knieen de winkel door te hoeven en gewoon de dingen te kunnen pakken die ik lekker vind.
Als ons loon gestort is, maken we gelijk geld over naar de spaarrekening. Even inkomsten en uitgaven onder elkaar zetten. Wat je overhoudt, naar de spaarrekening.
Jeetje mina zeg, ik dacht dat ik bewust was mn mn (ons) geld! Maar goed, naast dat ik niet met geld smijten en een beetje bewust leven belangrijk vind, wil ik graag genieten van mn (ons) geld. Ik koop nu bijv ook geen kleren omdat de kasten vol liggen. Ik zou wel willen, maar het is niet nodig. Maar daarnaast kan ik best eens een keer een (duur) verzorgingsprodukt kopen, gewoon omdat ik het graag wil hebben.
doorlopende reisverzekering en annuleringsverzekering de deur uit. Wil je em later toch weer hebben? je kunt je altijd weer aanmelden en dan krijg je vaak als nieuwe klant ook nog korting of een attentie.