Eind Oktober gaan mijn man zijn broer en ons neefje naar polen voor 3 dagen. Het appartement in Krakau en de vliegtickets heb ik al geboekt voor ze. Nu is mijn vraag. Hoe werkt het als je naar auschwitz wilt gaan. Moet je van tevoren al wat reserveren? Is het mogelijk een nederlandse gids te krijgen? Iemand verder nog tips?
Ja je moet van te voren reserveren. Er word een maximaal aantal bezoekers per dag toegelaten namelijk. Je kan met of zonder gids boeken. Zonder gids kan je niet overal in/ komen. En een gids is wel een aanrader, zeker omdat het ook weinig extra kost. Wij hadden een Engels sprekende gids, maar wellicht is er op jullie dag een Nederlandstalige gids/groep waarbij je kunt aansluiten.
Wij hebben de trein gepakt vanuit Krakau naar Oswiecim. Vanaf het station zijn we naar het kamp gelopen. Wij hadden niet gereserveerd en ook geen gids genomen. Het is al jaren geleden en ik kan mij niet herinneren dat je toen kon reserveren. Mogelijk is dit veranderd. Gids heb ik niet gemist en er was veel informatie te lezen. Ik wilde er ook echt op mijn eigen tempo doorheen lopen. Ik vond het echt heel erg heftig en emotioneel. Het ‘nieuwe’ kamp hebben we overgeslagen, omdat ik het teveel vond. Desondanks vind ik het wel iets wat je moet zien. Als de kinderen groot genoeg zijn, willen we er nogmaals heen.
Ik kan mij ook niet herinneren dat we zonder gids niet overal in mochten. Mogelijk is dat ook veranderd. Ik ben er ongeveer 15 jaar geleden geweest.
Mijn vriend is er met z'n vader geweest, 2.5 jaar geleden. Zij hebben bij het hotel gevraagd en via de receptie kunnen reserveren. Ze werden bij het hotel opgehaald en weer teruggebracht. Was allemaal prima geregeld en niet duur!
Wij waren er in 2009 en hoefden ook niet te reserveren of perse met een gids mee. We konden overal de gewenste tijd voor nemen, dat was erg prettig. Ik heb even gehuild bij de vitrines (gevuld met tienduizenden kinderschoentjes, haar, brillen etc), vreselijk om te zien. Het was fijn dat er toen geen gids stond te wachten. Wellicht dat het nu inderdaad anders is, qua gidsen en reserveren. We zijn er destijds met eigen vervoer naar toe gereden. Birkenau ligt op een paar km afstand van Auschwitz, ik zou dit zeker meepakken. Ik vond het heel heftig, zowel Auschwitz als Birkenau. Maar ik ben het met @Treez eens, het is wel iets wat je gezien moet hebben, als je de kans krijgt. Reken een dag (in totaal) voor beide kampen.
Overal in de stad zijn van die kantoortjes waar je een uitstap naar Auschwitz kan boeken. Je wordt dan met de bus ophehaald en teruggebracht. Bij ons was er ook een gids bij, en we hadden van die koptelefoons waardoor je de gids hoorde praten dus je kon wat achterlopen of even ergens blijven staan als je dat wilde. Weet niet meer of t in t engels was of in t nederlands... Wel even prijzen vergelijken, was laatst op "oplichters in het buitenland" dat er heel veel prijsverschil is tussen de kantoortjes. Andere aanrader babij Krakow is Wieliczka, een ondergrondse zoutmijn. Kan je ook uitstapjes naar boeken.
Via de site kun je reserveren voor een tijdsvak dat je naar binnen mag en voor een rondleiding. Ik geloof dat wij er een in het engels hadden. Maar bij het kamp zelf kun je dat ook nog doen mits er voldoende plek is. De rondleiding duurt geloof ik 1,5 uur en je kan dan de toren in bij birkenau. Er rijden gratis pendelbussen tussen de 2 kampen in. Wij hebben naast de rondleiding ook zelf nog rond gelopen en alles rustig bekeken. Ik denk dat we bijna 2 dagen daar hebben doorgebracht. Maar wij gingen dan ook speciaal daarvoor en hadden een hotel vlak naast het kamp.
Wij zijn er een aantal jaar geleden geweest. Met een tour die we in nederland al geboekt hadden. Super georganiseerd met Engels sprekende gids. Echter was de tour in auschwitz zelf relatief kort. We willen dus nog eens gaan en dan meer tijd daar besteden. Zeer indrukwekkend! De stad zelf is ook prachtig! Lekker eten, winkelen en terrasje pakken. De kerk en ook de zoutmijnen zijn echt een aanrader. En ga ajb niet de stadstour met due arme ezeltjes doen..
5 jaar geleden met mijn man geweest. Wij hebben in het hostel geboekt zodat we zeker waren van betrouwbare aanbieders. Idd een bus die ons bij het hostel oppikte en weer afzette. Vond het zo ontzettend interessant en Krakau is een hele leuke stad waar het betaalbaar is. Wij zijn ook naar de zoutmijnen geweest die iemand anders ook noemde. Als hier de kinderen groot zijn gaan we zeker terug. Zij moeten dit ook absoluut eens gezien hebben
Ik ben 15 jaar geleden geweest. Een weekend gingen we. We hadden geen gids, maar konden toen wel overal in. Ik weet niet hoe dat nu is. We deden zaterdag het ene kamp op ons gemak en zondag het andere kamp. Ik zou erg graag nog eens naartoe willen. Erg indrukwekkend en emotioneel. Wij waren er in februari geloof ik toen sneeuwde het. Dan heb je het al koud en sta je daar te bedenken hoe die mensen het hebben. Zo heftig!
Wij zijn afgelopen december geweest. Heel indrukwekkend! Wij hadden in Nederland al een tour geboekt bij het reisbureau (dit kun je zelf ook online doen). Je word met een bus opgehaald en er ging een gids mee. Ik zou ook zeker een tour met een gids boeken. Je krijgt dan zoveel extra informatie in het kamp wat je anders niet mee krijgt. Ter plekke zijn ook wel vele tours te reserveren, maar ik mag zelf altijd graag alles goed voorbereid hebben Onze tour duurde trouwens ongeveer 8 uur. Je ging dan naar beide kampen
Dit hadden wij inderdaad ook. Het was mega koud en het sneeuwde. Vooral bij het zien van die barakken met de stapelbedden denk je terug aan wat die arme mensen hebben moeten doormaken. Echt een horroridee dat je tussen de ratten op de stenen grond ligt met een temp van -30.
Wij zijn er jaar of 5 geleden geweest. Via het hotel excursie geboekt. Ze hadden daar audiotour. Mijn man docent Duits dus we deden de Duitse Ik had zo'n kastje om nek in Engels. Ontbijt goed, het deed mij zoveel dat geen hap door mijn keel kreeg daar...
Ik vind het eigenlijk bij de opvoeding horen. Toen wij erheen gingen vertelde ik dit op school. Ik was 15... zegt een jongen: ooh is dat het nieuwe ski oord? Nou echt hoor...