Bezoek Auschwitz.

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door LadyKikker, 14 aug 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    Mag ik jou tzt wat vragen prive stellen?

Wij zijn niet van die reizigers en binden het altijd fijn om eea van te voren te weten

2. boefff

boefff Fanatiek lid

3 jun 2011
    1.887
    22
    38
    Vrouw
    limburg
    Natuurlijk!! Stuur me tzt maar een pb

3. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.008
    113
    Wij willen als de jongens ouder zijn.

Al heeft fort Breendonk in belgie ons ook echt aangesproken en zullen we dat bezoek nooit meer vergeten.

4. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.561
    1.863
    113
    Vrouw
    #24 dreumesje, 16 aug 2024
    Laatst bewerkt: 16 aug 2024
    Wij willen ook eens heen gaan met een aantal familieleden.

Zo zijn we al eens in Vught geweest, en dat is nog altijd blijven hangen. Zo zijn we ook al naar veel bunkers e.d. geweest. Vorig jaar nog naar de Ardennen geweest. (in mijn jeugd ook). Als we vroeger op vakantie gingen of een dagje weg waren keken we altijd of er iets was waar de 2e wereldoorlog had afgespeeld, een museum of een begraafplaats was. Dat vonden en vinden we nog steeds interessant.

Zo zijn we van de week naar Ouwehands dierenpark in Rhenen geweest en vlakbij het dierenpark was een Militair ereveld. Daar zijn we na de tijd even wezen kijken. Er was nog veel meer te zien maar dat doen we een volgende keer. Rondwandeling herdenkt Slag in mei 1940 - De Slag om de Grebbeberg en Betuwestelling in mei 1940

LadyKikker vindt dit leuk.
  5. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Oh dat ga ik ook even onthouden! :D

boefff vindt dit leuk.
  6. Lammetje91

Lammetje91 Bekend lid

12 dec 2016
    936
    577
    93
    Niet dat ik bedoel dat dit geen indruk maakt of dat ik het wil kleineren. Maar Auschwitz is wel echt anders dan andere kampen. Ik heb er veel bezocht vanwege mijn interesse en studie geschiedenis. Maar Auschwitz is echt “anders”. Ik moet al bijna huilen als ik er aan denk. De dood hangt daar echt nog rond. Ik ben er 2 keer geweest en het is niet zo dat je het maar even bezoekt. Daarna ben je ziek van emotie. Het roept bij mijn zoveel meer emotie op dan andere plekken.

nizzie86, dreumesje, Spectre en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik heb dit ook zo gedaan. Bezoek geregeld vooraf via getyourguide. Opgehaald bij hotel.

8. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.206
    1.260
    113
    Centrum België
    Ben er 3 jaar geleden geweest, en idd vanuit Krakau dan per bus en begeleide tour ter plaatse. Had ervoor al veel boeken gelezen van overlevenden van de kampen en dan worden de plaatsbeschrijvingen uit de boeken plots zo concreet, bv als het over de Canada gaat of de ovens. Birkenau staat bijna niets meer buiten een paar barakken, maar dan nog is het zo indrukwekkend!

Wat ik ook erg luguber vond: ben geweest in de periode na COVID maar er golden nog wel regels rond hygiëne enz. Bij het binnengaan van het kamp van Auschwitz moesten we via een vernevelaar ter ontsmetting - op korte afstand van de gaskamers waar zovelen vermoord werden :oops:.

Trouwens de zoutmijnen waar eerder naar verwezen werd waren idd ook erg indrukwekkend. Je vergeet bijna dat je ondergronds bent - zo mooi wat daar uitgehouwen werd!!

9. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Een collega is geweest en hij zei ook dat het een hele grote indruk heeft achter gelaten. Ook dat ze daarna eigenlijk naar huis wilden ipv ‘vakantie vieren’ omdat je niet meer in de vakantiestemming komt.
    Ik had dat al na bezoek van het holocaust memorial in Miami. Terwijl daar zelf niets is gebeurd, maar de beelden, geluiden en de wetenschap dat dat echt (is) gebeurd raakt mij heel erg. Eens met @Lammetje91

10. Lammetje91

Lammetje91 Bekend lid

12 dec 2016
    936
    577
    93
    Wij zijn 2 keer geweest. Tweede keer alleen, omdat mijn schoonouders toen mee gingen. Anders waren we geen twee keer gegaan. We zijn beide keren direct na het bezoek doorgereisd naar een andere plek of naar huis inderdaad. Het is geen plek om langer te blijven voor de lol.

11. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.291
    1.315
    113
    Vrouw
    Toen ik 16 was ben ik er tijdens mijn uitwisseling geweest. We waren goed voorbereidt en toch was het enorm heftig. Na het bezoek waren alle 16 jarige dood stil in de bus verder naar Oekraïne en hebben we alleen maar muziek geluisterd, gestaard en geslapen. Zo indrukwekkend.

Ik wil graag nu eens terug met mijn man (Krakau en dan Auschwitz bezoeken) maar precies om wat hier geschreven werd: het maakte zoveel indruk (die stilte!!) dat het het vreemd voelt om er een gezellige stedentrip van te maken :|

12. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.823
    18.542
    113
    Vrouw
    Ik zou er ook graag een keer heen gaan, maar wil wel graag de tijd hebben en geen tijdsdruk ervaren van een gids e.d.
    Het lijkt mij tegelijkertijd ook erg heftig en mentaal erg zwaar dus ik weet niet of ik het aandurf..

13. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.561
    1.863
    113
    Vrouw
    Ja ik snap wat je bedoelt, het was ook niet mijn intentie om het te vergelijken met elkaar, want dat is het zeker niet.

Lammetje91 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina