Hallo, Binnenkort ga ik met verlof, nu is het zo dat ik een nul-urencontract heb bij 2 werkgevers en dat ik sinds enkele weken ziek thuis zit door zwangerschap. Mijn ziekengelduitkering wordt berekend ahv mijn jaarsalaris (dagloon). Hoe wordt nu mijn bevallingsuitkering berekend? Wordt dat de laatste gewerkte maand, maar daarin heb ik al minder gewerkt door ziekte. Of kijken ze de naar wat ik nu krijg aan ziekengelduitkering? Ik heb deze vraag ook al gesteld aan mijn werkgever en het UWV maar ik krijg niet een helder antwoord en snap het dus niet. Wie o wie kan me helpen? Groetjes Sannie
hoi, vervelend voor je, sterkte allereerst. ik had ook al minder gewerkt door klachten, en helaas: ik had me toen beter gedeeltelijk ziek kunnen melden, want ik kreeg dus minder betaalf tijdens mijn verlof. dat is gebaseerd op de laatste maand dat je gewerkt hebt. het uwv is inderdaad hele onduidelijk in alles. heel vervelend.
Ik heb een collega gehad die bij ons invalwerk deed. Zij had dus ook een 0-urencontract. Die heeft de laatste maanden extra veel geprobeerd te werken omdat haar loon tijdens haar verlof gebasseerd was op de laatste maanden die ze gewerkt had. Wij zitten in CAO-gehandicaptenzorg. Ik weet niet hoe het in andere sectoren werkt. Sterkte er mee!!
Hoi Sannie, De zwangerschaps/-bevallingsuitkering wordt berekend over het inkomen dat je gemiddeld verdiende in de laatste maand voor je verlof. De uitkering is 100% van het verdiende loon. Voordat jij met verlof gaat moet je werkgever een WAZO aanvraag invullen. Hierin staat wanneer je met verlof gaat en wat je de maand voorafgaand aan je verlof hebt verdient. Ook ziekte wordt hierin meegenomen, aangezien je werkgever verplicht is om aan jou ziektegeld te betalen. Hoop voor je dat het zo duidelijk is. Groetjes, Mariska
Hallo dames, Bedankt voor julli reactie! Mariska,bedankt voor je uitleg, dus als ik het goed begrijp wordt mijn bevalingsuitkering even hoog als mijn ziekteuitkering die ik nu krijg? Omdat dit aansluitend is? Groetjes Sannie
heej ik zou zelf het uwv bellen want het bij mij was het namelijk niet zo dat ze na de laatste maand keken bij mij pakte ze het gemiddelde van het hele jaar dus als je het zeker wilt weten zou ik bellen want het is dus niet altijd zo dat ze de laatste maand pakken groetjes 1985beeb2009
Ze kijken naar het totaal plaatje, dus wat je in het afgelopen jaar o.a hebt verdiend, en daar maken ze een gemiddelde van, en dat wordt dan wel uitbetaald als 100% loon. Bij ziektewet uitkering en ww krijg je vaak 75%.
Er wordt zeker niet naar het gehele jaar gekeken. Waarschijnlijk bedoel je de 13e weeks gemiddelde. Dit is een formule wat het UWV gebruikt bij ziekte en zwangerschap. Overigens 0-urencontracten bestaan niet!! Dit is een arbeidsovereenkomst, die bijna niet terug komt in het arbeidsrecht. Zodra je drie maanden opeenvolgend hetzelfde patroon in uren werkt, heb je recht op een arbeidsovereenkomst voor dat aantal uur per week. Dit kun je ook claimen bij je werkgever.
nou ben het niet helemaal met je eens ik heb nu al zovaak met het uwv gebeld en gedaan en bij mij is het wel degelijk over het hele jaar genomen daarom advieseer ik ook zelf te bellen na het uwv omdat het volgens mij lang niet bij iedereen het zelfde gaat 1985beeb2009
Ik ga zelf ook even bellen..ben benieuwd wat ik zal krijgen met mijn verlof.. Ik hoop echt dat ze naar het gemiddelde van het hele jaar kijken.. Ik zou het andersom wel heel erg vinden.. de laatste twee maanden voor mijn verlof werk ik minder i.v.m ziekte..zou het dan wel erg vinden als ze alleen naar mijn laatste maand gaan kijken..
Bedankt voor jullie reacties, de reden dat ik deze vraag stel is dat ik bij het UWV ook verschillende antwoorden krijg, zal nog even moeten afwachten dus!