missch dat jullie het weten, de verloskundige op de site had denk ik nog geen tijd om mijn vraag te beantwoorden.. Ik heb gister van de gyn gehoord dat ik volgende week ingeleid kan worden i.v.m een wat te hoge bloeddruk. Meerdere malen hebben we het over pijnbestrijding gehad en hij heeft gister in mijn dossier vermeld dat ik een primiaire epiduraal krijg na het inleiden. Mag ik er dan van uit gaan dat ik er vanuit moet gaan dat ik er echt een epiduraal krijg als ik het niet trek? alvast bedankt ! En de beste wensen allemaal!
Ik denk zeker dat je nu recht hebt op een ruggeprik en dat ze hem ook geven. Alleen als je het echt niet meer trekt is het vaker al te laat, dan is het eind al in zicht. En zeggen ze, althans pas nog bij een vriendin, kom meid even doorzetten hij is er bijna... en dat was ook zo. Ik ben ook wel benieuwd hoe het echt in zijn werk gaat, en lees even mee
ja zo'n dingen zou ik van te voren niet regelen omdat je van te voren niet weet of je het wilt ja of nee en inleiden is niet zoveel heftiger dat het perse moet hoor, kan makkelijk zonder (tenminste in zoverre het ligt niet aan het inleiden zelf maar hoe JIJ het bevallen op zich ervaart) maar zo te zien is het netjes vastgelegd...hebben ze je ook de bijwerkingen negatieve effecten uitgelegd? zou dan wel zo netjes zijn..
Als ze het vastgelegd hebben zul je dat krijgen als je het wilt MITS er geen andere problemen aandienen. Er zijn tal van zaken waardoor ruggenprik niet door kan gaan. Dus hou daarmee wel rekening.
ja ik ben van de risico's op de hoogte, heb dit ook besproken met de gyn. ( hij vertelde me dat het altijd goed gaat in het zkh waar ik ga bevallen en dat ik me daar niet druk om hoef te maken ) Ik ken 4 vriendinnen die met een ruggeprik zijn bevallen en die zijn er positief over. Het kan ook mis gaan tijdens een normale bevalling. Je hoort overal wel slechte verhalen over. Ik maak me er dus ook geen zorgen erover, het is iets wat ik echt graag wil omdat ik mijn lichaam en angst ken. Kiwi1: Ja ik zou het niet meer kunnen krijgen na 7 á 8 cm ontsluiting. Voor de rest heb ik best een gezonde zwangerschap en geen allergieën.. Voor de rest heeft me gyn me niet verteld waarom het niet zou kunnen. Wat voor problemen zouden zich dan kunnen aandienen?
Ja inderdaad als je de 7 cm voorbij bent krijg je het niet meer! Maar dan is het ook het heftigst heb ik gehoord :S.. En mijn pijngrens kennende..
* stollingsstoornissen van het bloed * afwijkingen van de wervelkolom * overgevoeligheid voor bepaalde pijnstillers * bepaalde neurologische aandoeningen * infecties * te lage hartslag bij de baby waarschijnlijk is het helemaal niet aan de orde straks, maar dit zijn in ieder geval oa de gevallen waardoor ruggenprik niet mogelijk is.
Ik heb een stollingsafwijking en heb de ruggenprik gewoon gehad hoor. Dus dat hoeft niets te betekenen, dat beoordeelt de arts namelijk op het moment zelf. En blijkbaar heeft ts deze aandoeningen of contra-indicaties niet, anders had de gyn het niet genoteerd als zijnde een mogelijkheid. Ik vind dat je er goed aan hebt gedaan. Wie weet is de wetenschap dat je pijnstilling kan krijgen, wel voldoende om je er doorheen te slepen. En zo niet, dan is de ruggenprik een geschenk! Ik vond van wel in elk geval
ik vind dat je op dat moment zelf moet kijken of de pijn TE erg is om die risico's aan te willen gaan niet zomaar gewoon "nemen" omdat het er is / aangeboden word het is wel medisch en niet nodig in principe bij een gezonde normale bevalling (waar inleiden ook gewoon onder hoort) gemiddeld duurt je bevalling een uur langer MET ruggeprik omdat het nu eenmaal een onnatuurlijk proces is dan hebben we het nog niet over de klachten die weken erna zelf bij je op kunnen treden zoals hoofdpijn, rugpijn.. http://www.ouders.nl/mbevpij2.htm hier een stukje waar alles staat beschreven het is een noodmiddel geen PCM die je van te voren even voor de zekerheid in neemt omdat je niet zoveel pijn wilt..
Een bevalling kan ook over het algemeen langer duren als je de baarmoeder niet kan ontspannen. Een vriendin van mij heeft 12 uur met 2 cm gezeten daarna kreeg ze de epiduraal binnen 1.5 á 2 uur had ze 10 cm. Natuurlijk hoor je slechte berichten over een epiduraal maar die hoor je ook over thuisbevallingen. Ieder heeft zijn eigen mening erover (er zijn ook mensen die denken dat je dan niet van je kleine gaat houden omdat je de pijn niet of kort hebt gevoeld ) maar ik vind dat iedere vrouw voor zich zou moeten kunnen beslissen hoe je het hebben wilt, niemand kent je lichaam het beste als dat je het zelf kent.
Ja voordat hij akkoord ging om dit te noteren heeft hij mjn zwangerschapsgeschiedenis van de afgelopen maanden doorgenomen dus dat betekent dat ze het ook niet zomaar doen! Fijn om te horen dat er iemand is die er ook positief over is! En inderdaad het geeft inderdaad rust omdat die optie er is , wie weet hoe het zal lopen
Niet in alle ziekenhuizen is er 24 uur per dag iemand in huis om een epiduraal te zetten. Als de weeen buiten kantoortijden beginnen, dan heb je kans dat er niemand in huis is en je het gewoon op eigen houtje moet doen...
@sassie: dat is heel kort geleden veranderd. Ieder ziekenhuis in Nederland is nu verplicht om 24 uur per dag een ruggeprik te kunnen geven.
nee niet meer als normaal, en nee je krijgt het niet standaard ook helemaal niet nodig gelukkig! je bevalling zelf kan je tegen vallen maar ik vind niet dat inleiden daarvoor een indicatie is...
even een reactie dat inleiden niet meer pijn dan normaal doet, maar 9 van de 10 vrouwen die zijn ingeleid ervaren deze weeen als veel pijnlijker dan de weeen daarvoor. ook belanden veel vrouwen in een weeenstorm. ik denk persoonlijk dat iedere vrouw iedere bevalling weer anders ervaart. en als het voor iemand een fijne gedachte is dat er een ruggeprik gegeven kan worden als het niet gaat dan is dat gewoon heel fijn voor diegene, en als iemand het absoluut niet wil ook goed. joyce
Ik werd opgenomen voor controle voor mijn te hoge bloeddruk op 02-01 om 18:00uur. Mijn vliezen zijn spontaan die avond gebroken om 22.03uur. Daarna onder de douche begonnen de weeen, had toen 3 cm. Werd met 4 cm dus rond 23.45 naar de OK gebracht voor een epiduraal. Om 00.30 had ik 7 cm ontsluiting. Omdat de ontsluiting zo snel ging werkte de epiduraal niet echt. Om 01.46 had ik persdrang en een half uur later is hij geboren!. Dus niet ingeleid maar aanvraag is wel serieus genomen. En zelfs verhoogd toen ik rond de 6 cm was. Maar het is achteraf zo snel gegaan! Groetjes!