Ik vind het tikkeltje overdreven d.w.z. ik zou het zelf niet doen (heb het ook niet gedaan trouwens) maar als JIJ je er goed bij voelt dan zou ik zeggen doen hoor! Kleine moeite voor je bezoek en gewoon prettig voor jou. Des noods vraag je of de kraamverzorgster het aan t bezoek vraagt, scheelt weer toch? Groetjes!
O en nu met de mex. griep vind ik het wel logischer eigenlijk. Maar ik denk dat vooral jouw gemoedsrust belangrijk is, dus gewoon vragen hoor!
Ik heb ook gevraagd of bezoek hun handen wilden wassen in de eerste 6 weken. Daarna deed ik het niet meer. Ik kreeg 1 vervelende reactie van mijn oom, hij vond het maar ouderwets dat wij zo beschermend zijn, "hij moet toch een immuunsysteem opbouwen?". Ik heb gewoon even een opmerking geplaatst in de trant van "maar wij zijn de ouders, dus dat bepalen we zelf wel". Klinkt misschien een beetje hard, maar mijn oom moet met harde hand aangepakt worden, anders blijft hij bezig. En ik zei het met een glimlach op mijn gezicht, dat helpt ook! Hij heeft trouwens netjes zijn handen gewassen voordat hij mijn kindje kreeg Verder vonden sommige mensen het wel vreemd, te zien aan hun blik, maar niemand anders zei er wat van. Over ziektes van bezoek: mijn broertje en een vriendin zijn naar lowlands geweest, daar wordt je bijna altijd ziek van. Ik heb van te voren al tegen beide gezegd dat als ik in dat weekend zou bevallen ze een paar dagen moesten wachten voordat ze op bezoek mochten komen. Vonden ze logisch. En een kennis met een koortslip gaf zelf aan dat ze niet durfde te komen zolang die koortslip er nog was. Wel zo netjes!
Hoi Romy, nog gefeliciteerd met je zwangerschap he. Echt super voor je!!! Ik heb dus wel meegemaakt dat iemand dr vinger in de mond stopte. Ik stond zo perplex dat ik er niet meteen iets van heb gezegd. Maar man oh man ik d8 dat ik gek werd. Dat doe je toch niet!!!! Grrr Maar hou je er niet teveel mee bezig nu. Straks zul je zelf wel merken wat wel kan of niet. Als jij dan straks wil dan visite hun handen wassen. Tip, plak op de deur naar de huiskamer toe een blaadje met HANDEN WASSEN!! erop. Mensen zullen dan vragen: moet ik mijn handen wassen?? En dan zeg jij zelf heel schijnheilig, nou als je zou willen graag. maar dat je het blaadje voor jezelf heb opgehangen zodat je zelf niet vergeet handen te wassen. Betrek het op je jezelf en dan zullen mensen hun handen automatisch wassen.
Hoi meiden, Bedankt voor de reacties. Ik voel me nu wat minder bezwaard en de tip om de kraamhulp te vragen om het voor mij te vragen vind ik ook een goede. Dan kan ik even kijken hoe er op gereageerd wordt. Ik denk er trouwens hetzelfde over met mensen die behoorlijk verkouden zijn. Die heb ik liever ook niet boven de box of het bedje hangen. Ook dat vonden mijn ouders overdreven. Als ik mensen weg wou jagen, moest ik me vooral zo opstellen (?). En ik heb ook wel tegen ze gezegd dat het ziekenhuis dit ook adviseert, vooral nu met de mexicaanse griep. Maar dan krijg ik als antwoord: je moet niet naar alles luisteren wat ze in het zkh zeggen. Mijn ouders zijn trouwens verder leuke mensen hoor, alleen met dit soort dingen zijn ze nogal wat simpel zeg maar. Ik wil ze ook absoluut niet afvallen, maar echt leuk vond ik het ook niet. @Fon, hey meid! Je dochter alweer bijna drie maanden. Wat gaat het snel. Ik ben alweer bijna 26 weken, het gaat echt rap en het gaat nu ook helemaal goed. Bedankt voor je felicitatie!
Ik dacht van te voren ook zo.. Maar op het moment zelf dacht ik.. waar maakte ik me druk om.. je kunt het i.i.g. op de griep gooien Mijn zusje had dus eerst buiten een sigaret staan roken en vervolgens de pink in Esmee haar mond ( paar maanden oud).. Zei tegen haar.. Denk je dat ze dat lekker vind, nicotine.. Was de laatste keer dat ze dat deed.. Je vinger in een baby haar mond stoppen doe je gewoon niet.. gewassen of niet..
Zie dat je een overleden dochter hebt.. Dan ben je toch al een stuk voorzichtiger met hygienne.. of je nu wilt of niet.. Maar doe wat jou goed lijkt voor JOU kindje.. JIJ bent de moeder!!
Ik heb het hier vandaag toevallig met mijn verloskundige over gehad. Zij adviseerde om in deze tijd van Mex. griep de mensen lekker te laten kijken ipv vast te houden en als je het niet kunt vermijden (ouders, broers, zussen etc.) inderdaad de handen te laten wassen/ desinfecterende gel te gebruiken. Ik vind dit lastig, maar ben blij met de tip in dit topic om het de kraamverzorgende te laten vragen. Dat ga ik zeker doen!
Nee precies! ik heb hier ook vriendlief even duidelijk geinstrueerd dat hij ervoor moet waken dat mensen niet zomaar hun vinger in het mondje stoppen...
Ik begrijp gewoon niet dat mensen dat zelf niet snappen. Je stopt toch ook niet continu andermans vingers in je eigen mond? Ok...er zullen vast mensen zijn die daar wel van houden, maar normaal gesproken
Bijn ons is een zelfde soort discussie gaande inde familie mijn schoonfamilie vinden dat man en ik overdrijven maar wij vinden het gewoon smerig zoals hun met de kleintjes omgaan. ik ben nu 27 weken zwanger maar ik zie het bij schoonzusje heeft er 1 van 2 en 1 van 3 maanden maar daar is het al allemaal de vingers in de mond van de kleine stoppen zefs de nichtjes en neefjes die rechtstreeks van het buitenspelen komen maar ook met de speen de kleine spuugt hem uit moeders doet hem in haar mond en dan in die van de kleine vervolgens doet apap hetzelfde en dan ook nog oma en schoonzus met die kleine erbij had binnen een kwartier 5 man die speen in de mond gehad. Ik werd er gewoon misselijk van. Dat soort dingen wil ik echt niet hebben. en ik ben inmiddels zo het is onze kleine wij bepalen en zo niet dan gaan ze maar naar huis.
nou normaal gesproken vind ik handen wassen een beetje overdreven en vind ik dat die kleine ook moet wennen aan bacterien die van anderen komen, denk dat dat niet verkeerd is opzich.. alleen ik heb het er met mn kraamverzorgster over gehad en ze zei: het is nu wel de tijd van het jaar dat veel mensen ziek zijn en de mex.griep heerst dus ik zou het nu wel doen.
Ik vind het ook zeker niet overdreven, zeker als een baby nog zo heel klein is. Ik was zelf ook altijd mijn handen als ik weg ben geweest. Ik vond het wel moeilijk om het te vragen. Ik heb het ook niet altijd gedaan, maar ik gaf mijn zoontje ook bijna nooit aan bezoek. Hij ging namelijk heel hard huilen bij een ander. Ik snap niet dat mensen zo brutaal kunnen zijn om een (vieze) vinger in het mondje te stoppen, ik geloof echt dat zulke mensen bij mij aan de andere kant van de deur beland waren.
Helemaal mee eens. Wij vragen bezoek nog steeds om hun handen te wassen (onze meiden zijn 10 wk te vroeg geboren) en niemand heeft daar problemen mee. En als ze dat wel zouden hebben: jammer dan! Het is toch jullie kindje? Jullie bepalen wat er gebeurt en als jij je er prettiger bij voelt als mensen hun handen wassen dan doen ze dat maar!
hey, wij hadden bij de deur desinfecterende gel staan en er werd gevraagd om geen zoenen te geven, ik vind het niet overdreven hoor en het bezoek begreep het wel.
ik vind het niet overdreven.. Mijn kraamverzorgster vertelde dat er in het vakblad stond dat ze kraamvrouwen moesten adviseren om de eerste week geen visite te ontvangen zelfs..ivm de mx. griep. Ik vraag nu ook of mensen hun handen willen wassen als ze ergens zijn geweest.. tja mensen kunnen het overdreven vinden maar het is jouw kind dus doe waar jij je prettig bij voelt zou ik zeggen.
Hier moest het zelfs van de kraamhulp. De kleintjes zijn zo vatbaar voor alles. Nog maar net op de wereld. Nee hoor je overdrijft absoluut niet. Vind het ook zo belangrijk als mensen roken dat ze eerst even de handen wassen. Die nicotine op de vingers en je baby zal maar net die vieze vinger in zijn mond stoppen. Krijgt ie hartstikke veel nicotine binnen. (ik heb zelf ook gerookt hoor en ben niet van de anti-rook beweging, vriendlief rookt gewoon nog, ja buiten). Maar ik zou zeggen, lekker handen wassen voor je babytje wil aanraken
Weet je wat wel mooi is: dat sommige vrouwen die 'normaal' niet zo assertief zijn zodra ze een baby hebben opeens als een leeuwin over hun kleintje kunnen gaan waken. Dus dat je dan onverwacht wél de assertiviteit hebt om gewoon te zeggen 'liever even helemaal geen bezoek', 'als je ziek bent, niet komen svp' of 'graag even handen wassen voor je de baby krijgt'. Zeker niet over je grenzen laten gaan in die eerste tijd hoor, het is allemaal zo nieuw en onwennig, en je wil zo'n kleintje zo graag beschermen, dan desnoods maar een paar 'groten' kwetsen, als dat kleintje maar veilig is! Zo voelde ik me tenminste En ben ook wel soms een beetje over m'n grenzen heen gegaan hoor. Maar als je het met je vriend/man allemaal goed doorspreekt, dan kun je elkaar steunen en 'op je strepen staan', ook als dat soms lastig is. Wees in ieder geval gerust op dat het geen onzin is om in de herfst en met een mex.gr.epidemie op hygiène te letten!
Bij mij hoefde niemand zijn handen te wassen. Nu heeft er ook niemand de vingers in haar mond gedaan...vind dat ook niet normaal. Ik vind het helemaal niet nodig om voor alles de handen te wassen, natuurlijk wel na toilet bezoek... Maar we zijn tegenwoordig gewoon té schoon, het is erg belangrijk dat een kind ook afweer krijgt tegen bacteriën
Overigens....Valerie is nu ze een jaar is nog nooit echt ziek geweest. Denk dat het ook komt dat ik niet zo overdreven ben met alles hygiënisch te houden. Als je in mijn huis komt is het echt geen smeerboel, het is hier altijd netjes schoon en opgeruimd.... Maar ik ga niet elk uur Valerie haar handjes schoonmaken, met steriliseren ben ik ook snel gestopt en ik maakte de voeding voor de hele dag klaar.