Wij hadden op het kaartje gezet dat we bezoek graag tijdens de kraamdagen willen. Met de bezoektijden erbij: 10.30 - 12.00 uur en van 20.00 - 21.30 uur. De meesten kwamen ook tijdens de kraamdagen. Kennissen die best langs hadden willen komen, maar in de kraamtijd niet konden deden dan maar een kaartje door de bus. Alleen familie en goede vrienden zijn nog buiten de kraamweek om geweest. Dat is ons prima bevallen. 1 week druk, maar daarna weer rust voor het hele gezin. En daardoor ook gewoon weer tijd voor alle dingen die je nu eenmaal hebt met een (groter) gezin. (we hebben 7 kinderen) Je kunt het eventueel op je kaartje zetten. Mocht de bevalling tegenvallen of wat dan ook kun je je tekst voor op het kaartje altijd nog aanpassen.
Mijn moeder zei ook dat bezoek in de kraamdagen zo fijn was omdat de kraamhulp er dan nog is. Zal voor haar best gewerkt hebben, maar ik moe(s)t er niet aan denken. En daarbij, de kraam komt voor mij en de baby, ik vind het belangrijker om de borstvoeding goed op gang te krijgen dan dat 'iedereen' is geweest en de kraam zo goed beschuit met muisjes heeft gesmeerd. Daarnaast heb ik de eerste keer ook een week in het ziekenhuis gelegen, baby op de couveuse-afdeling, verpleegkundigen, artsen (voor mijn gevoel was dat "iedereen") die aan haar zaten, haar verzorgden. Deze keer is de baby de eerste week van mij. Daarnaast lig je er meestal niet op je best bij en hoeft ook niet iedereen me zo te zien. We hebben allebei een vaag, gevoelsmatig lijstje met mensen die we heel graag snel in de kraamweek willen zien, maar ook van mensen die we niet direct aan het bed willen. Natuurlijk kan dat op het moment zelf veranderen. Ik ken ook de verhalen van mensen die er vooraf niet aan moesten denken om veel bezoek te krijgen direct na de bevalling. Tijdens de bevalling waren ze zo hyperdepiep dat de hele familie al ingelicht was en een halfuur na de geboorte de ziekenhuiskamer al volstroomde. Dus denk alvast na wat je prettig lijkt, maar houd er rekening mee dat je onder invloed van de hormonen er na de bevalling heel anders over kan denken. En natuurlijk wat ook al genoemd is, hoe zijn jij en je baby de bevalling doorgekomen, maakt ook een heel verschil.
Ik vond het heerlijk om in de kraamdagen bezoek te krijgen. Was zo trots op m'n dochter, wilde d'r wel aan iedereen showen. Toen er 1x overdag niemand was geweest moest ik gewoon huilen (whaha). Dus ik wil zeker 't meeste bezoek in de kraamtijd als alles weer goed gaat.
Maar wat ik me afvraag is of de kaartjes dan wel op tijd zijn bij de mensen? Want na de geboorte eerst laten drukken, stel dat het weekend is, gaat er nog meer tijd overheen. Eer dat de mensen dan de kans hebben te reageren voor bezoek, is die week voorbij
Hier is de oudste op dinsdag geboren. Het weekend kwamen de eerste mensen pas. Dus de eerste paar dagen rustig. We hebben toen het weekend vol gepland. Man thuis en de kraamverzorgster stuurde bezoek weg na maximaal een uur . De 2 e is vrijdagnacht geboren en zaterdags is alle familie geweest. A 20 man. Moesten nog een paar uur blijven dus visite naar het ziekenhuis laten komen. Genoeg ruimte op een 1 persoonskamer. Zondags vrienden en rest vd familie. Dit werd in banen geleid Door de kraamverzorgster. De rest vd week enkele bezoekjes. Vond het de 2e keer fijner. De eerste dagen druk maar bewust in bed visite. De rest vd week relaxed beneden.
Onze kraamweek zit er bijna op en we hebben alleen maar de naaste familie over de vloer gehad. Precies zoals wij dat wilden, omdat we het belangrijk vonden dat onze zoon de tijd zou krijgen om te wennen aan de nieuwe situatie.
Ik vond bezoek in de kraamweek net fijner. Heb 2 prima bevallingen gehad en was heel goed te been dus geen probleem. Ik vond het net fijner in de kraamweek omdat je dan nog (ik toch) vol adrenaline zit en de vermoeidheid nog niet zo erg toeslaat. Dat kwam bij mij pas na 2 weken, toen begon het echt zwaar door te wegen. En dan met bezoek zitten terwijl je eigenlijk liever wat wil op de bank hangen terwijl je beebje slaapt vond ik minder prettig dan bezoek in het ziekenhuis of net na de geboortje thuis.
onze jongste is op vrijdag rond de middag geboren. 1 Telefoontje naar de drukker en hij gaat aan de slag. 's Middags waren ze al klaar. Op zaterdag zijn ze op de post gegaan en op het dorp rondgebracht. De familie was natuurlijk gebeld. Iedereen had uiterlijk dinsdag het kaartje. Maar de meeste kennissen en familie wisten het vrijdag/zaterdag al, dus tijd genoeg voor visite. Diegenen die wat verder van ons af staan komen dan misschien niet, maar dat vind ik dan ook niet erg. Die stuur je eigenlijk een kaartje vooral om te laten weten dat we een kindje hebben gekregen.
Onze jongste is om 11:00 geboren, om 12:00 de drukker gebeld, om 13:00 waren ze klaar en diezelfde dag hebben we ze op de bus gedaan Oudste is van 30 december 's avonds, de 31e waren de kaartjes gedrukt en de mensen kregen de kaart 'pas' 2 januari, maar dus alsnog op tijd voor bezoek in de kraamweek.
Ik heb samen met mijn dochter na de gebooorte nog 3.5 dag in het zh gelegen. Daar is alleen mijn moeder geweest met zusjes en schoonouders. Meer had ook niet gehoeven. De eeeste dag thuis hebben we bewust geen bezoek gedaan. Daarna 2 x nog mensen toen de kraamzorg er was. Vond het eigenlijk niet prettig dat zij er ook was, ze zat er toch bij enzo. Nu gewoon elke week wat mensen en moet zeggen vind dat erg prettig zo.
En het nieuws gaat meestal toch ook sneller dan het geboortekaartje 😉 Bij ons kwamen de kaartjes pas na ruim n week, omdat ze allemaal met de hand gedrukt werden 😍 Het wachten waard in elk geval, en het bezoek was al ruimschoots op gang gekomen haha
Ik vond bezoek in de kraamweek juist heel erg fijn. Bezoek bleef maximaal een half uurtje. Bezoek erna bleef een hele ochtend/avond. Kost dus meer tijd
Ik denk ook afhankelijk hoe je bezoek is. Gaat je bezoek op haar/zijn luie kont zitten. Of gaan ze ook wat doen. En hoe aanwezig is je bezoek. Willen ze zelf even koffie/thee zetten en/of een beschuitje smeren?! Ik ben vaak op kraambezoek geweest in de eerste week of wat later maar vaak vroeg ik ook of ik nog wat kon doen voor ze. Ik heb wel eens de baby in bad gedaan, boodschappen gehaald, even een lekkere maaltijd gekookt of de ouders gingen met zijn tweetjes en de baby naar buiten terwijl ik op de oudere kinderen pastte. Zelf ben ik alleenstaand, maar ook qua familie en vrienden een klein kringetje dus verwacht niet veel bezoek. Ik ben zelf sowieso al van rust en niet te veel prikkels. Dus denk sowieso maar bezoek om de dag of om de twee dagen en bij voorkeur in groepjes als het zo uitkomt. En liefst zo snel mogelijk al het bezoek gehad te hebben zodat daarna lekker rustig is en we saampjes verder kunnen met aan elkaar wennen, ritme op te bouwen, genieten, etc. Ik ga het niet eisen en het moet ook niet, maar ik hoop dat kraambezoek soms even een handje kan helpen met iets als ze er wel zijn.
Bij de eerste vond ik het niet zo fijn. Hoewel we bezoektijden hadden aan gegeven en ze zich ook netjes eraan hielden, vond ik het niet fijn. ik had nog erg veel pijn van de bevalling en was zo ontzettend moe dus zat echt niet op visite te wachten maar vond het ook zo vervelend om iedereen steeds af te zeggen. Bij de tweede heb ik 5 dagen in het kraamhotel geslapen en daar was de visite ook welkom op bepaalde tijden. Ik kon het toen beter handelen maar had er toch nog geen behoefte aan. Nu bij derde heb ik m'n lesje wel geleerd en is niemand in de eerste week welkom.
Wij hebben het de eerste week bij opa's en oma's en ooms en tante's gehouden. Nadat het bezoek weg was barste ik in tranen uit. Je wordt zo geleefd de eerste week... Ik heb een ks gehad dus dat is ook allemaal wat zwaarder. Ik zou het dus niet aanraden!
Ik had al eerder gereageerd. Maar ik wou toch nog even me ervaring delen. Me vriend was tot anderhalf week na de geboorte van onze dochter thuis. Dus we hebben de bezoek mensen toen allemaal langs laten komen. Heel veel waren het niet en de kraamzorg was er ook voor hulp bij met wegsturen en dergelijk. 1 groepje is na de kraamweek pas op bezoek geweest. En de gene die of zelfbediening doen of kwamen om mij te ontlasten van dingen. Die kwamen ook toen me vriend weer aan het werk was. Dus hier werkte het juist goed. Moet er wel bijzetten dat ik lichamelijk goed in orde was.
Ik had dat gedaan en achteraf heb ik er spijt van. Ik dacht 'dan ben ik er snel vanaf' maar ik voelde me eigenlijk helemaal niet happy in de kraamweek. Ik zat er behoorlijk doorheen. Het was me allemaal te veel. En uiteindelijk ben ik nu nog steeds niet door de kraamvisite heen 🙃 (Wel bijna hoor). Maar volgende keer start ik er pas mee als ik me goed voel!
Wij hebben bij beiden zoveel mogelijk bezoek in de kraamweek gedaan. Heb geen super makkelijke bevallingen/kraamweken gehad (1e totaal ruptuur en 2e keizersnede). Ik zou het zo weer doen. Mensen blijven dan een half uurtje en dat is lang zat vind ik. Mijn ervaring is dat mensen na de kraamweek zo de hele ochtend/avond blijven hangen. Ik kreeg na de kraamweek nog 3 kraambezoeken ofzo, heerlijk. Ik had wel de tijd van 10-12 en na 7 uur. Dan had de naaste familie ook van 3-7 de tijd om even rustig te komen kijken. Ouders kwamen elke of om de dag ofzo even het mooie eraf spieken.
Hier 3x gedaan en beviel goed nou speelde bij ons wel erg mee dat we schippers zijn en daardoor niet makkelijk bezoek kunnen plannen zodra we weer gingen varen omdat we overal heen zaten. Of je van B naar A of C moet scheelt niks maar A of Z wel oftewel kwartier rijden of 5 uur (of langer). Wel bij 2 en 3 de eerste dag alleen opa's en oma's maar dat was ook omdat bij de eerste 8u na de keizersnede er 10 man aan mn bed stond, dat beviel niet goed haha
Eerste week alleen schoonouders, mijn 2 zusjes. Na 7 weken kraamfeest, wie niet kan ziet de kleine vanzelf wel een keer op een verjaardag ofzo....ga naast kraamfeest geen extra bezoekjes houden voor mensen die dan niet kunnen. Wil eerst herstellen van de aankomende keizersnede, dochter van 5 rustig laten wennen aan haar broertje. Bij dochter kregen we na 6 maanden nog bezoek.....wil dat echt niet meer.