Ik ben momenteel zwanger van de tweede en de eerste lag in stuit en is geboren middels een geplande keizersnede. Deze ligt weer in stuit en naar mijn verbazing kunnen ze deze toch nog draaien omdat ik veel ruimte heb en een kleiner kindje dan de eerste. Eerste was 3875 en deze schatte ze bij 40 weken rond de 3300. Er is nooit een oorzaak gevonden voor de stuitligging maar heb ooit eens gehoord dat je te smalle bekken kan hebben waardoor het kind niet in hoofdligging kan draaien. Voordat ik weer een draaipoging laat doen wil ik eigenlijk wel weten of ik niet te smalle bekken hebt, kunnen ze dit onderzoeken? Heb namelijk geen zin om met 42 weken ingeleid te moeten worden en dan een zware bevalling toch nog geopereerd moeten worden. Weet iemand dit misschien? Of heeft iemand tips want heb het gevoel dat ik gewoon niet normaal kan bevallen want waarom gaan ze dan allemaal in stuit liggen..
Dit kunnen ze onderzoeken mbv een rontgenfoto. Mijn gynaecoloog vond het geen probleem om deze foto te laten maken maar de radioloog durfde het niet aan omdat ik toen 28 weken zwanger was. Uiteindelijk is er een MRI scan gemaakt want dat is niet schadelijk voor de baby. Bij mij werd dit onderzocht ivm bekkenproblemen uit mijn jeugd. Normaal gesproken doen ze hier geen onderzoek meer naar omdat het geen uitsluitsekl geeft. Ze wachten liever af tot tijdens de bevalling. Mocht het dan problemen opleveren krijg je alsnog een keizersnee. Bij mij ligt hij trouwens ook nog steeds in stuit, ben nu 33 weken.
voor een stuitligging is meestal geen oorzaak te vinden. het kan met de grote van het bekken te maken hebben, kindje afwijkingen, kindje te vroeg waardoor het nog geen tijd heeft om te draaien, kind kiest zelf meestal hoe het het lekkerste ligt, meestal is dat met hoofd naar beneden maar je hebt ook uitzonderingen. grote van baarmoeder en de ligging van placenta speelt mee. maar vaak is er dus geen oorzaak voor te vinden). dus hoeft niet meteen te betekenen dat iemand een smal bekken heeft en een stuitligging houd ook niet altijd in dat het per definitie een keizersnede moet worden. mijn moeder heeft 4 kinderen gekregen waarvan 2 in stuitligging. alle 4 zijn we via de gewone weg gekomen. ik kwam gewoon en heb de hele boel open getrokken , volgende kwam in stuit (kont eerst met beentjes naar boven langs het gezichtje, die daarna kwam weer gewoon en de laatste via een stuit. de laatste hebben ze nog geprobeerd te draaien maar die had er geen zin in en schoot op het allerlaatste moment weer terug.
Ik krijg over 2 wkn een geplande ks ivm een te smal bekken, maar bij beide zwangerschappen lagen mijn dochters wel met het hoofdje naar beneden. (Dat mijn bekken te smal was, bleek tijdens de 1e bevalling.) Dus ik denk niet dat het standaard is dat je kindje niet kan draaien bij een te smal bekken. Ik zou je zorgen wel met je gyn bespreken zodat je straks geruster aan de bevalling kan beginnen.
hier krijg ik dinsdag mijn 3de keizersnede ivm een te smal bekken. in eerste instantie liggen ze bij mij ook altijd in stuit tot ongeveer een week of 30 (soms later) en dan gaan ze toch nog goed liggen. mijn bekken zijn zo smal dat ze ook niet kunnen indalen. dit hebben ze ontdekt door te voelen en door foto's te nemen.
Mijn eerste is ook nooit ingedaald en deze ook nog niet...Weet dat er niet altijd een reden voor een stuitligging voor hoeft te zijn maarja twee achter elkaar die zo gaan liggen vink ik dan verdacht en ik heb het gevoel dat het natuurlijk gewoon niet gaat bij mij (misschien ook wel angst maarja). Een echoscopiste heeft me ooit verteld dat het kan komen door te smalle bekken als de rest is uitgesloten. Ze kunnen dus wel gewoon in hoofdligging gaan liggen ook al zijn je bekken te smal maar het kan een reden voor stuitligging zijn, vertelde ze me. Wil heel graag natuurlijk bevallen maar als deze wel wordt gedraaid heb ik echt het idee dat er een reden is en dat ik het gewoon niet kan. Ik voel me ook wel schuldig naar mijn eerste zoontje toe als ik het natuurlijk ga proberen (geen stuitbevalling dus) en ik dan alsnog na hard zwoegen en zware operatie krijg en daarna helemaal van de kaart ben. Dan heb ik toch liever een geplande ks. Waarom hebben we niet gewoon een systeem in het lichaam die aangeeft hoe de bevalling gaat lopen...
hier ook een stuitligging bij de eerste die niet indaalde met 9 cm ontsluiting. Tijdens operatie gezien dat ik een trechterbekken (small) heb. Dit tweede kindje ligt ook in stuit, volgende week naar de gynbeacoloog maar voor zover ik nu heb gehoord willen ze dat ik weer gewoon probeer te bevallen. Beetje hetzelfde verhaal dus. Kijk er zeker niet naar uit want het is pittig maar aan een keizersnede zitten ook risico's. Spannend meid.
Mag jij niet kiezen? Ik mocht bij de eerste kiezen en durfde een gewone bevalling niet aan in stuit. Bij een stuitbevalling kunnen meer complicaties ontstaan bij het kind dan bij een ks dus zou je toch altijd mogen kiezen, vooral als het bij de eerste niet ging??
Bij de eerste had ik niet heel veel keuze, mijn gynacoloog vond zeker voor een eeste kindje het belangrijk het toch te proberen gezien de kans op complicaties in de volgende zwangerschap na een keizersnede. Dus dan ga je toch op hun af. Daarbij werd mijn zoontje klein geschat, was 2950 met 36.6 weken. Moest volgens hun goed kunnen. Nu moet ik volgende week weer op gesprek bij de gyneacoloog en dan overleggen. Hopelijk is het dan gedraaid maar dan nog zie ik als een berg op tegen een gewone bevalling. Wanneer moet jij er weer heen?? Wel spannend weer he, ben ook zo benieuwd of het weer vroeg komt.
Mijn zoon was bijna 4 kg dus dat durfde ik echt niet. Deze is wel stuk kleiner maar moet over 2 weken weer ben dan bijna 37 weken dus zal wel in sneltrein vaart gaan dan. Wilde eerder maar dat vonden ze niet nodig, als ze dus gaan draaien gebeurd dat op dezelfde dag nog, lekker hektisch. Ben alleen bang dat de gyn. gaat zeggen waarom ik niet eerder een afspraak had. Bij mijn eerste was ik gelijk met 34 weken voor gesprek en echo's.