Direct kolf nodig?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door 1982Eva, 27 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Ha dames,

Met bijna 39 weken en de hele baby-uitzet startklaar begin je je soms toch dingen af te vragen... namelijk: heb ik eigenlijk ook direct een kolf nodig?!

Het wordt mn eerste kindje, en ik wil bv gaan geven, maar je weet natuurlijk niet of dat lukt en voor mij en de baby prettig is. Ik lees in sommige boeken dat je de eerste dagen direct mee kunt kolven om de productie goed in gang te zetten. Maar ik heb nog helemaal geen kolf! Huren of kopen lijkt me ook een beetje voorbarig :)) ) omdat het natuurlijk ook zo kan zijn dat ik er na een paar dagen gewoon mee besluit te stoppen...

Hoe hebben jullie dit gedaan?

2. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik heb geen kolf gekocht. Toen ik na 16 weken weer aan het werk moest heb ik die van mijn schoonzus geleend; goed schoongemaakt en nog 6 maanden kunnen gebruiken…..

3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Vaak kun je bij thuis zorg organisaties ook kolven huren, dit zou je kunnen overwegen, echter als je bevalling allemaal goed verloopt (geen onverwachte ziekenhuis opnames en dergelijke) is het het fijnste om gewoon iedere keer je kindje aan je borst te leggen.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook geen kolf op voorhand gekocht. Toen ik na 6 dagen flinke kloven had en moest gaan kolven heb ik er 1 gehuurd via de apotheek en via de lactatiekundige een eigen kolf besteld. Na een week mijn eigen kolf binnen en kon de gehuurde kolf weer terug ;)

5. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    #5 Beckje, 27 feb 2015
    Laatst bewerkt: 27 feb 2015
    hier pas na paar dagen geleend van het zkh en later zelf gekocht. bleek helaas alles behalve vlekkenloos te gaan de eerste dagen dus kwam erachter dat ik er toch een nodig had. vrijwel gelijk na het lenen beviel me de medela zo goed dat mijn vriend de swing voor me gehaald heeft :) handig ding!

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Van te voren is niet te zeggen of je een kolf nodig zal hebben.
    In principe zal je productie gewoon op gang komen,als je je kindje volgt
    en op verzoek gaat voeden.
    Mocht je toch wat hulp nodig hebben,is het wel handig om
    te weten waar je die kan huren. Hier was dat bij de Thuiswinkel.
    Hier huur je de Medela Symphony. Dé kolf die het meest geschikt
    voor de beginfase.
    Vaak krijg je een deel van de huurkosten via de verzekering vergoed :)
    Dus check even waar je bij jou in de buurt terecht kan.
    Dan weet je dat alvast.

7. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Nee hoeft niet. Tenzij je alvast een voorraaddje wilt maken.

8. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Ik had er wel een! Maar wilde perse geen kunstvoeding en omdat de borstvoeding even op gang moet komen neemt men bij te snel afvallen en/of klein kindje dan vaak 10-20 cc kunstvoeding.
    Maar ik wilde dat pertinent niet dus vanaf moment dat ik thuis was heeft kraamhulp mij geholpen met aanleggen en kolven. Met kolven kregen we al snel enkele beetjes melk die we met spuitje gaven. Mijn borstvoeding was snel op gang! Erg fijn.

Ik had wel een professionele kolf (medela pump in style) die de bv ook echt op gang kan brengen. De wat goedkopere kolven zijn super als de bv al loopt maar niet in t begin. Ik kon overkopen van vriendin.
    Gezien de prijs zou ik anderen adviseren om kolf te huren bij start (kan bij ZH of thuiszorgwinkel) en als t bevalt dan te kopen.
    Je kan zelfs op voorhand aangeven dat je m wil hebben na de bevalling dus dan kan hij, net als bij mij, gelijk mee naar huis.

Succes!!! Bv geven is in t begin zwaar maar na 6-8 weken vond ik het een eitje worden!!!

9. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Mijn ventje kwam met de vacuüm pomp. Was daardoor erg misselijk en dronk de eerste twee dagen niks. Ik moest dus echt aan de slag met de kolf want zo kwam het bij mij natuurlijk nauwelijks op gang. Elk druppeltje aan hem gegeven en uiteindelijk dag 4 was daar de stuwing en ging ik snel steeds meer maken.

Het fijne was dat de kraamverzorgster een kolf bij zich had. Die heb ik de eerste week gebruikt + de dagen daarna dat ze vrij was. We hebben de kolf toen teruggebracht. Heb dus 2 weken kunnen kolven met haar kolf.

Daar zou je ook nog even naar kunnen kijken. Bij je kraamzorg organisatie.

Daarna had ik de kolf niet meer nodig maar kolfde wel dagelijks zodat ik een voeding aan mijn man over kon dragen.

10. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Wij hadden er in de kraamweek snel eentje gehaald bij de thuiszorg winkel, omdat ik in het ziekenhuis wel een paar keer gekolfd had om de bv goed op gang te krijgen na de keizersnee. maar we hadden ons héél erg verkeken in de prijs, dus hebben hem na het openmaken heeeel snel weer terug gebracht ;) Ik heb toen een handkolfje van Tommee Tippie gekocht, zodat ik toch iets had, en die is me prima bevallen. Kolfde nooit op een voorraad op te bouwen, maar meer om ook aan de fles te laten wennen en soms was het gewoon wat makkelijker als we weg moest ofzo ;)

11. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik zou geen kolf op voorhand kopen.
    Wacht even af of de borstvoeding op gang komt.

Mocht je er een nodig hebben, dan kun je deze huren bij de thuiszorgwinkel. Eventueel kun je vantevoren al eens informeren hoe dit in zijn werk gaat.

Deel Deze Pagina