hallo, Per 1 juli 2012 loopt mijn huidige jaarcontract af. Mijn werkgever heeft al toegezegd me een nieuw contract aan te bieden. Echter heb ik mijn sollicitatiegesprek een jaar geleden met een andere werkgever( de zaak is ondertussen van eigenaar verandert) en is er toen bij verlenging van contract een vaste aanstelling toegezegd, terwijl mijn huidige werkgever het nu weer over een nieuw jaarcontract heeft. Mijn verlof gaat 2 weken later in, loopt dus v.a. 14 juli ong. Echter ik wil dadelijk na mijn verlof minder uren gaan werken terwijl ik nu gewoon de volledige 33 uur werk. Hoe kan ik dit het beste aanpakken dat mijn verlofuren nog over de huidige gewerkte uren gelden. Daarnaast nog een aanvullende vraag. Aangezien ik in de optiek werk, we hier geen cao meer hebben het volgende. Ik werk nu van woensdag t/m zaterdag incl. op vrijdag de koopavond (dit maakt een dag van 9.15 tot vaak 21.30) Nu heb ik aangegeven dat die vrijdag te lang aan het worden is, met aansluitend die zaterdag er achter aan. Ik ben nu 20wkn zwanger en merk dat ik metname die zaterdag veel last van mijn rug begin te krijgen. Nu wordt er gezegd je kunt op vrijdag minder komen werken, maar dan neem je je vakantie-uren hiermaar voor op want je hebt er toch genoeg. Kunnen ze dit zo doen??? Hopelijk kunt u me meer antwoord geven. Met vriendelijke groet, Angeliek
Beste Anskev, UWV Webcare Team is niet bevoegd vragen te beantwoorden over: - indeling van werkuren - opnemen van vakantieuren - contractverlenging. Je kunt hierover juridisch advies krijgen bij een vakbond, je rechtsbijstand of het juridisch loket (0800-8020). Je vraag over de hoogte van je zwangerschapsuitkering kan ik voor je beantwoorden. De hoogte hiervan wordt berekend over je laatste volledige loonperiode. Wordt je per maand betaald en gaat je verlof op 14-07-12 in? Dan gebruikt UWV de inkomsten van juni 2012 om de hoogte van de uitkering te berekenen. Krijg je per 4 weken betaald? Dan neemt UWV de laatste volledige 4 weken periode voor 14-07-12 om de uitkering te berekenen. Let op: ben je ziek in de laatste weken voor je verlof door zwangerschapklachten? Dan geldt er een andere rekenwijze afhankelijk van de situatie. Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare