Van beroep ben ik gastouder en omdat ik door de IVF zo vaak naar het ziekenhuis moest en ik eerlijk wilde zijn heb de gezinnen steeds verteld dat we bezig zijn met zwanger worden, maar dit heeft me onlangs nog een erg leuke baan gekost en ben er wel vaker door afgewezen terwijl het hartstikke goed klikte met de ouders en de kindjes. Nu gaan we echter met de cryo's beginnen en hoef ik volgens de assistente inclusief de terugplaatsing nog maar 2 a 3 keer naar het ziekenhuis omdat ik dan thuis met ovutesten moet bekijken wanneer mijn eisprong is en dan is vlak na de positieve ovutest de terugplaatsing, ik hoef dus niet tussendoor naar het ziekenhuis voor echo's. Nou twijfel ik heel erg of ik het de gezinnen waar ik volgende week heen ga wel of niet moet vertellen. Het is beide maar voor 1 dag (die ene soms ook maar een halve dag) en dus is de kans een stuk kleiner dat het op een werkdag valt als wanneer ik meer dagen zou werken, zou ik me dan gewoon ziek kunnen melden als ik toch op een werkdag naar het ziekenhuis zou moeten? Of hebben jullie een ander idee wat ik dan kan zeggen? Wat zouden jullie doen als jullie mij waren? Ik vind het heel moeilijk en het levert behoorlijk wat stress op en dat is natuurlijk niet goed voor me, ben ook bang dat dit ervoor zorgt dat mijn eisprong later is, had eerst nog slijmverlies (dacht dat mn eisprong eraan zou komen) en nu ineens niks meer... Voel me ook al sinds zondag niet zo lekker. Hopelijk kan ik met jullie hulp bedenken wat ik nu het beste kan doen en kan ik er dan ook rustig over zijn, nu overheerst de onrust nogal... Groetjes Susanne
Moeilijk hoor. De ouders willen natuurlijk een gastouder die beschikbaar is, maar aan de andere kant, stel dat je als werknemer bij een organisatie in dienst ben, dan neem je ook vrij voor dit soort zaken. En als ouders kies je voor een gastouder en weet je dat dit op sommige punten meer flexibel en soms dus minder makkelijk is dan een kdv. Misschien zou je, zonder openheid van zaken te kunnen geven, wel kunnen vertellen dat er een kleine kans is dat je zo nu en dan een keer verhinderd bent, omdat je in een medisch traject verwikkeld bent of iets dergelijks. Ik weet niet hoe het bij jullie bureau geregeld is, zijn er geen andere gastouders die kunnen waarnemen? Vrienden van ons maken ook gebruik van een gastouder maar hebben ook een "back up" gastouder voor als de gastouder eens ziek is. Het is ook een beetje de verantwoordelijkheid van de ouder zelf en het is jouw verantwoordelijkheid om in te schatten hoe vaak je al dan niet denkt te moeten verzuimen. Maar word je doorbetaald als je ziekgemeld bent? In dat geval zou ik in elk geval onbetaald verlof nemen, maar dat is mijn mening. Sterkte met het nadenken!
Ik zou ook tegen hen vertellen dat je hiermee bezig bent. Zelf zou ik het namelijk niet prettig vinden om met zorg een gastouder uit te kiezen en er dan na 3 maanden achter komen dat ze zwanger is en hier al mee bezig was, toen de gespreken waren. Je kunt de ouders uitleggen dat je afspraken zoveel mogelijk plant op dagen dat hun kinderen niet naar jou komen. Ik weet niet of het een optie is om een vaste ochtend vrij te plannen, en dat je op die ochtend altijd naar het ziekenhuis gaat??? Succes!!
Behalve de eerste echo op dag 11 is er geen vaste dag dat ik naar het ziekenhuis moet, dat hangt helemaal af van wanneer mijn lijf de eisprong laat zijn. En als ik geen hormonen gebruik tijdens de cryo behandeling dan duurt dit vaak toch langer dan met hormonen, ga nu dan uit van een cyclus van 35 tot 40 dagen. Ik zou ze in ieder geval kunnen vragen hoe flexibel ze zijn als ik ziek ben bijvoorbeeld, dan weet ik in ieder geval of ze iemand achter de hand hebben als ik niet kan. Het zal inderdaad voor de ouders niet ideaal zijn als ik snel zwanger raak, maar voor hetzelfde geldt duurt het nog heel lang voordat het lukt of lukt het nooit en ALS ik al snel zwanger ben dan duurt het nog 6 a 7 maanden voordat ik met verlof zou gaan en dan kan ik na een maand of 4 ook weer terugkomen. Als je solliciteert bij een kantoorbaan bijvoorbeeld dan zeg je toch ook niet dat je bezig bent met zwanger worden? Geen idee of ik doorbetaald krijg als ik ziek ben, dat hangt van het gezin af. Als ik het zeg dan loop ik een groot risico dat ze voor iemand anders kiezen en dat ik pas weer werk kan vinden na de bevalling en ik ben nog niet eens zwanger...
Dat bedoelde ik ook een beetje. De verantwoordelijkheid ligt in het midden en jij hebt wettelijk geen meldingsplicht. Maar zelf denk ik, dat het moreel gezien in elk geval netjes is om je op die dagen dat je naar het ziekenhuis moet, niet te laten doorbetalen en je dus niet ziek te melden, maar gewoon vrij te nemen. Je bent namelijk niet ziek. En ik denk dat je, wanneer je in loondienst zou zijn, hier ook verlof voor dient op te nemen. Tenminste, bij ons ging dat wel zo.
Ja, maar bij een bedrijf kan je gewoon zomaar vrij nemen (zonder opgaaf van reden bedoel ik), bij een gezin ligt dit anders, daar neem je normaal gesproken geen vrij buiten de afgesproken vakanties en als je dat wel doet dan moet er wel een heel goede reden zijn, eigenlijk is dat alleen ziek zijn of een sterfgeval oid. Vind dit echt zo moeilijk, ik wil eerlijk en open zijn, maar ik wil niet steeds daarom afgewezen worden, ik wil gewoon weer aan de slag (zit al sinds 1 juni thuis)!
Oh, wat lastig! Ik ben het er niet mee eens dat je het moet vertellen omdat je eventueel tzt met zwangerschapsverlof gaat en dan een tijdje uit de running bent. Dat vind ik het risico voor de vraagouder. Zoiets kun je verwachten bij een vrouw.... Maar...ik zou me er als vraagouder wel aan storen als je een paar keer per maand zou afbellen. Als vraagouder reken je nu eenmaal op je gastouder en als gastouder kom je niet echt betrouwbaar over als je zo nu en dan afbelt. Er zijn altijd uitzonderingen....ziekte etc. Maar als je 2 a 3 keer per maand moet afbellen....dat is best veel. Duszzz....ik zou er toch eerlijk over zijn. En ja, ik denk ook dat die eerlijkheid je werk kost. Maar ik zou het persoonlijk erger vinden om 'onbetrouwbaar' over te komen....Dat mensen over je gaan praten als 'naar die gastouder moet je niet gaan, die belt zo vaak af....' Succes met je keus!!
Ik ga trouwens naar de vraagouders toe, dus het is niet zo dat er meerdere gezinnen last van hebben op dezelfde dag omdat ik kinderen van meer dan 1 gezin tegelijk opvang.
Als ik naar mezelf kijk...ik ben een vraagouder. En je rekent toch echt wel op je gastouder. Mijn gastouder kan ongeveer 1x per kwartaal niet. Ziekte...of iets anders onverwachts. Eigenlijk kan ze dus bijna altijd. Maar toch...als ze opeens niet kan...is dat hier wel een stressmomentje. We hebben wel alternatieven, maar het voelt nooit zo prettig om die in alle vroegte te gaan bellen. Als mijn oppas (in het slechtste geval) 2 a 3 keer per maand niet zou kunnen....ik zou dat best veel vinden.
Ik ben altijd voor open en eerlijk zijn. Erom heen draaien, liegen, niet doen! Uiteindelijk komt het toch wel uit. Ga zoals gepland met de ouders praten en kijk of er een klik is. Als die er is, leg dan uit dat je probeert om zwanger te worden en dat het mogelijk is dat je daarvoor een enkele keer naar het ziekenhuis moet, maar dat je er alles aan doet om je afspraken niet op de oppasdagen te laten vallen. Leg ook uit dat het nog maanden kan duren voordat je zwanger bent, en dat, mocht je vlot zwanger raken, je samen met hen naar (tijdelijke) vervanging gaat zoeken. Heel veel succes ermee!
Lastige situatie..eigenlijk zou je helemaal niet hoeven te vertellen dat je bezig bent met zwanger raken..dat is jou zaak en prive..dat doe je idd ook niet als je op kantoor of waar dan ook werkt. Maar als je regelmatig af moet bellen ivm afspraken die je in het ziekenhuis hebt (omdat je behandeld/geholpen wordt) wordt het toch een ander verhaal..dat kun je bij geen enkele baan doen want mensen/bazen/zorgvragers rekenen op je en moeten halsoverkop iets anders gaan regelen. Als jij bijv. je kind op een kinderdagverblijf hebt zitten maar je kunt het er 3x per maand niet brengen omdat er onverwacht niemand aanwezig is..hebben de ouders automatisch ook een groot probleem want die kunnen dan ook niet naar hun werk waardoor ze daar problemen krijgen en daar zou ik persoonlijk ook alles behalve blij mee zijn. Maar ik begrijp goed dat het voor jou heel vervelend is en dat jij hier ook niet om vraagt, jij vraagt er ook niet om om elke keer naar het ziekenhuis te moeten voor behandelingen..dat is al erg genoeg als het om je grootste wens gaat wat niet vanzelf gaat...en ik begrijp ook goed dat ook voor jou je baan heel belangerijk is want het zijn je inkomsten die je hard nodig hebt Maar toch is eerlijkheid het beste...want zoals iemand anders hier ookal zei..je wilt niet dat ze gaan zeggen dat mensen niet op je kunnen rekenen..ze moeten wel weten wat voor reden erachter zit en hierop hun eigen keus kunnen maken. Vind het wel heel naar voor je...het is niet makkelijk..heel veel succes en een dikke knuffel!!
Wat Emma86 zegt, daar ben ik het mee eens. Praat goed met de mensen en leg goed uit dat je er alles aan doet om te voorkomen dat het op die dagen valt en dat je ervoor zorgt dat ze er geen "last" van hebben.
Ik zou het niet vertellen. Je hebt geen meldingsplicht. Het is iets waar een werkgever rekening moet houden. Ik ga er van uit dat je je best zal doen om de ziekenhuisbezoeken zo te plannen dat niemand er veel last van heeft. Het is niet dat je het een dag van te voren pas weet. er zijn zoveel factoren waardoor iemand niet kan komen werken. Sommige plannen een tandartsafspraak tijdens hun werk. iK bedoel dat doe ik niet maar daar wordt ook niks van gezegd. Sommige mensen worden "per ongeluk"zwanger. Moeten die dan ook van te voren zeggen, hm misschien ben ik wel zwanger... Dat is naar mijn mening de omgekeerde wereld. Je ziet wat er van komt, je wordt omdat je heel eerlijk er op afgerekend. Zoals je zelf ook al aangaf is het misschien ook wel zo dat je pas over een half jaar zwanger raakt dus waarom nu al beginnen met stressen. Succes ermee.!
Het blijft heel moeilijk, maar bedankt voor al jullie meningen en adviezen! Meer meningen/adviezen zijn uiteraard welkom!
Stel, je vertelt het niet. Wat ga je dan zeggen als je naar het ZH moet en niet kunt oppassen? Deze afspraken vallen ook niet ver van te voren te plannen. Ik denk dat je de vraagouder hooguit een dag van tevoren kunt inlichten? En wat, als je in het minst gunstige geval, drie keer achter elkaar niet kunt oppassen? Blijf je dan zeggen dat je verhindert bent, of ziek bent of.....?
Doe wat goed voelt voor jou. Het enige wat hierin belangrijk is, is jouw eigen gemoedsrust. Voelt het goed om het te vertellen, dan vertel je het. Zo niet, niet doen. En mijn moeder zegt altijd: "Bij twijfel, niet doen!" En echt, helemaal als je zwanger probeert te worden, is het belangrijk dat jij je overal goed bij voelt! Luister dus vooral goed naar jezelf en niet naar anderen. Succes ermee!
De eerste echo is op dag 11 van de cyclus, daarna hooguit nog 1 echo en dan rond de eisprong de terugplaatsing, dus het is sowieso niet 3 keer achter elkaar en ook niet 3 keer op dezelfde dag. En de echo's kan ik denk ik ook nog wel 1 dag eerder of later doen en mijn cycli duren zonder hormonen ook langer dan met, dus dat scheelt ook weer voor de gezinnen (is bij beide maar 1 dag en bij 1 van de 2 is het ook afwisselend maar een halve dag door de wisselende diensten van de moeder).
Blijft lastig hoor!! Ik blijf er denk ik bij dat het je goed recht is om het te verzwijgen, maar dat ik mijn 'naam' belangrijker zou vinden. Als je te boek komt te staan als: 'ze belt regelmatig af'...dan is je werk straks helemaal ver te zoeken. Succes met je keuze!!
Ik twijfel ontzettend, aan de ene kant wil ik eerlijk zijn, maar aan de andere kant wil ik niet dat die eerlijkheid me steeds de baan kost...