Bezorgd over uitslag combinatietest, nekplooi 1.9mm, kans 1:51

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Loes221983, 11 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loes221983

Loes221983 Actief lid

1 aug 2015
    213
    0
    16
    Allen, gister heb ik de nekplooimeting gehad en nu baard de uitslag mij zorgen.

De kans op een kindje met trisomie 21 is 1:51 de kans op een kindje met trisomie 13 en 18 is kleiner dan 1:5000.

De nekplooi is gemeten met een zwangerschapsduur van 12.1wkn en bloed is afgenomen bij 10.2wkn.

Het kindje zag er op de echo perfect uit, geen op of aanmerkingen, ook de neus, hart en hersenen zagen er prima uit.

De gegevens zijn:
    Ik ben 32
    Nekplooi is 1.9mm
    Vrij B-HCG 3.870 MoM
    PAPP-A 0.520 MoM
    Kruin romp lengte 53.9mm

Ik heb bloedverlies gehad van week 7 tot week 10 op het labformulier werd gevraag of er voorafgaand aan de bloedafname bloedverlies is geweest. Kan iemand mij vertellen in hoeverre het bloedverlies de uitslag kan beïnvloeden?
    Het bloedverlies werd veroorzaakt omdat de placenta voor de opening lag, inmiddels is deze ver genoeg omhoog getrokken.

De nekplooi baard mij niet zoveel zorgen 5,5 jaar geleden had mij zoon ook een nekplooi van 1.9mm, de bloedwaardes maken mij meer zorgen. Kan iemand mij meer vertellen over de combinatie van deze bloedwaarde, een te hoge Vrij B-HCG en een te lage PAPP-A?

Ik weet dat we nog steeds voor ruim 98% kans hebben op een kindje zonder syndroom maar toch zitten de uitslagen mij niet lekker en zou ik graag meer informatie, of ervaringsverhalen horen.

Maandag moet ik naar het LUMC voor de NIPT helaas duurt de uitslag wel 10 tot 15 werkdagen.

2. jorrie

jorrie Lid

26 aug 2008
    19
    0
    1
    Die combinatie van bloedwaarden (hoog vrije bèta-HCG en laag PAPP-A) zorgen inderdaad voor de verhoogde kans op Down, de nekplooi op zichzelf is prima.

Ervaringsverhalen heb ik niet voor je helaas, vel sterkte met wachten!

3. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Allereerst: wat vervelend die onzekerheid. Tav je vraag over bloedwaarden, daarover is nog weinig bekend. Men weet alleen op basis van onderzoek en historie dat afwijkende bloedwaarden een verhoogd risico geven op chromosoomafwijkingen. Zo is het mij althans uitgelegd in het ziekenhuis. Ook is het zo dat je bloedwaardes enorm schommelen tijdens de zwangerschap. Ze zijn het meest stabiel tussen 10 en 12 weken geloof ik, vandaar dat ze juist op dat moment de combitest doen. Ze legde ook uit dat wanneer je B-HCG te hoog is en je PAPP-A (eiwitwaarden) te laag, dat een wat grotere kans geeft dan wanneer alleen slechts 1 van de 2 van het gemiddelde afzit. Het lijkt er in jouw geval dus op dat de uitslag met name door je bloed komt. De nekplooi valt keurig binnen de marges. Daarnaast waren er op de echo geen bijzonderheden te zien, dus ik zou me daaraan proberen vast te houden. Sterkte met afwachten op de uitslag!

4. Anne0515

Anne0515 Lid

4 feb 2015
    8
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bijna hetzelfde verhaal hier. Nekplooi was keurig met 1.2, bloodwaardes zeer "abnormaal". Ik weet het niet precies meer, maar volgens mij was mijn HcG 2.5MoM en Papp-A 0.19 MoM. Resultaat was dus 1:71 kans op Trisomy 21.

Nipt was goed maar ik maakte me heel erg zorgen over de lage papp-a. Dit kan namelijk een teken zijn dat je o.a pre-eclampsia, IUGR, vroeggeborte gaat krijgen in je tweede/derde trimester. Nou, ik zit nu op 38 weken met een chubby baby op de P90!!

Oh, en ik heb ook wat bloed verloren tijdens de eerste weken van mijn zwangerschap en ik heb IVF gehad (beide hebben een invloed op de bloed waardes).

Sorry for de slechte Nederlands, nog steeds aan het inburgeren ;)

5. Loes221983

Loes221983 Actief lid

1 aug 2015
    213
    0
    16
    Bedankt voor de reacties tot nu toe.

6. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Hier ook goede nekplooi icm met afwijkende bloedwaarden. Pap a was 0.1 en beta hcg weet Ik niet meer uit mijn hoofd maar ook iets verhoogd. Die combi wordt vaak gezien bij trisomi 21 vandaar verhoogde kans. Hier nipt ook Goed (voor die trisomieen) wel Een ander chromosoom probleem maar die bleek na ook nog Een vwp in de placenta te zitten. Hier mogelijk door de pap a wel pre/dus geboren maar gezond en wel. Veel sterkte met afwachten Van Nipt!

7. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is het bloedprikken goed gegaan? En konden ze nog iets zeggen over een relatie tussen vaginaal bloedverlies en de afwijkende bloedwaarden? En weet je al wanneer je de uitslag krijgt?

8. Loes221983

Loes221983 Actief lid

1 aug 2015
    213
    0
    16
    Bloedprikken ging goed.

Vaginaal bloedverlies kan de bloedwaarde negatief beïnvloeden dus naar wat ik begreep zouden mijn bloedwaardes waarschijnlijk beter geweest als ik geen bloedverlies gehad zou hebben.
    De uitslag wordt niet gecorrigeerd aan de hand van wel of geen bloedverlies.

Ik krijg volgende week dinsdag of woensdag de uitslag... ppff spannend.

9. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan me voorstellen dat je daardoor al iets meer gerustgesteld bent? Maar het blijft spannend natuurlijk. Ik las dat de uitslag soms wel 2 tot 3 weken duurt dus volgende week di of woe is dan best wel vlot, hoewel de dagen nu waarschijnlijk aan je voorbij kruipen. Sterkte met afwachten en ik duim voor een goede uitslag!

10. mtr1982

mtr1982 Bekend lid

6 mei 2011
    810
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij ons was de uitslag van de combi 1:103 met een nekplooimeting van 1,1. Bij mij kwam het ook uit de bloedwaardes vandaan. Ik denk zelf dat de waardes bij mij ook zijn beïnvloed door de innestelingsbloeding die ik heb gehad.
    Op de echo die ik met 8,5 week had, was ook nog wat vocht te zien los van het vruchtzakje.
    De nipt was bij mij goed.

11. xzonnetjex

14 okt 2015
    68
    0
    0
    Spannend Loes, je bezorgdheid is goed te begrijpen. Ik zou ook heel internet afstruinen voor ervaringen.
    Ik duim enorm voor je dat je volgende week een goede uitslag krijgt van de NIPT. Die zijn toch heel betrouwbaar. Hoe moeilijk ook, probeer het hoofd koel te houden. Succes komende dagen met wachten.

12. Loes221983

Loes221983 Actief lid

1 aug 2015
    213
    0
    16
    We zijn over de helft met wachten.....

13. Darinka1

Darinka1 Bekend lid

21 nov 2010
    504
    10
    18
    thuis
    Ik vind het raar dat er zoveel tijd tussen het bloed prikken en de echo is geweest. Ik mocht van mijn gyn max. 3dagen wachten met bloed prikken na de echo. Anders waren de bloedwaarden nutteloos volgens haar. Is dit in NL zo anders dan?

14. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je de combinatietest en nipt door elkaar haalt.

15. Darinka1

Darinka1 Bekend lid

21 nov 2010
    504
    10
    18
    thuis
    In de openingspost staat dat ze bloed heeft laten trekken op 10 weken en 2 dagen en dat echo op 12 weken en 1 dag was?

16. Loes221983

Loes221983 Actief lid

1 aug 2015
    213
    0
    16
    #16 Loes221983, 20 dec 2015
    Laatst bewerkt: 20 dec 2015
    Dat klopt. Bloed moet geprikt worden tussen week 9 en 14 meest optimaal is tussen week 10 en 12 omdat de waardes dan het meest stabiel zijn.
    De echo moet gemaakt worden tussen week 11.3 en 13.6 en het liefst rond 12wkn.

Ik weet dat er vaak vooraf bloed geprikt word zodat de uitslag na de echo gelijk gegeven kan worden.
    Bij mijn zoon ging de echo en bloedafname tegelijk toen moest ik dus wachten op de uitslag.
    Hoeveel tijd er mag zitten tussen bloedafname en echo als bloedafname na de echo wordt gedaan weet ik niet maar neem aan dat alles tussen de 10 en 12 weken kwa bloedafname optimaal is.

Eigenlijk is het in deze ook niet relevant zowel bloed als echo zijn in de juiste periode afgenomen. Niemand weet of bij later bloedprikken de uitkomst beter of slechter zou zijn, over hoe alle uitslagen tot stand komen is in het algemeen nog heel weinig bekend.

17. Loes221983

Loes221983 Actief lid

1 aug 2015
    213
    0
    16
    Als het goed is vandaag de uitslag.....

18. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    spannend, ik duim voor een fijne geruststellende uitslag!

19. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Spannend hoor, ik duim mee!!

20. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

27 apr 2008