Hey moeders, Heel even een vraagje hier, ik en mijn vriend zitten er aan te denken om half augustus naar NL bij mijn ouders op " vakantie" te gaan (ben eind Juni uitgerekend, baby zou dus zo'n 1.5 maand zijn), aangezien wij in Italie wonen zou de reis met de auto zo'n 12 uur zijn en met het vliegtuig maar zo'n 1.5 uur. Wat zouden jullie doen? Eenmaal in NL is het natuurlijk "gewoon". Het is echt alleen de reis, zouden jullie het aangaan met zo'n kleine baby? En zouden jullie dan kiezen voor vliegtuig of auto? Natuurlijk moeten we eerst zien hoe de bevalling en alles verloopt, je weet maar nooit. Maar ik zou toch wel heel graag 2 weekjes naar "huis" gaan met de baby en vriend.. Ben benieuwd naar jullie meningen! Alvast bedankt voor het meedenken!
auto zal niet gaan aangezien je baby officeel maar 2uurtjes in de maxi mag, kijk voor 1 ker wat langer is niet erg, maar italie red je niet met 4 a 5 uurtjes rijden, ik zou dan voor het vliegtuig kiezen
Ik zou persoonlijk ook gaan vliegen want met de auto is gewoon echt een behoorlijke ruk. Het is inderdaad niet verstandig om je kindje veel en lang in de maxicosi te hebben. Dit betekent dat je na 2 - 2,5 uur rijden toch minimaal een uur moet stoppen zodat je baby ook even helemaal plat kan liggen en dan komt het voeden er nog bij. Een hele toestand dus maar naar NL komen? Ik zou het zeker doen... heerlijk om even terug 'thuis' te zijn. Een andere optie is trouwens de trein! IDEAAL! Gewoon lekker de kinderwagen mee en verder alleen de spullen voor de reis en de rest kan je allemaal in NL krijgen! Fijne zwangerschap!
Ik zou ook voor het vliegtuig kiezen. Dat is toch net iets korter, en je kunt de kleine ook wat makkelijker op de arm nemen als er wat is. In een auto zit je vast aan de stopmomenten. (heb geen ervaring met een van beide opties, maar dit is wat ik me zo kan bedenken)
Leuk! Doen! Ga maar lekker vliegen hoor, korter, meer ruimte, etc. OF als de kleine zo jong is (merkt dan weinig van de omgeving; zolang mammie er is is het goed , OF juist als de kleine wat ouder is en nieuwe dingen interessant vindt. Wij gaan binnenkort pas voor het eerst met onze uk naar NL (vlucht van 8 uur), gaat wel lukken. Onze kleine vindt alles helemaal leuk. En ook nog es naar de schoonfam binnenkort, maar dat is weer een heeeel ander verhaal (evenlang als de vlucht, maar dan met de auto, slechte wegen :-S, vliegen is helaas geen optie)
Bedankt voor jullie reacties! Denk ook echt dat jullie gelijk hebben , en dat we voor het vliegtuig gaan . Had er ook nog helemaal niet bij stilgestaan dat de kleine niet langer dan 1.5 uur in de maxicosi mag, en hoe dan ook is het met de auto toch een hele rit, zelf voor ons al laat staan voor de kleine straks. Kan echt niet wachten tot het zover is, naar NL met mijn kleine! Here we come!!
Heb je geen paspoort nodig voor de kleine? Of hoeft dat niet binnen de EU? Een 1e paspoort aanvragen in het buitenland kan 2 maanden duren. Duurt hier nu 6 weken, en hij is er nog niet....
Wij zijn vanuit Dublin gevlogen toen Nathan 5 maanden was en ja, we hadden een paspoort of ID-kaart nodig, ook al is het EU. Gelukkig al binnen 2 weken binnen.
Als een paspoort nodig is, en je kleintje komt 2 weken te laat, wordt het wel kort dag en misschien wat stressvol. Ik weet niet hoe flexibel je bent qua precieze datum? Vliegen lijkt me idd het meest relaxte, mits ze in nederland niet TE ver van het vliegveld af wonen weer.
Over het paspoort had ik idd nog niet eens over nagedacht Weet niet hoe dat zit, hij krijgt namelijk wel de Italiaanse nationaliteit maar of tie dan gelijk ook een paspoort/id krijgt, gaan we gelijk volgende week even navragen! Moet sowieso even uitzoeken hoe dat zit met dubbele nationaliteit etc. En de datum maakt op zich niet zo veel uit, tegenwoordig zijn de tickets zo online te veranderen (zowel van data als van naam, mochten we door omstandigheden niet meer gaan). Mijn ouders wonen ook relatief dichtbij het vliegveld dus dat zou ook geen probleem moeten zijn... Nou eerst maar eens bevallen (op het gemakje) en dan verder plannen, vind het iig wel een prettig idee dat ik weet dat we beter voor het vliegtuig kunnen gaan en dat de auto dus echt geen optie is!
Ik ben het niet eens met de dames hierboven, hoor... Ik ben van mening dat je voor die ene keer, (ok 2x, heen en terug) best met de auto kunt als je dat zelf prettiger vind. Wij zijn met Jelle toen hij 10 weken was op vakantie naar Zweden (ook 12 uur rijden) geweest en dat ging prima! Ik ben juist niet zo van het vliegen. (mijn man helemaal niet, vliegangst) Ik meer omdat je èn geen auto hebt op je eindbestemming, of je moet er 1 gaan huren èn je kunt niet alle spullen meenemen omdat je maar een bepaalt aantal kilo's mee mag nemen. Nou is dat voor jou waarschijnlijk anders omdat je naar familie gaat die waarschijnlijk wel spullen hebben. Bijv een bedje en een maxicosi. Vooral als je 's nachts kunt rijden is het prettiger. Jelle sliep heerlijk in de auto en werd alleen wakker voor de voedingen. (die overigens helemaal niet op schema waren omdat hij juist langer sliep... ) Je kunt 's nachts ook beter doorijden en het rijd gelijkmatiger, dus geen lastige voorgangers enz... dan hoef je niet steeds te remmen en op te trekken, dat bedoel ik. En zo gauw Jelle 's ochtends wakker werd, om een uur of 8, zijn we gestopt en hebben we uitgebreid ontbeten. Daarna was het nog maar een uurtje of 2 naar onze bestemming. Dat je kindje maar 2 uur maximaal in de maxicosi mag klopt wel, maar een enkele keer langer, zoals bij een vakantie reis, kan helemaal geen kwaad. Dat staat zelfs (dacht ik) op de site van Maxicosi zelf.
het is me opgevallen dat veel ouders met babys met het vliegtuig reizen. je baby mag dan op schoot zonder maxicosi. resultaat is veel huilende babys in het vliegtuig, maar lijkt me wel de makkelijkste oplossing voor jullie. ik zou het zelf wel doen, maar vind het wel afhankelijk van de gezondheid van het kindje. (je zit namelijk met veel mensen op een klein stukje) veel plezier
wij hebben hetzelfde gedaan, wij wonen in engeland en wilden met kerst naar nederland. ik was eind november uitgerekend. de grootste stress was het paspoort, omdat wij het via de ambassede moesten doen (hij heeft niet de engelse nationaliteit). gelukkig werd hij twee weken te vroeg geboren en lukte het allemaal! Maar lokaal een paspoort regelen zal wel sneller gaan! Wij zijn gaan vliegen, dat is echt heel makkelijk. Ik zou zeker niet met de auto gaan. Je baby kan gewoon op schoot. Wij hebben vaak gevlogen, en hij huilde zelden. Ik hoor zowieso niet vaak huilende babies, dat valt echt heel erg mee en ik vlieg vaak! Voeden in het vliegtuig werkt super, en vaak vallen ze dan daarna in slaap. Speen mee is ook een goed idee.
Je kunt in het vliegtuig ook een reiswiegje krijgen voor je kleintje. Die prikken ze dan in de muur voor je eigen stoel. Heb het gezien toen ik naar Canada vloog was echt ideaal. Kindje sliep zowat de hele reis.
Ik zou het rustig doen hoor. Voor 1 keertje is het niet erg als je kindje wat langer in de MC zit, gewoon om de 4 uur (ofzo) stoppen en even de benen strekken... MC zelf zegt ook dat het bij uitzonderingen niet erg is als een baby er wat langer inzit. En met zo'n kleintje is het nog relaxt reizen hoor. Wij zijn op vakantie geweest toen onze dochter 5 weken was, was heerlijk en je raakt zo lekker op de nieuwe situatie ingespeeld!
Ik snap het verband niet tussen geen maxicosi en op schoot. Je kunt de maxicosi mee nemen aan boord maar dan moet je ook een stoelboeken voor je kind (voor veel mensen is dat een dure en ook overbodige uitgave) Verder ben je verplicht om bij start en landing je kindje op schoot te houden (met riem om). Babies huilen in een vliegtuig omdat ze gewoon huilen (zouden ze thuis dus ook doen) of omdat ze last hebben van de veranderde luchtdruk bij start en landing. Als je je kindje tijdens start en landing te drinken geeft (fles of borst) is de kans op last van de oren heel klein. Ook een goeie speen wil wel helpen tijdens stijgen en dalen. (TIP) Toen wij met het vliegtuig gingen (zoontje 3 maanden) hebben we 2 kussentjes gevraagd en deze op de uitklaptafeltjes gelegd. Zoontje na de start (voeding) erop gelegd en hij heeft heerlijk geslapen bijna de hele vlucht (en helemaal niet gehuild) (TIP) Probeer een vlucht te vinden tijdens slaapuren van je kindje (met 1,5 maand zal dat niet zo'n probleem zijn ) En probeer een voeding te geven als je gaat opstijgen (dus niet vlak daarvoor want dan heeft hij / zij misschien geen trek) Maar zoals eerder gezegd... de trein is ook een heel relaxte optie (duurt misschien wel wat langer en is niet goedkoop maar je vakantie begint wel gelijk!)
Ik zou lekker met het vliegtuig gaan. Sem gaat dit jaar voor de derde keer vliegen en hij is nog geen 2 1/2. Het huilen valt ontzettend mee, ook omdat ze heel veel indrukken krijgen waardoor ze moeier zijn. En een paar uurtjes vliegen is minder vermoeiend dan met de auto (vind ik).
@zwaantje; bedankt voor de tips En het moet wel goed komen denk ik, 1.5 uur aan een stuk door zal tie wel niet huilen (hopen we dan ) De trein heb ik zelf 1x gedaan en moet zeggen dat het me niet echt bevallen is, ok had dan wel een zitplaats en geen cabine maar duurt nog langer dan met de auto (zo'n 18 uur ipv 12) en ik kwam dus helemaal "vies" aan op de bestemming,eh nee, kortom de trein is geen optie voor ons! Toch bedankt voor jullie tips!
EVen over het dikgedrukte gedeelte: Dan ga je er dus vanuit dat de baby ook om de 4 uur voeding nodig heeft. Mijn keintje(maar die krijgt bv) kwam op die leeftijd ongeveer om de 2,5 uur voor een voeding. En daar deed ik dan wel een half uurtje ongeveer over. Dan moest hij nog een kwartiertje rechtop gehouden worden ivm spugen. Dus op die manier ga je over zo'n reis wel erg lang doen. Op een reis van 12 uur heb je dan in ieder geval 3 uur langer nodig, en dan heb ik het verschonen ed nog niet eens meegerekend. Ik zou het dus absoluut niet doen. Wat hierboven ook al door iemand is gezegd, de trein lijkt mij eigenlijk de beste optie. Kan de baby lekker in de kinderwagen en je kunt gewoon voeden terwijl de trein blijft rijden.