Gewicht.

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Elin, 16 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elin

Elin Actief lid

28 nov 2007
    230
    0
    0
    Overal staan er van die mooie standaardlijstjes met wat je aan mag/moet komen in een zwangerschap. Maar elk lichaam is anders, ook dat weet ik maar ik maak me toch behoorlijk zorgen.

Ik ben nu 18w1d en al bijna 10 kilo aangekomen. Ik voel me verschrikkelijk, vooral omdat ik van mezelf al meer dan genoeg vel en vet had voor de zwangerschap.

Vorig jaar ben ik ruim 30 kilo afgevallen (voor deze zwangerschap) en dat ging me redelijk makkelijk aan,. En begon de zwangerschap met de instelling dat ik met gezond en gevarieerd eten niet al te veel hoefde aan te komen. Maar de hormonen (geef ik maar even de schuld) gooiden roet in het eten. Naast dat ik tot 16 weken enorm moe ben geweest lijkt het net of mijn lichaam een inhaalslag wil maken. En alles wil eten wat ik toen niet mocht. Soms gaat het een dag goed, en daarna begint het gevreet weer.

Ik ben zo bang om alle 30 kilo's weer aan te komen? Heb je goede tips voor mij, of moet ik me gewoon geen zorgen maken en na de bevalling en de borstvoeding weer aan de slag met mijn gewicht?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Elin,

het is altijd moeilijk te voorspellen hoeveel iemand in de zwangerschap zal aankomen. Gemiddeld is het 12 kilo, maar de een komt 5 kilo aan en de ander 30. Je kunt er voor een groot gedeelde niets aan doen en is het inderdaad de schuld van de hormonen, maar wat je wel kunt doen is nu je weer wat meer energie hebt, je lichaam in conditie te houden door genoeg te bewegen. Zwangere vrouwen mogen lekker sporten en fietsen etc. Elke dag een wandeling maken en goed naar je lichaam luisteren als je even protest krijgt. Dan even rust en daarna vrolijk door. Qua eten is het wel belangrijk niets te gaan snoepen, want het zet in de zwangerschap wel extra snel aan. Probeer voor jezelf een lijst met gezonde dingen te maken die je mag eten en doe er dan een klein beloninkje bij per dag. Je kunt voor de zekerheid altijd bij een dietiste advies krijgen of vraag je eigne vk om een lijst met voedingsadviezen die gegeven worden bij mensen met een gestoorde suiker. Daar hoef je je dan niet strikt aan te houden, maar er staan wel tips op.

Dus het wil niet zeggen dat deze lijn zich voort zet, helemaal niet, maar probeer het ook niet in de hand te werken. Bewegen en gevarieerd en gezond eten met een beloninkje op zijn tijd, dan hou je het het beste vol denk ik.

Groetjes Brigitte

3. Elin

Elin Actief lid

28 nov 2007
    230
    0
    0
    Brigitte dank je wel voor het snelle en uitgebreide antwoord, ivm mijn werktijden en gezin ben ik niet in staat om naar de sportschool te gaan maar ik heb wel vorige week voorzichtig de hometrainer er weer bij gepakt, ook breng ik veel mijn dochter op de fiets naar school, maar veel verder kom ik niet, met ook nog eens een zittend beroep.

Ik ga in iedergeval mijn lijstjes er weer bijpakken en zorgen dat ik niet onnodig veel aan ga komen..

Deel Deze Pagina