Beste mensen van het Web-care team, Ik maak me erg zorgen over het werk van mijn man, het lijkt erop dat hij wellicht ontslagen gaat worden binnenkort, en aangezien hij de hoofd kostwinnaar is gaan we dat enorm merken in onze portemonnee, misschien ben ik te overbezorgd maar ik wil , just in case, toch informeren over wat ons mogelijk te wachten staat. Nu weet ik dat er een startersregeling is en mijn man zou eventueel wel iets voor zichzelf willen beginnen, maar heeft financieel de middelen niet om dit van de grond te krijgen en komt hij hier sowieso voor in aanmerking??? Wat biedt het UWV en wat zijn de voorwaarden? Ik heb zelf een klein bedrijfje in muurschilderingen en werk bij de post maar daar kunnen we nooit van leven. Kunnen jullie me advies geven ?, Groetjes, een bezorgde moeder.
Beste Sussane85, Ik snap je zorgen. Vervelend dat je man mogelijk te maken krijgt met ontslag. Wil je man op of na zijn eerste werkloosheidsdag gaan beginnen als zelfstandige? Hij kan dan toestemming vragen voor de startersregeling zelfstandigen. Toestemming wordt verleend als de kans groot is dat hij met zijn eigen bedrijf voldoende geld verdient om van te leven. Het voordeel van de startersregeling is dat dit kan met behoud van de WW-uitkering. Hij ontvangt dan voor een vaste periode van 26 weken 29% minder uitkering. De inkomsten als zelfstandige worden tijdens deze periode dan verder niet gekort. Op deze manier kan hij zich volledig bezig zijn met zijn bedrijf en is hij verzekerd van een inkomen vanuit de WW-uitkering. Actuele informatie over de startersregeling en aanvullende informatie tips vind je op deze pagina. Me vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Rene. Bedankt voor je advies. Dan vroegen wij ons nog 2 dingen af: Vervalt de uitkering ook na die 26 weken? En mogen de inkomsten die in die 26 weken binnenkomen 100% naar eigen inzicht besteed worden? dus qua verhouding: leefgeld / investering in de nieuwe zaak? Hoor het graag, alleen dit advies voelt al als een steun in de rug of in iedergeval een soort van vangnet. Bedankt!
Beste susanne85, Je wilt weten of de WW-uitkering stopt na de startersregeling. Ook wil je weten of de inkomsten die je man als zelfstandige verdient naar eigen inzicht besteed mogen worden. De startersregeling kent een vaste periode van 26 weken. Na deze periode wordt geëvalueerd of de startperiode heeft geleid tot een volledige uitstroom uit de WW-uitkering. In de praktijk zal dit niet altijd het geval zijn, omdat bij het eind van de startperiode blijkt dat men de werkzaamheden als zelfstandige (nog) niet in voltijd kan verrichten. Na de startperiode van 26 weken zou er dan nog mogelijk recht zijn op een (gedeeltelijke) WW-uitkering. De korting van 29% is een vaste korting. UWV houdt geen rekening met de verdiensten van je man tijdens deze startperiode. Deze zijn dan ook voor hem naar eigen inzicht te besteden. Het kan alleen van invloed zijn op toeslag die je man eventueel zou ontvangen op zijn WW-uitkering. De toeslag wordt later verrekend met de inkomsten als zelfstandige. Dit staat ook zo uitgelegd in de link die René in het voorgaande bericht gaf. Actuele informatie over wat er gebeurt met een WW-uitkering na de startperiode vind je hier en of je man weer terug kan vallen op zijn WW-uitkering hier. Ik wens je man veel succes in zijn voornemen zelfstandige te worden. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare