Ik hou niks meer binnen:(

Discussion in 'Gezondheid' started by Gerieke, Apr 25, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gerieke

Gerieke Actief lid

Mar 6, 2007
    156
    0
    0
    Administratief Medewerkster
    Genemuiden
    Hoi hoi,
    Ik ben bijna 12 weken zwanger. Tot aan het weekend ging het goed, wel heel veel misselijk, in die 12 weken 1 of 2 keer overgegeven, verder niet.
    Maar nu, vanaf zaterdag, hou ik niks geen eten meer binnen!
    Als ik iets gegeten heb loop ik maar naar de wc, en komt het er weer uit :(
    Wat moet ik hiermee?
    Zal ik het nu mijn hele zwangerschap houden? Omdat ik eerst niet zoveel last had van overgeven, en nu zit ik bijna aan de beroemde 12 weken (meestal gaan de kwaaltjes weg) en bij komt het opzetten.
    En ik ben zo bang dat dit niet goed gaat. Zo krijgt de beebie toch ook geen voeding? Ik ben zo bang dat het 'verhongerd', omdat ik niks binnenhoud....
    Gerieke

2. Petra1985

Petra1985 Nieuw lid

Jan 26, 2007
    4
    0
    0
    Het zal niet verhongeren hoor, de beeb gaat dan gewoon op jouw reserves teren.

Wat doe ik eraan?

Het nemen van een klein tussendoortje, wanneer je ’s nachts wakker wordt kan ervoor zorgen dat je je de volgende ochtend bij het wakker worden niet zo misselijk voelt.
    Zorg voor een goed geventileerde slaapkamer.
    Eet voor je ’s ochtend opstaat alvast een crackertje en sta dan pas rustig op. Leg het crackertje dan ook voor het slapen gaan vast klaar op het nachtkastje.
    Neem om de 2 à 3 uur iets kleins te eten.
    Drink veel, bij voorkeur 10-12 glazen water of vruchtensap. Het is beter tussen de maaltijden door te drinken, dan tijdens de maaltijd.
    Vermijd erg vette of gekruide maaltijden.
    Vermijd het drinken van cafeïne en alcohol. Drink een glaasje muntthee in plaats van je kopje koffie na het eten.
    Blijf na het eten even zitten zodat de zwaartekracht zijn werk kan doen en zo meehelpt het voedsel in de maag te houden.
    Ga een aantal malen per dag even rusten. Lekker met je hoofd op een kussen en een kussen onder de benen.
    Maak geen plotselinge bewegingen.
    Doe alles wat rustiger aan en neem ’s ochtends uitgebreid de tijd om op te staan.
    Draag lekker zittende kleding. Knellende kleding maakt dat je je alleen maar slechter voelt, zeker wanneer de kleding nogal knelt om de buik en middel.
    Probeer niet te roken! Dat is niet alleen schadelijk voor jou en je kind, maar bederft ook je eetlust.
    Houd druivensuikersnoepjes bij de hand voor het geval je buiten de deur plotseling een aanval van misselijkheid krijgt.
    Zorg voor zoveel mogelijk afleiding. Want hoe meer je aan de misselijkheid denkt hoe erger die wordt.
    Vraag de huisarts of verloskundige om advies wanneer de misselijkheid je
    zorgen baart.

Hulp
    Ga naar de huisarts of verloskundige:

Als geen van de bovengenoemde oplossingen uitkomst biedt.
    Je verliest gewicht.
    Je meer dan 3 of 4 keer per dag moet overgeven.
    Je door het braken meer vocht verliest dan je binnen krijgt.
    Als je uitgedroogd bent. De symptomen hiervoor zijn: duizeligheid, dorst, minder plassen dan gewoonlijk en een donkere urine. De huisarts of verloskundige kan de urine testen op bepaalde stoffen.
    Het braaksel eruit ziet als gemalen koffie of bloed bevat.

Je kan er medicijnen voor krijgen. Koop ook multivitamine voor zwangere vrouwen en probeer die in te nemen en binnen te houden.

Succes en sterkte!

3. Gerieke

Gerieke Actief lid

Mar 6, 2007
    156
    0
    0
    Genemuiden
    Rusten lukt niet erg...
    Werk fulltime!
    Echt niet fijn... Maarja.. geld moet er wel komen ;)

Maar druivensuiker, heb je daar ook een voorbeeld van? Dan ga ik dat vanavond direct even halen bij de supermarkt!

En cracker ga ik ook proberen!

Dank je voor je antwoord, ik hoop dat er iets tussen zit wat me helpt...!

4. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

Dec 5, 2006
    2,143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Hallo Gerieke,

Ik ben al vanaf week 5 zo vreselijk misselijk dat normaal functioneren niet mogelijk is. Opzich is weinig eten niet erg. Je kindje zorgt er wel voor dat het genoeg krijgt. Ik ben zelf 6 kilo afgevallen, maar ons kindje doet het prima.
    Wat wel gevaarlijk is (voor jou!) is het vele braken. Als je meer dan drie keer per dag moet overgeven en dat een paar dagen achter elkaar raak je uitgedroogd. Ik ben zelf na 24 uur nonstop braken opgenomen in het ziekenhuis en aan het infuus gelegd.

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met je huisarts of VK (gyn). Zij kunnen aan je urine zien of je aan het uitdrogen bent (ze meten het ketonengehalte). Eventueel sturen ze je door naar het ziekenhuis of ze schrijven zetpillen voor tegen het braken (emasefene). Ik heb hier veel baat bij gehad. Ook zou ik me ziekmelden. Het is voor jou en voor je kindje niet goed om jezelf uit te putten! Als je in de ziektewet zit krijg je gewoon doorbetaald en je baas krijgt het ook vergoed, dus je hoeft je niet schuldig te voelen. Jij en jouw kindje zijn het belangrijkst op dit moment!
    Veel sterkte ermee en ik hoop dat het snel beter met je gaat!

5. Gerieke

Gerieke Actief lid

Mar 6, 2007
    156
    0
    0
    Genemuiden
    Ik wacht het nog wel even een paar dagen af...
    drinken hou ik wel binnen gelukkig, was van't weekend wel anders.
    Maar eten is echt nog een probleem!
    Ik eet al kleine beetjes, maar... Pff.. word er gek van!

En qua werk...
    Mijn werk moet echt overgenomen worden en het is hier heel erg druk!
    Dat kan dus haast niet! Volgende week vakantie, werken er ook al veel. En opzich het gaat wel, alleen 's avonds echt verrot, en dan maar optijd naar bed!
    Ik wacht nog wel een paar dagen af...
    Groetjes

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    ik heb tijdens me vorige zwangerschap ook last gehad van overgeven maar toen ik bijna 11 wk was werd het heel erg. kon geen eten of drinke binnehouden. ik heb daar toen de huisarts voorgebelt en die zij zolang je nog afentoe wat water binnen kunt houden is het goed. toen het eenmaal weekend was ging ik me toch zorgen maken want ondertussen had ik al 4 dg niet gegeten en maar héél weinig gedronken en belde de huisartsen post. moest accuut langskomen. zo aan de buitenkant was niks te zien urine een baarmoedermond waren oke. toch maar een echo voor de zekerheid en hartje was net 1 a 2 dg gestopt. waar ik zo ziek van wisten ze toen niet, maar achteraf blijkt dat ik een infectie in me zwangerschapsweefsel had.

ik weet dat je niet zit te wachten op z'n antwoord maar dit is mijn ervaring ermee. ik weet nu achteraf ook wel als ik het vergelijk dat ik anders misselijk was die laatste week dan voorheen maar ja dat was me eerste zwangerschap dus dacht het hoort erbij.

Share This Page