Dat zou zeker een idee kunnen zijn. Op alle buitenmuren zitten ook ramen (nog ouderwetse met glas in lood, en dan voorzetramen er tegenaan. Misschien dat we die ook eens moeten laten aanpakken.
Ik merk dat ik van dit hele gedoe heel eigenwijs wordt wij hebben een vast contract en betalen nog geen 150 euro per maand aan essent ongeveer , en krijgen altijd nog een flink bedrag terug. Goed geïsoleerd vrijstaand huis. We hebben geen zonnepanelen oid. Mijn man werkt 4 dagen en ik werk niet. We kunnen prima rondkomen sparen etc. Maar zoals ik al zei ik wordt heel eigenwijs van al die steigende kosten en ook een stukje bewuster. Cv hadden wij al nauwelijks aan omdat we een pelletkachel hebben. Als die een uurtje aan is dan is het zo loeiheet in huis dat ik de deuren naar boven openzet zodat het daar na toe trekt We hebben nog 1000kg aan pelletkorrels dus kunnen nog wel 2 winters vooruit als we er een beetje normaal mee doen Cv gebruikte we enkele voor de ruimten met vloerverwarming maar die laat ik nu dus uit. Man en ik gaan normaal elke avond in bad gezellig samen, en vullen steeds warm bij als we het koud krijgen Nu spoel ik me enkel even snel af met koud water en man met lauw.. beetje zwak van hem kinderen gaan wel gewoon in bad. Koken let ik sowieso altijd op gasverbruik met deksels erop en niet onnodig lang doorkoken etc. Dekentje op de bank met een kruik, lekker gezellig bij elkaar. Maar ik vertik het echt om hier aan mee te doen. Droger heb ik verkocht omdat ik die alleen maar gebruik uit gemakzucht in de winter voor handdoeken etc. Maar ik heb een wasruimte waar het aan de lijn kan droger dus ook prima. Niet normaal de prijzen die ze durven te vragen voor gas en elektriciteit. En ze verdienen er bakken met geld aan. Waanzin...
Hier nu nog niet, we hebben nog een vast contract. Maarr deze loopt af in November en als we dan inderdaad €500 ofzo per maand meer moeten gaan betalen zullen wij het ook lastig gaan krijgen. En dat terwijl we allebei echt geen slecht salaris hebben.
Qua energie contract zitten wij nog 2 jaar goed, ik ga er van uit dat tegen die tijd er wel een oplossing is gezocht omdat anders half Nederland in de schulden komt door die achterlijke prijzen. Mijn schoonmoeder gaat 300 euro omhoog, ze is net minder gaan werken omdat het kon ( ze is alleenstaand) en ze nog 2 jaar moet maar echt op het eind zit en op is. Zou ze nu zeker weer meer moeten werken om het te kunnen betalen. Wat ik vanmiddag net heb gedaan is gekeken naar alle uitgaven. Wij hoeven nog niet te bezuinigen maar wij gaan wel verhuizen naar een ander huis waar al onze kosten en hoger zullen worden en nog zeer onbekend. Wij betalen nu 70 euro per maand gas en electra (12 panelen) en krijgen bijna 400 euro terug in nov) En wij gaan naar een veel groter huis, hoek met 7 oudere panelen dus ik ben benieuwd. En ook nog eens een elektrische auto die besteld is en maart 2023 uit komt. En daarnaast gaan wij naar stadsverwarming. Wel gas loos koken maar qua gas geen idee. Wel op het zuidwesten dus ervaring wijst uit dat een huis zelf word verwarmd en wij verwarmen amper eigenlijk. Ik ben wel net overgestapt van tele2 mob naar ben, van 16 naar 8 dus dat scheelt een hoop. Ook heb ik borre van dochter afgezegd, ze leest ze en daarna is het klaar, toch 13 euro. Verder heb ik weinig gezien wat ik kan afzeggen. Zwemles is laatste maand betalen, maar er komt een sport voor terug dus streept elkaar af. Ik zou op den duur kunnen bezuinigen op boodschappen ( een hoop ) en evt leuke uitjes rekening ( maar uiterste nood want dat is bijna echt een must voor ons, op vakantie gaan) Mijn tip is koop een TADO, op elke verwarming 1. Je kan alles individueel regelen, hij verwarmt niet als je per ongeluk een raam op open laten staan en het geeft je goede inzichten over je verbruik.
We hoeven gelukkig nog niet te bezuiningen maar ik merk wel dat ik er een soort van nerveus wordt. Dus zit ik weer scherper op de uitgaven. Kijken we toch naar mogelijkheden om nog meer te verduurzamen. En dat zijn voor ons nog de opties warmtepomp/zonneboiler de rest is al gedaan. Ik merk dat ik me opeens bewust ben van hoelang ik douche. Gisteren getimed en toch 7 min. Douche dan wel om de dag en de kinderen springen er na 4 minuten bij in en gaan nadat ik eruit ben nog een paar minuten door. Dus in totaal zo'n 15 minuten met z'n drieen. Vriezer is uitgeruimd met nu echt de intentie om het ook daadwerkelijk op te eten wat we erin stoppen. Nadat ik stijl achter over sloeg van de prijs van de kip (we kopen alleen bij de slager). Voor de kip en biefstuk overgegaan naar de hanos. Kwalitatief goed, we doen niet aan kilo knallers. En voor 1kg kippedijen betaal ik daar 8,66 incl. ipv 18,95 incl. bij de slager. Biefstuk moet ik dan zelf nog snijden maar betaal er de helft minder voor. Misschien nog een tip voor mensen die eigen bedrijf hebben of mensen kennen die hun pasje willen uit lenen. We hebben inmiddels twee airco's. We gaan eens kijken of die op de boven verdieping het warm kan maken zonder dat de radiatoren moeten bij verwarmen. Ik werk boven en de kinderen spelen er veel dus helemaal niet verwarmen is geen optie. En dan kijken hoeveel de airco beneden bij kan dragen aan de verwarming.
Kijk eens opnde site van mr fillet. Kilo kipfilet of kippendij filet voor 8 euro. Hele goede kwaliteit...niet van dat ingespoten supermarkt kip.
Ik doe vrijwilligerswerk bij een kleine kringloop en wij hebben sinds kort ook een voedselweggeefplank.
Wat een goed initiatief!! Hier hebben we in de buurt een kastje staan. Zal binnenkort maar eens kasten uitzoeken en kijken wat we niet kunnen gebruiken.
Wat super goed! En dan bijhouden wat je anders kwijt was. Beetje jammer dat het zo overbgaat naar de energierekening
Ik zou best zo'n kastje willen neerzetten en bijhouden maar ik vind de prijs van zo'n kastje dan toch weer wat hoog- ik snap het omdat er een heel project achter zit maar dat wil ik er zelf liever niet aan uit geven. Ik ga wel even kijken waar ze in de buurt staan en kijken wat ik erbij kan zetten! goede tip!
- Ik kookte al op een elektrisch kookplaatje en wilde binnenkort voor een gastoestel gaan kijken. Dat laat ik nu even en blijf ik nog eventjes doorkoken op het plaatje. - Wij zijn beide vegetarier dus dat scheelt al qua kosten (en klimaat) - Ik was alleen nog af met koud water en eco afwasmiddel (wordt de vaat net zo schoon van) - toilet trekken we niet gelijk na iedere plas door (we zijn maar met z'n tweetjes) - verwarming hoop ik zo lang mogelijk uit te kunnen laten. En dan kijken of we met onesies/dekentjes/sloffen toe kunnen. - ik gebruik alleen nog de eco-stand van de wasmachine. Daarbij gebruik ik natuurlijke wasmiddelen, shampoos etc. - geen auto hier dus lopen, fietsen en het ov voldoen prima - Enkel douchen moet ik wat op letten. Zoon en ik staan graag lang onder de douche dus onlangs daarvoor een eierwekker aangeschaft.
Ik lees vaak dat mensen korter willen douchen en een timer of kookwekker gebruiken. Ik wil dat ook wel, maar zet altijd halverwege de douche uit om me in te zepen (en eventueel te scheren). Heeft iemand een idee voor een goedkope en waterdichte timer die ik op pauze kan zetten zodra ik de douche uit zet?
Deze: https://www.woonwijzerwebshop.nl/products/douchecoach-lcd?variant=33676851085447¤cy=EUR&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic Ik weet niet of ie hier t goedkoopst is. Wij kregen ‘m vorig jaar in zo’n gratis energiebox van de gemeente. Maar je start en stopt met start. En als je tussendoor stopt, gaat ie daarna weer verder waar je gebleven was.
Als je gewoon korter wil douchen in de zin van geld besparen dan is het, in mijn ogen dan, toch heel simpel? Gewoon kraan aan inzepen/wassen afspoelen klaar. Wil je je nog scheren, kraan uit scheren, kraan aan, afspoelen en kraan dicht. Eventueel een bakje met water neerzetten om je mesje in schoon te spoelen. Daar heb je dan toch geen eierwekker voor nodig. Voor kinderen kan ik het nog begrijpen maar voor jezelf
Yup doen we hier ook. Douche aan, shampoo in je haar, jezelf inSoppen, alles af en uitspoelen en klaar. Voor de kinderen een zandlopertje. Scheren: scheerschuim erop, scheren, mesje tussendoor even door bakje heet water halen en daarna het standaard douche ritueeltje. Instoppen, afspoelen en klaar. Of laagje water in de wasbak. Pootje erop, scheren, mesje in water soppen, washand erover en klaar.
Wat vinden jullie van handen wassen met koud/warm water? Is het echt niet genoeg om met koud te wassen? Ze wassen hier toch regelmatig hun handen, en dus weer gas nodig om het te verwarmen... Zelfde met de vaat en het dweilwater, hoe zit dat qua hygiëne?