Bezuinig jij? Op welke manier?

Discussie in 'De lounge' gestart door Annemeis, 31 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.678
    113
    #61 Jessi79, 1 sep 2022
    Laatst bewerkt: 1 sep 2022
    Ik koop en verkoop veel via Vinted sinds kort. Niet om te bezuinigen maar omdat ik het niet nodig vind om alles nieuw te kopen.

Voor de energierekening hoeven we niet te bezuinigen. We hebben een gasloos huis, en zoveel zonnepanelen dat we dit jaar geld toe krijgen in plaats van moeten betalen voor stroom. Voor de tuin hebben we een grondwaterpomp.

Fruit halen we nu uit de groentetuin. We zijn gelukkig in de luxe positie dat bezuinigen niet hoeft, maar we maken wel bewuste keuzes vanwege het milieu.

Zara75 vindt dit leuk.
  2. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij hoeven nog niet te bezuinigen, maar ik vind het zelf (milieutechnisch) wel belangrijk om op ons gas-, water- en stroomverbruik te letten. De droger heeft al jaren niet meer aangestaan en de verwarming willen we niet meer hoger dan 18 graden zetten. Ook de auto laten we zoveel mogelijk staan (ik gebruik mijn auto echt alleen om naar het werk te gaan, 1 à 2x in de week, de rest werk ik vanuit huis).
    Verder probeer ik zo min mogelijk nutteloze dingen te kopen. Als we iets graag willen, maar het niet echt nodig hebben, moeten we er eerst een hele tijd over na denken (hoe duurder, hoe langer). Als we het dan nog steeds willen, kopen we het pas, maar meestal hoeft het dan niet meer.
    We proberen een aantal keer per week vegetarisch te eten en de overige dagen ook niet te veel vlees/vis/gevogelte.

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  3. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Serieuze vraag, maar hoe doen jullie dat dan met drie huisdieren als die naar de dierenarts moeten? Dan ben je toch in 1 klap al je bezuinigingen kwijt plus meer.

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.115
    12.093
    113
    Herken ik. Wij hebben het een aantal jaren behoorlijk krap gehad, toen kwam Corona, konden we nog niets, en nu kunnen we eindelijk weer leuke dingen doen en kan ik er niet mee stoppen:rolleyes:

- Kledingaankopen kan echt minder
    - boodschappen kunnen efficiënter
    - even een ijsje of iets kleins halen minder doen
    - we hebben aardig wat vakantieplannen staan

Ik heb mij per 1 september voorgenomen om weer strikter met eten om te gaan (lees: ik wil afvallen). Bij deze ga ik dat ook doen tav andere uitgaven. Niet omdat het moet, maar omdat het kan, dan kunnen we met de besparing wellicht iemand anders helpen.

5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.479
    21.882
    113
    #65 citroenrasp, 1 sep 2022
    Wij leven al heel erg zuinig (maar dat was hier al bekend geloof ik :)). Op zich hoeft het niet per se, dit in tegenstelling tot vroeger toen consumeren echt noodzaak was. Maar we voelen ons prettig bij deze levensstijl, ook (maar zeker niet alleen) ivm het klimaat.

Qua boodschappen kopen we vooral basisproducten waar nog van alles mee moet gebeuren, ik maak veel zelf. De "klassieke bezuinigingstips" als let op aanbiedingen en koop huismerken gaan hier niet echt op omdat ze daar niet echt aan doen hier. Aanbiedingen zijn er niet echt, als iets goedkoper is dan gaat er misschien 10 cent af ofzo, maar zeker geen 'tweede halve prijs' acties en dergelijke. En de meeste merken kosten ev evenveel. Van sommige producten koop ik wel het iets goedkopere merk, al scheelt het niet echt veel.
    We eten niet veel vlees/vis en als we vegetarisch eten is dat met ei of peulvruchten die je nog moet weken en koken.
    Kleding kopen we tweedehands. We hebben geen auto maar man heeft wel een motortje tegenwoordig, die niet erg veel wordt gebruikt. Vooral af en toe voor de boodschappen.

Qua energie let ik al erg op, maar wat ik nog wel zou kunnen doen is alleen wassen op het ecoprogramma. Maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren omdat ik niet goed tegen dat geluid kan. En we wonen gelijksvloers, dus de wasmachine is helaas overal te horen. Om die reden gebruik ik ook nagenoeg geen stofzuiger meer, alleen voor de banken.

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.479
    21.882
    113
    #66 citroenrasp, 1 sep 2022
    Nog even over de boodschappen, dingen die wij doe om binnen ons budget te blijven:

Thuis koken ipv afhaal. Niet zozeer uit zuinigheid (Ik houd gewoon niet zo van restaurants), maar de besparing is enorm natuurlijk.

Veel dingen zelf maken. Van alles en nog wat van pindakaas tot jam en van kroketten tot mayonaise.

Geen eten weggooien. Maar dan ook echt (bijna) niets. Zo bewaarde ik afgelopen lente/zomer de kroontjes van de aardbeien, dit droogde ik vervolgens en nu heb ik een bak vol waar ik regelmatig thee mee zet. Ik vind het een goede vervanger voor rooibosthee, die hier niet verkrijgbaar is. (Olijfbladen, die ik overal en nergens pluk kan je overigens ook heerlijk thee mee zetten.)

Lokaal, seizoensgebonden producten kopen, en deze eventueel conserveren. Verder kopen we negenoeg alles op de markt, als je aan de late kant komt dan hebben ze vaak nog goedkopere prijzen. Bijvoorbeeld, een tijdje terug 10 grote bossen peterselie voor 30 cent kunnen kopen aan het eind van de markt, terwijl de normale prijs 2 bossen voor 30 cent is. (Dit heb ik overigens gedroogd, gemalen en in potjes overgedaan). Ook maak ik 's zomers jam voor de rest van het jaar. Nu heb ik jam van abrikozen, aardbeien, vijgen, druiven, perzik en watermeloen op voorraad. Goedkoper en lekkerder dan van de winkel. (Al zal het in NL niet echt meer lonen om zelf jam te maken, vermoed ik.) En in de lente maak ik knoflookpuree voor een heel jaar, dit vries ik vervolgens in in kleine bakjes.

2 a 3x per week vlees of vis en verder vegetarische maaltijden

Water en thee drinken ipv limonade en sap. Man drinkt zo'n 5x per week één kopje koffie. Af en toe maak ik een smoothie of chocolademelk.

Verder eten we best wel simpel, regelmatig dezelfde gerechten en ik experimenteer niet zoveel meer in de keuken zoals vroeger. We hebben per seizoen een aantal favoriete gerechten en daarmee wissel ik een beetje af. En dan af en toe iets experimenteels of "speciaal"/duurder gerecht.
    Ook qua ontbijt. Er zit vaak wel een soort schema in, zij het niet bewust. Bv een paar keer brood, een paar keer pap en een paar keer iets van wentelteefjes of pannenkoeken oid.

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook aan het bezuinigen al is het niet nodig.
    - nieuw interieur op bank na tweedehands gekocht
    - 2e auto al 2 jaar terug weggedaan
    - gewone fiets ipv e bike
    - douche op half open
    - was zoveel mogelijk buiten drogen. Sinds maart 2 keer de droger gebruikt
    - om de week doe ik vrijwilligerswerk bij de kringloop, daar neem ik geregeld kleding voor mezelf of de kinderen mee
    - overbodige spullen verkopen via mp
    - noorse trui gekocht zodat ik hopelijk de kachel wat lager kan zetten

Nellie4 en citroenrasp vinden dit leuk.
  8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.375
    17.302
    113
    Echt bezuinigen doen we niet. Wel krijgen (ahum, autsj, pijn op de rekening) we overal nieuwe kozijnen/ramen. Gezien verschillende kozijnen nu + nog op enkele plekken boven enkel glas verwachten we dat de stookkosten deze winter wel minder zullen zijn tov gemiddelde afgelopen jaren. En waar er nieuwe gordijnen moeten wil ik dubbel, rol oid + overgordijnen.

En vorig jaar de zoldervloer laten isoleren. Zolder is echt puur opslag, via vlizotrap te bereiken. Dat merkten we ook wel qua comfort.

Volgende op de planning is schuurdak vernieuwen (asbest, dus een moeten) en dan zorgen dat er zonnepanelen op kunnen. Daarna keuken van gas af.

Bezuinigen momenteel dus nog niet maar wel toekomstgericht kostendrukkend.

Voor nu zitten we gelukkig ook in een positie dat we niet moeten besparen maar kunnen investeren in kostenbesparende en comfortverhogende dingen

9. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.590
    3.934
    113
    Vrouw
    Regenwater gebruiken voor de planten
    Kort douchen en niet te vaak in bad ondanks dat we dat alle 2 ontspannend vinden
    We hebben net vloerverwarming gelegd, en extra geïsoleerd eronder
    Moestuin, dus zelf een deel van onze groenten kweken
    To good to go, voor goedkopere boodschappen
    Weekmenu maken en daarop het boodschappenlijstje maken, minder verspilling en onnodige boodschappen in huis
    Was buiten drogen (en momenteel de was bij mijn ouders doen, maar dat heeft andere redenen al bespaart het ons wel nu ;))
    Shampoo, zeep en conditioner bars ipv flessen, komen echt veel lager toe (man wel niet, die is nog geen fan)
    Geen merken van veel dingen maar de goedkopere optie

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.299
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij hebben de schoonmaakster laten gaan helaas. En abo op de Leesmap opgezegd. Herfstvakantie weg zit er niet in. Maar gelukkig zijn dit luxe dingen vooralsnog.

11. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.888
    2.564
    113
    We hebben geld opzij staan voor de dieren :)
    En ja klopt dan gaat er geld naar de dierenarts maar als je ineens veel zieker wordt en keuzes moet maken is natuurlijk niet de eerste tien keuzes dat je je dieren weg doet.
    Dus we doen wat we kunnen en onze hond is laatst nog gewoon gesteriliseerd dat soort dingen doen we gewoon.
    Daarom is het ook realistisch dat ik niet altijd bij huis kan blijven bijvoorbeeld maar heb ik mezelf een jaar gegeven en vanuit daar hoop ik weer wat werk te kunnen opbouwen of naar ander werk te kijken (ik werkte in de zorg, dus zwaar)

Mamafiets vindt dit leuk.
  12. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.045
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    #72 Lief of Stoer, 1 sep 2022
    Wij hebben al zo ontzettend veel gedaan de afgelopen jaren. Het enige wat nog kon was een warmtepomp en nieuwe ketel. Deze is inmiddels ook besteld (1 apparaat tegenwoordig ketel en warmtepomp in 1), maar serieus 42 weken levertijd. Deze verwachten we in maart net na de echt koude maanden.
    Qua besteedbaar inkomen gaan we juist enorm vooruit, omdat ik volgende week aan een nieuwe baan begin die veel beter betaald als wat ik deed. Samen met wat meer uren gaan wij er ondanks de hogere energierekening fors op vooruit. Dat neemt niet weg dat we dingen gewoon blijven doen zoals we altijd al deden. Dus op de aanbiedingen letten, wassen/drogen/vaatwasser wanneer de zon schijnt enz. Alles is wel genoemd hier. Alle verlichting is led, we hebben meerdere regentonnen, 2 kippen voor de eitjes (en de gezelligheid), nieuw hr++ glas, zonnepanelen, alle apparatuur was het zuinigste wat er was enz. enz.

Ik zou nog wel een moestuintje willen, maar weet niet zo goed hoe te beginnen. Oh, en we hebben een veranda besteld, dat scheelt in de winter wellicht ook nog wel iets aan kou binnen.

13. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.017
    3.671
    113

Lijstje maken voor de boodschappen en miss een budget bepalen?

Daarnaast misschien jezelf bij alles wat je koopt bedenken heb ik het nodig.
    Of gelijk als je je geld krijgt een vast bedrag zetten op de spaar en dat je daar van af moet blijven.

Heb je misschien zelf ook al bedacht.

14. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.888
    2.564
    113
    Het is inderdaad wel echt a merken maar het is het zeker af en toe waard.
    Ik heb bijvoorbeeld nu 2 potten van 1 kg pindakaas gekocht van whole earth (dat is een A merk) maar dat was 3,89 per stuk. Als je naar eigen merk jumbo kijkt bijvoorbeeld is een kilo 4,94.
    Dus vooral goed kijken of het een keer waard is.
    Ik eet deels glutenvrij vanwege mijn darmen dus soms zitten er a merk dingen glutenvrij bij waar ik dan van kan eten :thumup:
    Je moet alleen niet bang zijn voor datums ;)

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Hier komen geen huisdieren meer als deze zijn overleden. (2 katten)

Je zit te hannessen met oppas als je wat langer weg wilt (kost ook een vermogen), g. heeft tot 2x toe nagels in dr gezicht gehad nadat ze 1 vd katten in haar lieve bedoeling t lazerus liet schrikken en haren...overal haren...

16. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    @citroenrasp ik vind het altijd zo leuk om te lezen hoe bewust jij omgaat met wat je hebt. Zoals die thee had ik nooit bedacht!
    het is echt een levensstijl, duurzamer zijn en meer nadenken over je spullen.

citroenrasp vindt dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.190
    113
    Hier ook niet meer. Zoon en ik blijken allergisch en die haren idd overal. Pff. Onze kat is 17, zal geen 10 jaar meer duren en daarna zeker geen huisdieren meer.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.190
    113
    Ik probeer wel op te letten, we hebben nog een contract, maar probeer toch alvast te bezuinigen. Ook al een tijdje. Paar jaar geleden zaten we op 4800 kwh en 2200 m3 gas. Dat hoop ik dit jaar terug te brengen naar 3600kwh en 1200m3. Volgend jaar hopelijk nog iets minder.

Dekentjes, pantoffels gebruiken wij sowieso al. Volgend jaar hopelijk zonnepanelen. Er komt een nieuwe keuken met inductie. Alles is hr+++, behalve de voordeur. Die moet ook nog worden vervangen, maar goed, kunnen niet alles tegelijk. Koop deze winter wel een dik gordijn voor de deur.

Boodschappen zijn bij ons héél duur, weet ooo niet zo goed hoe we daarop moeten bezuinigen, gewoon heel grote eters (man, zoon en dochter) hier en het is gewoon zo duur geworden.

Auto gebruiken we nauwelijks. Hebben vorig jaar al 1 weggedaan en doen nu bijna alles op de (elektrische fiets). In de winter zal man denk ik wel iets vaker de auto naar het werk pakken.

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Zojuist een set speedcomforts aangeschaft voor de convector put in de woonkamer. Via rentepunten ging daar 25% korting vanaf. Dat maakte de prijs een stuk leuker. Radiatorfolie hebben we al.
    Ik ben vóór verwarming lager zetten - maar ik wil wél comfort houden, omdat het me anders te veel energie kost, dus op deze manier probeer ik het in balans te houden ;) .

We gebruiken een regenton voor de planten binnen (en buiten) - we hebben er inmiddels 2 - één in de voortuin van 250 liter en 1 in de achtertuin van 100 liter.

Van de week voor het eerst kipfillet besteld via mrfillet - 8 euro de kilo nog - maar in de supermarkt kan ik het niet voor die prijs vinden - en wij eten eigenlijk vooral kip.

Sowieso eten we een stúk minder vlees tegenwoordig.

Ik ga iedere 2 weken wel naar Budgetfood - soms is het zuiniger - maar niet altijd ;) . Foodello ga ik ook in de gaten houden. Maar met name met een verjaardag vind ik beiden heel handig en goed voor je budget.

Als het lukt koop ik brood via een broodpakket van too good to go

Eten vriezen we makkelijk in. Uit eten gaan doen we zelden.

Bosje lente-ui wordt in een glaasje water gezet en gebruiken we zo wat langer (tot ik vergeet het water bij te vullen en het uitdroogt... oeps) .

oh en ik gebruik de droger momenteel amper... voorheen gooide ik (bijna) alles, altijd in de droger.. nu gaat alles aan de lijn als het buiten droog is... Wanneer de zolder wat groter is (dakkapel) hangen we op zolder mogelijk ook nog 2 lijntjes op. Dat droogt net wat prettiger dan het wasrek vind ik.

20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.479
    21.882
    113
    Dankjewel :) ♥️ Zo ervaar ik het ook hoor, een levensstijl, waar we veel voldoening uit halen. Ik krijg wel eens de vraag of het niet vermoeiend is om "altijd met bezuinigen bezig te zijn", maar zo voelt dat voor ons absoluut niet.
    Ik vind het erg leuk om dingen te gebruiken die anderen zouden weggooien. Begint een beetje m'n specialiteit te worden, denk ik :roflmao:. Bouillon maken van groentenschillen en botten, eetbaar "onkruid" plukken, watermeloenschil fermenteren etc. Dat van die aardbeienkroontjes weet ik nog maar sinds vorig jaar, ik leer altijd bij. Ik baal altijd wel weer met terugwerkende kracht, dat ik dan in het verleden zoveel "onnodig" heb weggegooid :p

Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina