Bezuinig jij? Op welke manier?

Discussie in 'De lounge' gestart door Annemeis, 31 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Jammer he? En ik vraag mij af, want ik heb er weinig inzicht in, is die prijsverhoging nodig, is de inkoop zoveel gestegen, of is het echt een schandalige prijsverhoging?

2. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.827
    9.336
    113
    Gelderland
    Dat is idd een hele nette prijs voor de hoeveelheid. In Italië zijn we zo'n beetje elke avond uit eten gegaan en waren daar meestal voor 70/80 euro klaar incl een wijntje. De avonden dat we iet meer uitpakten waren we dan bijv 110,- kwijt. Dan zaten we ook echt allemaal goed gevuld en veel drinken besteld.

3. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.827
    9.336
    113
    Gelderland
    Heel jammer want het is voor ons ook echt even gezintijd. Gezellig kletsen met de kinderen zonder schermen en nieuwe dingen proeven..
    Sushi bestellen was ook zoiets wat we vaak deden en steeds duurder werd, daar zijn we ook mee gestopt. Ik maak nu om de week een lekkere pokébowl met alles erop en eraan. Een stuk goedkoper en eigenlijk veel lekkerder.

Syane en NiVa0230 vinden dit leuk.
  4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.228
    6.680
    113
    De horeca kampt natuurlijk ook met gestegen energieprijzen en loonkosten. Dus die pannenkoek is niet alleen meel/eieren/melk, maar ook gas/licht en personeel.

femkes, Chayammy, cowgirl80 en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja klopt. Duitsland is goed te doen. Altijd al goedkoper geweest dan NL qua horeca. Van de zomer ook voor een prima prijs geluncht daar. Zeker nadat we Noorse prijzen gewend waren.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.190
    113
    Nou ik vond het best wel tegenvallen, zo erg dat wij Zwitserland gewoon "goedkoop" vonden dit jaar. Was met sommige dingen zelfs goedkoper dan Duitsland.

Syane vindt dit leuk.
  7. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw

Nee, wij hoeven niet te bezuinigen, wij zijn allebei meer gaan werken. Nu allebei fulltime. We houden wel rekening met het milieu, dus letten wel op minder gas en minder elektriciteit gebruiken. Vlees eten wij niet veel.
    Maar ik ben wel erg blij dat wij niet met extra sokken en een dekentje verplicht op de bank hoeven te gaan zitten. Mijn hart breekt voor alle mensen die komende winter vastlopen.
    Ik begrijp alleen niet waarom de optie werken of meer werken niet voorkomt? Als je iets kan doen om je situatie te verbeteren dan doe je dat toch?

8. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Dit vind ik echt verdrietig! En met jullie zijn er veel gezinnen die in deze situatie zitten of komen. Sterkte! Ik hoop dat er snel iets tegen de longcovid gedaan kan worden.

pinkel vindt dit leuk.
  9. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Gas en elektra is een stuk duurder, voor zowel de horecazaak als de leverancier, dat moet toch weer ergens verdient worden.
    En er zal nog wel een stuk Corona-schuld weggewerkt moeten worden bij een hoop zaken.

citroenrasp en tuc vinden dit leuk.
  10. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Vandaag bleek de kringloop 75% korting op kleding te hebben. Ik heb voor 11 euro 7 stuks gekocht:
    Een (prachtige!) rok van Ted Baker, een longsleeve van esprit en een colbertje van even&odd voor mezelf, een blouse, colbertvestje en longsleeve voor S en een super shiny roze galajurk voor in de verkleedkist. Daarna dat wat ik bespaard heb uitgegeven bij het tuincentrum, dat wel ;)

Luna86, Athina en rijo vinden dit leuk.
  11. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.953
    113
    Vrouw
    Meer werken is geen optie hier omdat alle opvang volledig vol zit. Dan moet ik ze nu gaan aanmelden, kan ik pas volgend jaar terecht maar dan moet de jongste alweer naar de bso. En als de boel echt op een recessie uitloopt, dan heb ik grote kan dat mijn werk mijn contract volgend jaar niet verlengd omdat ze me dan niet meer nodig hebben. Dan is de vraag of ik die opvang nog wel ga nodig hebben, op dezelfde dagen en ik weer werk vind…

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij hoeven niet per se te bezuinigen, want hebben gelukkig allebei een goed inkomen.
    Maar de horeca laten we sinds deze zomer wel links liggen. We gingen al niet vaak uit eten en sinds de coronapas eigenlijk helemaal niet meer. Afgelopen zomer toch weer een paar keer gedaan, maar we zijn ons een ongeluk geschrokken van de prijzen. Wij zijn helemaal niet van de chique restaurants, maar zelfs gewoon in een brasserie of eetcafe betalen we met z'n vijven zo 150 euro en dan is het niet eens drie gangen.
    Met mijn verjaardag gingen we bij onze favoriete Griek eten. Voor corona had die op doordeweekse dagen een driegangenmenu voor 20 euro. Dat kostte nu 28 euro pp. Waren we incl. drankjes 200 euro kwijt. Dan zit ik gewoon niet lekker relaxed meer te eten. Dus dat doen we niet meer. Net als op zaterdag patat halen bij de snackbar. Vorig jaar kostte dat ongeveer 18 euro, tegenwoordig zijn we voor dezelfde bestelling 25 euro kwijt. Tja, dan zet ik zelf de frituurpan wel een keer aan hoor.

Verder koop ik sinds een tijdje mijn kleding en die van de kinderen vaker bij de kringloop. Dat hoeft eigenlijk helemaal niet, maar ik vind het wel leuk om daar nog echt mooie merkspulletjes te zoeken en te vinden. Ook het idee dat er dan niet weer iets nieuws in elkaar gezet en vanuit India of China naar NL gebracht moet worden voor mij, maar dat we gewoon iets gebruiken dat er toch al was. Ik ben helemaal niet zo'n fanatieke milieubeschermer, maar dat is toch wel een lekker gevoel,.

Qua energiegebruik zitten we een beetje in afwachting. We zijn net verhuisd. Ons huis had een heel slecht energielabel, maar we hebben flink geisoleerd en opgeknapt. De vorige bewoner stookte het bloedheet in de winter, dus die zal wel een flink gasverbruik hebben gehad. Wij zijn toch al niet zo van de grote warmte, en nu met betere isolatie, hoop ik dat het verbruik wel een stuk lager is dan hij aangaf. En ik hoop dat het boven niet al te koud is in de winter. Het dak is nog niet opgeknapt, dat was al wel een klein beetje geisoleerd, maar lang niet voldoende waarschijnlijk. Dus ik hoop dat het een beetje te doen is daarboven.
    We krijgen ook nog zonnepanelen over een paar maanden. Die hadden we altijd al in ons vorige huis en ik was gewend om bv de wasmachine en vaatwasser vooral te laten draaien als de zon scheen. Dat doe ik nou nog steeds, maar op dit moment maakt dat natuurlijk niks uit, haha. Zo'n gewoonte. Ik zal blij zijn als we ze straks weer hebben.
    Ik probeer wel de kinderen wat meer bewust te maken van hun verbruik. Ze hebben nogal de neiging om lampen aan te laten staan of lang te douchen en drie keer per week uitgebreid in bad te gaan. Een keer in bad vind ik prima, maar niet om de avond zo'n heel bad voor een half uurtje vol laten lopen.

Ik maak me inderdaad wel zorgen over de mensen die met hun energieprijzen in de knel komen. Een collega van mij verdient best een aardig inkomen, maar is alleenstaande moeder, dus ze moet het wel alleen rooien. En haar tarief is onlangs verdubbeld. Dat is gewoon iets wat zo iemand er net niet bij kan hebben. Nu is ze maar wat meer uren gaan werken, maar zo heel fijn is dat niet als je ook al alleenstaande moeder van twee jonge kinderen bent. Dat vind ik echt wel heel zorgelijk.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.190
    113
    Ik geloof ook wel dat het ergens wegkomt, maar ja, op een gegeven moment wordt het (voor mij) gewoon te gek. Ik ben gek op uit eten gaan, gewoon de gezelligheid, niet hoeven koken, lekker eten, maar het moet wel leuk blijven. En bij 24 euro voor een schnitzel en 4 euro voor een drankje, zit ik niet lekker meer. We kunnen het wel betalen, maar ik wil dat niet meer.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Dat ook ja. Ik heb al van verschillende ouders de vraag gehad of hun kinderen 2 dagen ipv 1 of 3 ipv 2 mogen komen omdat ze personeel te kort komen en extra willen gaan werken, maar ik heb geen plek. En dat geldt ook voor bijna alle collega's.

Saartje33 vindt dit leuk.
  15. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.755
    18.866
    113
    Vrouw
    Voila dit.
    Al denk ik wel dat sommigen lekker mee doen met prijsverhoging en gewoon nog steeds lekker winst maken op hun drankjes (sangria 9 euro, gin tonic aan de prijs van een fles, glas huiswijn waarbij je voor een glas meer betaald dan dat de aankoopprijs is ....).
    Dat degene met zijn of haar pannenkoekenhuis ook extra kosten heeft, is uiteraard de waarheid maar het blijft voor mij als klant toch echt wel een pannenkoek op mijn bord en daar betaal ik geen hoop geld voor.

tuc, suus1983 en Luna86 vinden dit leuk.
  16. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Wij hoeven ook niet te bezuinigen en dan werkt alleen mijn man. Maar stel dat de man aan de nood zou zijn, dan zou ik met 2 dagen werken ruim voldoende inkomsten genereren. Maar voor nu is die noodzaak er niet en is het voor mij beter om thuis te zijn. Dus dat doe ik ook. Wel schrik ik enorm van de prijzen waardoor ik bijvoorbeeld denk die pannenkoeken eten we thuis wel.

bluedrake, citroenrasp, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.827
    9.336
    113
    Gelderland
    Wij hoeven ook niet te bezuinigen maar ik vind dat ik wel iets moet doen om de kosten een beetje te beperken. Meer werken is voor mij zeker een optie alleen zijn de uren die ik zou willen werken zijn niet beschikbaar bij mijn huidige werkgever. Ik heb maar een 2 uren contract en werk liever alleen onder schooltijd, we hebben geen vangnet en bso is geen optie meer.
    En dan ben ik echt heel blij dat we nog steeds in de luxe positie zitten dat we het met 1 inkomen heel goed redden. Maar als het idd echt zou moeten dan zou ik ook alle mogelijke uren en banen aanpakken ;) Dan vinden we daar ook wel weer een weg in.

Marti en suus1983 vinden dit leuk.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.190
    113
    Nou dat dus hier ook precies zo.

Boordevol vindt dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.190
    113
    Precies. Als het nodig is ga ik wc's schoonmaken of ander werk doen wat ik kan vinden. Het is echter nog niet nodig. Zolang we nog een leuk bedrag opzij kunnen zetten elke maand laat ik liever zo. Neemt niet weg dat alles ontzettend duur is geworden en besparen altijd mooi meegenomen is.

citroenrasp en Luna86 vinden dit leuk.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Echt extra geld nodig hebben of gewoon wat "luxe" kunnen schrappen zijn idd 2 verschillende dingen.

Gewooniemand, Syane, NiVa0230 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina