- Pastasaus: Met een paar blikjes (die hele kleine) tomatenpuree en groenten/kruiden kan je al een lekkere saus voor je pasta maken. Kijk wel uit dat je niet teveel water toevoegt, dan wordt het te nat. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is zelf pasta maken (met pastamachine) ook goedkoper dan het kopen. Vooral de duurdere vormen of volkorenpasta. - Wasmiddel: Kijk wat de hardheid van je water is, maar volgens mij kan je gewoon een deel wasmiddel door soda vervangen. En wasverzachter is overigens echt onzin, is ook nog eens slecht voor bepaalde stoffen (behalve katoen). - Mobiele telefonie: Je hebt tegenwoordig goedkope sim-only abbonementen. Wel héél goed de kleine lettertjes/voorwaarden doorlezen! Maargoed, is vaak toch goedkoper dan beltegoed. - Grote verpakkingen: Dat scheelt ook wel. Bijvoorbeeld een zak rijst van 5 kilo is goedkoper (en net zo lekker, vooral die van de lidl) dan pakjes van 400 gram of een kilo. - Supermarktketens: het beste natuurlijk bij aldi/lidl, maar AH heeft ook een groot goedkoop assortiment (euroshopper). - Eén dag in de week 'ongezond' (dus geen groenten) is niet zo erg. Gewoon soep met een broodje ofzo of pannenkoeken. Scheelt ook weer in de kosten. - Kaas zelf raspen, want geraspte kaas is afkomstig van rest- of afvalkaas. Is zonde dat je er dan zoveel aan betaalt terwijl het zelf raspen op hetzelfde neerkomt, en zelfs gezonder is. Er zijn vast nog meer tips maar om zo alles 1-2-3 op te schrijven lukt me denk ik niet. Misschien komen er nog meer, ben er ook benieuwd naar! Niet dat we het niet redden, maar ik houd me ook wel met dit onderwerp bezig, ook met het oog op het milieu en waarom zou je teveel aan 'onzinnige' dingen uitgeven als dat helemaal niet hoeft. I.i.g blijf ik wel dit topic in de gaten houden.
Een tip ivm wasverzachter => azijn gebruiken! De kleding is superzacht en ruikt NIET naar azijn, maar gewoon naar het wasmiddel! Gewoon in het wasverzachterbakje doen...
Ik gebruik altijd azijn in mijn wasmachine was ook een tip van Siemens monteur is gelijk een goede ontkalker...
Met azijn maak je ook de waterkoker goed schoon, dan ruikt het wel naar azijn (tijdens het koken) ja, maar na een paar keer omspoelen ruik je er niks meer van. Zo zal dat ook wel met de wasmachine gaan aangezien die minstens een uur bezig is met spoelen na de zeep...
Ja inderdaad gewoon een flinke geut, ik meet het ook nooit af! Bij Miele zeiden ze dat het ook dat het nog eens goed is voor je machine ook omdat het een goede ontkalker is! Wij hebben hier grondwater dus onze toestellen moeten vaker ontkalkt worden, maar de wasmachine is altijd tiptop op dat gebied En voor diegenen die bezorgd zijn voor de geur => geen paniek, je merkt er niet van! Gewoon doen!
Ik gebruik altijd een halve fles eens in de zoveel weken en de machine (leeg) op 95 graden om m even flink schoon te maken. Ruik je echt niks van!
Ik zet altijd nieuwe spijkerbroeken een nacht in azijn en koud water dan geven ze idd niet meer af. En als je er een oude, vale spijkerbroek bij je nieuwe spijkerbroeken in gooit dan wordt die gelijk een beetje blauwer.
Azijn werkt trouwens ook goed tegen het ontkalken van waterkoker en koffiezetapparaat. Lekker goedkoop. Even een bodem azijn er in en aanzetten of doorlaten lopen. Daarna goed naspoelen met water, meerdere malen
Nou, heel wat leuke tips gelezen zeg! Ik zeg maak in ieder geval de sauzen voor pasta's en rijst zelf ipv een potje te pakken. Het is gezonder en je weet dan wat er inzit (geen onnodige geur- kleur en smaakstoffen) en ook een stuk goedkoper! Een lekker bolognesereceptje; -300 gr rundergehakt -1 ui, gesnipperd -1 pak gezeefde tomaat (500 gr) (vaak te krijgen voor nog geen 40 cent) -1 grote teen knoflook -1 bouillonblokje -olijfolie -1/2 tl suiker -zout en peper naar smaak -scheut rode wijn (is optioneel) -basilicum Erg simpel, maar vooral erg lekker! En voor de variatie doe ik er de ene keer wat champignons in en de andere keer een winterwortel en wat bleekselderij. Maar ook zonder deze toevoegingen is de saus erg lekker en gezond want: "Tomaten bevatten heel veel flavonoïden en die zijn heel belangrijk. Ze remmen de omzetting van calorieën naar vet, ze verkleinen de kans op kanker, het zijn anti-oxidanten, kortom: Bolognese is gezond!" (Dat was een quote, geen eigen tekst... ) Verder heb ik eigenlijk geen toevoegingen na alles wat ik heb gelezen...
Tomaten zijn echt super gezond. Ik haal altijd zowel de saus variant ( puree, blokjes en gezeeft) als de verse tomaten. Mega zak vol heerlijke tomaten. Kost niks of bijna niks. Knoflookpasta is ook een goedkoop recept: Pasta knoflook ( zoveel tenen als je lekker vindt) Olijfolie ( gewoon die van de aldi) Zout peterselie Kook de pasta met flink zout. Bak de knoflook in een pan met veel olijfolie. Niet te lang bakken. Heel even erin, en snel er weer uit. Dan de knoflook met de olie bij de pasta doen. Peterselie erover en klaar. Vegatarisch en lekker. Doe er lekker een tomaat bij.