Hoi dames, Sinds een aantal weken loop ik regelmatig tegen dingetjes aan die mij niet erg bevallen in hoe er met mijn dochter en onze wensen omgegaan wordt. Maar, voordat ik eventueel een gesprek aanvraag, wil ik het even bij jullie toetsen. Dit is mijn eerste kindje en heb verder dus geen ervaring met kdv's, dus misschien ben ik op sommige punten wat overbezorgd of verwacht ik te veel. Dus eerlijk zeggen graag Ik noem de meest in het oog springende dingen van de laatste paar weken even op: - vaak commentaar op wat mijn dochter nog niet eet (waarom geen smeerkaas? waarom geen sinaasappel?); heb al 2 keer langs moeten komen om uit te leggen wat onze visie op eten is (en die is echt niet ingewikkeld hoor, voornamelijk dat ik liever niet heb dat ze dingen te eten krijgt die ik niet eerst zelf met haar thuis uitgeprobeerd heb) - op eigen houtje 2 boterhammen gegeven in plaats van 1 en zonder te overleggen de tussen de middag fles eraf gelaten (terwijl een kindje van 7 maanden volgens mij minstens 500 ml nodig heeft ) - mijn dochter een boterham met smeerkaas gegeven terwijl ik specifiek had aangegeven dat ik dat niet wilde (en dan tegen mijn man zeggen bij het ophalen "ze vond het heerlijk hoor") - tref mijn dochter vaak aan in een ander bed dan die van haar, zelfs op een andere groep - nauwelijks overdracht: overdracht gaat niet verder dan eten/drinken/luiers (dus ik weet helemaal niet, bijvoorbeeld, hoe ze nu is met andere kindjes, of met welke speeltjes ze graag speelt) en zelfs dat gaat de laatste tijd mis. Niemand die precies weet wat ze gegeten heeft of wanneer ze voor het laatst een slaapje heeft gedaan. Mijn man had aangegeven dit niet goed te vinden dus nu zouden we voortaan einde middag gebeld worden door de mevrouw die haar de halve dag ziet, voordat ze naar huis gaat. Nog geen enkele keer gebeld... Ik hoor het graag van jullie, alvast bedankt voor het meedenken!
Mijn dochter gaat ook naar het kdv en sorry maar dit vind ik niet normaal!! Hier houden ze rekening met je wensen oke het enige wat voorgekomen is dat ze haar soms laten slapen en dan niet een uurtje zoals ik had aangegeven maar iets langer..maar opzich heb ik daar geen problemen mee zolang ze savonds ook gewoon gaat slapen vind ik het prima En overdracht?? Hier werken ze met een schriftje en schrijven ze in hoe het die dag is gegaan dus ieder kind een eigen schrift Dus ik zou dan ook zeker een gesprek aan gaan want ik vind het dus niet normaal
Hebben ze geen overdracht schriftje? Bij ons hebben ze tot 18mnd elke keer alles opgeschreven 'eten, slapen, spelen'. Bedenk wel dat bij 7mnd weinig te vertellen valt over spelen, maar wel altijd wat natuurlijk. Over eten: ik zou dat goed bespreken, ik was ook altijd heel strikt met eten, en soms ging het wellens per ongeluk anders, maar zeker niet structureel. Het is heel belangrijk dat je vertrouwen kunt hebben in de mensen waar je je kind achterlaat. Ik vind het bijv super dat bij ons vrijwel alle leidsters (ook van andere groepen en van bso) zo weten dat mijn zoontje geen melk en aardbeien mag eten (allergie), en dat mijn dochter niet hoeft te slapen op kdv. Ik zou het zeker bespreken en zelf een kdv-boekje kopen en meenemen, zodat ze alles kunnen opschrijven.
Ik werk op een babygroep en vind dit niet normaal. Heb wel een collega die ook zulke dingen kan doen als smeerkaas op brood als ouders hebben gezegt alleen boter. Dat is heel lastig en ik zeg er dan altijd wat van. Wees open, geef het aan en schrijf het desnoots op in een schriftje en vraag de leidsters daar elke dag in bij te houden wat ze eet en hoelang ze slaapt, bijzonderheden enz. T is jammer dat t zo moet maar vertrouwen is het allerbelangrijkste en ik vind je geen overbezorgde mama. T is jou kind en jij beslist daarover, het is mijn/hun werk om die wensen na te leven. Succes en echt wat van zeggen hoor!!
Dat ze 2 boterhammen geven ipv 1 begrijp ik wel. Sommige kindjes hebben op het kdv meer honger als thuis. Dat ze dan de fles weglaten is raar, ze zullen zelf toch ook drinken bij de boterham? De andere dingen snap ik echt niet. Ze horen niet te zeuren over jouw opvattingen en ze horen gewoon bij te houden wat je dochter eet/drinkt/slaapt. Zou het zeker aankaarten. Eerst een gesprekje met de leidsters zelf en daarna eventueel met de leidinggevende.
Hmm.. Dat vind ik niet normaal. Ik werk zelf ook op een kinderdag verblijf en bij ons gaat alles in overleg met ouders! Mondelinge overdracht is bij ons erg uitgebreid. En bij kinderen tot 2 jaar hebben we ook nog een schriftje. Ik zou het zelf erg fijn vinden als ouders het aan zouden geven als ze dingen anders zouden zien. Dus geef het aan wat je niet lekker zit! Desnoods bij leidinggevende.
hmm zelf op een kdv gewerkt, dit is mijn idee erover. Bij kleintjes gaf ik nooit iets dat thuis nog niet gegeven was, vanwege allergieeen ofzo. Ik vroeg dus uit mijzelf als ze fruit mochten welke soorten. de middagfles eraf laten vind ik niet goed als ze dat op eigen houtje doen..een tweede boterham zie ik niet zo'n probleem in. bij ons hadden de kindjes niet echt eigen bedjes, werden gewoon verschoond als er een ander kindje in ging en ook wel eens op de buurgroep omdat het dan voor de rust in de slaapkamer beter was. De overdracht, beetje simpel misschien idd. Ik zou als ouder dan naar zulke dingen vragen, misschien pikken ze dan op dat jij wat meer wil weten en gaan ze dat automatisch doen.
Jammer dat je zo weinig overdracht hebt. Kom je net op een tijdstip dat heel veel ouders hun kindje ophalen? Inderdaad zeer spijtig dat ze iets geven wat jij niet wilt dat ze krijgt, daar houden ze normaliter wel rekening mee. Het valt allemaal wel mee, maar bij elkaar is het een hele stapel en wordt het teveel. Waarschijnlijk allemaal niet heel bewust gedaan. Heb je niet de ouder gepsrekken? evalutatiemomenten?
Dit is niet normaal. Bij ons meisje werd tot 1 jaar keurig in haar schriftje bijgehouden hoeveel cc ze dronk, wat ze at, hoeveel ze sliep en hoeveel plas en poepluiers ze had. Dit alles nauwkeurig met de tijden erbij. Verder werd in dat schriftje vermeld hoe het die dag ging en wat ze had gedaan. Ook bij het ophalen was er altijd een overdracht. Na haar eerste jaar zijn ze met dat lijstje gestopt (alleen op aanvraag) maar dit vond ik niet nodig want ik wist gewoon dat zij een prima ritme toepassen. Ik breng haar ook iedere week zonder zorgen en ze vindt het helemaal leuk daar!
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels een goed gesprek gehad met de leidsters, ze waren open en zeer begripvol, hebben excuses aangeboden voor hoe het de afgelopen weken gegaan is. Deze week is het tot nu toe heel goed gegaan, veel meer informatie tijdens de overdracht. Laten we hopen dat dat zo blijft!