Spaar/led lampen, rolluiken achter beneden(veilig en scheelt enorm in de stookkosten) houdbare producten zoals wasmiddel, shampoo etc 1 + 1 gratis of een vergelijkbare aanbieding. Speelgoed voor verjaardagen/sinterklaas in de uitverkoop halen ,Qua eten kijk ik wat er in de aanbieding is qua groente/fruit en dat eten we die week. Niet meer regelmatig lunchen in de stad in het weekend(toen we nog samen waren) maar uitgebreide lunch thuis in het weekend met het gezin. Veel op mp zoeken als het niet perse nieuw hoeft te zijn Kattenvoer bij zooplus bestellen ipv in de winkel Ik douche minder lang Was zoveel mogelijk buiten hangen en in de winter op zolder
Wasbare luiers Borstvoeding Primark/zeeman/wibra vd kinderen Zuinig met energie/water Zuinige apparaten Opletten met boodschappen doen
De reden dat wij bezuinigen is voor het milieu en voor onze portemonnee. Op het moment is het ook echt noodzakelijk omdat we noodgedwongen van alleen mijn salaris leven maar het is niet zo dat als we weer twee salarissen hebben we gaan spenden, absoluut niet juist.
Eigenlijk begonnen als noodzaak, daarna is het meer een soort hobby geworden. Nou ja, noodzaak... Maar als we niet wat zuiniger leefden dan had ik niet kunnen sparen. Daarbij ook vanwege het milieu. Als ik het dus ooit financieel breder heb zal ik sowieso zo blijven leven! Ik denk dat mijn bezuinigingsbezigheden niet eens in één lijstje op te sommen zijn maar hier komen er een paar: - Ik sorteer de was op 'vuil' en 'niet vuil maar moet opgefrist worden'. Bij de laatste categorie doe ik echt een minimum aan wasmiddel erin. En we hebben geen droger. Letten op lampen (overigens is een spaarlamp alleen lonend als het meer dan een kwartier aan is dus bv. in de wc zou ik geen spaarlamp hangen). Een stoompan gebruiken, zo kan je bv. onder aardappels koken en boven de groenten stomen. - Groenten en fruit bijna alleen in de aabieding is, we lusten toch bijna alles wel. Vlees eten we niet vaker dan 2x per week ongeveer (ik maak wel eens seitan -vleesvervanger- zelf, dat kost uiteindelijk maar 10 cent per persoon). Pakken fris hebben we alleen in huis voor bezoek, zelf drinken we voornamelijk water overdag. Koken doe ik regelmatig voor 2 dagen al is dat meer vanwege tijdbesparing. Maar qua kosten is het ook mooi meegenomen! Koken doe ik sowieso zonder pakjes en zakjes, ik heb een heel scala aan kruiden en specerijen in huis die ik meestal bij de toko of Turkse supermarkt koop. Is daar vele malen goedkoper. Brood heb ik het afgelopen driekwartjaar nog maar één keertje in de winkel gekocht en dat was omdat de oven het had begeven. Dus we maken al lange tijd brood zelf en dat bevalt heel goed. Kookroom maak ik ook zelf en dat is de helft goedkoper dan een pakje room uit de winkel. Tip voor dames die graag bakken: Zakjes vanillesuiker zijn trouwens ook makkelijk te hergebruiken, gewoon een schepje suiker erin doen en het zakje goed afsluiten met een paperclip. - Wasmiddel in de aanbieding bij Lidl (hoe graag ik het ook wil is zelf wasmiddel maken hier helaas geen succes) en als er geen aanbieding is dan het wasmiddel van AH Basic/Action. Wast ook gewoon goed schoon. Allesreiniger gebruik ik niet meer, je kan ook goed schoonmaken met afwasmiddel, azijn of soda. Zelfgemaakte wc-reiniger heb ik dan wel weer: lege literfles afwasmiddel nemen, voor 7/8 deel vullen met azijn en rest opvullen met afwasmiddel. Vanwege de vorm van de fles kan je overal makkelijk onder spuiten. Verder nog een spuitbus met half water en half azijn om mee af te stoffen, voor het aanrecht, toiletruimte e.d. -(Kinder)kleding kopen we eigenlijk alleen tweedehands of in de uitverkoop. Eigenlijk kijk ik bij bijna alles wat ik nodig heb eerst of ik het niet tweedehands kan kopen. -Verzorgingsproducten: tot nu toe heb ik homemade make-upremover, deodorant, babydoekjes en scrub gebruikt. Binnenkort wil ik graag ees tandpasta maken, kijken hoe dat bevalt.
Ik doe ook veel van de dingen, die al genoemd zijn: - was verzamelen - droger alleen kwartiertje aan om de handdoeken zachter te krijgen (daarna gaan ze op de aslijn om te drogen); rest van de was wordt op de waslijn gedroogd - aanbiedingen, huismerkproducten, in de uitverkoop of op marktplaats kopen - verzorgingsproducten (haarverf, shampoo, make up enz.) in Duitsland kopen, waar we toch al regelmatig zijn - verwarming, licht en water alleen aan als dat echt nodig is Wat ik echt vies vindt is niet doortrekken na het plassen!
Eigenlijk vrij weinig, het enige is dat we naar Duitsland rijden voor toiletspullen etc. Scheelt zoooo veel en is voor ons echt om de hoek dus dat loont zich. En verder kijk ik wel een beetje naar aanbiedingen, zoals bijv wc papier en wasmiddel koop ik altijd in de aanbieding.
Jeetje....ik doe echt niks van alles wat jullie doen. Best wel slecht. Hoe kan ik dat veranderen? Maar dat van iedereen maar naar de wc zodat je maar 1 x hoeft door te trekken vindt ik echt eeuuwww...sorry.
- Was draaien in de nacht/ weekenden (laatste tijd vaker overdag) - Proberen niets weg te gooien (eten) - Vaker huismerk dan A-merk - Wasmiddel enkel kopen met 1+1 gratis - alle verzekeringen (behalve leven) vergeleken met Independer.nl - eten vanuit huis meenemen na werk (tenzij ik ziek ben) - thuis trainen i.p.v. fitness Dat waren de hoofdpunten denk ik..
Hoe doen jullie dat, wasmiddel maken? Hier: -Theezakje twee keer of openknippen zodat je er twee heb -2/3 keer per week (kort) douchen -geen kraan aan tijdens tandenpoetsen -aanbiedingen/gratis artikelen (geld retour) -MP of kringloop -Ledlampen -kliekjes voor de volgende dag -CV gaat aan als het onder de 19 graden, in de nacht 15. -Niet onnodig kleding kopen (niet dat ik er altijd op let) -Groentetuin -bramen plukken
Badwater gebruiken we voor ons allemaal. Ukkie heeft maar een klein laagje nodig. Een paar uur later doen we wat warm water erbij en ga ik gezellig met mijn man. We hebben een eigen groententuin. We hebben met andere tuinders een ruilsysteem, dus hoeven we nooit groente of fruit te kopen. Ik kook grote hoeveelheden in 1 keer en vries het in porties in, zoals spaghettisaus in 1 keer 5 liter. Brood bakken we zelf, maar nooit 1 brood, maar meerdere en deze vriezen we in. Vieze kleding staat hier in een emmer sop, zodat alles op kort programma gewassen kan worden. Vaak zet ik dan nog de centrifuge uit of op kort. Droger en afwasmachine hebben we niet en zelfs het afwaswater gebruiken we voor de wc.
Vind het toch wel knap hoe sommigen het allemaal doen. Eerlijk gezegd ben ik gewoon te lui en gemakzuchtig om op alles te gaan letten. Als ik het koud heb gaat de verwarming aan, ongeacht het seizoen. Ik ga echt niet in de kou zitten in mijn eigen huis. Wasmiddel en verzachter koop ik gewoon in de aanbieding. De toilet spoel ik gewoon door. Douchen doen we elke dag, ook mijn zoontje gaat elke dag in bad. Kleding koop ik nieuw, bij c&a, h&m etc. hebben ze genoeg dingen voor weinig. Koken doe ik gewoon per dag, alleen pasta's, rijstgerechten en soep etc. Kook ik voor 2 dagen. Ik vries niks in, behalve vlees. maar dat koop ik meestal gewoon dagvers omdat ik bijv. kipfilet echt vies vind als het ingevroren is geweest. Waar ik wel op bespaar is dat ik vlees en groente bij de turkse winkel koop, scheelt me een hoop geld. O en 35% korting vlees koop ik nooit, dat ligt al dagen in de winkel dus vertrouw ik niet. Vaak zie je ook dat de kleur dan toch een beetje anders is dan vlees wat net in de winkel ligt.
- maak sinds kort mijn eigen wasmiddel - koop bijna alleen maar aanbiedingen in de winkel tenzij ik het echt nodig heb en het niet kan wachten tot het wel in de aanbieding is. Kip en gehakt eten wij veel en dat kopen we alléén als het in de aanbieding is. - kraan uit tijdens tandenpoetsen - kids douchen samen - wc-stop met doortrekken(je gebruikt dus niet volledige tank elke keer) - verkoop spullen(speelgoed) als we t nooit gebruiken - lampen staan zelden aan. heb geen sfeerlicht, alleen nuttige lampen - kleding goedkoop, aanbieding, 2ehands - hondenvoer via zooplus, scheelt een boel geld en gesjouw - auto weggedaan. dan maar zo nu en dan met de trein helaas wel extra kosten erbij gekregen. zijn verhuisd(groter gaan wonen) dus verbruiken waarschijnlijk meer maar dit weten we pas eind van t jaar. jongste gaat naar psz straks dus dat zijn ook weer kosten. oudste zit op zwemles, weer nieuwe kosten erbij. en de huur is hier hoger dan vorig huis plus dat ze er sinds 1juli 20,- bovenop hebben gegooid oja en eten vries ik in als het over is of we eten het de volgende dag gewoon nog een keer. maar dat komt zelden voor want hebben grote eters hier en kook zo min mogelijk teveel
Ow, voor de mensen met huisdieren: wij halen slachtafval bij het slachthuis en poelier. Scheelt volgens mij bergen met geld als ik die prijzen zie van brokken en onze hond vind het erg lekker!
ik vind het juist leuk om met zo min mogelijk spullen/ geld/ water/ energie het leven te leiden, een soort uitdaging voor jezelf. Beter voor je portemonnee en beter voor het milieu, en daarnaast hoef je er ook nog minder hard voor te werken uiteindelijk. Dus houdt je tijd over om zuinige dingen te doen. Bijv lekker gratis naar de speeltuin, of stoomtrein kijken en er zelf niet ingaan. Zelf komkommers te kweken, yoghurt te maken, wasmiddel te maken, je band te plakken, brood bakken etc. Het is toch veel fijner om trots op jezelf te kunnen zijn dat je zelf iets voorelkaar hebt gekregen ivp gekocht? Ik douchte een aantal jaar geleden elke dag en soms 2 keer per dag. ZOontje douchte ook elke dag en kreeg enorme eczeem, inmiddels doucht hij elke 3 dagen, (hij is nog geen tiener en geen vies zweet) en heeft geen huidproblemen meer. Overigens gebruik ik dus ook alleen maar olijfoliezeep, die terugvettend is.
eens. ik heb veel van deze dingen uit huis meegekregen dus die gaan automatisch. echt niet dat ik daar zo bij na denk hoor! Ik geloof dat er ergens een site is waar je je 'voetstap' op kunt bepalen, ik zal ff zoeken..
net ff de test gedaan maar kom er niet veel wijzer uit er staat: "Je ecologische voetafdruk bedraagt: 4.7 ha hetzij 46511 vierkante meter" "De duurzame voetafdruk: 1,8 hectare" geen idee of dit goed is? daarna kreeg ik 15 tips om te bezuinigen maar van de 15 doe ik er 14 al zo'n beetje