bezuinigen

Discussie in 'De lounge' gestart door 2de leg, 29 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ik erbij werken is geen optie(al 13jaar rugpatient) en sparen is daardoor ook een kunst. want dit kunnen we tot op de dag van vandaag dus niet. we komen altijd net uit tenzij er een onverwachte rekening komt dan hebben we roodstand. vandaar dat ik zo veel mogelijk wil bezuinigen maar voor zover ik weet doen we dat al waar we kunnen. ja kan wel op oud brood en rijst gaan leven en mijn eigen tandpasta ofzo maken. maar dit noem ik geen leven. vind wel dat je gewoon normaal moet kunnen eten. en heb t dan niet over biefstuk maar een lekker gehaktballetje erbij moet gewoon kunnen en fruit/koekje mee naar school enzo. auto hebben we al weggedaan maar daar tegenover komen de kosten van psz en zwemles erbij. en beide zijn toch echt nodig

2. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik ben iemand die liever kijkt naar mogelijkheden dan naar onmogelijkheden. Vanuit mijn principe is er altijd wel wat te besparen en te sparen. Daarom ik ga daar zelf ook naar opzoek via blogs en boeken. Als jij daar geen plezier aan beleeft, dat kan, maar ik vind het wel interessant.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Pfoe, wat doe ik...
    - overal in huis LED lampen
    - huishoudelijke apparaten zijn bijna allemal A++(+)
    - wasmachine en afwasmachine draaien alleen helemaal vol
    - geen droogtrommel maar de was wordt gewoon opgehangen. Scheelt ook weer strijken (ik strijk alleen blousjes jurken en rokken).
    - zonnepaneel op het dak (wekt geen elektriciteit op maar stuurt opgewarmd water naar de cv ketel waardoor die minder hoeft aan te slaan
    - volgende nieuwe cvketel (vervanging van een 15 jaar oude) zal hopelijk ook heel wat schelen
    - douchen met waterbesparende douchekraan
    - dagjes uit nauwelijks, ik doe liever de gratis varianten: voorlezen in de bieb, kinderboerderij, naar de speeltuin met wat lekkers etc etc
    - speelgoed en kleding koop ik veel op rommel/vrijmarkten
    - spullen die we niet meer gebruiken via MP verkopen
    - alle overbodige verzekeringen opgezegd
    - geen sportschool abonnement maar een crosstrainer thuis (gekregen) en verder kun je mhbv youtube en wat gewichtjes ook heel goed sporten
    - in plaats van een kadootje (of naast een klein kadootje) iets geven wat ik zelf gebakken heb of de kinderen zelfgemaakt
    - (bijna) niet kant en klaar eten kopen, zelf from scratch maken
    - op verjaardagen zelf bakken ipv taart bestellen
    - mijn man is gestopt met roken en alcohol drinken, scheelt heel veel
    - we drinken standaard water, thee of koffie (mijn man) andere 'bijzondere' drankjes zoals sapjes alleen af en toe.
    - niet elke dag vlees
    - ik bespaar niet op eten maar let wel altijd heel goed op de aanbiedingen
    - verwarming staat overdag op 19, 's avonds op 20. Maar doordat onze woonkamer op het zuiden is, helpt de zon heel goed mee met opwarmen en springt hij relatief weinig aan. Staat alleen aan in de woonkamer en badkamer.

Lijkt best veel maar het gaat eigenlijk wel vanzelf. En op sommige dingen besparen we juist weer niet - mijn man pakt een beetje te graag de auto ook voor kleine stukjes en de boodschappen zijn vaak redelijk duur doordat we veel Turkse producten gebruiken die import zijn.

4. Islah

Islah Niet meer actief

Zo zie ik het ook... Meer als een uitdaging. Ik zie ook niet in wat er erg is aan je eigen tandpasta maken en (gedeeltelijk) vegetarisch eten. En geen voorverpakte koeken kopen maar meer zelf maken. Het maakt al een groot verschil als je hier wel plezier aan beleeft.

5. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Ik probeer er wel op te letten. Wat ik altijd doe:

- Ik boycot al jaren Nederlandse tankstations. Ik kijk waar het het goedkoopste is en rij of naar Duitsland (werk op nog geen km van de grens) of ik rij naar België, dat is ook op een steenworp van hier. Ik bespaar al snel 5€ per tank en tank gemiddeld 1x per week. Dus tel maar uit hoeveel geld dat is!
    - Ik maak zelf wasmiddel
    - Overal LED-lampen, op een enkele plek nog een spaarlamp
    - Konijnenvoer koop ik in Duitsland
    - Oud brood droog ik voor de konijnen en krijgen ze geregeld als lekkernij
    - Groente/fruit resten wat de konijnen mogen, krijgen ze. Ook bladgroen van bloemkool, koolrabi etc vinden ze heerlijk
    - Hooi en stro koop ik bij een boer een dorp verder in plaats van in de dierenwinkel
    - Eten kook ik minimaal 1x per week voor 2 dagen
    - HR ketel
    - Thermostaat met programma
    - Niet echt met bezuinigen te maken maar wel milieubewust: afval scheiden. En dan dus ook blik apart, voorheen ook melkkartons. Eens in de zoveel tijd rij ik naar het milieupark hier vlakbij en gaat alles gescheiden de container in
    - Verhuizen van slecht geïsoleerde huurwoning, naar goed geïsoleerde koopwoning

Boven willen we nog rolluiken achter aanschaffen. Kamer dochter krijgt voor de winter nieuw kozijn met dubbel HR++ glas. Als er nog wat geld overblijft krijgt dochter ook meteen een rolluik. Onze slaapkamer moeten we nog even voor sparen om dat ook aan te pakken, maar met rolluik bezuinigen we ook al.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ben dan wel geen konijn, maar dit vind ik ook erg lekker in stoofgerechten/soepen (moet wel redelijk lang gekookt worden). Net zoals het groene van de prei, allemaal dingen waarvan de meesten denken dat het niet te eten is.

7. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Ik deel het graag met de beestjes en dochter vind het hartstikke leuk om het ze te geven. Ik heb ook tijden groenten speciaal voor ze gekocht, doe ik nu alleen nog maar als er een 35% sticker op zit of als het heel goedkoop is.

8. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik heb altijd geweten dat groen van de prei gewoon meeging in de soep of stoofschotel, mijn grootmoeders en moeder deden dat en ikzelf gebruik het ook altijd.

9. Mee eens!!

Alleen merk ik wel dat sinds het echt noodzaak is geworden (althans, wat is noodzaak, ik wil graag thuisblijven zo lang tobias klein is, dat is een keuze) dat het minder leuk is geworden. Vroeger was besparen een hobby, maar nu even niet meer, helaas.

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik gebruik een prei eigenlijk altijd helemaal, ik gebruik het gewoon zoals het wit.

11. Islah

Islah Niet meer actief

Jammer. Hier ook zo, nu meer noodzaak dan toen ik ermee begon. Gelukkig beleef ik er nog wel gewoon plezier aan, maar kan me voorstellen dat het je op een gegeven moment tegen gaat staan wanneer het moet.

Deel Deze Pagina