Bezuinigingen - gaan jullie plannen uit- of afstellen?

Discussie in 'De lounge' gestart door MiniMe81, 2 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    En toch kun je nooit weten hoe de toekomst eruit gaat zien mbt hypotheekrente en toeslagen.
    Stel dat volgend jaar blijkt dat het allemaal de goede kant weer op gaat, je besluit voor een derde te gaan en het jaar erop komt er een ander kabinet die de toeslagen en hypotheekrente aftrek gaat afbouwen.. dan zit je alsnog.

2. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

ik wou graag een eigen bedrijf gaan starten binnen nu en twee jaar maar we gaan nu toch wachten tot het beter gaat met de economie:(

en huis kopen gaan we ook even mee wachten

3. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier kunnen we gelukkig redelijk ons leven blijven leven, zonder al te veel aanpassingen.
    Wat we wel hebben aangepast zijn de vakanties.
    We maken nu even geen vliegreisjes met ons gezin richting de zon, maar blijven lekker in Nederland, in Zeeland. Scheelt duizenden euro's en is ook ontzettend leuk. Ik vind het wel een lekker idee om nu wat extra spaargeld achter de hand te hebben namelijk.

4. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat ze komen daar geloof ik wel in. Maar ik betwijfel of het maar 2 jaar is. Ik ben bang dat we iets langer in de penarie zitten. Maar goed, we zullen het af moeten wachten.

Ik ben zwanger dus nee, dat heb ik niet uitgesteld. En ik zit al op minimum dus.

Als ik een huis had en het zou om verbouwingen of zo gaan dan zou ik idd denk ik wel dingen gaan uitstellen.

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nee ;)

dat is het korte antwoord ...

Nee, ik geloof dat wij ons ook tot op zekere hoogte een crisis aanpraten. Het gaat minder met de economie, dat is zeker, maar ik geloof ook dat zodra wij angstig gaan worden, niets meer doen, durven of willen, dat laatste beetje beweging wat er in de economie zit dan helemaal op slot gooien.

Dus ja, ons huis staat te koop, mijn man heeft een functie in een opstartbedrijf (niet stabiel dus), we willen graag een kindje (en die kosten worden vanwege het buitenland niet 100% vergoed), we kijken naar een nieuwe auto en we gaan ook de adoptieprocedure in dit jaar ...

en zolang wij nog altijd voor honderden miljoenen aan vuurwerk ieder oud en nieuw de lucht in kunnen schieten, valt het m.i. best mee met die crisis .... ;)

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Wij werken beide in de sector: bouw.
    Niet handig nu. Ons bedrijf krimpt al 2 jaar enorm (de tweede ronde zelf ook in moeten leveren). Bij mijn man is het ook lastig, gelukkig voor hem niet direct paniek.
    We zouden gaan uitbouwen ... maar dat laten we nog maar even. Ik ben er niet voor om allemaal panisch te gaan doen maar €30.000,00 voor een uitbouw vind ik nu uiterst onverstandig.

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

In de planning stond een vliegreis dit jaar maar denk dat we nu met de auto wat dichterbij gaan. Ik hou liever het geld dat we besparen in mijn zak voor het geval dat....

8. Bosuiltje

Bosuiltje Actief lid

15 jul 2010
    354
    0
    0
    Brabant
    Hier vooral het plan om qua werk te blijven zitten waar we zitten allebei (man heeft vast contract, ik een tijdelijk, maar wel uitzicht op een vaste baan, gelukkig)

En ook besloten om geen echt grote dingen aan te schaffen, maar in plaats daarvan meer hypotheek af te lossen. Scheelt straks maandlasten, en wie weet wordt de hypotheekrente aftrek afgeschaft en dan scheelt het ook.

Wel een kinderwens, en die blijven we proberen waar te maken :) Zou wel heul veul moeten gebeuren wil ik dat opgeven :)

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wij hebben een verbouwing uitgesteld, maar gaan daarvoor in de plaats waarschijnlijk wat anders (goedkopers) aan ons huis doen.

10. Hier niet. Maar wij hebben dan ook helemaal geen last van de recessie. Zijn ons huis ook aan het verbouwen. Probeer wel op 't geld te letten bij boodschappen doen etc, maar da's niet zozeer vanwege bezuinigingen.

Hoop alleen dat de hypotheekrenteaftrek er niet af gaat. We redden het wel makkelijk zonder, maar gebruiken het vooral voor onderhoud van ons huis. En moet toch eea aan gebeuren nog komende jaren.

11. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    ons gaat het na jaren eindelijk eens voor de wind. Man heeft jarenlang in de ziektewet gezeten waardoor wij het krap hadden en is nu per december weer aan de slag.
    Dus in tegenstelling tot een hoop mensen zijn wij eindelijk weer eens gestegen in inkomen :)

Natuurlijk is alles duurder, dat merken wij ook wel maar tot nu toe hebben wij onze keuzes er niet van laten afhangen.
    Ik ben nu zwanger van de 2e, de oudste zit wel al op school dus dat scheelt wel qua opvangkosten.

Verder gaan wij eindelijk weer eens wel op vakantie en zijn we de bovenverdieping ah opknappen.

Kortom ik maak mij er niet zo druk om komt wel goed :)

12. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Eigenlijk hebben wij het gewoon goed en hebben we de mazzel dat we allebei een afkoopsom hebben gehad vanuit een vorige werksituatie en een goede nieuwe baan hebben gevonden. Wij gaan er nog steeds op vooruit. We zitten nu met allebei parttime werken op hetzelfde salaris als waar we een aantal jaar geleden fulltime voor moesten werken.
    We kunnen dus altijd nog meer gaan werken als dat nodig is. We willen graag uitbouwen, maar ik denk niet dat we die hypotheek kunnen krijgen, dus dat wordt waarschijnlijk alleen een nieuwe keuken. We stellen niets uit. Dat zou de economie ook helemaal niet helpen.

13. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Wij hebben besloten om niet op vakantie te gaan dit jaar. Qua werk zitten we goed, man heeft net een vast contract gekregen, ik werk in het onderwijs maar zit niet in de gevarenzone dus hoeven we ons wat betreft het inkomen geen zorgen te maken. Wel willen we weer een buffer opbouwen, vier maanden terug twee andere autos gekocht en wat andere kosten gemaakt. Spaarrekening is nu leeg dus even niet op vakantie en het belastinggeld en vakantiegeld op de spaar zetten. We gaan dit jaar dus lekker veel naar het strand (als het mooi weer wordt!) kunnen het fietsend af dus je zit er zo.

We gaan wel wat dagjes weg, heb vrijkaartjes voor Drievliet, dolfinarium en als ik twee kaarten van de deka artis aktie vol krijg kunnen we ook gratis naar artis! Ik hoef niet perse op vakantie, we hebben genoeg om te doen hier in de buurt, zwembad in de tuin neerzetten is voor Sem genoeg, daar hoeven we niet voor naar het buitenland. We hebben twee honden en het is voor hen ook fijner als ze thuis kunnen blijven ipv een pension.

Groetjes Ilseroc

14. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Nu hebben we het gewoon heel goed, niks te klagen, maar we wachten wel even met het kopen van een ander huis. Onze kosten zijn laag en dat houden we lekker even zo, zeker met een 2e op komst. De kinderen zullen daardoor dus samen op 1 kamer moeten, maar dat vinden we geen probleem.

Verder blijven we qua werken zitten waar we zitten en dat is ook prima. Mijn man zou graag voor zichzelf beginnen, maar dat stellen we een jaar of 5 uit. We willen voor die tijd sowieso eerst verhuizen. ;)

15. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Ik ben al wel dingen aan het schrappen, loterij bijv opgezegd, schoonmaakster opgezegd, veel op aanbiedingen letten. Gaan niet op vakantie al 3 jaar, maar lag dit jaar toch niet in de planning ivm gezondheid zoontje.

16. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Wij laten onze beslissingen daar niet vanaf hangen.
    We gaan eind dit jaar ons huis te koop zetten en als ie verkocht is kopen we een andere weer ( dat dan weer wel, eerst de oude weg voordat we een nieuwe kopen )
    En we willen halverwege dit jaar voor een 2e kindje gaan, en dat laten we ook echt niet van de bezuinigingen afwachten.
    Manlief heeft net een vast contract gekregen, en ik heb net een baan gekregen waar ik de komende 5jaar sowieso kan blijven.

Qua bezuinigingen, tja, we leven nu ook echt alleen van het geld wat we zelf verdienen. We zijn niet afhankelijk van toeslagen en tegemoetkomingen, dus ook al gooien ze dat er allemaal af, dan zou er nog weinig veranderen voor ons, behalve dan dat ons jaarlijks spaarpotje van de belastingdienst kleiner is.

Dus nee, we stellen onze plannen niet uit, passen het wel een beetje aan door minder risico te nemen.

Deel Deze Pagina