Wat bij ons ook een stuk scheelt, wij doen elke dag boodschappen voor 1 dag, daardoor neem je ook veel minder zooi mee als wanneer je voor een hele week shopt (tenminste bij ons dan) En met drinken koop ik eigenlijk alleen dingen die in de bonus zijn, scheelt ook en je drinkt ook wat gevarieerder hihi.... Voor de huisdieren hebben we eigenlijk alles in grootverpakking. Dan ben je op het moment zelf wel wat meer kwijt, maar in verhouding doe je er langer mee en dan is zo'n grote zak wel voordeliger. Ik heb het zelfs een keer nagerekend! Ohja, schiet me nog 1 te binnen, als robijn of omo in de aanbieding is bij de appie heijn neem ik ook altijd grotere hoeveelheden mee, als het dan op is, gaat het meestal wel weer in de aanbieding. En in huis heb ik overal spaarlampen en ik was maar 1 keer in de week en probeer de droger zo min mogelijk te gebruiken
-Afbakbroodjes en lekkere taarten uit de vriezer(bijvoorbeeld bij C1000) ipv naar de bakker -Maak een lijstje van wat je nodig hebt, en kijk alle reclameblaadjes door.Schrijf op je lijstje wat in de aabieding is, knip bonnen uit enz...
Stoppen bespaard nog meer - 's avonds de gordijnen sluiten, zodat de warmte niet weg kan via de ramen. - De auto in de 4 zetten als je 50 rijd, scheelt ook een hele hoop en is ook nog eens goed voor het milieu. - Kaarsjes aan doen, wordt het niet alleen warmer van in huis, je hoeft ook geen lampen aan te doen!
Voor de hond kun je vaak gratis kluiven of ander afval krijgen bij de slager. Aldi heeft ook een slager, dus kun je gelijk even iets lekkers voor de hond meenemen. Dingen voor elkaar doen is ook een leuke tip. Ken je iemand die bijvoorbeeld kapster is kun je afspreken dat ze jou knipt en jij weer een andere dienst voor haar doet ( bijvoorbeeld een keer op haar kinderen passen et cetera)
Als je een tuin hebt, zelf groenten en fruit kweken. Wij kopen ons vlees direct bij de boer, laten een varken/koe/lam slachten en versnijden, en dan gaat het zo de vriezer in. Worst maken we zelf, gehakt e.d. ook. Overgebleven stukken gaan naar de honden en katten. Dit is echt veel goedkoper, voor 600 euro ben ik voor een heel jaar klaar, hebben zowel wij als alle dieren te eten.
- Wij hebben nog een hele berg spuugdoekjes over, ons ventje heeft zijn hele eerste levensjaar enorm veel gespuugd dus die liggen daar nu in de kast. Ik vind die poetsdoekjes voor gezicht en handjes veel te duur en milieuonvriendelijk dus ik pak iedere dag een schoon spuugdoekje, even met wat warm water natmaken en daar poets ik zijn toet mee na het eten. Even over de verwarming drogen en aan het eind van de dag in de wasmand. Plus ik heb heel weinig witte was voor de rest dus dankzij die doekjes heb ik wel een volle trommel ipv een halfvolle. - Als de keukenreiniger op is kun je spuitfles uitspoelen en opnieuw vullen met water en groene zeep. Werkt ook prima en is ook milieuvriendelijker. - Je hoeft echt niet altijd op 60 of 40 te wassen als je een goede wasmachine hebt, een snelwas op 30 werkt ook als je wasgoed niet overdreven vies is. - Ik krijg regelmatig tweedehans kleertjes voor mijn zoontje van vriendinnen of ik duik weleens een tweedehans winkel in. Hij heeft b.v. een muts van een duur Zweeds merk die hem superleuk staat en waar ik 1 euro voor betaald heb (nieuw zal dat meer richting de 20 euro gaan). - Ook voor baby en peuterspullen (speelgoed, eetgerei, etc.) geldt dat het A merk lang niet altijd beter is. Babywinkels hebben vaak ook een eigen merk wat veel goedkoper is.
wat ook scheelt is boodschappen doen ná het eten ipv voor het eten. als ik trek heb koop ik veel meer
Kringloopwinkel. Voor bijna alles kijk ik eerst daar. Scheelt echt bakken met geld en soms zijn dingen zo nieuw dat het prijskaartje er nog aan hangt.
Leuk hoor sommige dingen weten de meeste waarsch wel, maar sommige dingen ook niet! Wij hebben geen droger dus dat scheelt al en wassen deed ik ookal alleen snachts en weekend omdat mijn moeder dat altijd deed. -Wij hebben onze ps3, dvd speler,tv, wii en vaste telefoon op 1 stekkerdoos en we zetten die schakelaar om als we er niet zijn of naar bed gaan, zo bespaar je een hoop want er staat niks op standby.Ook met de pc hebben we dit gedaan. Verder zijn veel dingen al genoemd hier denk ik en op sommige dingen moet je niet bezuinigen vind ik dan. En gelukkig wordt het mooi weer dus de verwarming kan iig uit blijven
Ik heb inderdaad ook bergen spuugdoekjes die ik gebruik voor het toetje en de handjes van Vigo. Of ik pak gewoon een washandje. Die snoetenpoetser ofzoiets, vind ik sowieso belachelijk. Wel handig om 1 verpakking te hebben by the way voor als je eens een dagje weggaat (ik gebruik de spuugdoekjes trouwens ook als schoonmaakdoek! Echt joh, ik heb alles mooi streeploos schoon ) Nog een tip! - doe wat allesreiniger in een spuitflacon met water. Op deze manier verbruik je veel minder schoonmaakmiddel tijdens het schoonmaken. Dat=beter voormilie en=beter voor de knip
Misschien issie al genoemd, maar neem een laptop. Dan hoef je em maar af en toe op te laten, scheelt een boel stroom.
Voor de dames met een electrisch fornuis ipv van een gasfornuis (zoals ik en ik haat dat ding), water voor bijvoorbeeld pasta kun je beter even met de waterkoker alvast 'verwarmen' en dan in de pan gieten ipv koud water koken op de kookplaat, scheelt toch weer electriciteit.
Ja het gaat zooo veel sneller ook! Alvast een bodempje water in een pan en opzetten en dan gauw hup, de rest erbij uit de waterkoker. Ik kan er maar niet aan wennen, aan electrisch... Ik kook er nu al bijna vier jaar op maar ik mis mijn gasfornuis van vroegâh in Nederland nog steeds
Kan ik me best voorstellen hoor, bij mijn ouders hadden we ook gewoon gasfornuis en dat was gewoon lekker koken dit kost ook gewoon mega veel geld zeker als ik runderlappen heb ofzo...dat kan ik dan eigelijk voor mn gevoel alleen maar in het weekend eten.
Jawel, tuurlijk, kom op hey, zo stom ben ik niet ... maar minder dan een electrische kookplaat o.a. omdat het ook sneller gaat! Ik heb de tip trouwens uit een voorlichtingsboekje van de woningstichting over milieuvriendelijke manieren van het huishouden doen. Meer info: http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... fluitketel