ik ook hoor, stomme opmerking trouwens Ik vind het gewoon vies, ik droog me liever iedere keer met een schone handdoek af en niet met eentje die al eens is gebruikt. Maar dat is mijn mening hoor.
Wat wij doen: - spaarlampen gebruiken - plastic tasjes verzamelen; kun je o.a. als vuilniszak voor kleine prullenbakjes gebruiken - in het weekend wassen en 's avonds na 11 uur pas de vaatwasser aan, mits deze tot de nok gevuld is - eenvoudige, makkelijk te bereiden maar gezonde gerechten eten ipv allerlei gerechten uitproberen (ben ook niet zo'n held in de keuken ) - droger alleen gebruiken voor handdoeken, verder alles op het droogrek - lichten alleen aan laten in de ruimte waar ik aanwezig ben - cv alleen aan in de woonkamer. in de slaapkamer vind ik het dan te warm met slapen en in de keuken ben ik toch altijd hard bezig - geen abonnementen op tijdschriften, als er iets boeiends in staat koop ik het liever een keer los - was -en schoonmaakmiddelen gebruiken van de natuurwinkel. ik merk dat ik hier langer mee doe, vooral met het waspoeder - kliekjes bewaren en invriezen - aanbiedingen checken in de supermarkt doe ik nooit, ik koop heel doelgericht met een boodschappenlijstje. - af en toe bij (schoon)ouders eten - ik koop zelf nauwelijks merkkleding. als ik het koop is het in de aanbieding en doe ik er lang mee - ik ga niet vaker dan 1 maal per week in bad. de douche gebruik ik wel dagelijks. - voor de dieren grote zakken voer kopen ipv kleinere verpakkingen - mobiel alleen gebruiken voor bereikbaarheid, verder vaak de huistelefoon gebruiken. na 7 uur 's avonds goedkoop tarief, dus na 7-en bellen - veel informatie van internet afhalen ipv boeken kopen - lid worden van de bibliotheek ! - zo vaak als mogelijk een kort wasprogramma gebruiken - zoveel mogelijk op 30 graden wassen. handdoeken/ondergoed/sokken gaat wel op 60 want dat vind ik gewoon een fris idee - weinig schoonmaakmiddelen in huis; gewoon de basisdingen want daar kom je al een heel eind mee. genoeg tips op internet hoe je gewone huis, tuin en keukenmiddeltjes in kunt zetten om iets goed schoon te krijgen.
Je telefoon, tv en internetaansluitingen eens herberekenen, dit kan vaak goedkoper. Wij zijn van 60 per maand (UPC en Chello) naar 24,95 per maand gegaan (KPN en Telfort) Telefoonabbonementen herberekenen (ik ben van 80 euro per maand naar 25 euro per maand gegaan,) De wc doorspoelen en dan tijdig op die stopknop drukken (die knop die omhoog komt. Bespaart je gemiddeld 10 liter water per wc beurt) Warmte opwekken dmv kaarsen, de verwarming gewoon uitlaten. Plus dat waxinelichtjes en kaarsjes nog gezelliger zijn ook! ls je stofzuigt de stofzuiger niet op maximale zuigkracht zetten, dit bespaart stroom.
Tweede hands kleren kopen ( geen ondergoed of schoenen) Naar de kringloop. Daar hebben ze soms gewoon nieuwe dingen liggen ( faillissementen van winkels) voor 50 cent enz. Ik heb daar al erg vaak mooi spul gehaald. Ook een keer een ericofoon, voor 5 euro. Puntgaaf. Verzamelaars geven daar wel 50 euro voor ( soms meer) Led verlichting in huis. Veel mooier dan gewoon licht en veel goedkoper.
Ik zou mijn kleren overigens nooit tweedehands kopen, dat idee vind ik niet fijn. En veel mensen doen ze toch niet voor niks weg...
Misschien omdat ze het niet meer passen? kringloopwinkels verkopen geen kapotte kleidng of kleding die er lelijk uitziet. Ik ben er overigens ook geen voorstander van en zal het ook nooit doen. Bij de H&M heb je ook shirtjes voor 5 euro, nieuw.
In de kringloop winkel hebben ze denk ik wel mooie spullen hoor, ik zou er zelf niets kopen maar breng wel altijd mijn eigen kleding erheen. Soms heb ik het amper gedragen of pas ik het niet meer, ik koop zelf altijd merkkleding. Weet niet waarom maar het is zo.
sjongejonge zeg.............. er word hier om tips gevraagd en niet om opmerkingen of iets wel of niet vies is of middeleeuws doe je voordeel met de tips en laat commentaar achterwege als je de tip niet bruikbaar vindt ik droog mezelf ook 2x af met dezelfde handdoek (m.u.v. die ene week in de maand) omdat ik vind dat ik schoon ben na het douchen en dus de volgende dag best nog een keer kan gebruiken. en ik heb ook een regenton in de tuin voor de plantjes, niks middeleeuws aan hoor, een plant merkt echt het verschil tussen kraan en regenwater niet maar ik merk wel het verschil tussen mijn energie en waterafrekening aan het einde van het jaar 2 à 300 euro's terugkrijgen is altijd prettig toch? kaarsen en waxinelichtjes branden in de winter scheelt je bijna 2 graden lager op je thermostaat en je heb licht genoeg. op zaterdag rond 5 uur naar de supermarkt gaan en lekker afgeprijst vlees halen wat je in de vriezer kan doen. (zo is een biefstukje of varkenshaasje ook eens een keer betaalbaar)
je bespaard echt geen 300 euro op regentonwater hoor. dat zou mooi zijn. als eriets goedkoop is dan is het water wel
Scheelt dat echt zoveel die waxine lichtjes? Nooit gemerkt toen ik nog erg kaarsbranderig was.. Misschien n volgende ronde van energie besparende dingen voor ons Hand doeken hergebruiken is hier vrij normaal hoor..niks vies aan. Sommige tips vind ik wel bruikbaar maar helaas voor iemand met huisstofmijt allergie niet. Zoals die stofzuiger op minder zetten bvb. Zou bij ons niet wenselijk zijn. Regen ton in de tuin vind ik als je n redelijke tuin hebt ook zon fijne oplossing. Zou alleen willen dat ik t kon. De afvoer pijp loopt nou net bij de buren naar beneden. En die hebben alleen n knolleveldje Overigens merken planten hier wel degelijk iets van! Regenwater is nml gezonder voor ze (zit geen gloor en minder kalk in maar wel biologische rommel die ze kunnen gebruiken) Wat ook n goeie is nou t toch over tuinen gaat: compost hoop! Scheelt veel in de mest, beter voor millieu EN je hebt die stronken en schutbladen van de bloemkool bvb toch niet voor niks "gekocht" En t kost niet zo heel veel moeite. Wij hebben trouwens al onze apparatuur (tv computer stereo etc) in van die contact dozen zitten met n zekering erin. Veiliger voor je spullen. Maar ook enorm handig. 3 knoppen omzetten en niks staat meer op stand by (en als je t licht uit doet zie je in een oog opslag of t ook uit staat...de knoppen geven nml licht als de zooi nog aan staat) Heb er tegenwoordig ook n handje van om mn pc op sleep te mikken zodra ik ff opsta van mn bureau stoel. En mn speakers staan sowieso uit als ik ze (nog) niet nodig heb.
pfffff............... ik zal het even duidelijker omschrijven. alle besparingen (handdoek 2x gebruiken, regentonwater gebruiken, waxinelichtjes branden en nog wat andere dingetjes hier niet verder beschreven ) leveren mij over het algemeen 2 à 300 euro's aan bezuinigingen op, zowel ENERGIE als WATER rekening. misschien is het beter om niet zo selectief iets uit een reactie plukken.
doe niet zo dom ofzo! ik zeg alleen wat ik ervan vind! en water kost bijna niks. vind het echt te ver gaan om buiten water op te vangen voor de planten, misschien kan je daar ook thee van koken. scheelt ook weer 8)
Wij hebben ook een regenton en niet met de bedoeling om te besparen. Ik vind het écht van de zotte dat je kostbaar drinkwater in je tuin giet voor je plantjes. Goed drinkwater is in vele delen van de wereld echt schaars. Vind het dus etisch niet kunnen. Zou bijv. ook met regenwater de wc wel willen doorspoelen.
Ja dat zou ik ook wel willen, bij mijn schoonouders is het zo en ook de was wordt met regenwater gedaan (en ja de was is even proper als die van mij).