- regelmatig koelkast en vriezer ontdooien (als er veel ijs in zit verbruikt ie veel meer) - ik koop mijn weekboodschappen bij Albert, kan ik goed zien wat in de aanbieding is en ik koop veeeeel minder op impuls - idd abonnementen die je niet leuk vindt eruit, maar de bladen die je toch weer elke keer los koopt weer wel met een abonnement want dat is dan goedkoper Ff nog een paar vraagjes: - kan een regenton ook op het balkon? Mijn tuin is te klein om daar een regenton te zetten, maar straks heb ik op mijn uitbouw een balkon. Vraag me alleen af of het niet te zwaar wordt. - kost zelf potjes en fruithapjes maken niet heel veel tijd? Ik wil het wel gaan doen, maar ben aan het eind van de dag altijd blij dat ik thuis ben.... En is het echt goedkoper? Fruit is namelijk ook niet echt goedkoop...
Ik betaal 1,05 voor een kilo appels, dit zijn zon 5 appels ongeveer, haal je ontzettend veel fruithapjes uit hoor Je kind kan trouwens ook mee eten met de pot, wat jij kookt, blender in, en geven, is geen probleem zegt de VK. (zolang ze dus krijgen wat ze mogen hebben he) Als jij sperziebonen eet met aardappels, pak sperziebonen, een aardappel en de blender in. Kan je nog invriezen ook en is gezonder. (weet niet of ik dat ga doen hoor)
-Weg met al die dure merk badkamer /keuken/etc schoonmaakmiddelen. Gewoon een fles vloeibare groene zeep kopen. Doe je het hele huis mee en als je een lege sprayflacon over hebt, beetje groene zeep erin, aanvullen met water en gebruiken voor b.v. spiegels, ramen, aanrecht etc. Maakt nét zo goed schoon en veel milieuvriendelijker. Multifunctioneel want je kunt er zelfs je oven mee schoonmaken (onverdund in de oven smeren, op 100 c graden zetten, af laten koelen en afdoen) Schoonmaakazijn is ook zo'n leuk middeltje wat een stuk milieuvriendelijker is.
Haalt het ook die zwarte vettige aanslag uit de oven? Want dat krijg ik echt nergens mee weg. dus als die groene zeep wel werkt......
[quote="Rosao]- kost zelf potjes en fruithapjes maken niet heel veel tijd? Ik wil het wel gaan doen, maar ben aan het eind van de dag altijd blij dat ik thuis ben.... En is het echt goedkoper? Fruit is namelijk ook niet echt goedkoop...[/quote] Ik heb nooit potjes gekocht of gemaakt voor ons kind. Hij at gewoon altijd met ons mee. Als wij dan iets aten wat hij nog niet kon eten dan kookte ik wat appart. Bijv. wij aten aardappels met kool dan gooide ik een wortel (of een andere groente die hij dan al wel at) in het water bij de aardappels. Macaroni e.d. at hij de groenten en de macaroni zonder sausje.
pasta maak ik altijd emt zelfgemaakte saus. rode saus is dan op basis van gezeefde tomaten, die mag de uk wel, maakt het wat zachter vind ik zelf. als zijn hap dan klaar was maakte ik de saus op smaak met kruiden en specerijen.
Je kunt het eens proberen... Baadt het niet dan schaadt het niet toch? Anders kun je dit nog proberen, vond het online: Reinig de binnenzijde van de oven door hem goed in te smeren met groene zeep, zet een klein glazen schaaltje met ammonia erbij en sluit de ovendeur. Laat zo een nachtje staan en maak de volgende dag schoon. Verwijder het schaaltje ammonia en haal zoveel mogelijk groene zeep weg met wat keukenpapier. Daarna met warm water en een borsteltje goed reinigen. Zet oven 20 minuten aan op een lage stand om hem goed te laten drogen.
-spaarlampen -wij hebben geen auto, maar doen aan car-sharing -volle wassen draaien (nachttarief kennen ze in dit deel van Duitsland niet) -naar NL telefoneren met Skype, veel via Email -computers uit en schakelaars op de stekkerdozen. Die schakelaars ook uit -licht niet onnodig laten branden -tijdschriften alleen af en toe kopen. Als er wat leuks in staat -boodschappen doen wij gemixed. Bij de duurdere en bij de goedkopere -geld zoveel mogelijk naar de spaarrekening -manlief komt uit Azie en daar hebben ze heel andere opvattingen over het gebruik van handdoeken en hygiene in het algemeen. En ook doen ze daar nog heel veel zelf of via vrienden Zoveel bezuinigen is een nationale sport in Duitsland (Geiz ist Geil) maar af en toe vind ik het wel heel ver gaan. Ik hou ook wel van een beetje luxe. Ik hoef echt niet alles van de goedkope supermarkt of tweedehands.
dit is echt oneerlijk! stel er woont een oma in je flat die net als mijn oma de kachel constant op 25 graden heeft staan, dan zit jij daar voor te betalen! wij hebben ook blokverwarming, maar hier zitten metertjes op. Eens per jaar komen ze de standen opmeten en krijg je een afrekening. Dus wel met zijn allen 1 ketel, maar ieder voor zich betalen!
Een halve of kwart koe/varken kopen bij een boer/slager. Doe ik (alleen rund, houden niet zo van varken) ook altijd en betaal dan iets van 5 euro per kilo. Ongeacht welk vlees het is, dus ook voor de biefstukken. Varken weet ik uit mn hoofd niet meer. Ik ben dan iets van 300 euro kwijt en hoef maanden geen vlees te kopen.
Haha, ja dat is zo. In zo'n kist krijg je heel veel in, tis alleen lastig zoeken vind ik. Wij hebben hier zo'n hoge vriezer met 8 laden en daar krijg ik een kwart koe in en dan nog n flink aantal grote botten voor de hond. Dan heb ik nog 1 la over voor wat brood en kleine dingetjes.
wij hebben thuis ook van die stekkerdozen met zo'n rooie knop, waar je alle stroom voor de apparaten mee uitgeschakeld. Maar als je de stekker van die doos in het contact laat zitten, trekt deze toch ook stroom? Alleen al omdat ie contact maakt? Dat denk ik tenminste. Heb nog wat teruggelezen... ik gebruik ook wel eens 2x mijn handdoek (je bent toch immers schoon na het douchen?!) vlees in de aanbieding halen en dan in de vriezer. Een regenton vind ik een goed idee! De overheid moet nog eens iets bedenken op het feit dat wij met drinkwater de wc doorspoelen! Douchen bij je sportvereniging...scheelt thuis weer ( ) Op de site van nuon staan ook besparingstips. Huis goed ventileren, bijvoorbeeld.
Daar heb je nu ook al dingen voor. In sommige nieuwbouwhuizen wordt een dubbele waterleiding aangelegd. 1 voor drinkwater en 1 voor "wc-water" waar je dus ook je planten mee kunt doen. Je kunt ook een grote waterzak in je kruipruimte laten leggen die regenwater opvangt en die dan aansluiten op je toilet (is niet iets wat ik nu verzin he, dat bestaat echt )
Toen ik stond te douchen bedacht ik er weer 1: zeeppompjes voor je douchegel, shampoo en conditioner. Is veel zuiniger te doseren waardoor je er langer mee doet. Vooral als je duurdere shampoo enzo hebt erg fijn
Op zaterdag net voor sluitingstijd boodschappen doen, dan wordt het brood en gebak etc allemaal opgeruimd, en even nog langs de groentemarkt, gaat ook alles goedkoeper weg vaak!
Wat ik ook wel eens gehoord heb. Is de wcrol indrukken, waardoor hij niet zo makkelijk rolt, en je dus minder velletjes gebruikt. Wij doen het hier niet zo, maar het is wel een tip.
Ahh... In Nederland is het brood lekker dagvers.. Hier verkopen ze brood rustig 3 dagen na bakdatum nog voor dezelfde prijs. En bijna allemaal fabriekbrood. Vies plakbrood... Sorry moest er even tussendoor
Ik heb me ook even door jullie pagina's heen geworsteld hoor. Hier mijn tips: - laat de kids lekker knutselen met plaatjes uit de reclamefolders. - drink alleen (rooibos)thee en water (met aanmaaklimonade oid) Is nog gezond voor je ook en als je kids écht dorst hebben drinken ze gewoon water hoor. - 'savonds neemt mijn man 1 kopje 'luxe' koffie, verder ook thee - laat je waterkoker niet voor kleine beetjes koken. Doe meteen 1,5 liter er in en giet het dan in een thermoskan. - geef je kinderen gewoon een kaakje ipv dure per 2 verpakte koekjes. En neem er zelf ook een - koop niet teveel babykleertjes. ze zijn er zo uit. Ik heb een heleboel te leen gekregen, daarnaast nog een heleboel gekregen bij de geboorte. Heb nu miss 4 nieuwe setjes gekocht, maar wel in de aanbieding of bij kringloop. - maak 2 lijstjes voor je baby-uitset. 1= moeten 1= willen. Vraag wel aan mensen die al een kleine hebben wat nu écht nodig is. Vraag iedereen die je kent of ze iets van de lijstjes hebben wat je voor een zacht prijsje kan overnemen. Zorg dat je 2 mnd voor je bevallen moet dat iig je moet lijstje leeg is, kijk ook eens bij 2e-handszaken etc. Vraag als kraamcadeau's de dingen van je 'willen' lijstje. - weet je hoeveel water je verspilt als je de kraan laat lopen tot ie warm is? Wij vangen het op als we onder de douche gaan. Met z'n tweetjes toch 10 liter per dag! Dat gooien we door de wc als we allebei ons plasje gedaan hebben. - badwater gebruiken om de vloer te dweilen of ramen te wassen. Alleen de kleine gaat soms in bad, dus dat is niet zoveel water. - bij het afwassen niet alles onder de kraan omspoelen. Laat je wasbak 1Xvollopen en was het zonder afwasmiddel 1X af. Dit is lang niet zoveel water als dat je de kraan laat stromen. - wij bewaren alle ontvangen kaarten en knutselen ermee voor nieuwe. - wij hebben tv-internet-bellen van tele2. Maar tv gebruiken we amper, miss gaat ie er wel uit. - ik gebruik (ja écht) stoffen maandverband en inlegkruisjes. Komt ivm super snel geïrriteerde huid. Ik gooi het verband na iedere wc-bezoek in de tupperware-wasemmer. Daar zit water met een beetje zout/wasmiddel in. Even schudden en het is gespoeld. En dan 'savonds even de wasmachine op spoelen en centrifugeren zetten. Dan kan het daarna gewoon met de was mee. Ze zijn van badstof en lichtblauw, dus kunnen ze bij donkere of witte was. Dan hoef ik er dus ook niet zoveel te hebben. - ik was iedere dag. Heb een tijdschakelaar die stel ik in op 5 uur smorgens. Om 6 uur gaat manlief uit bed en zeult de was naar boven (als het regent) of naar beneden (als het zonnig is) Hier gaat alles aan de lijn. Heb geen droger. En zo scrubben de handdoeken je huid ook - Ik gebruik ook een aparte handdoek voor mijn haar. Daar doe ik een hele week mee. Zo vies is mijn haar nu ook weer niet en je bent idd schoon als je je gewassen hebt toch? Verder doe ik 2 dagen met de handdoek om mijzelf af te drogen. - De kleine wordt iedere dag met een washandje gewassen en gaat soms in bad. Scheelt geïrriteerd huidje. Bovendien geen zeep oid in het water maar tarwezemelen. Ivm allergie voor allerlei zeep. - Ik probeer zoveel mogelijk luiers van goedkoop merk. www.goedkoopsteluiers.nl. Ze heeft nog nooit luieruitslag gehad dus het gaat goed. - borstvoeding! Hier loopt het als een tierelier. Ze krijgt ook pas bijvoeding met 6 mnd en dan gewoon zelf maken. Heb geen idee hoeveel je ermee bespaart. Ik eet niet meer dan normaal en dat gaat echt goed, want ik heb geen honger en val ook niet af.(ook wel jammer want er mag best wat vanaf) - ik knip uit alle broeken en shirts die lintjes die ze in de winkel gebruiken om het op te hangen. Die lintjes doe ik in Hannah's haar, ik knutsel ermee. Je kan het op kleren naaien etc.. - leen boeken, dvd's spelletjes etc van bekenden. Wel afspraken maken over netjes en heel houden etc. - je hoeft niet persé een regenton in je tuin te hebben om water op te vangen. Ik zet gewoon een emmer buiten. Dan heb ik van dauw/regen genoeg om de plantjes 1X per week water te geven. - wij kopen het goedkoopste brood van de aldi en vriezen het direct in.(daar kan geen broodbakmachine tegenop, heb ik geporbeerd )Dan elke keer dat je brood nodig hebt het uit de vriezer halen en 5 min laten ontdooien. Blijft het lekker vers. - gebruik de achterkant van je printjes ook voor bijv. routebeschrijving of tekeningen voor de kids, boodschappenlijstjes etc. Hier gebruik ik ook enveloppen. En heeft de envelop een leuk kleurtje, gaat ie in de knutselbox. -Strijk op zaterdag - koop een doos tissues van de aldi oid. Goedkoper dan pakjes zakdoeken. Zeker met snotterende kids. - door de weeks áltijd 1 boterham met smeerworst oid en verder pindakaas of pasta. Ze kunnen toch niet kiezen als er teveel op tafel staat. - kliekjes bewaren in afgewassen boterbakjes. Als ze eens stuk gaan, gooi je ze weer weg. en ga zo maar door. Maar ik moet er eerlijk bij zeggen. Ik ben écht de krent van de familie hoor!