Bezwaar belastingdienst, maar nog geen uitslag binnen.

Discussie in 'De lounge' gestart door DLight, 14 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DLight

DLight Actief lid

22 jun 2011
    446
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb een bezwaar ingediend bij de belastingdienst ivm de kinderopvangtoeslag. Dit heb ik in oktober 2014 gedaan. Kreeg begin dit jaar een bericht dat ze het nog verder willen uitzoeken en dat zij hun wettelijke recht van 6 weken verlenging willen inzetten. Ik zou voor 13 maart 2015 een uitslag krijgen of wij geld terug krijgen. Nog geen brief binnen gehad dus hun wettelijke uitstel is verstreken.

Wat voor recht heb ik dan hierin? Als zij termen met wettelijke verlenging gebruiken kan ik ze hierop aanspreken etc.

2. Lolala

Lolala Niet meer actief

Ze in gebreke stellen, dan heb je recht op een dwangsom.. Ze maken er op het moment een zooitje van bij de belastingdienst... Heb het zelfde meegemaakt afgelopen maanden.. Ze maken niet echt haast.. Heb een paar maanden extra moeten wachten op reactie..

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    De belastingdienst heeft 6 weken de tijd om een uitspraak op het bezwaarschrift te doen. Die termijn begint te lopen na de dag waarop de termijn voor het indienen van het bezwaar is verstreken. Dus ook als je ruim binnen die termijn bezwaar hebt ingediend, begint de eerste 6 weken pas na de termijn te tellen.
    Daarna kan de belastingdienst de beslistermijn eenzijdig met 6 weken verlengen, zoals dat bij jou is gebeurd.
    Uitstel daarna kan ook, maar dan moet jij daar wel mee instemmen. Je moet daar schriftelijk bericht van krijgen.

Neemt de Belastingdienst binnen de beslistermijn geen beslissing, dan kun je ze schriftelijk in gebreke stellen en/of op grond van art. 6:2 Awb beroep instellen tegen de fictieve weigering een besluit te nemen. Beslist de Belastingdienst niet binnen twee weken na ontvangst van de schriftelijke ingebrekestelling, dan kan dat een dwangsom tot gevolg hebben. De uitspraak op bezwaar wordt bekendgemaakt door toezending of uitreiking.
    Je hebt recht op een dwangsom van de Belastingdienst als je niet binnen de wettelijke termijn uitspraak op bezwaar ontvangt. Dan moet je de inspecteur wel schriftelijk in gebreke stellen. Daar is ook een formulier voor te downloaden. Pas 2 weken na de ingebrekestelling heb je recht op een dwangsom. Als de belastingdienst binnen die 2 weken alsnog uitspraak doet, niet.
    De dwangsom is de eerste 2 weken E 20 per dag, daarna 2 weken 30 euro per dag en daarna 40 euro per dag. Maximaal E 1260.

Maar goed, ik zou het niet gelijk zo zwaar spelen en even nog een weekje afwachten. Daarna kun je altijd nog die ingebrekestelling gaan regelen.

4. Laratje

Laratje Bekend lid

25 sep 2014
    720
    0
    16
    Vrouw
    Bereid je maar vast voor...

Hier een discussie over kinderopvangtoeslag 2012... In april mogen we naar het gerechtshof. De belastingdienst maakt er echt een puinhoop van. Lutsers zijn het!

Succes ermee.

Edit, ons eerste bezwaar is vorig jaar april ofzo geweest...

5. DLight

DLight Actief lid

22 jun 2011
    446
    4
    18
    NULL
    NULL
    Pfff wat een gedoe zeg! Ik wacht komende week nog even op een reactie en daarna actie ondernemen. Moeten ze geld krijgen dan zijn ze er als de kippen bij he?!!!

6. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    Herkenbaar, hier met de opvangtoeslag over 2012 gehad. Eindelijk hebben we nu ons geld terug. Er is bijna 9 mnd extra tijd overheen gegaan...
    Maar het terugbetalen van iets over 2012 waren ze als de kippen bij.....

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou ze absoluut wel in gebreke stellen. Dan gaan ze tenminste iets doen! Aangezien ze geen dwangsom willen verbeuren zorgen ze er wel voor dat ze dan binnen 2 weken antwoorden. Anders weten ze dat ze dit nog wel even kunnen laten liggen omdat er toch nog geen ingebrekestelling ligt.
    Enige wat je dan hoeft te doen is een brief naar de belastingdienst te sturen (naar de afdeling die het dossier in behandeling heeft) dat de beslisdatum van het bezwaar verstreken is en dat je ze in gebreke stelt.

8. Stukkie

Stukkie Actief lid

8 feb 2014
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is toevallig! Hier ook al sinds vorig jaar gedonder over de kinderopvangtoeslag van 2012

eerst 900 betalen toen 800 ontvangen en nu weer 100 betalen
    Ik blijf bezig met bezwaren indienen want het klopt van geen kant!

Ik heb juist 150 tegoed van hun! Stelletje prutsers

Deel Deze Pagina