Bij mijn eerste ben ik bevallen met pijnbestrijding, een pompje waarbij je jezelf elke keer een shotje kon geven. Deze methode wordt intussen niet meer gebruikt dus ik ben me vast wat aan het verdiepen in de ruggeprik. Ik ben benieuwd naar het volgende: -Je krijgt toch een catheter als je een ruggeprik krijgt? Krijg je die voor of na het zetten van de prik? En als je hem ervoor krijgt, is het erg pijnlijk? -Dat slangetje wat in je rug zit, voel je die niet als je ligt? Zit dat ding niet in de weg? -Zetten ze bij het persen de prik 'stop'? Ik heb bij mijn vorige geen persweeen gehad en ik vond het persen 10x pijnlijker dan de weeen, dus hoop stiekem dat je mag persen met prik -Het hechten; ben je dan nog verdoofd van de ruggeprik? Oftewel: kan je gehecht worden met ruggeprik zodat je ook dat niet voelt? Ik ben benieuwd naar antwoorden/ervaringen
-Je krijgt toch een catheter als je een ruggeprik krijgt? Krijg je die voor of na het zetten van de prik? En als je hem ervoor krijgt, is het erg pijnlijk? --> Ik kreeg hem daarna, voelde er niets van bij het zetten. Ook niet bij het uithalen trouwens. -Dat slangetje wat in je rug zit, voel je die niet als je ligt? Zit dat ding niet in de weg? --> Dat vroeg ik me ook altijd af, maar vreemd genoeg voel je er niets van. Ze plakken hem over heel je rug heen naar boven, kan geen kant op dus. Het afhalen is wel een beetje pijnlijk... denk heeele grote pleister... En ik vond het uithalen van het slangetje ook een beetje raar, is heel lang dus ze bleven maar trekken. Overigens zijn er ook ruggeprikversies waarbij er geen slangetje in je rug zit volgens mij. -Zetten ze bij het persen de prik 'stop'? Ik heb bij mijn vorige geen persweeen gehad en ik vond het persen 10x pijnlijker dan de weeen, dus hoop stiekem dat je mag persen met prik --> bij mij was hij al uitgewerkt voor ik bij het persen kwam. Heb wel een topup gehad, maar dat hielp ook maar even. Kreeg na de 10cm ontsluiting alleen geen persdrang, had alleen maar de rugweeen. Vond het persen (toen ik het zelf mocht doen) wel een verademing Heb wel begrepen dat je soms wel kunt persen met ruggeprik, ligt denk ik aan het ziekenhuis. Misschien even navragen? -Het hechten; ben je dan nog verdoofd van de ruggeprik? Oftewel: kan je gehecht worden met ruggeprik zodat je ook dat niet voelt? --> bij mij was hij dus al uitgewerkt, maar ik kreeg wel gewoon verdoving. Had ik al van de knip en heb van het hechten echt niets gevoeld.
Ik heb vorig jaar een ruggeprik gehad. - Ik kreeg de catheher pas na de ruggeprik. En heb er dus niks van gevoeld. Ook met uithalen (toen de ruggeprik allang uitgewerkt) heb ik er niks van gevoeld. - Ik voelde helemaal niks van slangetjes ofzo. Ik kon gewoon normaal liggen. - Hier hebben ze een half uur voor het persen de ruggeprik uitgezet. Ik kon gewoon meepersen en voelde de persweeen ook. Ik vond dit trouwens niet vervelend. - Ik ben nog verdoofd tijdens het hechten omdat ik zoveel last had. Ik vond dat de ruggeprik heel snel was uitgewerkt nadat hij uitgezet was. Succes !!
is t (ongeveer) dezelfde ruggenprik als die je voor een ks krijgt..??? Een katheter had ik al voor bekend werd dat t ks werd.. met eenmalig katheter lukte t niet om hem in te brengen; was net te slap.. Daar voel je vrij weinig van.. uithalen voelt gek, kriebelig... Dat slangetje in de rug voel je niet ( omdat t daar immers verdoofd is...?!) Verder kan ik geen antwoord op geven... Weet wel dat toen de verdoving er goed in zat, ik voor t eerst die dag eens lekker kon liggen...
-Je krijgt toch een catheter als je een ruggeprik krijgt? Krijg je die voor of na het zetten van de prik? En als je hem ervoor krijgt, is het erg pijnlijk? Ik had het al in verband met weeënopwekkers. Je voelt wel iets maar doet geen pijn. -Dat slangetje wat in je rug zit, voel je die niet als je ligt? Zit dat ding niet in de weg? Nee maar wel het kastje wat er aan vast zit. Heb er blauwe plekken van overgehouden door het persen met dat ding in mijn rug. -Zetten ze bij het persen de prik 'stop'? Ik heb bij mijn vorige geen persweeen gehad en ik vond het persen 10x pijnlijker dan de weeen, dus hoop stiekem dat je mag persen met prik Ja dat zetten ze stop. Ik geloof dat er wel ziekenhuizen zijn die het met verdoving doen, maar in principe moet je op eigen kracht persen. -Het hechten; ben je dan nog verdoofd van de ruggeprik? Oftewel: kan je gehecht worden met ruggeprik zodat je ook dat niet voelt? Hechten is na de persweeën en dan is de ruggenprik dus uitgewerkt. Ik had de mazzel dat ze me net verdoofd hadden om in te knippen toen ik Aaron er uit perste (geen knip gehad) waardoor het dus nog verdoofd was met hechten. Ik weet niet of je voor een verdoving kunt vragen tijdens het hechten eerlijk gezegd.
-Je krijgt toch een catheter als je een ruggeprik krijgt? Krijg je die voor of na het zetten van de prik? En als je hem ervoor krijgt, is het erg pijnlijk? Volgens mij kreeg ik hem erna, maar ik voelde er helemaal niets van. In totaal heb ik er 2 gekregen. Ook 1tje toen de prik al uitgewerkt moest zijn, maar ook deze voelde ik niet. -Dat slangetje wat in je rug zit, voel je die niet als je ligt? Zit dat ding niet in de weg? Nee het wordt afgeplakt op je rug en je voelt deze helemaal niet zitten. -Zetten ze bij het persen de prik 'stop'? Ik heb bij mijn vorige geen persweeen gehad en ik vond het persen 10x pijnlijker dan de weeen, dus hoop stiekem dat je mag persen met prik Bij mij was de ruggeprik nog niet helemaal uitgewerkt maar ik had wel persdrang. En ik mocht gewoon persen. -Het hechten; ben je dan nog verdoofd van de ruggeprik? Oftewel: kan je gehecht worden met ruggeprik zodat je ook dat niet voelt? Ik ben nog plaatselijk verder verdoofd om de knip te hechten, de ruggerik was inmiddels uitgewerkt (het hechten heeft ook nog ongeveer een uur geduurd bij mij, was een grote knip vanwege omstrengeling van de navelstreng om het hoofdje. Bij een volgende bevalling ga ik weer voor de ruggeprik!
Niemand kan je een 100% sluitend antwoord geven hierop want iedere bevalling is anders en ervaart het ook anders. Ikzelf was anti-ruggenprik en mijn hemel wat ben ik nu blij dat zoiets bestaat! Een catheter : Alleen als je niet zelfstandig kan plassen. Je moet kunnen plassen op een PO, kan je dat niet dat volgt een catheter. Ikzelf heb geen catheter gehad. Het slangetje voel je niks van. Ik was ook bang om erop te liggen maar niks aan de hand. De verdoving mocht bij mij 'aan' blijven omdat ik goed kon persen en de persweeen ook prima kon voelen. Ook hier geldt : Kan je het niet zelf voelen dan gaat de verdoving uit (helaas) Hechten heb ik prima gevoeld, evenals het moment dat mijn zoontje naar buiten kwam, auwie Maar zou het zo weer overdoen met een ruggeprik! Volgende keer laat ik hem alleen direct doen en niet als ik al half lig te bevallen. Het rijden over de gangen en het verliezen van een sloot vruchtwater in de anesthesieruimte en creperen van de pijn en dan stil moeten zitten voor de ruggeprik is niet fijn!
Zelf geen ervaring mee, maar gisteren uitgebreid voorgelicht over de ruggenprik door mijn gynaecoloog en toevallig dezelfde avond ook nog op cursus. Het meeste is al gezegd, maar even een aanvulling. De ruggenprik wordt in de meeste ziekenhuizen geheel uitgezet bij de persfase, maar enkele ziekenhuizen zijn er mee begonnen om de verdoving tijdens de persfase toch toe te passen. Dan wel in een hele lage stand, zodat mocht het nodig zijn de scherpste kantjes eraf gehaald wordt.
-Je krijgt toch een catheter als je een ruggeprik krijgt? Krijg je die voor of na het zetten van de prik? En als je hem ervoor krijgt, is het erg pijnlijk? ik heb hem gekregen toen ik terug was. ik heb er niets van gemerkt ik heb ook zonder verdovind gehad en ook dat deed geen pijn ofzo -Dat slangetje wat in je rug zit, voel je die niet als je ligt? Zit dat ding niet in de weg?nee tis een heel zacht slangetje en zek plakken helemaal vast tot in je nek -Zetten ze bij het persen de prik 'stop'? Ik heb bij mijn vorige geen persweeen gehad en ik vond het persen 10x pijnlijker dan de weeen, dus hoop stiekem dat je mag persen met prik bij mij hebben ze hem niet uit gezet. maar dit was mede omdat hij bij mij fout zat en dus niet werkte.hij werkte aan 1 kant en aan die kant moesten ze hechten dus de gyn liet hem aan -Het hechten; ben je dan nog verdoofd van de ruggeprik? Oftewel: kan je gehecht worden met ruggeprik zodat je ook dat niet voelt? ik heb het hechten ondanks de ruggeprik wel gevoeld maar ik heb hem niet als vervelend ervaren
Bedankt allemaal! Veel dingen komen overeen, hoewel er -logisch natuurlijk- ook verschillen zijn. Trees, wat jij vertelt over de Remifentanyl pomp is mij idd ook verteld afgelopen week. Ik weet ook nog dat toen ik de pomp kreeg de anesthesist naar me toen kwam, me in mijn gezicht mepte en riep 'doorademen hoor! Toe, haal es adem!'.. Lekker dan Ik ben in het UMCG bevallen en beval daar deze keer weer dus ik zal daar de volgende controle eens bespreekbaar maken hoe ze daar omgaan met bijvoorbeeld persen met ruggeprik. Daar zie ik namelijk nog het meeste tegenop, is me toen vreselijk tegengevallen hoe zo'n pijn dat deed. Ook wil ik graag direct een ruggeprik, ik hoor te vaak dat je eerst niet wil en pas als de pijn te erg wordt en je smeekt erom de prik niet meer krijgt omdat je dan al teveel ontsluiting hebt. Dat lijkt me echt niet tof. Maar ook dit is om bespreekbaar te maken in het ziekenhuis denk ik. En hopen dat op het moment supreme de ansthesist tijd heeft.. (zou je zo iemand van te voren kunnen omkopen...?) Normaal wil ik mijn vrouwelijke charmes nog wel eens in de strijd gooien maar ik ben bang dat die ver te zoeken zijn als ik lig te bevallen. Het hechten vond ik ook zo'n tegenvaller! Niemand had me van te voren verteld dat dat wel net zo pijnlijk is als bevallen zelf. Ik voelde me letterlijk en figuurlijk flink genaaid. Ze kunnen die ruggeprik toch even weer 'aanzetten' als je gehecht moet worden? Of is dat een rare gedachte
Bij mijn eerste ben ik bevallen met pijnbestrijding, een pompje waarbij je jezelf elke keer een shotje kon geven. Deze methode wordt intussen niet meer gebruikt dus ik ben me vast wat aan het verdiepen in de ruggeprik. Ik ben benieuwd naar het volgende: -Je krijgt toch een catheter als je een ruggeprik krijgt? Krijg je die voor of na het zetten van de prik? En als je hem ervoor krijgt, is het erg pijnlijk? Ik heb hem ernaar gehad en niets van gemerkt, -Dat slangetje wat in je rug zit, voel je die niet als je ligt? Zit dat ding niet in de weg? Nee ik heb er absoluut niets van gemerkt, het heeft me ook niet in de weg gezeten, ik vond het een verademing die ruggeprik. -Zetten ze bij het persen de prik 'stop'? Ik heb bij mijn vorige geen persweeen gehad en ik vond het persen 10x pijnlijker dan de weeen, dus hoop stiekem dat je mag persen met prik Bij mij was het nog niet uitgewerkt maar voelde de persween zo goed dat ik mocht persen met prik, helaas maar 1keer mogen persen en toen met spoed eruit gehaaald via vaciumpomp en gynecoloog, maar ook daar weinig van gevoeld door de prik. -Het hechten; ben je dan nog verdoofd van de ruggeprik? Oftewel: kan je gehecht worden met ruggeprik zodat je ook dat niet voelt? bij mij was het toen bijna uitgewerkt, en ze hebben me toen bijverdoofd. Ik ben benieuwd naar antwoorden/ervaringen
-Je krijgt toch een catheter als je een ruggeprik krijgt? Krijg je die voor of na het zetten van de prik? En als je hem ervoor krijgt, is het erg pijnlijk? -> hoeft niet. bij mijn 2 ruggeprikken (jawel, 2!) had voelde ik nog steeds plasdrang ik heb de dag erna (ben snachts bevallen) een catheter gekregen omdat ik niet kon plassen -Dat slangetje wat in je rug zit, voel je die niet als je ligt? Zit dat ding niet in de weg? -> neen dat voel je niet. het is een zeer dun soepel buisje. ik heb het niet gevoeld alleszinds -Zetten ze bij het persen de prik 'stop'? Ik heb bij mijn vorige geen persweeen gehad en ik vond het persen 10x pijnlijker dan de weeen, dus hoop stiekem dat je mag persen met prik -> bij mij hebben ze idd de pijnstilling gestopt zodat ik persdrang voelde en zelf kon persen zonder aanwijzing -Het hechten; ben je dan nog verdoofd van de ruggeprik? Oftewel: kan je gehecht worden met ruggeprik zodat je ook dat niet voelt? -> ik had een hoge vaginale ruptuur en ben door een gyneacoloog 45min gehecht zonder verdoving. dat was mijn eigen keuze. anders moest ik onder narcose en dan weet je het wel weer. voordat je weer bij kennis bent, ben je zo een paar uur verder. Wou mijn vriend en kind echt niet achterlaten de uitwendige scheurtjes hebben ze gehecht onder plaatselijke verdoving. dat was goed te doen
Maar ook dit is om bespreekbaar te maken in het ziekenhuis denk ik. -> misschien is een geboorteplan wat voor jou? daarin kun je dit allemaal aangeven En hopen dat op het moment supreme de ansthesist tijd heeft.. (zou je zo iemand van te voren kunnen omkopen...?) -> Volgens mij is het nu zo dat je ten alle tijde om epidurale verdoving kunt vragen (als je nog niet te ver bent met de bevalling), mits je overdag en niet in het weekend bevalt. wanneer je snachts of in het weekend bevalt, heeft het meer met mazzel te maken dat een ruggeprikker aanwezig is (die van mij leek verdacht veel op dr. Sheperd van Grey's Anatomy. enkel die klompies vond ik minder sexy ) Het hechten vond ik ook zo'n tegenvaller! Niemand had me van te voren verteld dat dat wel net zo pijnlijk is als bevallen zelf. Ik voelde me letterlijk en figuurlijk flink genaaid. Ze kunnen die ruggeprik toch even weer 'aanzetten' als je gehecht moet worden? Of is dat een rare gedachte -> denk niet dat ze de ruggeprik opnieuw gaan aanzetten. het duurt namelijk enkele ogenblikken vooraleer die weer werkt. Als de pijn echt niet te houden is, zou ik om lokale verdoving vragen, zoniet stennis schoppen
Ik heb drie ruggeprikken gehad. Katheter inbrengen is niet pijnlijk, met of zonder ruggeprik. Slangetje is zacht en voel je absoluut niet. Wordt ook heel goed afgeplakt, zodat het echt niet kan verschuiven. Persen is twee keer zonder epidurale gegaan (derde was ks). Ik ben zeer te spreken over de ruggeprik. Alleen de laatste keer had ik motorisch block en heb ik wel drie uur op de verkoeverkamer gelegen omdat ze de dosering naderhand niet goed ingesteld kregen. Heel lastig.
Ik ben bevallen zonder epidurale en bij mij hebben ze ook een catheter geplaatst omdat ik niet kon plassen. Ik vond het wél pijn doen, het brandde enorm. :x
ik heb ook een ruggeprik gehad. Catheter en slangetje in mijn rug, niets van gemerkt! achteraf vertelden ze dat ik die dingen had, maar ik was me er dus niet van bewust de prik zetten was een vreemde ervaring. het lukte bij mij eerst niet. de verdoving werkte ook niet en dus ie zonder gezet. ik voelde de vloeistof aan de linkerkant van mijn ruggegraat omlaag sijpelen. dat deed geen pijn maar was een onprettig gevoel. mijn linkerkant was ook zwaarder verdoofd. ik heb alleen geperst met de ruggeprik, omdat ik direct na het zetten, nog voor ie was ingewerkt al volledige ontsluiting bleek te hebben (oops!) pas na het hechten (1 hechtinkje) is ie uitgezet. toen heb ik gelijk geplast. ik vond het een een superuitvinding, al was het zetten een vreemde ervaring. en er kleven natuurlijk wel wat risico's aan maar daar heb ik zelf geen last van gehad. zo had ik geen kunstverlossing, kon ik direct plassen en voelde ik de persweeen er gewoon doorheen. (apart gevoel trouwens )