Hoi, Ik overweeg om katoenen luiers te gaan gebruiken straks voor ons kindje. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Heb in een winkel een demonstratie gezien van de Bambino Mio, ik kreeg wel een goede indruk ervan...! Ik hoor graag van jullie!
Ik ontvang als het goed is komende week een lading bamboe-luiers, ben erg benieuwd hoe ze gaan bevallen! Kan niet wachten Ik begin er nu pas mee - en niet direct na de geboorte - omdat de eerste tijd hier nogal heftig was, het leek me makkelijker om dan eerst even wegwerpluiers te gebruiken. Nu is alles fijn op orde en sta ik dus te popelen!
Ik heb verschillende gekocht bij de komst van ons zoontje. Bambino mio vond ik minder fijn, zeker bij pasgeborene. Verder nog voorgevormde, one size fits all, in verschillende matrialen. Die waren best fijn bij 3/4 maanden en ouder. Maar het allerfijnste waren de all in one voorgevormde luiers. Ondanks mijn goede voornemens toch over op wegwerpluiers.
Als je meer informatie wil kun je die ook vinden op het forum van dragen en voeden, er is daar een heel subforum over wasbare luiers.
Ik gebruik nu 1,5 jaar lang wasbare luiers voor onze dochter en ga die voor ons 2e kindje ook gebruiken over 2 maanden. Ik heb overwegend bamboe luiers ( Absorberen veel meer als katoen, handig voor als je kindje niet meer zo heel klein is ) met PUL overbroekjes. Aan het begin heb ik wel gewone katoenen luiers gebruikt ( Hydrofiel vouw luiers ) en dat ging prima. Er zijn veel verschillende soorten luiers, zo heb je 2 delig; een luier die drijfnat word, met daar overheen een overbroekje. Je hebt pocket luiers, een overbroekje waar je inleggers in schuift en dan zijn ze kant en klaar als pampers, of echte all in ones, die zo vanaf de waslijn als een pamper aan kunnen, en dan alles met drukknoopjes of klittenband. Veel pockets en all in ones hebben een droog houd laagje voor babies billen maar mijn dochter heeft nooit last van de natte billen. Het schijnt ook mee te kunnen helpen aan eerder zindelijk worden dus da's altijd mooi meegenomen. Er zijn het afgelopen half jaar veel topics geweest hier over wasbare luiers, ik zou je adviseren de zoekfunctie te gebruiken want ik heb daar ook veel in geschreven en tips gegeven! Bambino mio overbroekjes sluiten prima aan, maar het systeem zelf heb ik niet heel veel ervaring mee. Het lijkt me vooral voor grotere kindjes ( na het half jaar ) niet voldoende absorberen en je hebt ook wel heel veel maatvoeringen dus veel luier uitzet nodig. Ik heb zelf 2 maten; 4-9 kilo en 9-16 kilo de eerste maat gebruik je ongeveer een half jaar, de maat erna vaak tot zindelijkheid. "Mijn" luiers zijn van team lollipop uit engeland, kon ze voor een leuke prijs daar kopen. De overbroekjes die ik gebruik zijn van bumgenius flip ( Die zou ik dan trouwens adviseren ipv bambino mio, 't systeem werkt bijna hetzelfde maar de overbroekjes zijn meegroei en dus ben je goedkoper uit; de broekjes kunnen heel de luier periode mee! ) en tots bots.
Zelf gebruik ik geen katoenen luiers, maar vrienden van ons hebben die van hun via kaatjekatoen geloof ik. Zijn ze erg tevreden over. Zij hebben daar zelfs wasbare luier doekjes van.
Ik heb nog geen idee hoe ze gaan bevallen maar ik heb de luiers al binnen.. een hele stapel bamboeluiers. Ik moest wel een paar mensen over halen maar dat ging allemaal redelijk vlot. Alleen oma van mijn man denkt dat we gek zijn.. maar die heeft zelf met wasbare luiers gewerkt in het spoelen, weken en wassen tijdperk... Ik zou je er wel in verdiepen... er zijn hier een hoop dames die er al mee hebben gewerkt... ook op kaatje katoen staat een hoop info.. je kan er ook naar een consult (kan je ze even vasthouden en zien) Tip die ik je mee wil geven... kijk even op sites aan de andere kant van de noordzee... in Engeland zijn de wasbare luiers net even goedkoper...
Gekko, buiten jou en je man heeft er toch niemand mee te maken? Mijn moeder gebruikt ook geen wasbaar als ze op mn dochter past en manlief trekt ook 9 van de 10 keer een wegwerp luier aan. Prima! Ik gebruik gemiddeld 1 wegwerp luier per dag ( nacht meestal ) en al de rest is wasbaar, scheelt aanzienlijk in de stapel afval en kosten. Trouwens, het GROTE verschil met vroeger ( Zodat je je kan wapenen tegen oma's ) is dat de luiers van nu veel makkelijker ( en kleurrijker! ) zijn, je hoeft niet meer in te weken, kookwas en strijken. Je gooit de luier na 't verschonen in een droge luieremmer waar een wasnet in hangt, na 2 dagen gooi je al die luiers in de wasmachine op een 40 graden programma ( en bij peuters op 60 graden, eerste jaar kan 't gewoon op 40 ) met een eetlepel waspoeder en draait een lang programma met extra spoelen. Luiers kunnen eventueel in de droger, overbroekjes en pockets moeten aan de lijn. Klaar! Zolang je kindje geen bijvoeding krijgt, kan je poep en al in de machine gooien, als je kindje bijvoeding krijgt, leg je een papieren velletje in de luier en die kan je met poep en al doorspoelen ( of weggooien in een boterhamzakje ) Ik doe boven de poep samen met 't inlegvelletje en de billendoekjes in een boterhamzakje, knoop erin, klaar. Eind van de dag heb ik 2 a 3 zakjes voor de kliko en de rest zit in de wasmand. Beneden spoel ik de poep door de wc en gooi de luier meteen in de wasmachine. Nu ben ik wel bevooroordeeld door luiers; mn dochter krijgt overal luieruitslag en rode striemen van ( Behalve van de nature care luiers van de etos, maar de etos zit niet handig bereikbaar voor ons ) dus wasbaar was eerst een keuze en is nu een must. De luiers zijn in Engeland goedkoper door een andere BTW regeling. Maar niet alle merken mogen verstuurd worden dus hou daar wel rekening mee. Ik zou je goed inlezen ( Bijvoorbeeld op 't dragen en voeden forum ) op welke soort luier je kiest. Zo kan je bijvoorbeeld bamboozle strecht in maat 2 gebruiken vanaf 4,5-5 kilo tot zindelijkheid, een ideale oplossing natuurlijk! Het kost flink wat in aanschaf maar dat heb je het eerste jaar wel terugverdiend, daarna ga je winst draaien en zeker als je nog een 2e kindje in de luiers steekt, of ze 2e hands voor zeker de helft van de waarde door kan verkopen!
Suusjeuh ik heb de luiers al.. van team lolliepop.Birth to potty pakket was in de aanbieding en we zijn 300 euro kwijt aan de complete set.. En idd... met de rest heb ik weinig te maken... Oma mag ons gek vinden en mijn moeder vond het eerst ook gek.. maar die hoefde ik alleen maar te herinneren aan de billen van mijn zusje.. (ik was twaalf toen zij geboren werd dus heel bewust meegemaakt) Die waren als vuur.. rood en warm.
Fijn alle reacties! Er is zoveel keus, ik zie bijna door de bomen het bos niet meer...! Toch maar verder blijven lezen en zoeken en voelen. En uiteindelijk gewoon maar ervaren dus!